Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expressendebatt: bojkotta Apple

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag håller i grund och botten med artikeln. iPhone (egentligen iOS) är en stängd och hårt kontrollerad plattform. Apple tar sig rätten att bestämma över vad jag får och inte får göra med min telefon som jag har köpt för dyra pengar. Jag tycker inte att det är en särskilt trevlig framtid vi går mot. Jag är frestad och kommer nog att köpa en iPhone, men samtidigt tror jag att det i det längre perspektivet kanske vore bättre att avstå.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-19 09:56
Ursprungligen av Marcus K:

Jag håller i grund och botten med artikeln. iPhone (egentligen iOS) är en stängd och hårt kontrollerad plattform. Apple tar sig rätten att bestämma över vad jag får och inte får göra med min telefon som jag har köpt för dyra pengar. Jag tycker inte att det är en särskilt trevlig framtid vi går mot.

Jag anser inte att denna kontroll och toppstyrning är något problem så länge det sker öppet. Apple döljer inte att de bestämmer över innehållet i de xxxxStore de äger.

Eftersom man innan köpet vet eller kan ta reda på hur det fungerar blir man inte lurad. Man behöver bara ta ställning till om man accepterar det eller inte.

Givetvis kan detta förändras i framtiden, men någonstans går gränsen för folk. Passerar något företag denna gräns är det ett självmord.

  • Medlem
  • 2010-07-19 10:05
Ursprungligen av Marcus K:

Jag håller i grund och botten med artikeln. iPhone (egentligen iOS) är en stängd och hårt kontrollerad plattform. Apple tar sig rätten att bestämma över vad jag får och inte får göra med min telefon som jag har köpt för dyra pengar. Jag tycker inte att det är en särskilt trevlig framtid vi går mot.

Jo, men personligen tycker jag det ändå det är bra att Apple kontrollerar så att innehållet i Appstore är ok, hur högt eller lågt den ribban ska ligga är ju en annan diskussion..
Spel och dobbel är ju inte tillåtet i appstore men Svenska spel har ju en sjyst webbapp.
Dom som vill ha appar som inte platsar i appstore får bygga egna i html5.

Nu förtiden har väll varenda teknikpryl av rang en egen "store" tex:
Playstation, xbox, nokia, Nintendo mfl.
Trots det hör man ingen klaga över stängda plattformar där, även fast dom är mer stängda.

Ursprungligen av Spata:

Nu förtiden har väll varenda teknikpryl av rang en egen "store" tex:
Playstation, xbox, nokia, Nintendo mfl.
Trots det hör man ingen klaga över stängda plattformar där, även fast dom är mer stängda.

Det är det ingen som klagar på. Det som en del inklusive mig har emot är att vi inte kan välja att strunta i Apple, att trots att Apple nekat ett program kunna hämta det, köra det och lita på att det kommer att finnas kvar även efter att det installerats. Det är den rätten som Apple inte tycker att du ska ha. Det är många som accepterar att bli styrda av Apple, men man kan ändå tycka att deras agerande är moraliskt tveksamt.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag håller i grund och botten med artikeln. iPhone (egentligen iOS) är en stängd och hårt kontrollerad plattform. Apple tar sig rätten att bestämma över vad jag får och inte får göra med min telefon som jag har köpt för dyra pengar. Jag tycker inte att det är en särskilt trevlig framtid vi går mot. Jag är frestad och kommer nog att köpa en iPhone, men samtidigt tror jag att det i det längre perspektivet kanske vore bättre att avstå.

Detta är inte helt jämförbart men kan vara intessant att känna till

Ursprungligen av http://daringfireball.net/linked/2010/07/17/preinstalled:

Pre-Installed Android Apps

The LA Times:

The Droid X comes loaded with several nonstandard applications for Google’s Android, most of which cannot be removed. Among the phone’s so-called junkware is a Blockbuster video app and a demo for an Electronic Arts game called Need for Speed: Shift.

You can’t remove them because Android is open.

Ursprungligen av BlackSmp:

Detta är inte helt jämförbart men kan vara intessant att känna till

Har någon sagt att jag förespråkar Android?

