Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SAAB överlever!, ny rubrik (GM: SAAB läggs ned.)

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-21 10:51

Det är väldigt ofta man hör det här att saab gått med förlust så länge, men man skall ju vara medveten om att GM är ett globalt företag som kan välja var man skall ta förluster och vinster.
Ett exempel är ju all utveckling som gjorts i Trollhättan och Södertälje som inte saab fått en spänn för. Det säger ju sig själv att om man lägger stora pengar på utveckling som man sen skall hämta hem på den låga volym som saab haft så funkar det inte. Till exempel så sitter det ju samma motorer i Opels nästan alla bilar som i SAABarna, utvecklade i Trollhättan, profiterade på i Rüsselsheim. Hade saab fått igen de pengarna för varje såld Opel hade det nog sett annorlunda ut.

SAAB har väl alltid haft en stark identitet? Efter att GM kom med i bilden har den dock smetats ut nått alldeles otroligt eftersom man valt att inte låta SAABar kosta så mycket pengar. Exempel: Cadillacen som byggs i Trollhättan; den får kosta mer att bygga än 9-3an som är samma bil till 90%.

Nä, GM mjölkade ur SAAB på det som de ville ha, lade lite extra förluster där och sen gnällde man hos Svenska regeringen och sa att man ville sälja, men har inte velat egentligen.

Som alla andra säger, trist att Saab (troligen) kommer att läggas ner, mest synd för dom anställda, där dom flesta bara har grundskoleutbildning (!) och bara har haft ett jobb i hela sitt liv.

Jag tycker inte att regeringen ska göra mer än dom har gjort, vi kan inte förse ett företag med pengar bara för att det går dåligt för dom.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-21 13:12

Nej, har jag aldrig tyckt heller, sånt är aldrig en bra idé. Däremot så är jag bra nog förbannad på Maud och gänget som stått och snackat skit om SAAB i media och verkat som de är helt ointresserade av SAAB som företag.
Vill man rädda jobben och få till en bra affär med någon långsiktig ägare så skulle de ju istället framhävt innovationen, regionen och menat att detta var något som regeringen är beredd att satsa på.

Nu får vi kanske satsa en massa skattepengar på omskolning, arbetslöshetsstöd och andra åtgärder. Frågan är ju var statens pengar hade gjort mest nytta?

Ursprungligen av bollman:

Nej, har jag aldrig tyckt heller, sånt är aldrig en bra idé. Däremot så är jag bra nog förbannad på Maud och gänget som stått och snackat skit om SAAB i media och verkat som de är helt ointresserade av SAAB som företag.
Vill man rädda jobben och få till en bra affär med någon långsiktig ägare så skulle de ju istället framhävt innovationen, regionen och menat att detta var något som regeringen är beredd att satsa på.

Nu får vi kanske satsa en massa skattepengar på omskolning, arbetslöshetsstöd och andra åtgärder. Frågan är ju var statens pengar hade gjort mest nytta?

Jag läste en intervju med Stephen Odell (VD för Volvo PV) nyligen, han dömde helt ut att Maud och c/o skulle vara en bidragande orsak till att det går sämre för Saab, det är bara marknaden som avgör, inget annat.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-12-21 13:34

Ryktet säger på dn.se att det kan va' nån lösning på G ändå, som tur är. Själv håller jag just på med min femte Saab. Men jag kör ju gamla bilar då va, så detta är en 900i från nådens år 1988 "håller på" as in håller på att ladda bilens batteri

Måste dock säga att Saab har gjort några av bilvärldens finaste personbilar, tragiskt om märket försvinner.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-12-21 13:40

Eftersom vi har en utpräglat nyliberal regering, som inte tror på statlig inblandning, så lär inte regeringen ta några fler initiativ för att rädda jobben i Trollhättan.

Man kan ju jämföra med Kina, vars kommunistiska regering aktivt verkar för att få fler industrier till Kina. Kanske borde vi slå vakt om det vi har istället för att låta kineserna ta över all produktion.

