Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När börjar andra operatörer sälja iPhone med kontantkort?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

tjena
vet någon här när iphone kommer ut med vilken operatör som hels, alltså med kontankort som tex (comviq)????

nej ingen vet om/när detta kommer att hända

ja pratade med telia, dom sa när dom säljer mindre o mindre iphones så släpps det ut.... men när e det då liksom???!!?!?!

Som det atgits upp MÅNGA gånger förut är det fritt fram för vilken operatör som helst att teckna kontrakt med Apple på att sälja iPhone, Telia har alltså inte exklusivitetsrätt på iPhone.
Moa är det upp till resp operatör ingen annan.

Ursprungligen av theplague:

Som det atgits upp MÅNGA gånger förut är det fritt fram för vilken operatör som helst att teckna kontrakt med Apple på att sälja iPhone, Telia har alltså inte exklusivitetsrätt på iPhone.
Moa är det upp till resp operatör ingen annan.

Tror nog ändå att Telia har någon form av exklusivitetsrätt att sälja iPhone i Sverige, annars skulle självklart Tele2 och Telenor m.fl. börjat sälja iPhones för länge sedan..

Ursprungligen av Simon Templar:

Tror nog ändå att Telia har någon form av exklusivitetsrätt att sälja iPhone i Sverige, annars skulle självklart Tele2 och Telenor m.fl. börjat sälja iPhones för länge sedan..

Inte enligt VD Lars Nyberg.
http://www.va.se/nyheter/2008/07/28/iphone-till-fler-svenska-o/

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Jag litar inte riktigt på Telia-chefen men om Telia inte har ett exklusivt (sekretessbelagt) avtal så är det väldigt märkligt att ingen av de andra operatörerna säljer iPhones idag, deras kunder skriker ju efter dom, men kanske så är Apples krav för att skriva avtal med dom (kanske stipulerade av Telia) väldigt höga vad gäller beställda antal & pris o.s.v.

Ursprungligen av Simon Templar:

Tror nog ändå att Telia har någon form av exklusivitetsrätt att sälja iPhone i Sverige, annars skulle självklart Tele2 och Telenor m.fl. börjat sälja iPhones för länge sedan..

Näe, för de har för snåla/fattiga kunder.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-25 20:56
Ursprungligen av theplague:

Näe, för de har för snåla/fattiga kunder.

Haha, hur elakt det än låter så kan jag nog hålla med om att det ligger en hel del sanning i detta. Man får vad man betalar för, och ja jag har haft Tele2 m.fl. billighetsoperatörer.

Ursprungligen av iMoz:

Haha, hur elakt det än låter så kan jag nog hålla med om att det ligger en hel del sanning i detta. Man får vad man betalar för, och ja jag har haft Tele2 m.fl. billighetsoperatörer.

Kalas, jag önskar då en rekommendation av abonnemang hos Telia. Räkna med att jag ringer 50 timmar per månad, till en hel drös olika nät. Skickar inte vidare mycket SMS, men surfar säkert upp ett par gig per månad.

Hos min nuvarande operatör betalar jag 350 kr/mån för detta (och allt fungerar helt flawless). Just det ja, jag betalar ingen uppkopplingsavgift heller, men det är väl kanske något jag kan stå ut med att pröjsa.

Vad ska jag välja hos Telia för att nå ned till det? (jag kan leva med avbetalning på telefonen)

Senast redigerat 2009-01-26 01:47
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 01:58
Ursprungligen av Forsgren:

Kalas, jag önskar då en rekommendation av abonnemang hos Telia. Räkna med att jag ringer 50 timmar per månad, till en hel drös olika nät. Skickar inte vidare mycket SMS, men surfar säkert upp ett par gig per månad.

Hos min nuvarande operatör betalar jag 350 kr/mån för detta (och allt fungerar helt flawless). Just det ja, jag betalar ingen uppkopplingsavgift heller, men det är väl kanske något jag kan stå ut med att pröjsa.

Vad ska jag välja hos Telia för att nå ned till det? (jag kan leva med avbetalning på telefonen)

finns inget som slår det priset du har där hos telia, hur i hela friden kan du ha allt det för 350 ?

som jag sa inan köp ifrån Italien , eller ta en iPhone hos telia med telia kompis och släng simkortet så har du en iPhone för runt 5000 totalt om du jailbreakar den och sätter i ditt SIM

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-01-26 02:50

Det är väl bäst att du ringer kundtjänst om du vill ha svar på detta?
De kan guida både experter & "tomtar"

Ursprungligen av Forsgren:

Kalas, jag önskar då en rekommendation av abonnemang hos Telia. Räkna med att jag ringer 50 timmar per månad, till en hel drös olika nät. Skickar inte vidare mycket SMS, men surfar säkert upp ett par gig per månad.

