Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10 saker som suger med Mac, enligt MacWorld

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

Öh? Jaha, hört talas om "aktiva hörn", att en promenad upp i övre högra hörnet med muspekaren *swich* flytta alla fönster så att skrivbordet framträder.

Nä, men i Exposé finns en funktionstangent som gör samma sak.
Den har jag aldrig använt.

Och jag var inte ironisk.

Hur drar du en ikon till skrivbordet om du inte ser det?
Och kan du förklara vad man skulle ha skrivbordet till nu igen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-21 23:16

Är ju verkligen offtopic nu. Kan väl hoppas att detta bryts ut till en ny tråd.
Jag har för länge sedan slutat ha filer på skrivbordet. Hårddiskar, servers och CD's har jag heller aldrig där. Jag har ju massor med fönster och program för skrivbordet hela tiden. I vissa fall har jag det jag jobbar på för tillfället på skrivbordet.

Helt obegripligt med folk som lägger allt på skrivbordet. Låter Safari spara ned saker dit och låter låter filer ligga ovan på varandra. Självklart så har de en bild på sitt äppelträd i trädgården eller liknande som bakgrund så det blir extra svårt att se vad filerna heter.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-22 00:31

Personligen tycker jag skrivbordet speglar sin verkliga förlaga på ett bra sätt! Där brukar jag ha ett par mappar med aktuella saker som inte ska "arkiveras" på ett tag.

Visst, jag kan "arkivera" mapparna och filerna direkt när jag får ner dem i stacken i docken och sedan söka efter dem genom Spotlight, men personligen känns det mycket enklare och smidigare att veta att "aktuella saker finns just nu på skrivbordet!" Att nå dem är ju inte heller några problem tack vare Exposé (plus att jag aldrig har många fönster uppe).

Dock har jag inga hårddiskar eller så på skrivbordet; undantagsfall dock när jag kopplar in iPod eller stoppar in en cd-skiva.

Jag har pågående jobb på skrivbordet - just för att jag ser dem, blir påmind etc.

Aktivt hörn fixar att jag ser skrivbordet - swich - på en halvsekund.
Safari sparar nerfiler till "Hämtade filer"

Acke; jag brukar gilla det mesta du säger men nu tycker jag du leker "sura gubben" lite...
Vad skall man ha för bakgrund då? "50% Grey" eller?

Jag hoppas på att skrivbordet utvecklas framöver i stället, med "stackar" med filer, filikoner som ser ut som spelmarker etc, har sett ngn grymt snygg uTube-demo på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 18:05
Ursprungligen av Goflorp:

Acke; jag brukar gilla det mesta du säger men nu tycker jag du leker "sura gubben" lite...
Vad skall man ha för bakgrund då? "50% Grey" eller?

Haha, precis så har jag. 50% grey.
Goflorp, man får ha vilken bakgrund man vill. Bara jag får ha min gråa och förklara varför jag har det som jag har.

Ursprungligen av acke:

Haha, precis så har jag. 50% grey.
Goflorp, man får ha vilken bakgrund man vill. Bara jag får ha min gråa och förklara varför jag har det som jag har.

Ja, men träna på empatibiten (skall jag säga...) och förstå att en del VILL ha en snygg bakgrund. Ofta för att man har analogin "Skrivbordet är tomt, sånär som på det jag jobbar med exakt nu".

Jobbat ihop med en del och observerat att de startar datorn på morgonen, möts av ett tomt skrivbord med ett japansk körsbärsträd på eller liknande.
Sedan jobba de under dagen och lägger filer på skrivbordet.

Innan de går hem lägger de saker där de hör hemma, färdigt i vissa mappar, bilder i andra osv. Det sista de ser är sitt tomma skrivbord och sedan går de hem.

Hur kan detta vara så fel? Ta för fasen inte bort mitt skrivbord - var skall jag då ha allt som jag pysslar med just nu. "På sina rätta ställen" säger Nisse-petimeter och vässar alla pennorna, lägger dem åt rätt håll, sedan går han hem och lägger sig.

Visst det är oordning, rörigt och fullkomligt underbart.
Skall jag sitta och söka annars i något Spotlight, verkar ju himla sköj.
Halva macen bygger ju på dra och släpp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 21:57
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, men träna på empatibiten (skall jag säga...) och förstå att en del VILL ha en snygg bakgrund. Ofta för att man har analogin "Skrivbordet är tomt, sånär som på det jag jobbar med exakt nu".

