Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Legaliserad fildelning ?!

Tråden skapades och har fått 1146 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ha, jag har inte ens orkat läsa allt!

Men, en sak jag tycker missas: även om man vill att artister "ska få betalt för sin musik", så betyder ju inte det att man automatiskt tycker att rättsväsendet ska få göra vad som helst!

Om artisters äganderätt till kopieringen av sina verk ställs mot rättssäkerheten och grundläggande juridiska rättigheter - så måste SJÄLVKLART rättssäkerheten vinna utan diskussion!!

Argumentet att "ja men hur ska artisterna kunna få betalt" används som någon slags argument för att ta bort rättssäkerheten, yttrandefriheten, brevhemligheten, tryckfriheten, integritetsskyddet, med mera, utan att någon tänker "är detta ett rimligt sätt att argumentera?".

Det är möjligt att man skulle kunna hitta nåt sätt att garantera dagens äganderättsförhållanden inom upphovsrätt utan att äventyra dessa. Men det är inte det man gör nu.

Idag förlorar rättssäkerheten utan någon egentligen diskussion.

Kan vi inte garantera rättssäkerheten utan att tumma på licensrättigheterna _så måste licensrättigheterna få vika_.

Egentligen är ju upphovsrätten ett sätt att kräva betalt för att någon annan gör arbetet. Det är ju faktiskt den som kopierar en skiva som utför arbetet att multiplicera verket.

Själv tycker jag alltså att det är väldigt rimligt att man betalar till artisten. Men det är ju inte det saken handlar om idag. Det handlar om att suspekta politiker och poliser ser sin chans att komma åt "besvärande" rättssäkerhet med hjälp av upphovsrättstraditioner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-14 17:03

Vidare info:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2507795.svd

Inget inlägg i debatten...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 16:04
Ursprungligen av LCR:

Vidare info:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2507795.svd

Inget inlägg i debatten...

Så mycket fel och motsägelser i den artikeln att jag tappade räkningen efter halva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-23 16:11
Ursprungligen av planB:

Så mycket fel och motsägelser i den artikeln att jag tappade räkningen efter halva.

Är det bara tyckande eller hävdar du att unga inte uppvisar de attityderna till fildelning som undersökningen visar?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 16:25

Motsägelserna ligger fr.a. i hjärnorna hos ungdomarna - det är rätt outhärdligt det också, därför skall man inte lyssna på dem i någon större utsträckning.

Jag har inte sett något tecken på att de skulle beredda att betala för sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-23 17:16
Ursprungligen av planB:

Motsägelserna ligger fr.a. i hjärnorna hos ungdomarna - det är rätt outhärdligt det också, därför skall man inte lyssna på dem i någon större utsträckning.

Jag har inte sett något tecken på att de skulle beredda att betala för sig.

Nu säger ju de flesta i undersökningen att de är beredda att betala, men det kan man ju vifta bort som påhitt om man vill misstro dem. Itunes verkar ju gå rätt bra också...
Sanningen är väl snarare att ungdomar aldrig har betalat för sig i nån större utsträckning helt enkelt därför att de inte har så mycket pengar. Jag brände skivor av kompisar rätt friskt när jag var 15, farsan spelade in från radion på 60-talet. Att få ungdomar att betala fullpris för all den musik de konsumerar kommer aldrig att hända.

  • Medlem
  • 2009-02-23 16:32

lägger in ett citat som jag snubblade över idag:

"Denna lag ger helt klart intressanta affärsideér. För lagen måste naturligtvis gälla alla, inte bara enskilda bolag som sony, warner, per girburk gessle etc. Jag måste kunna sätta upp tex en blogg posta en ny bild jag tar på min hund varje dag, upplysa med en text att det kostar 50.000kr att titta på varje bild och summan skall betalas in på mitt konto inom 10 dagar. Sen begär jag ut uppgifter på alla IP adresser som varit inne på sidan varje månad och fakturerar skadestånd för de som ej betalat för sig. Här ska tjänas multum med pengar med kronofogden & domstolens hjälp"

kan vara skönt att skratta lite mitt i allt.

Måste erkänna att jag inte riktigt följt (alls) fallet mot PirateBay, men finns det någon summering (mer än att åtalet gjort om åklagan eller nåt) ?

LCR

Gött, även om dom kommer att överklaga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4927256.ab

och

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ipred-far-den-legala-handeln-att-oka-1.842620

Nu kanske det kan komma ännu bättre lagliga alternativ om inte de kriminella börjar köra anonyma alternativ.