Om man vill ha en öppen telefon som är byggd för att respektera användaren i första hand och inte dess skapare så skulle jag just nu föreslå Nokias N900.

Ursprungligen av Marcus K:

Har någon sagt att jag förespråkar Android?

Om man vill ha en öppen telefon som är byggd för att respektera användaren i första hand och inte dess skapare så skulle jag just nu föreslå Nokias N900.

Nej, och jag sa inte heller att du förespråkade Android. Det var en del i ditt inlägg som fick mig att tänka på vad jag just hade läst om Droiden så jag länkade vidare till det. Det betydde inte att jag antog att du förespråkade Android utan bara att det finns liknande problem på andra telefoner.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-20 08:59

Nu gäller inte denna (topp)styrning enbart mobiltelefoner utan mycket av det vi köper för att använda.
En av anledningarna till att många reagerar på Apples nuvarande kontroll är att dom är först (som vanligt och att vi har varit vana med att få använda vilka program vi vill i våra datorer. Denna möjlighet är nog med all sannolikhet snart över, om man väljer att använda de stora/större aktörerna.
Apple tajtar till, inte bara för att ha kontroll utan även för att vi användare skall få en så problemfri användning som möjligt, utan att behöva vara oroliga för tex virus eller fake-appar som stjäl våra kontouppgifter och pengar.

Även Android kommer att få göra det, dom vill bara ha lite mer marknadsandelar först Precis som med windows.

Ursprungligen av Marcus K:

Jag håller i grund och botten med artikeln. iPhone (egentligen iOS) är en stängd och hårt kontrollerad plattform. Apple tar sig rätten att bestämma över vad jag får och inte får göra med min telefon som jag har köpt för dyra pengar. Jag tycker inte att det är en särskilt trevlig framtid vi går mot. Jag är frestad och kommer nog att köpa en iPhone, men samtidigt tror jag att det i det längre perspektivet kanske vore bättre att avstå.

"CHRISTOPHER KULLENBERG
..............
Han slängde sin Iphone i början av sommaren."

Säger väl allt om personen som skrivit artikeln beter sig på det sättet.
Fantastiskt dock att han får plats i Expressen.

Sensationsjournalistik?

Om man köper en iPhone/iPad så köper man konceptet med dess för och nackdelar, annars bör man låta bli.

Tycker faktiskt att det ger en liten trygghet att appar man laddar ner/köper är testade och vänligt sinnade. Och man kan ju alltid jailbreaka om man är lagd på det hållet. Sen har jag testat allt annat som finns på mobilmarknaden och inte kommit i närheten av iPhone beträffande stabilitet och användarvänlighet, vilket kommer först för mig.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-19 09:57
Citat:

Apple har valt att konsekvent förbjuda Flash, ett program som används för både webapplikationer och strömmad video, som del i ett konkurrenskrig mot företaget Adobe.

Hmmm...

Nu vet jag inte vad han rekommenderar istället, men jag gissar på Android. En sak som jag inte kan förstå är att alla säger att Android är så "öppet". Den enda fördel som jag egentligen kan hitta är att man inte är bunden till en App Store utan kan installera vad och hur man vill.

Om jag inte har missförstått så måste man på flertalet Android-modeller "roota" sin telefon för att kunna komma åt funktioner som t.ex tethering och skärmavbildning. Och "roota" låter misstänkt likt "jailbreak" i mina öron. Google har också en såkallad "Kill Switch" som innebär att de kan avinstallera apps på användares telefoner utifall att någon riktig elak App skulle ha spridits.

Jag tror att de flesta vanliga användarna tycker att utbudet och funktionerna räcker gott och väl i iPhone och har inga problem med att Apple agerar gatekeeper.
Det är mest de tekniskt inbitna personerna som känner sig inlåsta och de är fortfarande i minoritet.

