Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välj internet.telenor.se APN för att få Turbo 3G

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag testade min iPhone 3G mot min kompis 3Gs idag på fem olika ställen i Stockholm och blev förvånad hur stor skillnaden var i prestanda. Vi använder BBK - Bredbandskollen / TPtest.

Hans 3Gs med Tre gav som mest 6.5 Mbit/s. Min 3G med Telenor gav 0.3Mbit som bäst (!!)

Jag ringde Telenor och frågade om det verkligen skulle vara så här. Min telefon verkade inte gå i Turbo 3G läge (3.6Mbit) utan bara i 3G läge (0.3Mbit). Svaret jag fick var att tyvärr kunde dom inte göra något, min telefon hade Turbo 3G abonnemang och "det kan bli så här". Jag frågade om jag skulle byta operatör till Tre för att få bättre fart och då svarar han "ja det verkar så" vilket var lite konstigt.

Jag fick dock en idé och bytte APN i nätverksinställningarna från services.telenor.se till internet.telenor.se och plötsligt hade jag 3.5 Mbit/s...

Konstigt nog är services.telenor.se defaultinställning när man ansluter iPhone till iTunes och den skjuter in operatörsinställningarna...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-08-04 22:44

Vansinnigt. Otroligt klantigt av Telenor också, hur seriösa är de egentligen?

Men bra tips, ska vidarebefordras.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-04 23:20

Internetdelning slutade dock att fungera (försvann) på min efter jag bytte till internet.telenor.se.

Funkar det för dig Björnström?

Ursprungligen av Jetwash:

Internetdelning slutade dock att fungera (försvann) på min efter jag bytte till internet.telenor.se.

Funkar det för dig Björnström?

Har inte kört internetdelning (behöver det inte)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-15 22:37
Ursprungligen av Jetwash:

Internetdelning slutade dock att fungera (försvann) på min efter jag bytte till internet.telenor.se.

Funkar det för dig Björnström?

Hej... Jag har samma problem, när jag bytte och testade lite olika, ( services alt internet.telenor.se) så försvrann internetdelningen från iphonen??

men hur får jag tillbaka det?

Hur jag än gör så är ju " internetdelning" borta från min telefon??

Vad kan ja göra?

Ursprungligen av themys:

Hej... Jag har samma problem, när jag bytte och testade lite olika, ( services alt internet.telenor.se) så försvrann internetdelningen från iphonen??

men hur får jag tillbaka det?

Hur jag än gör så är ju " internetdelning" borta från min telefon??

Vad kan ja göra?

Återställ nätverksinställningarna.

Internetdelning fungerar utmärkt för mig med internet.telenor.se.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-15 22:52
Ursprungligen av keptang:

Återställ nätverksinställningarna.

Internetdelning fungerar utmärkt för mig med internet.telenor.se.

Funkar för mig med med internet.telenor.se dock har jag en annan ippc fil så det kan vara därför.

Ursprungligen av Exstaz:

Funkar för mig med med internet.telenor.se dock har jag en annan ippc fil så det kan vara därför.

Har testat med Exstaz IPCC och det hjälpte inte. Bara att vänta på att Telenor fixar biffen nu!

Ursprungligen av PeeMaN:

Har testat med Exstaz IPCC och det hjälpte inte. Bara att vänta på att Telenor fixar biffen nu!

Ladda in den bifogade profilen jag knåpade ihop.

Packa upp zip-filen, maila telenortether.mobileconfig till dig själv, öppna mailet i iPhone och klicka på filen.

Med denna får du data-APN internet.telenor.se, MMS-APN services.telenor.se och allt ska fungera med tethering/MMS osv...

Ursprungligen av keptang:

Ladda in den bifogade profilen jag knåpade ihop.

Packa upp zip-filen, maila telenortether.mobileconfig till dig själv, öppna mailet i iPhone och klicka på filen.

Med denna får du data-APN internet.telenor.se, MMS-APN services.telenor.se och allt ska fungera med tethering/MMS osv...

Fungerar utmärkt!
Tusen tack!

Ursprungligen av keptang:

Ladda in den bifogade profilen jag knåpade ihop.

Packa upp zip-filen, maila telenortether.mobileconfig till dig själv, öppna mailet i iPhone och klicka på filen.

Med denna får du data-APN internet.telenor.se, MMS-APN services.telenor.se och allt ska fungera med tethering/MMS osv...

Tackar och bockar! Detta löste mitt problem. Du är dagens räddare!

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-08-04 23:38

Testade att byta tillbaka till services.telenor.se, då funkar internetdelning igen. Verkar som man inte får någon IP adress från DHCP med internet.telenor.se.

