Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa ljud på skiva?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Borås
  • 2006-07-22 10:33

mezzanine är en feting.
även björks homogenic.

Lyssnade på Nick Caves Let Love In igår, och kom genast att tänka på den här tråden. Otroligt snyggt inspelad, men ändå lite kanter kvar.

Yello .. någon av de nyare
A perfect circle - Emotive
Möjligtvis de två nyaste albumen av Porcupine tree också.. har för mig att det var riktigt bra ljud på dem.. men länge sedan jag hörde dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-25 13:06

marilyn manson - mechanical animals

låter helt enormt fett på vilken stereo som helst. ljudbilden är typ som honung.

Äsch, jag tycker de låter ungefär likadant allihop.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-26 10:05

Upstairs at Eric´s med Yazoo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-27 13:07

Liquid med Recoil är ett ljudmässigt mästerverk! Men det visste väl alla redan...

  • Medlem
  • 2006-07-28 10:58
Ursprungligen av tommyc:

Liquid med Recoil är ett ljudmässigt mästerverk! Men det visste väl alla redan...

Japp, det visste vi redan...:D

the band - the band (själ, dynamik, känsla, instrument, talang, närvaro, skägg)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-28 11:02

Dire straits - on every street ... tycker den e fruktansvärt bra. Fadern använde sen som referens skiva när vi skulle köpa hifi förrut. Känns som dynamiken är mkt bra.

Några av mina favissar *tihi*

Abba - Super Trouper (inkluderar då också singeln Gimme x 3)
Pink Floyd - Dark Side of the Moon
Beatles - Abbey Road
Jean Michel Jarre - Equinoxe
John Lennon - Imagine
Vangelis - Antarctica
Radiohead - OK Computer
Stevie Wonder - Songs In the Key of Life
TSOOL - Welcome to the Infant Freebase

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-02 16:17

måste hålla med airwolf där med pink floyd. den känns fruktansvärt bra för att vara från 70-talet.

annars känns kraftwerks tour de france väldigt len i öronen.

a handfull of dust känns också fina, ialla fall den skivan jag har.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-06 23:02

Air "Moon Safari" är guld för öronen...fortfarande!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-10 11:34

Felt - The Splendour of Fear

Sa jag förresten att Felt är världens bästa band alla kategorier, finns inget som kommer i närheten

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-13 18:04

Tom Vek - "we have sound"

det cleanaste smutts ljudet i universum!!!

"det är rock! helt klart!" men varför tänker jag på dubb?"

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2009-02-07 12:09

KRAFTWERKs "Minimum Maximum" har ett sjukt bra ljud. Rösteffekterna i början av "Radioactivity" är de bästa jag hört. Hela plattan har en tyngd men är samtidigt luftig och allt hörs!

Donald Fagen - Nightfly: Ruskigt bra skiva som låter hur bra som helst. Hitta och lyssna på vinyl
Robert Plant & Alison Krauss: Låter underbart träigt, murkigt och snyggt
Coldplay - Viva la vida: Jag upplever det som att det inte är riktigt lika städat som tidigare plattor, men låter riktigt bra

Jag skulle vilja inflika gällande Johnny Cash "American recordings": Även om det är riktigt bra plattor så skulle jag inte påstå att ljudkvalitet är deras starka sidor. "Hurt" låter ju t ex riktigt illa, men jag lyssnar ändå eftersom inspelningen har en riktigt skön nerv.

Jag tycker definitivt att studio decibel med Anders Lind vid spakarna på 70-talet hade nåt. Första låten på Bo Hanssons "Mellanväsen" har tex. i mitt tycke ett av de läckraste trumljuden nånsin. Turids "Bilder" är också juste. Får man säga Pink Floyd förresten? Echoes är ju för fan skrämmande...