Svenska staten borde kanske ta kontakt med de svenska investerare som vill köpa Volvo personvagnar och de som vill köpa SAAB Automobile för att undersöka möjligheterna att skapa ett sammanslaget bolag som blir tillräckligt stort för att klara sig på världsmarknaden.

Om det är arbetslinjen som gäller så kan vi inte låta alla industrijobb försvinna ur landet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-21 16:20

Att det går _dåligt_ har inget med staten att göra, men i ett säljläge så lockar det ju inte fler köpare när staten "badmouthar" företaget...

Och ni kan väl tävla med min saab-samling:
bollmans sida - GARAGET - www.garaget.org

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-21 16:23

Eller jo, låt mig rätta mig där... statens ekonomiska politik kan ju såklart påverka, men det gäller ju inte bara SAAB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-21 16:57

Nu verkar det som staten går in och tar hand om kompetensen om SAAB går omkull.
Sorry för länken till slasktidningen. Regeringen satsar 524 miljoner i Trollhättan | Nyheter | Aftonbladet

Huu. Höll nästan på att klicka. Flera års AB-bojkott höll på att gå om intet. Tack för sammanfattningen

Här finns infon på DN: http://www.dn.se/ekonomi/regeringen-satsar-542-miljoner-1.1017782

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-12-21 22:17

Hon har antytt hela tiden att staten minsann inte tänker satsa. I början av Koenigsegg-affären så var de ju inte alls så säkra på att de ens ville ställa upp som garant för något EIB-lån, osv.

Det finns ju andra sätt att stödja industrin än att köpa upp saker som är dödsdömda (fanns det _något_ varv i Sverige som funkade då?). Idag "funkar" ju Volvo enligt uppgift så då kan ju inte indsutrin som sådan vara dödsdömd i Europa som varvsindustrin var. Allt var ju på väg bort från hela Europa, att då försöka statligt understödja Svensk varvsindustri var ju ett kraftigt felsteg.

Nu verkar det hända grejer! GM överens med Spyker om försäljning - DN.se

Hoppas Spyker styr upp det här nu!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-01-26 21:36
Ursprungligen av staed:

Nu verkar det hända grejer! GM överens med Spyker om försäljning - DN.se

Hoppas Spyker styr upp det här nu!

Det lär bli en rejäl utmaning för dem att få Saab att bli vinstgivande efter all förlust år. Hoppas det löser sig.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-01-26 21:28

Önskar SAAB allt väl, har ju ändå 5st själv
Tyvärr är jag dock lite rädd för Spykers intentioner... hur skall de kunna driva företaget? Har de kunnandet och idéerna? Eller har de tänkt slakta företaget och sälja 9-5an till Kina och göra 2 snabba miljarder här?

Ursprungligen av bollman:

Önskar SAAB allt väl, har ju ändå 5st själv
Tyvärr är jag dock lite rädd för Spykers intentioner... hur skall de kunna driva företaget? Har de kunnandet och idéerna? Eller har de tänkt slakta företaget och sälja 9-5an till Kina och göra 2 snabba miljarder här?

Finns ju alltid en risk, men samtidigt så är det väl på sätt och vis skit samma om Spyker säljer av Saab eller om GM gör det. Nu finns det ju ett litet hopp i alla fall

Alla hoppas vi nog på att det går bra för SAAB och Trollhättan.
Men, SAAB måste sälja omkring 100000 bilar varje år för att över huvud taget överleva.
Vi vet att det finns minst femtio procent för många personbilstillverkare i världen som öser ut bilar till en marknad som för länge sedan är övermättad.
Blir inte lätt.
Tyvärr. SAAB är nedlagt om ett år.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 01:00

Spyker-Saab vill ju göra exklusiva bilar i premiumklassen hörde jag.
Är det läge för det? Kanske för märken som redan är etablerade. Och hur lång tid tar det att få fram en exklusiv bil i premiumklass? Och att bli rankad som ett märke i sagda klass?
Saab har aldrig haft några bilar den klassen, kanske när 9000 CD kom, men sen tog det stopp.