Hoppas nån till kan testa och bekräfta om det funkar med internetdelning och internet.telenor.se.

Hade exakt samma sak med mitt abonnemang hos Telenor.
Supporten hos Telenor kunde dock se att jag använde fel (services ist f internet) APN.
För MMS måste jag dock använda services, annars går det inte att skicka.
APN-inställningarna kommer väl med sim-kortet?

Ett annat tips med Telenor, kolla upp att du verkligen har rätt surf-abonnemang.
Det finns Turbo 3G och "Fri surf" Turbo 3G.
Jag skaffade nytt abonnemang och expediten la in fel tjänst, vilket innebar att jag fick betala per MB.
Som tur är kollar jag saldot på abonnemanget via "Mina Sidor" och såg att det drog iväg.

Jag har krånglat med denna fråga sedan jag skaffade iPhonen i fredags. Jag har affärspaket, vilket är flatrate för prat samt turbo 3G, dessutom tvillingkort.
Min erfarenhet är också att internet.telenor.se innebär turbo-3G men ingen internetdelning, services.telenor.se innebär standardhastighet (0,3MBit) samt internetdelning.
Såväl affären där jag köpte telefonen som supporten anser att jag skall kunna få både internetdelning samt turbo 3G. Samtidigt får jag förmoda.
Ungefär hälften av supportfolket säger att jag skall ha services, hälften internet. Uppenbarligen är det något fel på deras inställningar för APNet, men det tycks de inte fattat ännu.

Det fanns en tid när Telenor hette Europolitan. De var lite dyrare, men i särklass bäst. Nu börjar jag undra.

Ursprungligen av Jonas Bring:

Det fanns en tid när Telenor hette Europolitan. De var lite dyrare, men i särklass bäst. Nu börjar jag undra.

Håller med fullständigt. Tror faktiskt jag ska testa Tre nästa gång! Jürgen som sitter i samma kontorslandskap som jag har en sjukt snabb 3Gs med Tre. Problemet är väl mottagningen på konstiga orter.

Det är väl inte en allt för vågad gissning att Telenor gör såhär helt medvetet. Det går ju enormt mycket mer data om folk sitter och använder sina iPhones som modem med full hastighet. Lurigt och fult. Eller?

Ursprungligen av Kristjan:

Det är väl inte en allt för vågad gissning att Telenor gör såhär helt medvetet. Det går ju enormt mycket mer data om folk sitter och använder sina iPhones som modem med full hastighet. Lurigt och fult. Eller?

Riktigt fult gjort.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-05 20:30

Därför man lämnade Telenor.

Det verkar faktiskt som om Telenor jobbar på det. Jag kan ha viss förståelse för att de vill begränsa det på billiga abonnemang, men om man köper deras dyraste bör allt funka. Som jag förstått det är dock tanken att det även skall funka på billiga abonnemang, men jag är inte säker.

Hur som helst talade jag med supporten idag igen och de sa att de höll på att utveckla en extratjänst som de la på mitt abb. Det skulle göra att APNet services.telenor.se fungerar med turbo 3G. Dock var tjänsten inte riktigt klar ännu så han sa att den kanske inte funkade helt och hållet just nu.

När jag testade bredbandskollen på macbooken uppkopplad via iPhonen nu fick jag 5,14 ner och 0,32 upp vilket är helt ok. Alltså behöver man ringa supporten och be dem lägga på denna extratjänst, om de inte ordnar det för alla när tjänsten är klar.

Jag bytte från tre till Telenor bland annat för att de har ett bra affärspaket samt för att de har tvillingkort, vilket inte tre har av någon märklig anledning. Telenor har klantat till det mesta, men nu funkar det nog. Tre har avsevärt bättre fart i turbo-3G nätet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-08-07 09:11

Någon som fattar hur tre:s 3G-nät generellt verkar vara mycket snabbare än Telenors? Tre och Telenor har ju ett gemensamt 3G-nät förutom i storstäderna där de har separata sändare.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-07 10:46

råkade se funderingar i samma ärende i ett annat forum:

Mobila bredband / Forum / Fri mobilsurf - Lite förvirrad

Kanske finns ngra tips att hämta

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-08-12 10:30
Ursprungligen av Jetwash:

Testade att byta tillbaka till services.telenor.se, då funkar internetdelning igen. Verkar som man inte får någon IP adress från DHCP med internet.telenor.se.

Hoppas nån till kan testa och bekräfta om det funkar med internetdelning och internet.telenor.se.