30 miljoner...

30 miljoner kronor räcker inte långt om ALLA som "mist försäljningar" ska ha pengar, eller hur är det resonemanget går ?

Jag förstår att ett filmbolag vill ha skadestånd om folk laddat upp/hem cam/screener från bion eller DVD-rip av nysläppta filmer, och alla musik CD-skivor som rippats, och så klart mjukvara, men...

Hur ser alla på detta med andra saker som laddas hem för att de inte finns att få tag på här i Sverige, som t.ex. en massa tv program (och då pratar jag inte om "Lost" bara för att man inte orkar vänta tills de visas här) utan all den tv som finns som inte visas här, alls...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-17 12:15
Ursprungligen av draags:

Gött, även om dom kommer att överklaga.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4927256.ab

och

http://www.dn.se/kultur-noje/musik/ipred-far-den-legala-handeln-att-oka-1.842620

Nu kanske det kan komma ännu bättre lagliga alternativ om inte de kriminella börjar köra anonyma alternativ.

Det känns ju helt bakvänt att en tjänsteleverantör ska kunna bli ansvarig för vad enskilda användare gör. Om inte rättsväsendet har tid/ork/lust att jaga dom enskilda lagöverträdarna så ska man väl i så fall erkänna det och hoppas på att få tilldelat mera resurser istället för att försöka mäta ut ansvaret längre upp. Vad blir nästa steg, stämma företagen som har sålt den datorutrustning som PB har använt? Stämma företagen som tillverkat denna utrustning? Stämma dessa företags aktieägare? Stämma regeringarna i dom länder där dessa företag och aktieägare är verksamma? Stämma alla som bor på samma planet? Eller varför inte stämma Gud när man ändå håller på?

Man kanske ska ta och åberopa piratebaydomen nästa gång man blir tagen för fortkörning då. "Men du förstår konstapeln att om inte det ondskefulla Vägverket hade tillhandahållit den här vägen så hade jag ju inte kunnat köra för fort, du får nog försöka dra dom inför rätta istället."

Tillsvidare föreslår jag att Sverige byter namn till Grönköping.

Ursprungligen av Pilen:

Det känns ju helt bakvänt att en tjänsteleverantör ska kunna bli ansvarig för vad enskilda användare gör. Om inte rättsväsendet har tid/ork/lust att jaga dom enskilda lagöverträdarna så ska man väl i så fall erkänna det och hoppas på att få tilldelat mera resurser istället för att försöka mäta ut ansvaret längre upp. Vad blir nästa steg, stämma företagen som har sålt den datorutrustning som PB har använt? Stämma företagen som tillverkat denna utrustning? Stämma dessa företags aktieägare? Stämma regeringarna i dom länder där dessa företag och aktieägare är verksamma? Stämma alla som bor på samma planet? Eller varför inte stämma Gud när man ändå håller på?

Man kanske ska ta och åberopa piratebaydomen nästa gång man blir tagen för fortkörning då. "Men du förstår konstapeln att om inte det ondskefulla Vägverket hade tillhandahållit den här vägen så hade jag ju inte kunnat köra för fort, du får nog försöka dra dom inför rätta istället."

Tillsvidare föreslår jag att Sverige byter namn till Grönköping.

Man kan alltid vrida och vända på det. Pirate Bay tillhandahåller illegalt material för "användare" att ladda ner och det är en kriminell handling. Att dom dessutom tjänar stora pengar kan också nämnas, vilket får hela den fina debatten kring fildelning att lukta skunk.

p.s.
Jämförelsen med vägverket är faktiskt en ovanligt dålig jämförelse.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 13:36
Ursprungligen av draags:

Man kan alltid vrida och vända på det. Pirate Bay tillhandahåller illegalt material för "användare" att ladda ner och det är en kriminell handling. Att dom dessutom tjänar stora pengar kan också nämnas, vilket får hela den fina debatten kring fildelning att lukta skunk.

p.s.
Jämförelsen med vägverket är faktiskt en ovanligt dålig jämförelse.

Inte så dålig som du vill ha det till. I själva verket så tilhandahåller tpb inget material utan det är deras användare som gör det. Att de tjänat stora pengar på det är också tveksamt om man inte bara köper Roswalls propaganda rakt av.

