Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G/3Gs, Repor och Sprickor i plasten

Tråden skapades och har fått 148 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-02-05 12:59

har fått en stoor spricka vid hörlursutaget, kanske en 7 mm lång

Får man en ny på garantin tro ?

Det tror jag inte. Du kan nog inte bevisa konstruktionsfel. Jag såg nu att min spruckit från hörlursuttaget mot skärmen. Alltså typ 2mm. Turligt nog bryr jag mig inte om det, för det syns knappt alls. Men jag förstår om du stör dig.

Jag har haft min i ett Sena slimcase sedan dag 1 och ändå har jag en spricka på 1 cm mitt i laddningsuttaget uppåt på baksidan.
Precis som många andra.

Men jag tycker att det är charmigt. Lämnar in den om 4-5 månader när garantin börjar närma sig sitt slut.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-02-07 11:56

Märkt att jag har typ 6-7st hårstråstunna sprickor runt hörlursjacket och nån vid volymen. man måste titta noga och i ljus för att se den. räcker det för att lämna in? Det är et års garanti man har va?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-07 18:54
Ursprungligen av henkebarn:

Det tror jag inte. Du kan nog inte bevisa konstruktionsfel. Jag såg nu att min spruckit från hörlursuttaget mot skärmen. Alltså typ 2mm. Turligt nog bryr jag mig inte om det, för det syns knappt alls. Men jag förstår om du stör dig.

Är den yngre än 6mån så är det upp till tillverkaren att bevisa.

Sprickor i svart iPhone 3G

Hej

Har fått en spricka i min iPhone vid ena hörnet av dockkontakten, tänkte kolla ifall någon här har lämnat in sin till Telia med det felet och fått det åtgärdat?
Det är en svart 16GB, har hört om sprickor på de vita men inte på de svarta, han i Telia butiken tyckte inte att jag skulle lämna in den då han sa att jag bara skulle få tillbaka den och få betala felsökningsavgiften.

/Adam

Senast redigerat 2009-02-19 16:51
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-19 15:54

Av bildserien att döma ser det ut att vara följden av oaktsamt användande. Jag har inte fått någon spricka i min, för all del, svarta. Om jag däremot skulle bryta lite med kontakten isatt så skulle jag nog lyckas fixa samma spricka.

Jag tror nog, trots att han är Telia-anställd..., att du inte kommer att få ut så mycket mer än att du blir felavsäkningsavgiften fattigare.

Den har till 99% stått i en Dock vid laddning och synkning, kan ju vara så att plasten har blivit svag då iPhonen är lätt lutad bakåt i docken och plasten sviktar lite, samma sak på en polares iPhone som inte har en spricka. Jag skulle också tror att det berodde på mig om man inte hittar så mycket om spricker på iPhonen.

/Adam

Senast redigerat 2009-02-19 18:30
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-05-15 18:05

Skickade in min vita iphone. Fick en HELT NY på garantin efter 4 arbetsdagar. Riktigt bra jobbat

*Jag berättade att detta är ett känt fel som fler har drabbats av.

Jo, men det är inget funktionsfel och man vinner på att inte bitcha, utan vara trevlig.

Men jag kan uppdatera er med lite info som jag fick från Telia. Jag tittade i deras garanti-print som de fått av Apple och där står det att alla sprickor som härrör från en konstruerad skarv, som till exempel plastskarvarna vid mute-knappen, dockningskontakten och även hötalar- och homeknappsskarvarna i glaset räknas som konstruktionsfel och ersätts!

Och skulle muteknappen trilla av, även om lite våld har använts (t.ex om man tappar den och muteknappen lossnar) är det också ett garantiärende. Inom 12 månader, förstås.

Min är inne på undersökning hos Anovo sedan 1,5 vecka på grund utav att själva skärmen och stålramen inte sitter ihop med skalet i övre höger, utan man kan utan problem trycka in en tumnagel mellan det vita skalet och ramen för att vidga glipan.
Glipan blir cirka 4-5 cm lång totalt och kanske 5mm bred . Den börjar vid simkortshållaren och tar sig ut längs avstängningsknappen och ner en liten bit på sidan. Både Telia-killen och jag resonerar att det i dagsläget endast är ett skönhetsfel, men att det med tiden mycket väl kan leda till problem, då det kan komma in partiklar (damm, fickludd och varför inte fukt och vätskor!) under skärmen och kortsluta telefonen eller börja brinna.

