Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone OS 3.0: MMS

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt källor på nätet så blir gruppmeddelanden automatisk MMS såvida du inte lägger till GroupModeEnabled = NO i IPCC filen. Då skickas även gruppmeddelanden som SMS.

Jag har nyss lagt till detta i min IPCC fil men det är svårt att se om det blir SMS eller MMS hos mottagaren.

Enklast vore om jag kunde skicka till någon som inte har en MMS kapabel telefon men nu så kan ju alla iPhones det så..
-j

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-21 22:51

[QUOTE="BlackSmp;1794409"]Enligt källor på nätet så blir gruppmeddelanden automatisk MMS såvida du inte lägger till GroupModeEnabled = NO i IPCC filen. Då skickas även gruppmeddelanden som SMS.

...Eller stänger av "MMS-meddelanden" i Inställningar/Meddelanden. Lite omständigt, men en lösning om du vill skicka textmeddelanden till flera mottagare som SMS.

Det finns även en "slide" för att stänga av "ämnesfältet", vilket jag har gjort då jag inte ser någon som helst nytta med den! Även detta för att undvika att skicka MMS av misstag.
/A

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-19 17:34

Det blev ett mms/mottagare. Mao. Jag lade till 2 mottagare och blev debiterad för 2 mms!
Jag har skickat många mms den senaste tiden :confused:. Glad att detta uppdagades
/A

Edit: Det är en Iphone 2g. 16Gb. OS 3.0. Jailbrake med redsnow och operatören är Comvic. MMS aktiverat i Cydia med "ActivateMMS2G"

Senast redigerat 2009-07-19 17:54
  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-20 14:04

Kollade lite med Telias yra kundtjänst som först sa att det var fel och sedan påstod att det skulle vara så att när man använder ämnesraden så blir det MMS.

Är inte att grupp-SMS skickas som MMS fixat(genom operatörsinställningar)?
Blir inte så för mig längre...

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-21 23:43

Inte för mig. Lägger jag till mer än 1 användare ploppar "nytt grupp-MMS" upp i meddelandehuvudet.
Hur menar du med "operatörsinställningar"?
/A

För mig står det inte grupp-MMS längre utan gruppmeddelande.
Precis som Telia på något sätt skickar inställningarna för MMS och apn på något vis när nätet känner av iPhonen har de väl nu skickat en uppdatering av dessa så att det inte blir grupp-MMS längre. Det var det jag menade med operstörsinställningar.
Har du Telia? Vad händer om du startar om iPhonen?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-22 00:14

Ok. Anade att du menade något med apn. Låter bra om Telia tagit till sig av kritik och ändrat inställningar. Själv kör jag med Tele2, och de lägger nog inte mycket krut på att förbättra inställningarna för Iphone
Har just startat om telefonen, men det blir fortfarande grupp-mms.
/A

Är ni säkra på att det verkligen blir SMS även om det står gruppmeddelande? Jag skulle inte vara säker.

Och jag (som iofs har en hackad IPCC fil) får inga ändringar alls. Det står bara "nytt meddelande" oavsett hur många som jag skickar till

Ursprungligen av BlackSmp:

Är ni säkra på att det verkligen blir SMS även om det står gruppmeddelande? Jag skulle inte vara säker.

Testade nyss och då skickades det som SMS när jag skickade till två mottagare...

Citat:

Och jag (som iofs har en hackad IPCC fil) får inga ändringar alls. Det står bara "nytt meddelande" oavsett hur många som jag skickar till

Och för mig har det tidigare stått "Nytt grupp-MMS", har det inte stått så för dig?

Ursprungligen av theplague:

Testade nyss och då skickades det som SMS när jag skickade till två mottagare...

Och för mig har det tidigare stått "Nytt grupp-MMS", har det inte stått så för dig?

Nej. För mig, min grabb och en kompis står det bara "nytt meddelande"... Det känns som lite magi ibland.

Min grabb har dessuom batteritid i %, vilket jag inte har...

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej. För mig, min grabb och en kompis står det bara "nytt meddelande"... Det känns som lite magi ibland.

Och de levereras som MMS?

I mitt fall så levererades de som MMS men sedan gick jag in och hackade min IPCC fil för att få dem som SMS istället och nu vet jag vare sig ut eller in vad avseende min IPCC-konfiguration:)

I min grabbs fall så har vi inte sett efter men det blir i alla fall ingen skillnad på "rubriken"

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-24 19:36

På min iPhone 3GS med Telenor så testade jag nyss att skicka ett grupp SMS och det gick iväg som ett grupp SMS. Har inte hackat i nån IPCC fil. Måste vara om man har ämnes raden på som keptang skriver här: http://www.99.se/1803930-post16.html

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-07-24 22:42
Ursprungligen av Jetwash:

På min iPhone 3GS med Telenor så testade jag nyss att skicka ett grupp SMS och det gick iväg som ett grupp SMS. Har inte hackat i nån IPCC fil. Måste vara om man har ämnes raden på som keptang skriver här: http://www.99.se/1803930-post16.html

Telia har nog uppdaterat sin profil också, min har ändrats utan att jag har gjort något. Det var gruppMMS först i 3.0, nu blir det SMS.

