Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expressendebatt: bojkotta Apple

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-20 00:47
Ursprungligen av Bluestreak:

Jag undrar många gånger vad exakt de är ute efter i dessa artiklar. Visst, jag gillar att röra om i grytan med jämna tillfällen precis som vem som helst, men jag försöker åtminstone ha någon slags rim och reson bakom mina tankar.

För att få en friare mobil framtid måste vi kasta ut iPhone? Varför är min spontana fråga? Kommer det män från A.P.P.L.E. och tar min iPhone ur handen på mig när jag vill kommentera något på twitter och i skarpa ordanlag förbjuder mig att göra det? Blir jag tvingad att använda applikation A när jag egentligen ville använda applikation B? Till min kännedom är jag så fri som jag önskar med en iPhone, bara det att Apple vill kolla genom alla applikationer innan de släpps in på Appstore. Inte helt annorlunda från att testa ett vin innan det accepteras och börjar säljas på Systembolaget. Kanske också den anledningen till att vi inte ser så mycket hembränt i donk på Systemet. Lite samma tänk, om än att det fallerar i kvalitetsaspekten för Appstore, då det finns alldeles för mycket skräpprogram däri.

Jag har däremot många åsikter om att den process som ligger bakom besluten till Appstore och vad som är ok eller inte bör vara långt mer öppen och tydlig. I dagsläget verkar det nästan som om en applikation inte kan bli godkänd för att någon granskare har en dålig dag. Här finns plats för förbättring, helt klart.

Jag vill bara att alla dessa experter som älskar att se sina fina artiklar bli publicerade överallt och lite därtill skulle ta sig tiden att fundera genom och skriva ner deras definition av frihet på en mobil plattform. För det om något är väl vad som behövs för att man ska kunna diskutera ett valt ämne? Att man använder samma referensramar som utgångspunkt? Eller har jag villat bort mig i likören nu igen?

Att sen artikeln inte är helt rätt när det gäller datum på vissa saker och stavning på vissa produkters namn har jag helt överseende med. Det är ju faktiskt Expressen vi talar om och ingen riktig dagstidning. Nej, jag klassar faktiskt inte denna välsålda tidning som dagstidning, utan som ren tabloid i samma klass som Aftonbladet.

Enligt författaren:

Anledningen till att det blev Apple den här gången är dels nyhetsvärdet, deras starka marknadsställning, och att app-store har blivit just hyllad och omfamnad av både konsumenter, användare, myndigheter etc. Lite kritik kan då vara på sin plats.

Detta eeeviga nötande från folk som inte vet vad dom skriver om och är så kallade "journalister".

När jag tittar på Min Mac/iPod/iPhone så frågar jag mig själv.
1. Fungerar den som jag förväntar mig
2. Är den enkel/logisk att använda
3. Är den snygg

Om dessa tre saker besvaras med Ja så är det något som jag tänker använda. Sedan får det vara hur "inlåst" (kan någon definiera vad det innebär tack) som helst. Jag bryr mig faktiskt inte, och det verkar som att majoritetan av dom som köper produkter med ett äpple på skiter lika mycket i det.

Sen finns det dom som VILL tweaka sin iPhone, som VILL ner och gräva i UNIX-strukturens allra hemligaste vrår i OS X och för dom finns det alternativ att göra det.

Alltså, jag skulle kunna köra Windows eller Linux i morgon dag om dom tre frågorna kunde besvarar med Ja, men nu är det inte så och då blir det OS X/iOS.

Inlåst i iPhone? Jag har 100000+ Appar att välja på, jag tror nog att jag hittar nåt som passar mig med. Men jag kan inte använda den som en WebDavserver och flashboota tweetRam och allt vad det heter på den out-of-the-box men den vänder sig inte heller till den typen av konsumenter.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-19 23:51

"I slutänden är det upp till oss att välja vilken väg vi vill vandra. Öppna telefonalternativ finns, där vem som helst kan skriva och köra vilka program som helst.
Vill du ha ett fritt mobilliv är det dags att bojkotta Iphone."

Om jag skulle byta till nån annan mobil idag så skulle jag sakna alla de program jag verkligen använder dagligen på iPhone, och då har vi inte ens börjat prata om spel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-20 00:19

Börjar bli irriterad över myten som börjar spridas bland lekmän om att iPhone skulle vara mer låst än någon annan telefon. Då glömmer folk hur det såg ut på de öppna mobilernas tid, då om man hade tur kunde installera program från Jamba och blev debiterad varje månad oavsett om man tackat ja eller nej till fortsättningen. Eller hur det aldrig kom några buggfixar eller nya funktioner på telefonen, och man var fri att utforska härligheterna exakt som de var menade att brukas direkt ur förpackningen för all framtid!

