Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

om man som amatör vill ta betalt för sin musik

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-05-07 02:15

Har inte orkat läsa hela tråden än, men visst går det att sälja fysiska skivor. Vår vinyl-ep på 500 ex som vi gjorde sålde slut nu i höstas. Så det går att sälja skivor. Det gäller dock inte att ha så bråttom med det på den fronten.

En annan sak som är bra med en fysisk skiva är att alla rättigheter osv är kopplade vattentätt kring dem. Läste på svt om att det finns en lucka i lagen angående myspace. Tydligen ska musiken som finns tillgänglig att ladda ned där gå att sälja i usa utan artistens medgivande. Detta också utan att artisten får något för det. Stim jobbar på en lösning just nu, men tillsvidare är det en fysisk skiva som gäller än så länge. (problemet och anledningen till att utopier inte uppnås är för att samhället alltid har resterna från tidigare samhällen att dras med.) Jag ska leta upp länken om detta och återkomma, jag hittar den inte just nu.

EDIT: hittade länken: http://svt.se/2.27170/1.1527940/svenska_artister_rattslosa_i_usa?lid=puff_1528142&lpos=rubrik

Ursprungligen av Clase:

Läste på svt om att det finns en lucka i lagen angående myspace. Tydligen ska musiken som finns tillgänglig att ladda ned där gå att sälja i usa utan artistens medgivande. Detta också utan att artisten får något för det. Stim jobbar på en lösning just nu, men tillsvidare är det en fysisk skiva som gäller än så länge. (problemet och anledningen till att utopier inte uppnås är för att samhället alltid har resterna från tidigare samhällen att dras med.) Jag ska leta upp länken om detta och återkomma, jag hittar den inte just nu.

EDIT: hittade länken: http://svt.se/2.27170/1.1527940/svenska_artister_rattslosa_i_usa?lid=puff_1528142&lpos=rubrik

Hänger inte riktigt med. I artikeln så står det ju inget om att han som drabbats, Jon Rekdal, har lagt ut sin musik på myspace. Han hade ju skickat över 260 låtar som demostrationsmaterial, och efter det så låg de ute på andra siter till försäljning.
Det man menar är väl att om man har sina låtar på myspace och det finns möjlighet att ladda ner låtarna, då finns risken att andra snor dem o säljer dem. Eller resonerar jag fel?
(hatar såna här artiklar som bara leder till följdfrågor, den som skrivit har inte själv tänkt igenom allt utan bara upprepar info mekaniskt)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-07 13:52
Ursprungligen av olivetti:

Hänger inte riktigt med. I artikeln så står det ju inget om att han som drabbats, Jon Rekdal, har lagt ut sin musik på myspace. Han hade ju skickat över 260 låtar som demostrationsmaterial, och efter det så låg de ute på andra siter till försäljning.
Det man menar är väl att om man har sina låtar på myspace och det finns möjlighet att ladda ner låtarna, då finns risken att andra snor dem o säljer dem. Eller resonerar jag fel?
(hatar såna här artiklar som bara leder till följdfrågor, den som skrivit har inte själv tänkt igenom allt utan bara upprepar info mekaniskt)

Inte jag heller, och myspace verkar inte ha nåt med det att göra. USA är ju inteheller känt för sin liberala upphovsrättslagstiftning så jag är väldigt tveksam till att det verkligen skulle vara tillåtet att göra så.
Jag kan iofs tänka mig att det skulle kunna vara så att det principielt inte är lagligt men att amerikanska motsvarigheten till stim bara befattar sig med material som är utgivet på skiva och således inte gör nåt. Men då spekulerar jag bara.

Ursprungligen av makari:

Inte jag heller, och myspace verkar inte ha nåt med det att göra. USA är ju inteheller känt för sin liberala upphovsrättslagstiftning så jag är väldigt tveksam till att det verkligen skulle vara tillåtet att göra så.
Jag kan iofs tänka mig att det skulle kunna vara så att det principielt inte är lagligt men att amerikanska motsvarigheten till stim bara befattar sig med material som är utgivet på skiva och således inte gör nåt. Men då spekulerar jag bara.

Ja, lite ofullständig artikel. Jag har alltid fått för mig att STIM/n©b bara bevakar själva ersättning av framförda verk, men inte den ideella rätten till ens verk. Det kan ju däremot Musikerförbundet möjligtvis hjälpa till med.

http://stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/AllDocuments/82CA03C9EDEE6DD1C12571000053BD3C

Jag tycker det här var en rätt intressant lösning - en nätbok som publiceras medan den skrivs, och där man får betala om man vill ha hela storyn:

Machine man (FAQ)

Grundidén är kanske inte så värst annorlunda (många författare har ju första kapitlen ur sina böcker på sina hemsidor), men just publiceringsformen och att det kommer något per epost varje dag känns som en intressant lösning. Det skapar definitivt en annan rytm och struktur i berättandet.

Jag har inte en aning om hur tillämpligt hur det är på musik eftersom det inte är berättande på samma sätt, men man kunde ju tänka sig något liknande vid inspelning av låtar för ett album, och tex Einstürzende Neubauten har ju haft supportervarianter i ett par år nu.

(Det är en bra story för övrigt, väl värd att läsa. Funkar bäst i det tänkta formatet med en sida per dag dock.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-23 22:55

Här är iaf en som får ihop till brödfödan för sin musk. Han har fattat grejen. Spela inte en ton extra i onödan utan betalning:

http://www.youtube.com/watch?v=D6_6qg_iUyY

Ursprungligen av HeLe:

Här är iaf en som får ihop till brödfödan för sin musk. Han har fattat grejen. Spela inte en ton extra i onödan utan betalning:

http://www.youtube.com/watch?v=D6_6qg_iUyY

He he he... han liknar faktiskt rätt många musiker jag känner.

Spela med clownnäsa och dumstrut för en möglig ostsmörgås utan ost??? Javisst!!!

Trent Reznor: What to do as a new/unknown artist: my thoughts on what to do as a new / unknown artist

Jag ska prova en ny grej i mitten av augusti. Den är så knasig på pappret att jag inte törs berätta om den, ifall att den visar sig vara ett fiasko.

Men om Designtorget säljer klistermärken som det står "BAJS" på för femtio spänn, så kanske det inte finns några knasiga idéer...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-16 17:37
Ursprungligen av Valfrid:

Jag ska prova en ny grej i mitten av augusti. Den är så knasig på pappret att jag inte törs berätta om den, ifall att den visar sig vara ett fiasko.

Men om Designtorget säljer klistermärken som det står "BAJS" på för femtio spänn, så kanske det inte finns några knasiga idéer...

Spännande! Hoppas på redovisning!

Bevaka tråden