Hos min nuvarande operatör betalar jag 350 kr/mån för detta (och allt fungerar helt flawless). Just det ja, jag betalar ingen uppkopplingsavgift heller, men det är väl kanske något jag kan stå ut med att pröjsa.

Vad ska jag välja hos Telia för att nå ned till det? (jag kan leva med avbetalning på telefonen)

Ursprungligen av Forsgren:

Kalas, jag önskar då en rekommendation av abonnemang hos Telia. Räkna med att jag ringer 50 timmar per månad, till en hel drös olika nät. Skickar inte vidare mycket SMS, men surfar säkert upp ett par gig per månad.

Hos min nuvarande operatör betalar jag 350 kr/mån för detta (och allt fungerar helt flawless). Just det ja, jag betalar ingen uppkopplingsavgift heller, men det är väl kanske något jag kan stå ut med att pröjsa.

Vad ska jag välja hos Telia för att nå ned till det? (jag kan leva med avbetalning på telefonen)

"Surfar upp ett par gig"?
Vad surfar du på för sidor då? Har du mätt upp detta? Annars tror jag dig inte en sekund!

Ursprungligen av Forsgren:

Mindre än halva tiden, med relativt dyr uppkopplingsavgift (vilket skulle kuffa upp mig i mer än halva min nuvarande kostnad) och utan datapaket. Låter som ett bra val för mig.. Dessutom kvarstår problemet att man måste bråka med upplåsning, alternativt import. Båda har sina risker.

Mitt inlägg var riktat mot tomten som pratade om snålhet. Att pröjsa i bästa fall lite mer än dubbelt så mycket (drömcenariot där jag ringer "perfekt" efter ett av Telias abonnemang) eller ända upp till lite mer än tre gånger så mycket känns inte som att det rör sig om "snålhet". Att pröjsa tre gånger mer för att få samma tjänst är, tja, "korkat" är ett ord som ligger nära till hands

Vilka får du välutbyggt 3g-nät, välutbyggt GSM-nät, turbo-3g, Edge och lika många Wifi-hotspots hos?

Senast redigerat 2009-01-26 12:20
Ursprungligen av theplague:

"Surfar upp ett par gig"?
Vad surfar du på för sidor då? Har du mätt upp detta? Annars tror jag dig inte en sekund!

Per månad så får man nog ligga i för att komma upp i de siffrorna. Jag ligger personligen kring 800 M i månaden och det beror nog mest på att jag streamar internetradio

--j

Ursprungligen av BlackSmp:

Per månad så får man nog ligga i för att komma upp i de siffrorna. Jag ligger personligen kring 800 M i månaden och det beror nog mest på att jag streamar internetradio

--j

Ja, och streama och surfa är inte riktigt samma sak heller.
Hur som helst tror jag fortfarande inte på det förrän jag ser en faktura där någon visar att man "surfar upp ett par gig".

Ursprungligen av theplague:

Ja, och streama och surfa är inte riktigt samma sak heller.
Hur som helst tror jag fortfarande inte på det förrän jag ser en faktura där någon visar att man "surfar upp ett par gig".

Exakt och det var därför som jag betonade att jag streamade men jag borde ha formulerat mig lite annorlunda:cool:

Å andra sidan så är allt data lika i fakturan oavsett hur du förbrukar dem och jag tror på att en "busy iPhone is a happy iPhone"

Senast redigerat 2009-01-27 13:17
  • Medlem
  • 2009-01-26 17:29
Ursprungligen av Forsgren:

Kalas, jag önskar då en rekommendation av abonnemang hos Telia. Räkna med att jag ringer 50 timmar per månad, till en hel drös olika nät. Skickar inte vidare mycket SMS, men surfar säkert upp ett par gig per månad.

Hos min nuvarande operatör betalar jag 350 kr/mån för detta (och allt fungerar helt flawless). Just det ja, jag betalar ingen uppkopplingsavgift heller, men det är väl kanske något jag kan stå ut med att pröjsa.