Ursprungligen av makari:

Inte så dålig som du vill ha det till. I själva verket så tilhandahåller tpb inget material utan det är deras användare som gör det. Att de tjänat stora pengar på det är också tveksamt om man inte bara köper Roswalls propaganda rakt av.

Utmana mig och visa vart du hittar någon information som bevisar motsatsen kring att det tjänar pengar på sin tjänst. Jag kan utmana dig med att du borde läsa på kring hur domen ser ut.

Fast oavsett vad, ÄR det en kriminellhandling.

Ang. jämförelsen med vägverket - ja du får behålla den liknelsen för dig själv, jag tänker inte kopiera den och använda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-17 14:02
Ursprungligen av draags:

Utmana mig och visa vart du hittar någon information som bevisar motsatsen kring att det tjänar pengar på sin tjänst. Jag kan utmana dig med att du borde läsa på kring hur domen ser ut.

Fast oavsett vad, ÄR det en kriminellhandling.

Ang. jämförelsen med vägverket - ja du får behålla den liknelsen för dig själv, jag tänker inte kopiera den och använda.

Eftersom de nu är fällda så kan jag iofs gå med på att det är en kriminell handling. De är däremot fällda för medhjälp till upphovsbrott, inte upphovsbrott.

Liknelsen med vägverket är inte så dålig. Tpb tillhandahåller en tjänst som ger användarna möjlighet att dela filer med varandra, inget upphovsrättskyddat material lagras på, eller ens passerar tpbs servrar. Är det då så självklart att de har ett ansvar för vilket material användarna delar sinsemellan? Har vägverket ett ansvar för vad folk gör på deras vägar?

I jämförelse så går tex Google mycket längre och faktiskt lagrar material på sina egna servrar utan tillåtelse.

Jag skrev aldrig att de inte tjänat pengar på tjänsten, bara att jag är tveksam till att det handlar om "stora pengar" på 10tals miljoner som åklagare har hävdat.

Ursprungligen av makari:

Att de tjänat stora pengar på det är också tveksamt om man inte bara köper Roswalls propaganda rakt av.

Tror du på fullt allvar att en site med så många användare inte tjänar bra med pengar på sina banners?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-17 14:28
Ursprungligen av draags:

Man kan alltid vrida och vända på det. Pirate Bay tillhandahåller illegalt material för "användare" att ladda ner och det är en kriminell handling. Att dom dessutom tjänar stora pengar kan också nämnas, vilket får hela den fina debatten kring fildelning att lukta skunk.

p.s.
Jämförelsen med vägverket är faktiskt en ovanligt dålig jämförelse.

Jämförelsen är faktiskt väldigt bra då den belyser det faktum att vi har börjat få speciallagstiftning gällande vissa saker som grundar sig på helt andra principer än det som vi är vana vid. I det vanliga analoga livet så är det (än så länge) fullständigt otänkbart att man skulle åtala en leverantör av tjänster/produkter/infrastrukturlösningar för brott som dess användare begår.

Med andra ord så anser jag inte att själva fildelningen är OK, det jag vill är att man ska jaga efter dom enskilda användarna som begår dom enskilda brotten (precis som IRL). Att hålla på så här och jaga stora tjänsteleverantörer bara för att det är mycket enklare är snarast kontraproduktivt då det inte avskräcker enskilda användare utan snarare skapar en trygghetskänsla hos fildelare då men vet att det enda man riskerar är att tjänsten man använder tillfälligt stängs ner.

Att det tjänas stora pengar på PB bevisar ju bara att det faktiskt går att tjäna pengar genom att distribuera media på nätet så nu är det upp till mediabolagen att göra det samma, för det var väl pengarna dom ville åt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 12:06

Skönt. Kanske mina musikervänner äntligen slipper extraknäcka för att klara sig. Hade varit en sak om inte musiken var omtyckt eller ingen hade lyssnat på den. Då hade jag sagt till kompisen att ha det som hobby men nu finns deras musik överallt för nedladdning. Alltså är musiken populär, alltså borde de få in pengar för det, nu kanske de får det. Äntligen.

Ursprungligen av acke:

Skönt. Kanske mina musikervänner äntligen slipper extraknäcka för att klara sig. Hade varit en sak om inte musiken var omtyckt eller ingen hade lyssnat på den. Då hade jag sagt till kompisen att ha det som hobby men nu finns deras musik överallt för nedladdning. Alltså är musiken populär, alltså borde de få in pengar för det, nu kanske de får det. Äntligen.