Nu kommer dessa kottar och rabblar upp skit om att iPhone är låst, men utan att kunna peka på något vettigt som den inte kan göra... förutom att man inte kan lägga in egna signaler utan att krångla (dvs. utan att betala).

Ursprungligen av gabbeman:

Om dessa tre saker besvaras med Ja så är det något som jag tänker använda. Sedan får det vara hur "inlåst" (kan någon definiera vad det innebär tack) som helst. Jag bryr mig faktiskt inte, och det verkar som att majoritetan av dom som köper produkter med ett äpple på skiter lika mycket i det.

Det här kan förstås variera men min personliga definition av öppenhet i det här fallet (och som jag vet att många delar) är inte nödvändigtvis vad jag kan göra utan vad jag inte behöver göra, vilket implicit ger det förstnämnda i viss utsträckning.

Öppenhet betyder att jag har frihet att ge tusan i Apple, att prylen är oberoende av dem och deras tyckte i samma stund som jag äger den. Apple låter dig inte göra det. Apple har tagit sig rätten att bestämma över vad du får och inte får göra, inte till den grad att de säger vad du får och inte får tvittra men tillräckligt för att avgöra vilka program som du får och inte får köra. Det är det man menar med att plattformen är inlåst.

Jag tror att man ibland kan behöva se saker ur olika perspektiv. Jag antar att de flesta här enbart har erfarenhet från iPhone ur ett användarperspektiv och då tror jag inte att man märker av det lika tydligt. För iPhone är en fantastisk konsumentprodukt! Då är det lätt att se de som klagar som ouppfostrade gnällspikar.

Men man kan också se det ur ett utvecklarperspektiv. Fråga vilken utvecklare som helst som arbetar mot iOS om det inte förekommer osäkerhet på plattformen. Ingen av dem är oberoende av Apple. Alla är de beroende av att Apple godkännder deras program. Det finns inget alternativ. Tänk dig själv att du har lagt ner x antal månaders heltidsjobb på ett program som kanske inte ens blir godkänt. Det behöver inte ens fungera dåligt. Det räcker med att Apple inte tycker att det är passande, eller att det konkurrerar med deras egna program, eller att det äventyrar deras relation med AT&T, eller något annat som du har fullständig rätt att ge tusan i, om plattformen hade varit öppen alltså. Har man inte upplevt det är det otroligt lätt att rycka på axlarna åt problemet. Vadå, det drabbar ju inte mig.

Ursprungligen av Marcus K:

Tänk dig själv att du har lagt ner x antal månaders heltidsjobb på ett program som kanske inte ens blir godkänt. Det behöver inte ens fungera dåligt. Det räcker med att Apple inte tycker att det är passande, eller att det konkurrerar med deras egna program, eller att det äventyrar deras relation med AT&T, eller något annat som du har fullständig rätt att ge tusan i, om plattformen hade varit öppen alltså. Har man inte upplevt det är det otroligt lätt att rycka på axlarna åt problemet. Vadå, det drabbar ju inte mig.

Jo förvisso men så är det ju i livet i övrigt med.
Tänk att du jobbat på en ny typ av infästning för trappor i radhus, ett nytt enzym till en värktablett, kanske har du tänkt skapa ett filter för båtmotorer.
Sen så godkänner inte myndigheterna din infästning, eller dom ändrade reglerna för dessa mitt i allt. Ditt enzym kanske inkräktar på ett världspatent som godkändes för en vecka sedan och möjligen så når inte ditt filter upp till dom nya hårda EU-kraven som Portugiserna fick igenom.
Marknaden är ju inte "öppen" heller och det finns ju en miljard regler och lagar som säger vad du får och inte får tillverka och HUR saker och ting ska få fungera för att få kallas för vissa saker.