Vad ska jag välja hos Telia för att nå ned till det? (jag kan leva med avbetalning på telefonen)

Betalar du ingen uppkopplingavgift? Kan du avslöja vilken operatör du har?
Jag känner ingen sådan i alla fall. (Bortser från Telias "iAbonnemang")

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-26 18:06
Ursprungligen av 3OPAH:

Betalar du ingen uppkopplingavgift? Kan du avslöja vilken operatör du har?
Jag känner ingen sådan i alla fall. (Bortser från Telias "iAbonnemang")

om du är kund hos glocalnet kan du få deras flatrate abonnemang för 399 i månaden och då är det ingen öppningsavgift eller minutavgift

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-26 20:55
Ursprungligen av Esa:

om du är kund hos glocalnet kan du få deras flatrate abonnemang för 399 i månaden och då är det ingen öppningsavgift eller minutavgift

499 kostar det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-27 00:28
Ursprungligen av zappee:

499 kostar det.

inte om du redan är kund hos dem, tex om du har hemtelefon, mobilt bredband osv, då är de 100 spänn i rabatt per månad där

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-27 18:23
Ursprungligen av Esa:

inte om du redan är kund hos dem, tex om du har hemtelefon, mobilt bredband osv, då är de 100 spänn i rabatt per månad där

Ja men då blir det ju dyrare om man ska tvingas ha deras sketna bredband med.

Du gick rakt i fällan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-27 18:44
Ursprungligen av zappee:

Ja men då blir det ju dyrare om man ska tvingas ha deras sketna bredband med.

Du gick rakt i fällan

nej jag har inte det abonnemanget, sa att de funkade så.. jag ringer och SMSar obegränsat för 99 i månaden, betalar dock öppningsavgift för samtal

Blir många ihopklumpade svar det här...

Ursprungligen av Esa:

finns inget som slår det priset du har där hos telia, hur i hela friden kan du ha allt det för 350 ?

som jag sa inan köp ifrån Italien , eller ta en iPhone hos telia med telia kompis och släng simkortet så har du en iPhone för runt 5000 totalt om du jailbreakar den och sätter i ditt SIM

Jag är en trogen Tre-kund helt enkelt

Det går så klart att köpa från något annat land, men då med strul vad gäller garantin (för Apple har väl inte worldwide-garanti på dem väl?). Jailbreak är också en lösning, men då med risker både vad gäller garanti och upplåsningens funktionalitet.

Ursprungligen av iMoz:

Det är väl bäst att du ringer kundtjänst om du vill ha svar på detta?
De kan guida både experter & "tomtar"

Senast jag pratade med dem så guidade de fram mig till ett abonnemang som var mer än dubbelt så dyrt... =P

Ursprungligen av theplague:

"Surfar upp ett par gig"?
Vad surfar du på för sidor då? Har du mätt upp detta? Annars tror jag dig inte en sekund!

Vanliga surfning, Youtube och annan bråte. Använder mobilens uppkoppling till min bärbara titt som tätt med. (ja, det är uppmätt med för den delen)

Ursprungligen av theplague:

Vilka får du välutbyggt 3g-nät, välutbyggt GSM-nät, turbo-3g, Edge och lika många Wifi-hotspots hos?

GSM? Edge? Wifi? Det bekommer mig inte en sekund. Wifi finns vidöppet på betydligt fler ställen än Telia har sina hotspots på. 3G-nätet är Tres. Möjligheten att komma åt GSM, Edge eller Wifi (på ett ganska begränsat antal platser) gör det inte värt att betala mer än dubbla månadskostnaden.

Ursprungligen av 3OPAH:

Betalar du ingen uppkopplingavgift? Kan du avslöja vilken operatör du har?
Jag känner ingen sådan i alla fall. (Bortser från Telias "iAbonnemang")

Tre är operatören.

Ursprungligen av Forsgren:

Vanliga surfning, Youtube och annan bråte. Använder mobilens uppkoppling till min bärbara titt som tätt med. (ja, det är uppmätt med för den delen).

Som sagt jag tror inte på det förrän jag ser en kopia av faktura(oretuscherad).

Citat:

GSM? Edge? Wifi? Det bekommer mig inte en sekund. Wifi finns vidöppet på betydligt fler ställen än Telia har sina hotspots på. 3G-nätet är Tres. Möjligheten att komma åt GSM, Edge eller Wifi (på ett ganska begränsat antal platser) gör det inte värt att betala mer än dubbla månadskostnaden.