Är det någon som provat att skicka ett MMS till en telefon i ett annat land? Eller använt sin telefon i ett annat land, t.ex. Norge?
Jag kan skicka MMS till mig själv i Sverige, men kan inte skicka ett till tjejen i Norge. Kunde heller inte skicka MMS till mig själv när jag var i Norge.
Jag har Tele2 som operatör. Någon som har nåt tips på hur jag kan lösa det? Åtminstone kunna skicka MMS från Sverige till Norge.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 23:58
Ursprungligen av raptorjr:

Är det någon som provat att skicka ett MMS till en telefon i ett annat land? Eller använt sin telefon i ett annat land, t.ex. Norge?
Jag kan skicka MMS till mig själv i Sverige, men kan inte skicka ett till tjejen i Norge. Kunde heller inte skicka MMS till mig själv när jag var i Norge.
Jag har Tele2 som operatör. Någon som har nåt tips på hur jag kan lösa det? Åtminstone kunna skicka MMS från Sverige till Norge.

Det är flera orsaker det kan bero på Tele2 som inte skickar MMS dit eller så är formatet fel så att din flickvän inte kan ta emot mmset. Eller hon kanske har stängt av dataroaming på sin mobil.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är flera orsaker det kan bero på Tele2 som inte skickar MMS dit eller så är formatet fel så att din flickvän inte kan ta emot mmset. Eller hon kanske har stängt av dataroaming på sin mobil.

//Rob

Hon fick meddelandet men utan bild. Kanske formatfel då? Trist att det inte ska funka iaf.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-27 10:45
Ursprungligen av raptorjr:

Hon fick meddelandet men utan bild. Kanske formatfel då? Trist att det inte ska funka iaf.

Det verkar vara fel på format. Vilken mobil har hon? Kanske kan hennes mobil inte läsa formatet på bilden eller så är bilden för stor.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det verkar vara fel på format. Vilken mobil har hon? Kanske kan hennes mobil inte läsa formatet på bilden eller så är bilden för stor.

//Rob

Minns inte modellen, men nån hyffsat ny Nokia. Kan man ställa in hur stora bilder som ska skickas? Är ju inte att man skickar MMS för att få toppkvalité på bilderna utan mer bara visa en bild på nåt. Har hellre en inställning som alla mobiler klarar att ta emot än bara några få. Om nu det skulle vara problemet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-29 13:38

Har du verkligen ingen kamera till vänster om fältet där du skriver ditt meddelande?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-29 14:13
Ursprungligen av macmo:

Har du verkligen ingen kamera till vänster om fältet där du skriver ditt meddelande?

Nä.. Förutsatt att jag inte har blivit blind :S

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 14:36
  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-07-29 14:48
Ursprungligen av Exstaz:

Ja, det va därifrån jag tog dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-29 14:56
Ursprungligen av baeck:

Ja, det va därifrån jag tog dev.fb.se/tele2_se.mobileconfig

Funakr itne det kan jag bara råda dig att göra på mitt vis. Det fungerade för mig när mms försvann.

Vet inte om jag är i rätt tråd här nu, behöver lite hjälp med mms, jag har tre, fick min iphone idag.
Men i sms rutan hittar ja inte den lilla kameran man ska trycka på för att infoga bilder.. Är det någon som har en susning om varför?

Ursprungligen av Engalunda:

Vet inte om jag är i rätt tråd här nu, behöver lite hjälp med mms, jag har tre, fick min iphone idag.
Men i sms rutan hittar ja inte den lilla kameran man ska trycka på för att infoga bilder.. Är det någon som har en susning om varför?

Har du startat om luren efter du aktiverat den i iTunes? om inte så gör så, då kommer det funka direkt.

Mvh

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-31 15:20
Ursprungligen av IvanDrago:

Har du startat om luren efter du aktiverat den i iTunes? om inte så gör så, då kommer det funka direkt.

Mvh

Man måste ju ha MMS aktiverat under: inställningar/meddelanden
Annars får han inte upp ikonen.

Ursprungligen av Exstaz:

Man måste ju ha MMS aktiverat under: inställningar/meddelanden
Annars får han inte upp ikonen.

Han har inte den inställningen alls i telefonen.

Ursprungligen av Capeman:

Han har inte den inställningen alls i telefonen.

Är det gamla 3G'n som har den inställningen?

Bevaka tråden