Det är ju samma sak. Människor satsar tid och pengar på olika projekt. Ibland går det bra, ibland inte, och ibland så kan man inte förutse att det ska gå åt pipsvängen.
Men du kan ju så klart sälja dina saker på den Öppna (plattformen) marknaden men då utan certifiering och ibland i strid med gällande lagar.
Det är samma sak. Trist men så är det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-25 20:36
Ursprungligen av Marcus K:

Men man kan också se det ur ett utvecklarperspektiv. Fråga vilken utvecklare som helst som arbetar mot iOS om det inte förekommer osäkerhet på plattformen. Ingen av dem är oberoende av Apple. Alla är de beroende av att Apple godkännder deras program. Det finns inget alternativ. Tänk dig själv att du har lagt ner x antal månaders heltidsjobb på ett program som kanske inte ens blir godkänt. Det behöver inte ens fungera dåligt. Det räcker med att Apple inte tycker att det är passande, eller att det konkurrerar med deras egna program, eller att det äventyrar deras relation med AT&T, eller något annat som du har fullständig rätt att ge tusan i, om plattformen hade varit öppen alltså. Har man inte upplevt det är det otroligt lätt att rycka på axlarna åt problemet. Vadå, det drabbar ju inte mig.

Jag skulle aldrig utveckla för android. Jag tycker snarare att google måste värna om sina utvecklare mer. Detta är ett typexempel på varför det är en nackdel med ett mer öppet os.
Nu kan vem som helst i googles plattform tanka hem ett kostnadsprogram helt gratis. Bara gå in i telefonens webbläsare och tanka hem spelet till minnet. Sen installerar man spelet utan något chafs. Bara att installera och du har en app som kostar helt gratis. Detta helt utan root. Detta kan vilken amatör som helst göra.

Om man ser detta ur ett användarperspektiv så är detta jättebra, på kort sikt. På lång sikt drabbas även konsumenten. Utvecklare tröttnar helt enkelt på att inte få betalt. Speciellt nu när inte ens alla länder har betalapps. Då blir det sämre utbud.

Vore inte så konstigt om dom flesta utvecklare gick över till ios.

Inlåst på gott och ont. Men på lång sikt tror jag att både utvecklare och användare tjänar på ett mer inlåst os, om man tycker att apps är en viktig del av en telefon.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-20 01:34
Ursprungligen av ibish:

... förutom att man inte kan lägga in egna signaler utan att krångla (dvs. utan att betala).

Du kan lägga in vilken ring signal du vill som du redan har som mp3 fil bara du gör om den i iTunes först
Men sms däremot går ju inte fortfarande vilket är lite störigt ibland.

Efterblivenheten firar nya triumfer.

Kvällstidningsjournalistik skrivs i ett enda syfte, att LURA mig köpa tidningen/klicka på länken.

Jag har slutat köpa dem, just för att om det står att "Kungens Kusin i horskandal" så är det den avsatte Kungen av Kirizistan sedan 1974's tvivelaktiga kusin i fjärde äktenskapet som stått för bedriften.

Allt de skriver är för att försöka föra mig bakom ljuset.

Varför skall man ha ett affärsmässigt förhållande (köpa tidningen) då?

Så jag bojkottar Kullenberg istället.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-07-20 07:00

I så fall så måste man väl även kasta ut sin TV. Den styr ju allt för ofta våra liv och har inte sällan antennproblem.

Jag tycker att det låter mer som den svenska avundsjukan. Kan det vara så att Christoffers pappa jobbade på SonyEricsson?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2010-07-20 10:17
Ursprungligen av Macus:

I så fall så måste man väl även kasta ut sin TV. Den styr ju allt för ofta våra liv och har inte sällan antennproblem.

Dagens bästa!:D

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-20 08:27

Glöm inlåst nu kan du bidra med...:
Apple bidrar ? till mord? | Ledare | Aftonbladet

(Undrar vad Bofors gör nuförtiden...)

Ursprungligen av Jetwash;:

Glöm inlåst nu kan du bidra med...:
Apple bidrar ? till mord? | Ledare | Aftonbladet

(Undrar vad Bofors gör nuförtiden...)

Med tanke på att AB använder Iphone som telefon för sin anställda så blir det intressant;)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-20 09:07

Jag undrar vad som skulle hända om vi som använder Apples produkter och hänger här på 99, skulle bojkotta AB och Expressen? Prova en vecka, det är riktigt skönt att inte läsa skräpet dom ger ut.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag undrar vad som skulle hända om vi som använder Apples produkter och hänger här på 99, skulle bojkotta AB och Expressen? Prova en vecka, det är riktigt skönt att inte läsa skräpet dom ger ut.