SAAB'ar är/var så jäkla tunna. Gissar att de hade nått fler med en maskulinare framtoning, formmässigt. Om de tagit mer plats, vart lite bredare och bastantare.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 08:43

Varfør stællde inte regeringen upp på lån till koningsegg men nu till Spiker? Om nu Koningsegg var ett osøkert kort, vad ær inte då Spiker?

  • Medlem
  • 2010-01-27 08:51
Ursprungligen av Lm:

Varfør stællde inte regeringen upp på lån till koningsegg men nu till Spiker? Om nu Koningsegg var ett osøkert kort, vad ær inte då Spiker?

Regeringen lånar väl inte ut pengar vare sig till Spyker, Saab, GM eller Königsegg? Lånegaranti är något annat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-27 10:52
Ursprungligen av Baron:

Regeringen lånar väl inte ut pengar vare sig till Spyker, Saab, GM eller Königsegg? Lånegaranti är något annat.

Om inte Spyker kan leva upp till sina åtaganden så garanterar regeringen lånet på 4 miljarder som SPYKER får från EUI- banken.

Men i slutändan är det väl någon som får betala om inte Spyker betalar sina lån då kommer EUi banken till oss svenska skattebetalare "regeringen" "säkert som amen i kyrkan" och inkasserar sina EUI lån. Vi står med mössan i handen 4 miljarder fattigare.

Vad ska vi göra sen när SPYKER har satt sprätt på sina 4 miljarder. Kräva tillbaks pengarna från SPYKER Dom har nog säkert gått upp i rök vid det tillfället.

Så hur vi än vänder på det hela så hade det från min sida känts säkrare att ha en svensk investerare/köpare Königsegg, än en smilande holländare vid rodret

Regeringen kunde lika gärna skänkt 4 miljarder till någon som är beredd att ta över saab om ni frågar mig. Samma resultat i slutändan.

Vi får säkert anledning att återkomma till detta ämne inom en snar framtid.

  • Medlem
  • 2010-01-27 10:53

Se bara hur det gick när Rover/MG köptes loss av några mindre nogräknade typer...

Skönt positiva alla är. Lägg ner skiten, känns det som de flesta säger om det mesta just nu. Om man känner så inför allt, hur ska vi då någonsin kunna ha företag i Sverige i framtiden? Lite entrepenörskap och våghalsighet krävs för att lyckas, och detta blir en chans för SAAB at utvecklas och växa helt på egna villkor. Visst, det kan gå åt helvete, men det kan också gå bra. Men fan om man inte försöker! Och även om de 4 miljarderna förloras (vilket de inte gör då de ska betalas ut under 2 år och ska gå till specifika utvecklingsprojekt där de investerade pengarna ger arbetstillfällen och inkomster för tredjepart), är inte det 4 miljarder väl satsade för att ge möjlighet till att skapa ett livskraftigt företag?

Är ändå en piss i havet jämfört med pengarna som plöjs ner i Förbifart Stockholm eller Citybanan, eller Citytunneln.

Jag tycker detta är en bra lösning på det stora hela. Kommer det hålla i längden? Vem vet? Hur många trodde Apple skulle överleve speciellt länge kring 95-96? Friskt vågat, hälften vunnet.

Vet man också att det kostar omkring 15 miljarder att ta fram ett helt nytt bilconcept så blir uppförsbacken ännu brantare.
SAAB måste börja tjäna pengar nu och inte sen. Det tråkiga är att den senaste modellen ser ut ungefär som de andra. Varför skall kunden köpa en SAAB.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 11:59
Ursprungligen av Red-Snapper:

Vet man också att det kostar omkring 15 miljarder att ta fram ett helt nytt bilconcept så blir uppförsbacken ännu brantare.
SAAB måste börja tjäna pengar nu och inte sen. Det tråkiga är att den senaste modellen ser ut ungefär som de andra. Varför skall kunden köpa en SAAB.