Håll tummarna för mig är ni snälla Vill gärna ha det åtgärdat. Jag kräver inte en ny telefon, för det räcker säkert att skruva upp den, dra åt några skruvar och sedan skruva ihop den igen. Men jag vill inte göra det själv. Men blir det åtgärdat blir jag glad. Jag blir inte ledsen om jag får en ny, men samtidigt har min iPhone varit problemfri hela tiden. Vill inte riskera att få ett måndagsexemplar...

Fick precis min iPhone utbytt pga sprickor, två dagar senare har även den nya sprickor... Jag är extremt aktsam, har aldrig tappat den. Känns som om dom måste byta ut materialet eller åtminstone förlänga garantin när det gäller sprickor!

Sådär! Det tog bara 13 dagar, men jaja. Jag får en ny lur på garanti.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-06-26 21:40

Nu är min inlämnad till telia.

Hade ett antal små sprickor runt hörlursjacket och problem med 3G nätet under samtal.
Kopplade ner till GPRS under alla samtal så gick inte dra upp safari samtidigt.

Inga problem alls i butiken dom skulle skicka den direkt. Telia killen trodde den skulle bli utbytt mot en ny

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-06-30 07:40

Henkebarn: Var får du upp den där bilden om hur det går med servicen?
Hittar inget på mina sidor...
Testa söka på Anovos hemsida på service nummret men den hitta inget (SES-nr-......) har kanske inte kommit in där ännu?

Jag har nu också skickat in min iPhone. En spricka på ca 13mm i anslutning till "USB" kontakten.

Ärendestatus kollas via denna länken:

http://net2.emrox.net/stable/net2/customer_access

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2009-07-02 15:28

Ok, där kolla jag inte min status, gick in på anovo nordic. Fick upp som status att min skulle bli utbytt mot en utbytes enhet som var beställ nu. Antar att det är en helt ny telefon. Gött att få helt nytt batteri med, för som lär väl inte skruva ut det gamla och stoppa i den nya luren.... Vill ha den nu!!!!

Kollade precis status, skickad och sorterad i Stockholm. Hoppas hoppas den kommer fram imorgon!!!!!

Lämna in den i lördags och klar till fredag, snabbt jobbat tycker jag

Senast redigerat 2009-07-02 20:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-03 14:06
Ursprungligen av o z o n e:

Jag har nu också skickat in min iPhone. En spricka på ca 13mm i anslutning till "USB" kontakten.

Ozone,

När & var köpte du din iPhone ursprungligen?

Sitter oxo med en iPhone, med spricka på samma ställe som du hade…

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Ozone,

När & var köpte du din iPhone ursprungligen?

Sitter oxo med en iPhone, med spricka på samma ställe som du hade…

- Torkel

I en teliabutik på lanseringsdagen, 11 juli 2008.

Telefonen ska inte spricka utan "yttre" påverkan. Skulle den vara kantstött med repor i hörnet plus en spricka så blir det svårt att få ut på garantin. Men är det en spricka som uppkommer utan att det finns tecken att telefonen tappats etc är det ett garantiärende.

Jag har verkligen varit aktsam med telefonen men ändå så har den spruckit...

Jag har en liten spricka precis ovanför mute knappen och en på skärmen, men känns lite löjligt o lämna in den nu preciiiiis innan garantin går ut. Fick min utbytt i maj efter strul. Ska jag lämna in den eller är det kört? Sprickorna är inte direkt något man lägger märket till.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-04 02:35
Ursprungligen av nollnoll:

Jag har en liten spricka precis ovanför mute knappen och en på skärmen, men känns lite löjligt o lämna in den nu preciiiiis innan garantin går ut. Fick min utbytt i maj efter strul. Ska jag lämna in den eller är det kört? Sprickorna är inte direkt något man lägger märket till.

Har du garanti så visst men en spräckt skärm har jag inte hört talas om, som spruckit pga av fabrikations fel.

Min första utbytesenhet hade spräckt skärm vid leverans.
Det är inte alls löjligt att lämna in innan garantin går ut. Tvärtom är det läge nu. Är det sprickor i iPhonen från något utav de från fabrik frästa "håligheterna", exempelvis från urfräsningen vid muteknappen, hörlursuttag, högtalarhålet i glast, homeknappen, dockkontakten etc så går det på garantin! Tro mig! Se nu till att få en hel enhet igen med nyt batteri och hela köret.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-04 15:52
Ursprungligen av henkebarn:

Min första utbytesenhet hade spräckt skärm vid leverans.
Det är inte alls löjligt att lämna in innan garantin går ut. Tvärtom är det läge nu. Är det sprickor i iPhonen från något utav de från fabrik frästa "håligheterna", exempelvis från urfräsningen vid muteknappen, hörlursuttag, högtalarhålet i glast, homeknappen, dockkontakten etc så går det på garantin! Tro mig! Se nu till att få en hel enhet igen med nyt batteri och hela köret.