Jag har också testat med services.telenor.se respektive internet.telenor.se. Internetdelning funkar bara med services.telenor.se. Kontakta teknisk kundtjänst om du vill ha "Turbo-3G" (HSDPA) aktiverat på APN:et services.telenor.se.

Med ett vanligt HSDPA-modem väljer programmet automatiskt internet.telenor.se, och inte services.telenor.se, som iPhonen gör. Frågan är om det är Telenor eller Apple vi ska gnälla på?

Ursprungligen av UrbanP:

Någon som fattar hur tre:s 3G-nät generellt verkar vara mycket snabbare än Telenors? Tre och Telenor har ju ett gemensamt 3G-nät förutom i storstäderna där de har separata sändare.

Tre har HSDPA 14.4Mbit/s i vissa delar av sitt hemmanät, som består av Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona/Ronneby. Telenor har "bara" 7.2Mbit/s i sitt hemmanät. I övriga delar av landet delar Tre sändare och mottagare med Telenor, och där har man 7.2Mbit/s på de flesta platser. Det som skiljer Tre och Telenor i det gemensamma nätet är kärnnätet uppåt i hierarkin.

Senast redigerat 2009-08-14 08:50
  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-08-12 10:58

När det gäller internetdelning på iPhone och Telenor, så fungerar det endast med services.telenor.se. Alltså blir det även problem för dem som kör med företagsunika APN. Använder själv services.telenor.se och det fungerar perfekt med internetdelningen via USB.

APN services.telenor.se är även öppet för HSDPA ifall man har rätt tjänst på sitt abonnemang, så mitt tips är att du åter kontrollerar med Telenors kundtjänst. Tjänsten du ska ha heter Telenor Fri Mobilsurf Turbo och ger HSDPA på både services och internet APN. Tjänsten ingår ifall du har köpt din iPhone hos Telenor med tillhörande abonnemang.

Telenor har även 7.2Mbit/s på ställen där man har gemensamt nät genom 3GIS. Dock inte på många platser!

Senast redigerat 2009-08-12 11:41

Så här skriver Telenor på sin hemsida angående Mobilsurf Turbo:

Telenor Fri Mobilsurf Turbo
Surfa i mobilen – med turbohastighet!
Med Telenor Fri Mobilsurf Turbo kan du mobilsurfa med turbohastighet – upp till 6 Mbit/s.

Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.telenor.se och Internet.telenor.se fungerar alldeles utmärkt!
--------------------------
Något som kanske kan vara till hjälp. Mvh Viktor

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-08-14 08:44
Ursprungligen av krotti:

Så här skriver Telenor på sin hemsida angående Mobilsurf Turbo:

Telenor Fri Mobilsurf Turbo
Surfa i mobilen – med turbohastighet!
Med Telenor Fri Mobilsurf Turbo kan du mobilsurfa med turbohastighet – upp till 6 Mbit/s.

Dessutom behöver du inte fundera på om du har rätt kopplingspunkt (APN) inställd – både services.telenor.se och Internet.telenor.se fungerar alldeles utmärkt!
--------------------------
Något som kanske kan vara till hjälp. Mvh Viktor

Detta stämmer bra, men gäller ifall man använder en annan terminal. Med iPhone måste man använda services.telenor.se, då andra inställningar gör att internetdelning försvinner som alternativ under inställningar.

Ja, jag snickrade ihop en egen mobileconfig-fil för Telenor som gör att jag kan köra med olika APN för MMS och en för data.
Innan jag gjorde det så fick jag problemet att internetdelning försvann när man var inne och petade på APNs, men numera är det ett minne blott och allt fungerar som det ska.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-15 23:22

Nu fick jag tillbaka det. Men ja förstår inte fan hur man får det o funka... testar med både blåtand och usb..?.. Nån som har tips?

Sedan så märker jag ingen skillnad på hastighet, när jag kör services? och internet.. kommer upp i ca 3 mb/sek med båda?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-15 23:30

ok.. Nu gick det o surfa med USB! underbart...
men när jag vill ansluta med blåtand.. så får

Nått tips?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2009-08-15 23:46

Om du kommer upp i 3Mbit/s på båda APN:erna så har du turbo 3G aktiverat på båda. Vanlig 3G ger en hastighet på 0.4Mbit/s.

Ursprungligen av Mäcen:

Om du kommer upp i 3Mbit/s på båda APN:erna så har du turbo 3G aktiverat på båda. Vanlig 3G ger en hastighet på 0.4Mbit/s.

Om det är 3GS ni diskuterar:
3GS also supports: 7.2 Mbps HSDPA

iPhone - Wikipedia, the free encyclopedia

Bevaka tråden