Ok, men du skrev ju faktiskt "pröjsa tre gånger mer för att få samma tjänst är", då är det klart jag reagerar.
Men ok, du har alltså inte samma tjänst.

Jag slutar aldrig att förvånas över den glada tonen som lyser igenom överallt här inne... =P

Ursprungligen av theplague:

Som sagt jag tror inte på det förrän jag ser en kopia av faktura(oretuscherad).

Och jag kommer inte att visa dig utdrag av min faktura, det finns ingen anledning till det. Jag har min användningsnivå oavsett om du ser ett utdrag eller ej (har vid enstaka tillfällen smällt iväg långt över 2 GB med för den delen).

Ursprungligen av theplague:

Ok, men du skrev ju faktiskt "pröjsa tre gånger mer för att få samma tjänst är", då är det klart jag reagerar.
Men ok, du har alltså inte samma tjänst.

Anser du att GSM, Edge samt WiFi gör att det är värt att betala tre gånger så mycket? Särskilt då med tanke på att det är vanligare med öppna trådlösa nät än telias surfzoner...

Ursprungligen av Forsgren:

Jag slutar aldrig att förvånas över den glada tonen som lyser igenom överallt här inne... =P

Och jag kommer inte att visa dig utdrag av min faktura, det finns ingen anledning till det. Jag har min användningsnivå oavsett om du ser ett utdrag eller ej (har vid enstaka tillfällen smällt iväg långt över 2 GB med för den delen).

Hm, ok... Förstår inite det farliga i det(givetvis menade jag med "oretuscherad" att inga siffror skulle vara ändrade, men att annan personlig info raderad).

Citat:

Anser du att GSM, Edge samt WiFi gör att det är värt att betala tre gånger så mycket? Särskilt då med tanke på att det är vanligare med öppna trådlösa nät än telias surfzoner...

Nu kör ju jag Tele2 så nej, inte förrän jag kommer åt en iPhone med 32 gb är det värt för mig.
Ibland tycker jag iofs det då jag spenderar en hel del tid i skärgården och ibland hamnar på många platser där ingen annan än Telia har täckning. Jag sysslar med sådant att jag är väldigt beroende av att kunna nå folk och nås på ett bra sätt, då kommer ingen annan i närheten. Och nej, då är det inte surfa youtube som det handlar om.
Överlag så ja, det är värt det. Eftersom jag snart kommer teckna upp mig på det.
Sen ska vi ju klargöra att detta inte kostar 1200:-/mån.
Ssååå många öppna wifi-nätverk tycker jag inte man hittar längre, bara det 1,5 året jag har haft iPhone hittar man färre och färre olåsta.

Jag håller med.. det är ointressant hur man gör av med databitarna. Det kan möjligen vara intressant för att förstå hur relavanta siffrorna är för mitt personliga förbukningsmönster.

Om du förbrukar 2 G i månaden så gör du det och det spelar mindre roll hur.

Jag kontrollerade nyss och har bränt ca 135 MB på sex dagar, vilket gör att det abbonemang som jag var sugen på (Mobilsuft Alltid) inte räcker till för mig utan jag måste ha Mobilsuft Extra och då kan jag lika gärna ligga kvar på mitt nuvarande dataabbonemang (eller ändra förbrukningsmönster)

Sedan så skulle jag inte lita på att hitta vare sig fria WLAN eller HomeRun nät. Dessutom så är det bara bökigt eftersom vi inte kan få en automatisk övergång till HomeRun från mobilnätet. Jag kör alltid på EDGE/3G

Ursprungligen av theplague:

Näe, för de har för snåla/fattiga kunder.

Kan de sälja Experia och Touchwiz m.fl. s.k. prestigenallar så kan de säkert sälja även iPhone...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-25 23:31

Läste nyligen ett inlägg någonstans om att Apple tjänar mycket mer på de marknader där operatörerna subventionerar lurarna än där det inte är fallet. Det skall nog läsas som "där det bara finns en operatör som subventionerar lurarna". Hur som helst är det nog Apple som bromsar för jag tror att alla operatörer skulle vilja kunna sälja iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-26 20:55
Ursprungligen av Simon Templar:

Kan de sälja Experia och Touchwiz m.fl. s.k. prestigenallar så kan de säkert sälja även iPhone...

Touchwiz prestigenalle? Ursäkta?

Bevaka tråden