Började bojkotta dem för flera år sedan. Förstår inte vitsen med att läsa de blaskorna. De är som Hänt Extra eller liknande, fast det är okej för män att köpa dem...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-07-20 09:13

Dessa diskussioner är alltid lika roliga att läsa. Det är ju knappast någon suprise hur hårt styrd iPhonen är. Men ändå köper man den och gråter som ett litet barn om vad man inte kan göra med den pga den hårda kontrollen.

Så vad är problemet? Sluta älta!

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-07-20 09:48
Ursprungligen av jaywall:

Dessa diskussioner är alltid lika roliga att läsa. Det är ju knappast någon suprise hur hårt styrd iPhonen är. Men ändå köper man den och gråter som ett litet barn om vad man inte kan göra med den pga den hårda kontrollen.

Så vad är problemet? Sluta älta!

Jag förstår inte riktigt, vad är det du inte kan göra med den förutom att skicka mp3 filer via bluetooth?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-07-20 09:20

Det var länge sedan jag började den bojkotten... enda gången jag läser dem är nu på semestern när jag har "surfat slut" på allt annat jag kan komma på. Det sämsta är att av de "seriösa" tidningarna också börjat med sensationsjournalistik.

Kullenberg har helt rätt i sak. Men själv klarar jag inte att bojkotta iphone... Förstår inte varför Macmännen och Äppelpöbeln (som Rasmus Fleischer på copyriot.se träffande kallar vissa tragiska typer som visat upp sig i all sin glans även i denna tråd) ska ha svårt att hålla ett par tankar i huvudet samtidigt. Apple gör underbara produkter. Själv skriver jag detta på min älskade iPad, och hänger på låset för att köpa min tredje iphone... Men samtidigt är jag djupt kluven till Apples hela itunes-diktatur, till hur App Store gör helt vansinniga censureringar osv.

Slutligen, Kullenberg är ingen Expressenjournalist. Han är, liksom hela Juliagruppen, en av landets kunnigaste och livsviktigaste debattörer kring nätet/molnet, digital integritet, open source och upphovsrätt. Hellre en Kullenberg än tusen äppelgubbar.

Senast redigerat 2010-07-20 12:34
  • Medlem
  • 2010-07-20 10:44
Ursprungligen av Stinky:

Slutligen, Kullenberg är ingen Expressenjournalist. Han är, liksom hela Juliagruppen, en av landets kunnigaste och livsviktigaste debattörer kring nätet/molnet, digital integritet, open source och upphovsrätt. Hellre en Kullenberg än tusen äppelgubbar.

Jasså! Om han är så kunnig, varför sittar han och surar över att iPhone är vad den aldrig sagt sig att vara?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-20 11:00
Ursprungligen av Spata:

Jasså! Om han är så kunnig, varför sittar han och surar över att iPhone är vad den aldrig sagt sig att vara?

Han är piratpartist, då räknas man som "kunnig"...

Ursprungligen av zappee:

Han är piratpartist, då räknas man som "kunnig"...

Han är en riktig jävla pajas med andra ord.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-20 10:33

Hur vet du att App Store gör helt vansinniga censureringar?

Hahaha, skön kommentar pá copyriot.se, att "Det enda som skiljer macmännen från äppelpöbeln är en 30-årskris"... Well, 6-årskris snarare, med tanke pá nivån hos många här.

Fast det är ju vissa saker som är grymt störande.
Några exempel:

- Avsaknaden av Flash. (Möjligen är det så att ni som enbart kör OSX redan har valt bort Flash då det fungerat så dåligt i OSX, så ni har redan ett icke flashanvändande i ryggmärgen och därför saknar ni inte heller Flash lika mycket som de som kör Windows och har bra relation till Flash.)

- Nå sina MP3-filer på hårddisken. Var redan störande då de första iPodarna kom. Varför ska jag inte kunna komma åt mappen där MP3orna ligger från hårddisken som med bilderna?

- Appar som inte går igenom. Att Apple valt att inte acceptera porr-appar kan jag t.ex. acceptera, men när de nekar vanliga appar utan till synes anledning (bortsett från anledningen att de strider mot deras på tok för hårda regler kring appar då). Jag menar dock naturligtvis inte att de ska släppa in skit som fuckar upp telefonen utan vanliga väl fungerande appar som folk vill ha.

