Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X 10.6 Snow Leopard-tråden

Tråden skapades och har fått 970 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-11 19:26

Två nya saker jag fick höra precis om senaste betan. Rosetta finns kvar men är (i alla fall nu) frivillig att installera. Den andra saken är att installationsprogrammet ger dig valmöjligheten att bara installera skrivardrivrutiner för de skrivare som finns på nätverket.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-11 21:22

Så har det varit läääänge

ZFS är inte så viktigt att allt hänger på det. För all del, har du ett större SAN eller har behov av att snabbt skapa och ändra filsystem är det riktigt användbart, men för de allra flesta är det mest bara ett modeord än så länge.

Ursprungligen av Marcus K:

ZFS är inte så viktigt att allt hänger på det. .

Konstigt att Apple haft med ZFS som en av de viktiga förbättringarna i Snow Leopard i över ett år nu och helt plötsligt är det inte en viktig feature längre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-12 15:18

Den här typen av finputsning har vi ju pratat om här på 99 sedan 10.4 kom eller något sådant. Kul att det kommer nu. Saker som inte direkt är långsamma idag blir snabbare och kommer fungera bättre. Känns väldigt bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-12 16:43
Ursprungligen av acke:

Den här typen av finputsning har vi ju pratat om här på 99 sedan 10.4 kom eller något sådant. Kul att det kommer nu. Saker som inte direkt är långsamma idag blir snabbare och kommer fungera bättre. Känns väldigt bra.

När Apple tar bort 50% från koden (PPC koden behövs inte längre) sparar man plats och kanske blir lite snabbare också. Det är nog därför som Snow Leopard är så mycket mindre än förut och förhoppningsvis så skrev Apple om alla viktiga programmen. Att nu Finder äntligen är en cocoa program gör det att datorn känns snabbare än förut även om den gör mer saker.

//Rob

Det verkar inte gå att byta namn på hemmappen i 10.6, vilket känns bra. En funktion vars syfte jag aldrig förstått.

Ursprungligen av henkebarn:

Det verkar inte gå att byta namn på hemmappen i 10.6, vilket känns bra. En funktion vars syfte jag aldrig förstått.

Jag vet inte hur de har gjort i 10.6 men har de applicerat någon utökad magi än de gjorde i 10.5 där de bara satte en ACL som inte tillät att man tog bort eller bytte namn på mappen? Det hindrar att man oavsiktligt byter namn på eller flyttar den men om man faktiskt vill göra det så går det. Antingen tar man bara bort ACL:en eller åsidosätter den som administratör. Man kanske vill lägga den på ett annat filsystem eller byta namn på den för att man ursprungligen valde ett som man inte trivs med och då måste ju det gå att göra.

Det går inte i 10.5 heller.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det går inte i 10.5 heller.

Hmm. Inte i 10.5.7 i alla fall. Men jag vill minnas att jag har kunnat det i tidigare versioner utav Leopard.

Ursprungligen av henkebarn:

Hmm. Inte i 10.5.7 i alla fall. Men jag vill minnas att jag har kunnat det i tidigare versioner utav Leopard.

Jag vet inte om Apple lägger på ACL:en när man uppdaterar från en tidigare version eller om det bara görs när man skapar nya konton, men såvitt jag vet har det använts sedan 10.5.0.

Ursprungligen av henkebarn:

Hmm. Inte i 10.5.7 i alla fall. Men jag vill minnas att jag har kunnat det i tidigare versioner utav Leopard.

Menar du att det inte inte går att byta namn på mappen? Alltså att det går?

För i Leopard är namnet på hemmappen låst. Det går inte att byta i Finder.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Menar du att det inte inte går att byta namn på mappen? Alltså att det går?

För i Leopard är namnet på hemmappen låst. Det går inte att byta i Finder.

Gör du inte detta från användarkonton?

Från systeminställningarna går det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-15 20:59

arstechnica.com skriver om ändringar rörande typsnitt i Mac OS X 10.6.

Någon som vet om det finns lite OpenCl demos att ladda ned för att testköra? Hade varit lite intressant att se vad det går att göra.

Ursprungligen av kottkrig:

Någon som vet om det finns lite OpenCl demos att ladda ned för att testköra? Hade varit lite intressant att se vad det går att göra.

Nvidias OpenCL JumpStart Guide har en del exempelkod som kanske kan vara av intresse.
http://developer.download.nvidia.com/OpenCL/NVIDIA_OpenCL_JumpStart_Guide.pdf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-16 00:15

Daringfireball länkar till artikel om att Quicktime X nu stödjer .flv-filer. Bra sätt att lösa Flash-problemet men inte tillåta Flash-program i iPhone I guess.
http://catetoblog.blogspot.com/2009/06/flv-format-supported-in-quicktime-x.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-16 08:12
Ursprungligen av acke:

Daringfireball länkar till artikel om att Quicktime X nu stödjer .flv-filer. Bra sätt att lösa Flash-problemet men inte tillåta Flash-program i iPhone I guess.
http://catetoblog.blogspot.com/2009/06/flv-format-supported-in-quicktime-x.html

Quicktime kunde för flera år sen spela upp flash. Men eftersom man upptäckte flera säkerhetshål i quicktime tog apple bort den funktionen istället för att fixa hålen. Hoppas att spela upp flv filmer med qt är inte lika cpu intensivt som att använda flash.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-16 10:52
Ursprungligen av Robo-X:

Quicktime kunde för flera år sen spela upp flash. Men eftersom man upptäckte flera säkerhetshål i quicktime tog apple bort den funktionen istället för att fixa hålen.

Dessutom så låg ju alltid Apple några flash-versioner efter i sitt stöd. Frågan är hur det är nu. Är det den senaste Flash eller några versioner äldre de lagt in stöd för.

Nu skjuter jag från höften och hoppas att jag träffar någon, men det är väl Flash Video och inte Flash som QuickTime får stöd för? Det är bara en behållare som i sin tur gör det någorlunda enkelt att använda video från Flash.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-16 18:44

10a380=no .flv i QT

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-19 10:33
Ursprungligen av bollman:

10a380=no .flv i QT

Men den är ju rätt "gammal" vid det här laget

Jo, för visst var det så att QT kunde spela swf-filer en gång i tiden. Däremot har mig veterligen QT ännu inte kunnat spela flv-filer utan extra plugin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-18 17:59

Snow Leopard 25 september!

Om man köper en Mac från Apple Store så kan man redan nu beställa Snow Leopard (gäller för beställningar efter WWDC). Kostar 99 kr och skickas 25 september, för preliminär leverans 2 oktober.

Beställt och klart, bara att vänta!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-18 19:55

Vad jag förstår kan man inte uppgradera direkt från Tiger till Snow om man inte köpen Snow-Ilife-bundle av något slag.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-19 11:12

Jo, verkligen, en hel vecka... det var 380 som släpptes på WWDC...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-19 13:04
Ursprungligen av bollman:

Jo, verkligen, en hel vecka... det var 380 som släpptes på WWDC...

Är du säker på det?
Jag kör 380 och den har inte en del av finesserna som visades på WWDC.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-06-20 07:55

http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X_v10.6
"Preview version 10.6 (Build 10A380) (June 8, 2009) "

Bevaka tråden