Det är ju en sak om displayen var spräckt vid köpe tillfället, men att hävda att det är garanti på skärmen när det gått 1 år funkar ju inte riktigt. Problemet kan ju bli för honom att då kan dom ju hävda att den blivit tappad då displayen spräck.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-04 19:40
Ursprungligen av Exstaz:

Det är ju en sak om displayen var spräckt vid köpe tillfället, men att hävda att det är garanti på skärmen när det gått 1 år funkar ju inte riktigt. Problemet kan ju bli för honom att då kan dom ju hävda att den blivit tappad då displayen spräck.

Har det gått mer än ett halvår är det svårt. Första halvåret måste leverantören bevisa att man har tappat den. Sedan är det kunden som måste bevisa att han inte har gjort det. Båda är rätt svåra att bevisa....

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-04 21:37
Ursprungligen av kenjon:

Har det gått mer än ett halvår är det svårt. Första halvåret måste leverantören bevisa att man har tappat den. Sedan är det kunden som måste bevisa att han inte har gjort det. Båda är rätt svåra att bevisa....

Den regeln gäller för reklamation men eftersom telefonen kommer med 1 års garanti försvinner den regeln.
Ta det på garanti är INTE samma sak som att ta det på reklamation. Reklamationsrätt är det lag på att en vara skall ha i 3 år från köpe tillfället (tidigare var det endast 2 år men april 2005 tror jag det var ändrades den lagen) Garanti än något som tillverkaren själv ger kunden på sin produkt.
Väldigt viktigt att man ser skillnad på detta då dom inte är samma sak.
Problemet här ligger inte i att skalet är sprucket då det är ett känt fel på iPhonen utan problemet ligger i att då displayen är spräckt är det uppenbart att telefonen blivit utsatt för våld vilket kan leda till ett nekande.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-05 13:25
Ursprungligen av Exstaz:

Den regeln gäller för reklamation men eftersom telefonen kommer med 1 års garanti försvinner den regeln. .

En garanti som kommer med telefonen kan aldrig få konsumentlagen att försvinna. Den går inte att förhandla bort.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-05 14:46
Ursprungligen av kainen:

En garanti som kommer med telefonen kan aldrig få konsumentlagen att försvinna. Den går inte att förhandla bort.

Nej det gör det verkligen inte, vilket jag heller ej har sagt eller hur? Jag tycker du skall gå tillbaka och läsa om vad jag skrev. Jag sa bara att halvårs regeln inte finns då kunden fortfarande har sin produkt garanti, den finns men gäller inte då han har GARANTI kvar. Att skicka in telefonen för reklamation när det det är ett uppenbart garantifel är helt fel. har man garanti skall man alltid skicka in det som ett garanti ärende.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-06 21:08
Ursprungligen av Exstaz:

Nej det gör det verkligen inte, vilket jag heller ej har sagt eller hur? Jag tycker du skall gå tillbaka och läsa om vad jag skrev. Jag sa bara att halvårs regeln inte finns då kunden fortfarande har sin produkt garanti, den finns men gäller inte då han har GARANTI kvar. Att skicka in telefonen för reklamation när det det är ett uppenbart garantifel är helt fel. har man garanti skall man alltid skicka in det som ett garanti ärende.

Absolut, jag ville bara förtydliga så att ingen missförstår då jag tyckte att det va lite klurigt skrivet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-27 11:30

Är det nån som vet vad som gäller om man köpt telefonen från halebop, är det samma vilkor som hos Telia? Kan man lämna den till Telia eller måste man skicka in den till halebop?

Har stora sprickor runt dockingången..

Vet inte om jag vågar lämna in.. Har nämligen tappat min iphone långt innan dessa sprickor kommit fram och detta ser man med ett litet sår i högerkant på skalet...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-27 13:02
Ursprungligen av bazzie:

Har stora sprickor runt dockingången..

Vet inte om jag vågar lämna in.. Har nämligen tappat min iphone långt innan dessa sprickor kommit fram och detta ser man med ett litet sår i högerkant på skalet...

Vet inte vad anovo kan ta i service avgift om det inte går som garanti, men kan inte tänka mig mer än 300:-. Kan ju kolla upp det först, jag skulle anse att det var värt ett försök om man planerat ha kvar telefonen och det inte skulle kosta mer än kanske 450:-.

Bevaka tråden