Ursprungligen av joresten:

Skulle vilja ha lite tips på vilka skivor ni tycker har bäst ljud, rent ljudtekniskt alltså. Det får gärna vara bra musik också Det är framförallt pop/rock/soul/blues/jazz jag är ute efter, inte så mycket elektroniskt.

Sorry i så fall, men Yello har bäst ljud.

axeman: "Donald Fagen - Nightfly: Ruskigt bra skiva som låter hur bra som helst."

Ja, den tänkte jag också nämna!

Gammal förlyssningsfavorit i PA anläggningar.

Obligatoriskt är också samtliga Trevor Horn produktioner.

Dom flesta av mina mina favoriter är nog redan nämnda, men här är några till som jag kan komma på:

Tears for fears - Seeds of love
Scritti Politti - Provision
Dixie Chicks - "Home" eller "Taking the long way home"
Ramazzotti Eros - "Donde Hay Musica"
Gino Vanelli - Inconsolable Man
Sade - Love Deluxe
Phil Colins - Face Value
Eric Gadd - The right way (Grymt underskattad skiva)
Michael Ruff - Speaking in melodies

Annars kan jag bara hålla med. Donad Fagen, Steely Dan, Sting, TOTO är klockrena, precis som Cardigans - "Long gone before daylight" som någon nämnde. Hög kvalité både vad gäller ljud/produktion och inte minst musikaliskt. Kents senare skivor kommer inte heller långt efter.

Är man en riktig ljudnörd som tycker att högtalarkablar är viktigare än musiken så har skivbolaget Sheffield Lab släppte en hel massa CD skivor med helt fantastiskt ljud. Kanske inte alltid lika musikaliskt intressanta, men ljudmässigt något av det absolut bästa som går att hitta. Samma sak med gamla DMP som ägdes av Telarc Jazz om jag inte mins fel.

Känns nästan som att det postas favoritskivor framför ljudkvalité

Några som enligt mig har bra ljud:
Toto - Mindfiels
Sting - Brand New Day
Keith Urban - Be here
Alison Krauss - Forget About It

Snackar man helorganisk musik, så ligger faktiskt Sanne Salomonsens ; "The album" (2005) väldigt bra till. Att det är bra låtar och bra musiker är naturligtvis positivt också

  • Medlem
  • 2009-08-29 14:39
Ursprungligen av madman:

Snackar man helorganisk musik, så ligger faktiskt Sanne Salomonsens ; "The album" (2005) väldigt bra till. Att det är bra låtar och bra musiker är naturligtvis positivt också

Jag brukar testa lurar med Ale Möllers "Bodjal". Annars tycker jag att Police:s Synchronicity låter fena. Sting är ju nämnd tidigare i tråden.

Jag minns från min svunna ungdom att ljudtekniker brukade testa PA-riggar på olika ställen med Dire Straits Brothes In Arms. Den låter kompetent om inte annat.

Depeche Mode "Violator" låter fortfarande väldigt bra...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-08-29 11:43

I mina tonår när jag byggde baslådor för att spela skiten ur både mor och far spelades "tears never dry" med stephen simmons en hel del. Riktigt ren sinusbasgång i den, riktigt kul när rummet skakade kommer jag ihåg.

Idag får jag nog säga att enkelspår som "There there" från Radioheads Hail to the thief och Yellos "Blender" är bland favoriterna när det kommer till kvalitetsljud.
Men det finns så många grymma produktioner där ute. Dock finns det nog fler dåliga än det finns bra. Och så kan ju en produktion låta himmel i någons öron, och skit i andras. Ta metallicas senaste skiva som exempel.

Vinyl tycker jag inte låter bra med skräniga elgitarrer och slamrig hårdrock. Men motownproduktioner, italomusik ala koto och laserdance låter mumma på vinyl! Det är något visst i ljudet som slår an nån nerv i mina öron så jag bara tokviftar med svansen.
CD låter visst bättre ur ett kliniskt perspektiv, men lyssnar man med känsla så kan vinyl absolut överträffa CD!

Bevaka tråden