Jobbat ihop med en del och observerat att de startar datorn på morgonen, möts av ett tomt skrivbord med ett japansk körsbärsträd på eller liknande.
Sedan jobba de under dagen och lägger filer på skrivbordet.

Innan de går hem lägger de saker där de hör hemma, färdigt i vissa mappar, bilder i andra osv. Det sista de ser är sitt tomma skrivbord och sedan går de hem.

Hur kan detta vara så fel? Ta för fasen inte bort mitt skrivbord - var skall jag då ha allt som jag pysslar med just nu. "På sina rätta ställen" säger Nisse-petimeter och vässar alla pennorna, lägger dem åt rätt håll, sedan går han hem och lägger sig.

Visst det är oordning, rörigt och fullkomligt underbart.
Skall jag sitta och söka annars i något Spotlight, verkar ju himla sköj.
Halva macen bygger ju på dra och släpp.

Jobba på min empati när jag skriver "Helt obegripligt". Nu tar du väl i va?
Jag lovar dig här och nu att jag inte ska ta bort skrivbordet för dig. Det är ett löfte Goflorp!

Ursprungligen av acke:

Jobba på min empati när jag skriver "Helt obegripligt". Nu tar du väl i va?
Jag lovar dig här och nu att jag inte ska ta bort skrivbordet för dig. Det är ett löfte Goflorp!

Pöss på dig Acke!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 18:15

Jag tycker att 6:an stämmer. Allt tjafs om att ändra Findern förstår jag inte. Det är ju en av de sakerna som för Mac OS X till Mac OS X. Anpassa er eller fortsätt använd Windows.

Jmfört med hur mycket som suger i windows så är mac problemen nästan osynliga

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-23 18:42

Märkligt att den punkten om fönsterhantering finns med här också. De försöker alltså få det till en nackdel att Macen inte behöver samla ett programs alla fönster i ett yttre fönster med en idiotisk otymplig grå ruta som inte fyller någon funktion alls utan bara är ivägen.

Den här omvända argumentationen påminner om något jag läste i någon recension av Mac mini när den kom första gången: "Mac mini är tyvärr väldigt tyst, vilket gör det svårt för nybörjare att veta huruvida den är på eller av".

Just detta med fönsterhanteringen är ju en av de stora anledningarna till varför man ska välja Mac istf Windows även när programmet man tänker använda ser exakt likadant ut på båda plattformarna i övrigt. Fönsterhanteringen i Windows är i alla lägen otympligare oavsett om man i övrigt har ett identiskt program som i Mac OS.

Ursprungligen av Rajje:

Märkligt att den punkten om fönsterhantering finns med här också. De försöker alltså få det till en nackdel att Macen inte behöver samla ett programs alla fönster i ett yttre fönster med en idiotisk otymplig grå ruta som inte fyller någon funktion alls utan bara är ivägen.

Den här omvända argumentationen påminner om något jag läste i någon recension av Mac mini när den kom första gången: "Mac mini är tyvärr väldigt tyst, vilket gör det svårt för nybörjare att veta huruvida den är på eller av".

Just detta med fönsterhanteringen är ju en av de stora anledningarna till varför man ska välja Mac istf Windows även när programmet man tänker använda ser exakt likadant ut på båda plattformarna i övrigt. Fönsterhanteringen i Windows är i alla lägen otympligare oavsett om man i övrigt har ett identiskt program som i Mac OS.

Nu håller de ju på med ännu en skitartikel, med ursäkten att det här är det som NI tycker är sämst. Känns välan skönt som "journalist" på den blaskan att man har ryggen fri.
Det är väl troligen Apple-hatarna som gjort sig gällnde i vanig ordning. Kan ju se framför mig hur Smala Elefanten, Vimp, Anakin-S och imike har dragit riktiga litanier om hur dumt Mac är ... för det är ju inte Windows.

Låter lite som "Airport suger och är kass för den krånglar så sällan att man alltid har glömt sitt lösenord när den krånglar."

9.an stämmer.
Findern är inte särskilt samarbetsvillig!
Vägrar acceptera hur jag vill ha det!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-29 21:18
Ursprungligen av the örjan:

9.an stämmer.
Findern är inte särskilt samarbetsvillig!
Vägrar acceptera hur jag vill ha det!

Jag upplever att Tigern var bättre här.

Han har nog inte läst att Windows 7 också bara visar en ikon per applikation i aktivitetsfältet

Bevaka tråden