Så jag kan inte se vilken nytta eller fördel som majoriteten människor, t.ex min mamma eller pappa, skulle ha av att byta till något "friare/öppnare" om de nu ska handla en lite smartare mobil. Inte ens jag känner någon större lust att mecka längre och har låtit iPhonen vara ojailbreakad i över ett år. Jag vill ha en genomtänkt telefon som är lätt och använda och Apple är bra på att leverera det. Att Apple "styr våra liv" känns så överdrivet dramatiskt.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Nu vet jag inte vad han rekommenderar istället, men jag gissar på Android. En sak som jag inte kan förstå är att alla säger att Android är så "öppet". Den enda fördel som jag egentligen kan hitta är att man inte är bunden till en App Store utan kan installera vad och hur man vill.

Så jag kan inte se vilken nytta eller fördel som majoriteten människor, t.ex min mamma eller pappa, skulle ha av att byta till något "friare/öppnare" om de nu ska handla en lite smartare mobil.

Det är nu inte bara Apples kontroll av appstore och dess ibland godtyckliga beslut att tillåta/inte tillåta applikationer som är problematiska i sammanhanget. Den centrala inlåsningen hos iphone är hela dess datamodell som knyter data till itunes och till bestämda applikationer på telefonen. Att kunna ladda filer direkt till/från telefonens/anslutande dators filsystem och därefter kunna öppna och hantera dessa filer i vilka applikationer man vill på telefonen är en i mitt tycke fullkomligt enorm fördel med mobila OS som Android, WM eller Symbian jämfört med iOS.

Ursprungligen av GustafMA:

Det är nu inte bara Apples kontroll av appstore och dess ibland godtyckliga beslut att tillåta/inte tillåta applikationer som är problematiska i sammanhanget. Den centrala inlåsningen hos iphone är hela dess datamodell som knyter data till itunes och till bestämda applikationer på telefonen. Att kunna ladda filer direkt till/från telefonens/anslutande dators filsystem och därefter kunna öppna och hantera dessa filer i vilka applikationer man vill på telefonen är en i mitt tycke fullkomligt enorm fördel med mobila OS som Android, WM eller Symbian jämfört med iOS.

frågan är ju i o för sig hur många som saknar detta på iphone.

Ursprungligen av GustafMA:

Det är nu inte bara Apples kontroll av appstore och dess ibland godtyckliga beslut att tillåta/inte tillåta applikationer som är problematiska i sammanhanget. Den centrala inlåsningen hos iphone är hela dess datamodell som knyter data till itunes och till bestämda applikationer på telefonen. Att kunna ladda filer direkt till/från telefonens/anslutande dators filsystem och därefter kunna öppna och hantera dessa filer i vilka applikationer man vill på telefonen är en i mitt tycke fullkomligt enorm fördel med mobila OS som Android, WM eller Symbian jämfört med iOS.

Jag har haft mängder med mobiltelefoner. De senaste 2 åren har jag haft HTC Touch Diamond, HTC Touch Pro, SE Xperia X1, iPhone 3G, iPhone 3GS (2st), Nokia N97, Nokia E72, HTC Hero, HTC Legend, Blackberry 8800.
Öppet eller inte, allt handlar om att faktiskt kunna arbeta med programmen. Jag sitter aldrig och skriver eller redigerar Word- eller Exceldokument i telefonen, men jag vill kunna läsa bifogade filer i e-mail.
I Blackberryn var det lönlöst att försöka sig på att läsa bifogade filer trots att det skulle vara så fantastiskt möjligt och så fantastiskt billigt tack vare deras fantastiska datakompression. Det enda bra med Blackberry var att den var snabb när man skulle öppna meddelanden och lätt att skriva mail på. Avsaknaden av å, ä och ö var det som gjorde att jag lade den på skrothögen.
Nokia N97 var inte bra på någonting. Hur ska man få något vettigt gjort när man måste köra hard reset 3 ggr dagligen?
Windows Mobile var hyfsat ok men de telefonerna som jag hade var hopplöst sega.
Nokia E72 har jag fortfarande i väskan som backup när batteriet i min Iphone säckar ihop och jag är på språng. Samma gamla trögrodda Symbian men den är hyfsat stabil.
Android tyckte jag inte var så fruktansvärt öppet. Man var ju tvungen att roota för att kunna köpa appar i Market. Sen var Hero'n ganska seg, men Legenden var helt ok. Däremot hade den en irriterande benägenhet att ringa upp olika personer i loggarna och adressboken från fickan och den hade en otrevlig bugg som gjorde att man fick knappa runt i en kvart för att växla mellan svenskt och engelskt inmatningsspråk. Sen ville jag installera kyrilliskt tangentbord på min Legend men det gick jag bet på.