Är dina kompisar medlemmar i Stockholm Stoner eller?
Musikers påstådda popularitet ska man nog ta med en nypa salt om ingen vill köpa deras produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 12:47
Ursprungligen av Laseranders:

Är dina kompisar medlemmar i Stockholm Stoner eller?
Musikers påstådda popularitet ska man nog ta med en nypa salt om ingen vill köpa deras produkt.

Precis och jag heter egentligen Liza...
Folk köper inte för att de istället tar chansen och laddar ned gratis. Återigen, bara för att man kan så gör det inte saken rätt.
Alltid lika roligt med kommunister som blir kapitalister när det passar deras bild om hur det ska se ut. "Marknaden bestämmer, vill inte folk ha produkten så får de väl syssla med något annat". Stämmer bra i vanliga fall men här rubbas ju ordningen eftersom man får tillgång till allt gratis.

Men du kommer ju välja att inte förstå det här och kommer komma med något kryptisk och helt haka upp dig på något ord jag skrivit så jag lägger inte mer tid på dig.

Ursprungligen av acke:

Precis och jag heter egentligen Liza...
Folk köper inte för att de istället tar chansen och laddar ned gratis. Återigen, bara för att man kan så gör det inte saken rätt.
Alltid lika roligt med kommunister som blir kapitalister när det passar deras bild om hur det ska se ut. "Marknaden bestämmer, vill inte folk ha produkten så får de väl syssla med något annat". Stämmer bra i vanliga fall men här rubbas ju ordningen eftersom man får tillgång till allt gratis.

Men du kommer ju välja att inte förstå det här och kommer komma med något kryptisk och helt haka upp dig på något ord jag skrivit så jag lägger inte mer tid på dig.

Ordningen rubbas inte alls. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Med fri tillgång minskar efterfrågan.
Men jag antar att det alltid är väldigt lätt för dig att diskutera vad som helst. bara att anklaga meningsmotståndaren för att missförstå med flit så kan du ge upp utan att ge upp.
Alltid lika roligt med kapitalister som blir kommunister när deras egen inkomst hotas av helt naturlig teknikutveckling. Äta kakan eller ha den kvar?

Ursprungligen av Laseranders:

Ordningen rubbas inte alls. Det handlar om tillgång och efterfrågan. Med fri tillgång minskar efterfrågan.

Hmm, så om mina produkter blir fritt tillgängliga på t.ex. tpb blir det färre som vill ha dem?

Ursprungligen av akerstrom:

Hmm, så om mina produkter blir fritt tillgängliga på t.ex. tpb blir det färre som vill ha dem?

Kanske… hittills har jag inte sett några vetenskapliga belägg för det dock, men även om det är så…så är det bara så det är.
Men som sagt. Ett band som måste extraknäcka för att få ekonomin att gå ihop är nog inte så populära som de tror. Man måste troligen redan vara miljonär för att ens försäljning ska påverkas negativt av piratkopiering och då kan det lika gärna bero på att den gör att folk hittar annat att lyssna på, som skivbolagen väljer att inte lansera för att det blir dyrare att producera många små artister än några stora som alla lyssnar på.

Ursprungligen av Laseranders:

Kanske… hittills har jag inte sett några vetenskapliga belägg för det dock, men även om det är så…så är det bara så det är.

Men tidigare har ju piraterna här hävdat att det är BRA för mig om mina prylar piratkopieras för då får jag fler som vill köpa dem. Men nu låter det som att det är tvärtom. Himla mystiskt det här.

Innebär detta att "piratavgiften" på CD-R och DVD-R skivor tas bort ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-17 12:24
Ursprungligen av LCR:

Innebär detta att "piratavgiften" på CD-R och DVD-R skivor tas bort ?

Vilken "piratavgift"? Mig veterligen finns ingen sådan, och har aldrig funnits.

Ursprungligen av Peth:

Vilken "piratavgift"? Mig veterligen finns ingen sådan, och har aldrig funnits.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Privatkopieringsersättning

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-17 12:33
Ursprungligen av Peth:

Vilken "piratavgift"? Mig veterligen finns ingen sådan, och har aldrig funnits.

Har funnits hur länge som helst...

http://www.copyswede.se/default.asp?ML=10521

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-17 12:46
Ursprungligen av Pilen:

Har funnits hur länge som helst...

http://www.copyswede.se/default.asp?ML=10521

Lite skillnad på orden pirat och privat.

Bevaka tråden