.
Sen angående artikeln så möter jag dagligen personer som säger att iPhone är inlåst och att man inte kan göra som man vill med den. Dessa personer har oftast ingen aning om vad de ens pratar om, de har bara läst det. Och har inget eget behov eller önskan att göra nått av de möjligheter t.ex. Android har som inte iOS har.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-07-20 15:03
Ursprungligen av Chaosstar:

när de nekar vanliga appar utan till synes anledning (bortsett från anledningen att de strider mot deras på tok för hårda regler kring appar då). Jag menar dock naturligtvis inte att de ska släppa in skit som fuckar upp telefonen utan vanliga väl fungerande appar som folk vill ha.

Kan du ge några exempel på detta?

Det är många som säger det men den enda appen jag själv har exempel på är att Skype inte fick igenom sin app eftersom den körde över 3g nätet... dock har Apple lättat på reglerna kring detta och appen finns att ladda ner med 3g stöd.

Fler exempel? Finns det några eller är det bara snack?

Ursprungligen av kainen:

Kan du ge några exempel på detta?
Fler exempel?

Nja det är väll som du säger, att det har blivit bättre. Vi fick ju Spotify, Opera, osv. Men t.ex. GoogleVoice och GrooveShark blev ju dock nekade.
Sen har det ju som du säger handlat en hel del om funktioner som använder 3G-nätet och mycket bandbredd. SVTs app som inte gick igenom pga det t.ex. Kanske blir det bättre då de amerikanska näten byggs ut.
Sen vet vi ju faktiskt inte allt som aldrig utvecklats på grund av de regler Apple har i sina avtal.
Men antar att det är som du säger Apple har blivit mildare. Kanske försvinner problemet helt i framtiden, ja om man inte är porrnisse då.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nja det är väll som du säger, att det har blivit bättre. Vi fick ju Spotify, Opera, osv. Men t.ex. GoogleVoice och GrooveShark blev ju dock nekade.

Om jag inte är helt felunderrättad så betalar väl inte Grooveshark en spänn till musikerna och det kan ju vara grund til att Apple inte vill acceptera deras app. Men rätta mig gärna om jag har fel för jag är inte 100 på detta.

Ursprungligen av Chaosstar:

ja om man inte är porrnisse då.

Men om man nu vill kolla porr så finns ju Safari och även Opera. Där kan man surfa porr och nazism och Al Quaida och bombrecept tills man spyr.

Ursprungligen av Jetwash:

Har du drabbats personligen? Isåfall vad hette appen, eller är du utvecklare?

Det där har jag också hört.
- Systemet med godkännande av Apps är så krångligt, jag gillar det inte.
- Så du utvecklar för iPhone alltså och får inte igenom dina apps?
- Eeh, nej men jag tycker att det..
- Har du ens en iPhone?
- Nej men det är för att man är så inlåst i den
- Vad är det som du saknar att göra med den då som du kan göra med andra telefoner?
- Flash till exempel.
- Men om du jailbreakar den så kan du installera Flash och vara nöjd. Men du vill bara gnälla va, sådär i största allmänhet eller hur?
- Käften!

Har haft den "diskussionen" faktiskt med en bekant som inte hade råd med en iPhone och satt och var bitter.

Ursprungligen av gabbeman:

Om jag inte är helt felunderrättad så betalar väl inte Grooveshark en spänn till musikerna och det kan ju vara grund til att Apple inte vill acceptera deras app. Men rätta mig gärna om jag har fel för jag är inte 100 på detta.

Men om man nu vill kolla porr så finns ju Safari och även Opera. Där kan man surfa porr och nazism och Al Quaida och bombrecept tills man spyr.

Det där har jag också hört.
- Systemet med godkännande av Apps är så krångligt, jag gillar det inte.
- Så du utvecklar för iPhone alltså och får inte igenom dina apps?
- Eeh, nej men jag tycker att det..
- Har du ens en iPhone?
- Nej men det är för att man är så inlåst i den
- Vad är det som du saknar att göra med den då som du kan göra med andra telefoner?
- Flash till exempel.
- Men om du jailbreakar den så kan du installera Flash och vara nöjd. Men du vill bara gnälla va, sådär i största allmänhet eller hur?
- Käften!

Har haft den "diskussionen" faktiskt med en bekant som inte hade råd med en iPhone och satt och var bitter.

Tycker 99.se borde införa en "Gilla-knapp"

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 00:29
Ursprungligen av Specias:

Tycker 99.se borde införa en "Gilla-knapp"

+1

Det är faktiskt en riktigt bra idé !

Bevaka tråden