Så om man nu hänger upp sig på ideologi så kanske inte en iPhone är det optimala valet men om man vill ha en telefon som faktiskt går att använda så är en iPhone ett utmärkt val.

Ursprungligen av pmarriott:

Öppet eller inte, allt handlar om att faktiskt kunna arbeta med programmen. Jag sitter aldrig och skriver eller redigerar Word- eller Exceldokument i telefonen, men jag vill kunna läsa bifogade filer i e-mail.

Så om man nu hänger upp sig på ideologi så kanske inte en iPhone är det optimala valet men om man vill ha en telefon som faktiskt går att använda så är en iPhone ett utmärkt val.

Så för ditt användande funkar iphones inlåsningsmodell väl. Det är ingen överraskning - försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk: för många är det helt adekvat med en passiv konsumtionsplattform så länge den funkar att ringa, texta och pilla i kalender med. Gott så.

Men för dem av oss som faktiskt vill använda en smartphone som en portabel mikrodator och som följaktligen nyttjar och hanterar word, excel, acess, pdf och den uppsjö av olika andra format som man stöter på dagligen och därför väljer bort iphone har det inget med ideologi att göra utan handlar om en rent praktiskt nödvändighet. Iphones inlåsningsmodell gör nämligen i praktiken den sortens arbete helt ohanterligt.

  • Medlem
  • 2010-07-20 11:04
Ursprungligen av GustafMA:

Men för dem av oss som faktiskt vill använda en smartphone som en portabel mikrodator och som följaktligen nyttjar och hanterar word, excel, acess, pdf och den uppsjö av olika andra format som man stöter på dagligen och därför väljer bort iphone har det inget med ideologi att göra utan handlar om en rent praktiskt nödvändighet. Iphones inlåsningsmodell gör nämligen i praktiken den sortens arbete helt ohanterligt.

Ok, och om jag hade de behoven hade jag inte ens tittat på en iPhone utan valt en annan smartphone.

Ex: behöver jag en billig, liten, enkel, tvåsitsig stadsbil så går jag inte till Volvo och beklagar mig över att deras utbud inte stöder mitt behov. Utan då tittar jag hos de tillverkare som stödjer mina behov.

Det är väl det här som jag irriterar mig på. Vill man ha A kan man inte begära att tillverkaren av B ska anpassa sig till ens egna behov.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-20 12:50
Ursprungligen av arc:

Ok, och om jag hade de behoven hade jag inte ens tittat på en iPhone utan valt en annan smartphone.

Ex: behöver jag en billig, liten, enkel, tvåsitsig stadsbil så går jag inte till Volvo och beklagar mig över att deras utbud inte stöder mitt behov. Utan då tittar jag hos de tillverkare som stödjer mina behov.

Det är väl det här som jag irriterar mig på. Vill man ha A kan man inte begära att tillverkaren av B ska anpassa sig till ens egna behov.

Klockren kommentar där arc!

Ursprungligen av GustafMA;:

Så för ditt användande funkar iphones inlåsningsmodell väl. Det är ingen överraskning - försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk: för många är det helt adekvat med en passiv konsumtionsplattform så länge den funkar att ringa, texta och pilla i kalender med. Gott så.

Men för dem av oss som faktiskt vill använda en smartphone som en portabel mikrodator och som följaktligen nyttjar och hanterar word, excel, acess, pdf och den uppsjö av olika andra format som man stöter på dagligen och därför väljer bort iphone har det inget med ideologi att göra utan handlar om en rent praktiskt nödvändighet. Iphones inlåsningsmodell gör nämligen i praktiken den sortens arbete helt ohanterligt.

Jag förstår inte riktigt ditt problem med word, excel, pdf (och jag antar powerpoint). Du kan öppna, läsa och redigera word, excel och powerpoint på din Iphone/Ipad. Du kan välja "öppna i" och på så sätt öppna ett mailattachment i ett annat program och redigera det där.

