Mitt tips till alla med "millimeterfrossa" är sluta med dessa 18-300 och liknande.
Det blir så mkt kompromisser med sådana objektiv att det är ngt enormt.

Här hemma behålles 12-24:an, 50:an och 85:an.. det är det som används.

prova ett fast 50mm.. Nikon har ett som passar D90 för ca 1400:- inga pengar i den här branschen...

Skärpa, korrekt avbildning (inga krökningar), trevligt jobba med.

Trevligt att jobba med? Jo, Med en Zoom ställer du dig på fem meter från en människa och beskär med zoomen. Att ha ett FAST objektiv på leder till att man RÖR sig betydligt mer, det brukar ge bättre bilder. Du jobbar MED den du fotar på ett helt annat sätt.

Sedan skall man inte räkna bort ljusstryrkan i ett fast objektiv, 1,8 eller 1,4 är grymt MYCKET ljus att jobba med. man kan göra helt andra val, man slipper vara tvingad till Stativet eller skruva upp bruset.

För er som köpt en kamera (jag pratar Nikon här) som SAKNAR motor i huset blir det till att lägga ut 3600:- (jämför med 1400:-) för det objektiv man måste ha till ex D40/D60 heter AF-S. Då sitter motorn i objektivet istället.

Nikons AF-S 35mm/1,8 (om jag minns rätt på bländaren där) kostar runt 2000:-, ett annat bra val som ger en NORMAL (50mm brännvidd) på en APS-C sensor (en icke "fullformatskamera" som ex D700 / D3 ).

Så, lägg undan Zoomarna, våga satsa på ett fast objektiv istället.

För den som vill se lite bilder med 50mm/1,8 rekommenderar jag frugans site:

www.marinilsson.se, se senaste 10 sessions är tagna med 50mm