Den gamla 9-5 sålde ju bra förvånansvärt länge. Att den inte sålt på slutet kan väl till viss del förklaras med att den är 13 år gammal. Det vore ju som att Volvo fortfarande skule sälja 850...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-27 12:08
Ursprungligen av rhesus:

Den gamla 9-5 sålde ju bra förvånansvärt länge. Att den inte sålt på slutet kan väl till viss del förklaras med att den är 13 år gammal. Det vore ju som att Volvo fortfarande skule sälja 850...

hej hej Jag äger en 850 . Kanonbil. Har aldrig behövt byta avgassystem på den under 15 års tid !!
Det kallar jag kvalitet.

Men Volvo kom på att det var för bra avgassystem på 850 så dom byggde bort det på senare modeller och ersätte med ett sämre med kortare livstid, för annars fick dom inte sälja några reservdelar

  • Medlem
  • International user
  • 2010-01-27 14:54
Ursprungligen av CUBEIS:

hej hej Jag äger en 850 . Kanonbil. Har aldrig behövt byta avgassystem på den under 15 års tid !!
Det kallar jag kvalitet.

Men Volvo kom på att det var för bra avgassystem på 850 så dom byggde bort det på senare modeller och ersätte med ett sämre med kortare livstid, för annars fick dom inte sälja några reservdelar

850 är en kanonbil men det skulle var lite svårt att sälja den ny idag även om man försökte sminka upp den med nya lysen och nytt kjolpaket

För övrigt kör jag runt i en -97 9-5 som vinterbil, den har också originalavgassystemet kvar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-27 15:21
Ursprungligen av rhesus:

850 är en kanonbil men det skulle var lite svårt att sälja den ny idag även om man försökte sminka upp den med nya lysen och nytt kjolpaket

För övrigt kör jag runt i en -97 9-5 som vinterbil, den har också originalavgassystemet kvar.

hehehe.. blir nog billigare att köpa en ny kjol till tanten ...... och all smink i hela världen räcker nog inte till för en eventuell försäljning av min ögonsten

Gott kvalitetstecken när originaldelarna är intakta det finns hopp för SAAB

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-27 12:04

Det är inte fråga om att vara negativ utan realistisk.

Kan man driva ett företag som inte tjänar pengar. GM har väl pungat ut mellan 25-30 miljarder bara för att äga SAAB under sin tid som ägare. Till vilken nytta då ?

När har SAAB överhuvudtaget gått med vinst ? Imagen och märket har tagit så mycket stryk den senaste tiden så att få upp volymen kortsiktigt säg 1-2 år är i stort sett hopplöst skulle jag säga.

Gå från dagens 1000 bilar till 100000 . Dagens skämt.
Konkurrens situation som råder på marknaden nu när Kina på allvar ger sin in i leken är mördande även för de europeiska tungviktarna.

Klart man kan sadla om och börja tillverka el-bilar i någon form ?

Där har man någon liten chans att hitta sin nisch, för tekniskt kunnande finns men man måste banta kostymen rejält och se till att samarbeta med teknik utvecklare inom elbils branschen.

Men fler konkurrenter vill nog vara med i leken om framtida elbilars marknads tillväxt men allt hänger väl på hur mycker "regeringen" vill satsa på denna utveckling och eventuell uppehålla sysselsättningen i västra regionen.

Lycka till SAAB och Sverige det kan vi alla behöva.

Nu måste jag bara få tillägga, att dessa 4 miljarder inte kommer att betalas ut i en klumpsummam utan kommer ske stegvis, efter kontroller att Spyker Saab lever upp till alla villkoren. Så det är nog inte på tal om att "sprätta upp pengarna".

Bevaka tråden