PS: Mikrodator... Det kändes som att det var länge sedan som jag hörde det ordet:) Det är ett ord som ändrat innebörd flera gånger under min livstid

Senast redigerat 2010-07-21 09:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag förstår inte riktigt ditt problem med word, excel, pdf (och jag antar powerpoint). Du kan öppna, läsa och redigera word, excel och powerpoint på din Iphone/Ipad. Du kan välja "öppna i" och på så sätt öppna ett mailattachment i ett annat program och redigera det där.

Jovars. Det går. Det är bara hemskt bökigt.

Scenario ett: du får ett USB-minne levererat med några hundra olika filer (texter i olika format, bilder, presentationer, beräkningsunderlag i excel och vilken redovisningsprogramvara din organisation nu använder, CMS-filer för aktuella kundrelationshistorier o.s.v. sorterade i olika mappar efter projekt. På min Nexus drar jag över rubbet till telefonen som om jag kopierade till en annan hårddisk, och sedan kan jag välja och vraka mellan vad och hur jag vill öppna på min telefon, med vilken programvara (ofta olika för läsning och redigering) och så efter behov. De flesta filerna kommer jag inte ens behöva öppna, men jag vet inte på förhand vilka. Nedlagd arbetstid på att göra materialet tillgängligt för mig mobilt (och tillbaka till dator, när jag vill det): kick-och-drag. Hur löser jag motsvarande problem i iOS? Mailar varje fil individuellt? Importerar de filtyper som iTunes låter mig importera från disk och sync:ar dem - och i så fall till flera olika program på nallen? Gör någon sorts notering någonstans om vilken fil (kom ihåg, hundratals) som hör till vilket projekt? Det är ju helt ohanterligt.

Scenario två: Jag har ett gemensamt dokument med flera andra som ligger centralt i en sharepointserver och jag vill kunna editera i. På Nexusen ansluter jag till filsystemet den ligger på via VPN, laddar sharepointfilen och editerar, med full tillgång till editeringshistorien för mig själv och de andra, till metadiskussionen med de andra användarna, och med de skydd mot simultana ändringar och och crossdeletes som sharepoint i sig tillhandahåller. Hur löser jag det i iOS? Inte alls... det är liksom inget substitut att checka ut filen ur sharepoint och maila den till mig själv, och även om jag gör det kommer tilltaget naturligtvis inte uppskattas av mina kollegor.

Jag vidhåller nog att för den som vill kunna använda telefonen som ett datorsubstitut - man byter översikt och lätthet att mata in mot suverän portabilitet, helt enkelt - är Apples inlåsning av datat i itunes helt oacceptabelt, i alla fall om ditt arbetsflöde innebär mer en enstaka hantering av enstaka filer, eller om du vill använda dig att någon modern kollaborationsslösning. Jag gillade iphone - det var den första appleprodukt jag använde och den är jättesmidig och jättesnygg och så. Men jag var alltid tvungen att ha mig med min bärbara för att kunna utföra ens trivialt arbete på språng. Min androidnalle har befriat mig från det, och jag ser ingen som helst anledning att ens fundera på iphone idag, så länge Apple fortsätter att krampaktigt hålla fast vid datainlåsningsmodellen i itunes i alla fall.

Inte för att jag tror att den framstående journalistiska kompetensen på Expressen hade detta i åtanke, men

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-07-19 10:12

Alltså, man får ju väga deras stängda plattform med hög användbarhet och användarvänlighet mot en plattform med en hög teoretisk öppenhet som man kanske inte har någon nytta av. Öppenheten alltså, inte plattformen.

har haft en nexus one med android sen januari, jag kan inte påstå att jag upplevt nå fördelar av att den varit "öppen". vad spelar det för roll om den är "öppen", när tillgången på bra och kvalitativa program är 100 gånger större på låsta iphone. o bland de få program som finns till android, så är det mycket mer "skitprogram" på android market. nä, för den vanliga användaren, så är det ingen stor fördel me att systemet är öppet

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 11:19

Behöver inte läsa den artikeln, har redan bestämt mig för att bojkotta expressen vilket förmodligen har exakt lika stor inverkan på expressen som det har på Apple när kullenberg kastar sin iphone...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-19 11:47

Och det i samma andetag som dom hypar sina iPhone apps!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-07-19 12:33

Dagens skratt. Det låter som en arg 14-åring som hittar på anledningar till varför iPhonen är dålig för att han inte får köpa en för mamma.

