Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kompaktdigitalkamera ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-17 17:42

Thomas: Tack för givande svar. Jo jag får fundera vidare eftersom det inte är någon panik. Det är nog främst storleken och inte kilona som jag jagar. Du ser förresten ingen motsvarande lösning hos Nikon (till d40/d60) där jag dels har kitobjektivet och dels ett litet och smidigt (gärna runt 50 mm)? Har även funderat på en Panasonic LX3, men det tar emot lite eftersom den kostar lika mycket som en billigare systemkamera, eftersom jag senare inte kan byta objektiv på den och eftersom jag ändå gillar systemkamerans arbetssätt och snabbhet. Men det är till att fundera...

Jag köpte mig en Canon IXUS 870 IS. Kompakt och verkar riktigt bra. Tar lite tid att komma fram till en riktig bedömning. Men jag hör av mig senare.

Simon, det finns ingen lösning som är fullt lika kompakt som Olympus E-420 + pancake.

Det närmaste alternativet är Pentax K-m (som är hyfsat kompakt men väger lite mer) med Pentax finfina pancake-gluggar (skulle säga att de är bättre än Zuiko 25/2.8).

Värt att ha i beaktande: Panasonic Lumix G1 är väldigt kompakt och sammanför det bästa från kompaktkameran och systemkameran. Panasonic har också visat en prototyp på ett pancake-objektiv till denna: http://a.img-dpreview.com/news/0809/panasonic20new.jpg

Torde bli den i särklass minsta lösningen just nu på marknaden. Om Olympus realiserar sina planer som de visade upp med sin prototyp blir denna dock klart mindre - vi snackar Panasonic LX3 klass men systemkameraprestanda...!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-19 23:12

Jag köpte Leica D-lux 4,, riktigt jävla nöjd. För mig så är det den första kompaktkameran jag kan använda till något mer än plåta partybilder. Att man sedan kan köpa det snyggaste läderväskan till den gör ju inte saken sämre..

G10

Hej,

Har en Canon G10 som jag tycker är värdelös på ISO över 200, har också en EOS 40D och ville ha en mindre kamera att ta med. Bilderna blir ok i dagsljus men på kvällarna är jag inte riktigt nöjd. Har även kört en del med en Ixus 860IS som jag varit rätt nöjd med innan men det är långt upp till en systemkamera. Visserligen är en systemkamera inte alltid lätt att ta med men kompakterna verkar ha ett tag innan de når upp i kvalité vad gäller brusnivå liknande systemkameror. Förstår bara inte varför man skall kasta in en 14.7 megapixelssensor i en kompaktkamera, bruset blir inte bra. Kanske en Leica hade varit bättre... Lycka till!

drcosmos: G10 värdelös? Ixus 860 är bättre? Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg. Med de referenserna - hur bra är då 40D egentligen

Ursprungligen av misthv:

drcosmos: G10 värdelös? Ixus 860 är bättre? Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg. Med de referenserna - hur bra är då 40D egentligen

G10 är naturligtvis bättre än Ixus 860 men brusmässigt långt ifrån 40D. Vad jag menade var att jag innan tyckte att Ixusen var hyfsad tills jag började med systemkamera. Nu ser bara bilderna 2D och platta ut i jämförelse. Vad gäller brusnivån borde kameratillverkarna sluta med megapixelhysterin och lägga mer krut på brus vid högre ISO.
G10 är en kompetent kamera i dagsljus och bättre miljöer, ganska skönt att ha med på resor exempelvis och slippa släpa med systemkameran. Var lite otydlig i mitt förra inlägg, håller med.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-21 18:01

Det blev en Canon G10. Den laddas nu.
Tack för hjälpen.

Yes!!

Att ens göra jämförelsen kompaktkamera vs systemkamera är meningslöst så länge sensorerna är så små som de är. Skärpedjupet blir uppåt 8 ggr större vid samma bländare och allt är därmed i fokus och då får du lätt en 2D-känsla. Och små sensorer innebär små pixlar vilket innebär mer brus.

Det är liksom omöjligt att komma ifrån, precis som det är omöjligt att få plats med en systemkamera i bröstfickan...

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Att ens göra jämförelsen kompaktkamera vs systemkamera är meningslöst så länge sensorerna är så små som de är. Skärpedjupet blir uppåt 8 ggr större vid samma bländare och allt är därmed i fokus och då får du lätt en 2D-känsla. Och små sensorer innebär små pixlar vilket innebär mer brus.

Det är liksom omöjligt att komma ifrån, precis som det är omöjligt att få plats med en systemkamera i bröstfickan...

Trots allt tycker jag att pressa in för mycket megapixlar på en liten sensor ändå är avgörande i slutändan, G10 med 14.7 megapixlar är kanske inte det bästa exemplet på detta. Marknadsföringsperspektiv gynnar inte mer brusoptimerade mindre kameror. Omöjligt anser jag inte det vara om man jämför med Panasonic LX3 eller Leican. Dock har G10 bättre zoom. Håller med om att det inte går att jämföra systemkameror med en annan sensorstorlek men det handlar ändå om vad man optimerar i slutändan vad gäller kompaktkameror.

  • Medlem
  • 2009-01-21 21:08

Om man inte har väldigt stora bröstfickor!

Bevaka tråden