  • Medlem
  • Kungsör
  • 2010-07-20 09:49
Ursprungligen av kainen:

Dagens skratt. Det låter som en arg 14-åring som hittar på anledningar till varför iPhonen är dålig för att han inte får köpa en för mamma.

Haha, grym kommentar! Säkert mer sanning i det än man anar!

Andra får gärna bojkotta Iphone. Kanske kan jag då köpa min snabbare utan att den tar slut vid lanseringen... Och dessutom har jag ett försprång i jobbet mot andra, Iphonen gör min dag så mycket lättare och effektivare att jag aldrig skulle överväga någon annan telefon.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-24 21:28
Ursprungligen av A&A:

Haha, grym kommentar! Säkert mer sanning i det än man anar!

Andra får gärna bojkotta Iphone. Kanske kan jag då köpa min snabbare utan att den tar slut vid lanseringen... Och dessutom har jag ett försprång i jobbet mot andra, Iphonen gör min dag så mycket lättare och effektivare att jag aldrig skulle överväga någon annan telefon.

Precis samma tanke som jag. Hoppas att media har skrämt bort tillräckligt många för att jag ska få en vid lanseringen

Jag undrar många gånger vad exakt de är ute efter i dessa artiklar. Visst, jag gillar att röra om i grytan med jämna tillfällen precis som vem som helst, men jag försöker åtminstone ha någon slags rim och reson bakom mina tankar.

För att få en friare mobil framtid måste vi kasta ut iPhone? Varför är min spontana fråga? Kommer det män från A.P.P.L.E. och tar min iPhone ur handen på mig när jag vill kommentera något på twitter och i skarpa ordanlag förbjuder mig att göra det? Blir jag tvingad att använda applikation A när jag egentligen ville använda applikation B? Till min kännedom är jag så fri som jag önskar med en iPhone, bara det att Apple vill kolla genom alla applikationer innan de släpps in på Appstore. Inte helt annorlunda från att testa ett vin innan det accepteras och börjar säljas på Systembolaget. Kanske också den anledningen till att vi inte ser så mycket hembränt i donk på Systemet. Lite samma tänk, om än att det fallerar i kvalitetsaspekten för Appstore, då det finns alldeles för mycket skräpprogram däri.

Jag har däremot många åsikter om att den process som ligger bakom besluten till Appstore och vad som är ok eller inte bör vara långt mer öppen och tydlig. I dagsläget verkar det nästan som om en applikation inte kan bli godkänd för att någon granskare har en dålig dag. Här finns plats för förbättring, helt klart.

Jag vill bara att alla dessa experter som älskar att se sina fina artiklar bli publicerade överallt och lite därtill skulle ta sig tiden att fundera genom och skriva ner deras definition av frihet på en mobil plattform. För det om något är väl vad som behövs för att man ska kunna diskutera ett valt ämne? Att man använder samma referensramar som utgångspunkt? Eller har jag villat bort mig i likören nu igen?

Att sen artikeln inte är helt rätt när det gäller datum på vissa saker och stavning på vissa produkters namn har jag helt överseende med. Det är ju faktiskt Expressen vi talar om och ingen riktig dagstidning. Nej, jag klassar faktiskt inte denna välsålda tidning som dagstidning, utan som ren tabloid i samma klass som Aftonbladet.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2010-07-19 23:37
Ursprungligen av Bluestreak:

Jag undrar många gånger vad exakt de är ute efter i dessa artiklar. ...

Sidvisningar -> Reklamintäkter.

Extra fiffigt med kommentarsfunktioner, se bara på IDG:s forum, där trådar med Mac/Pc och iPhone/Android lockar till maaasssor av kommentarer.

Ordet "iPhone" är väl ett av det hetare ocb som väcker allas behov av att förklara vad som är rätt och fel... ?

Och jag tycker artikeln i Expressen var rätt så fånig.

Bevaka tråden