Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-09-29 15:26

Det går inte sådär. Anledningen till att din TV byter är att din DVD spelare är avstängt och när du sätter på den så kommer bilden. Samma sak kan du ju få med min Mini om du har den avstängd först och sen sätter på den. Annars finns inget, mig vetligen bra sätt.

Har provat dedikerade spelare för just enbart Mediaspelare sålde t.om en ny Mac Mini HDMI version för att gå över helt till stationär, i min mening och efter testat 4-5 märken fick jag köpa en ny Mini igen och är nu tillbaka där jag började, inget kommer i jämförelse med Mac Mini och Plex 9.

Dune HD, värstingen om man skall tro alla Hembiofantaster, i mitt tycke seg och jag vill gärna få omslag på alla filmer mm, vilket är bökigt med alla spelare!
Har man inte dessa kriterier utan enbart vill se sin film och bläddra genom enbart listor är det ju inget problem.
Popcorn Hour.. bra fjärr resten skit!
Xtreamer - bra och billig gör vad den skall streamar HD med DTS HD ljud hackade dock för mig.
Tråkig och seg som allt annat.

Jag har kört en BluRay ripp 1080P 45 GB med DTS HD ljud med Plex 9 inget hack däremot får man ju inte ut ljudet utan man får ut DTS, dock klarade varken Dune Base 3.0 eller Xtreamer heller av detta utan hack, dessutom tog Dune HD nästan en minut på sig för starta filmerna.

Att få omslag på filmerna tar mer tid än vad det är värt, Plex 9 hämtar allt själv och smäller upp allt oavsett vilken enhet man sitter på, streamar alla filmer till sin iPad samt iPhone via 3G, kan man få en bättre lösning?

Om man nu skall klaga på ngt så är det väl stöd för DD HD ljud men om man skall vara ärlig, vem hör skillnaden!
Jag har bl.a en Pioneer förstärkare för 25 lök och 60" Kuro TV inte fan märker jag någon skillnad på ljudet genom t.ex Avatar på min BluRay spelare eller från Plex 9 med DTS.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-29 23:59
Ursprungligen av @ndreas:

Har provat dedikerade spelare för just enbart Mediaspelare sålde t.om en ny Mac Mini HDMI version för att gå över helt till stationär, i min mening och efter testat 4-5 märken fick jag köpa en ny Mini igen och är nu tillbaka där jag började, inget kommer i jämförelse med Mac Mini och Plex 9.

Nästa gång en nyinköpt mac verkar överflödig, ta ett djupt andetag, ställ undan den en månad eller två innan du säljer den. Så slipper du göra en massa förluster

  • Oregistrerad
  • 2010-09-30 16:02
Ursprungligen av planB:

Nästa gång en nyinköpt mac verkar överflödig, ta ett djupt andetag, ställ undan den en månad eller två innan du säljer den. Så slipper du göra en massa förluster

OM man inte ska göra några förluster så ska man väl sälja den så fort som möjligt?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-09-30 17:18
Ursprungligen av studiox:

OM man inte ska göra några förluster så ska man väl sälja den så fort som möjligt?

Jo, om är HELT säkert på att inte behöva den.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-30 13:44
Ursprungligen av @ndreas:

Har provat dedikerade spelare för just enbart Mediaspelare sålde t.om en ny Mac Mini HDMI version för att gå över helt till stationär, i min mening och efter testat 4-5 märken fick jag köpa en ny Mini igen och är nu tillbaka där jag började, inget kommer i jämförelse med Mac Mini och Plex 9.

Dune HD, värstingen om man skall tro alla Hembiofantaster, i mitt tycke seg och jag vill gärna få omslag på alla filmer mm, vilket är bökigt med alla spelare!
Har man inte dessa kriterier utan enbart vill se sin film och bläddra genom enbart listor är det ju inget problem.
Popcorn Hour.. bra fjärr resten skit!
Xtreamer - bra och billig gör vad den skall streamar HD med DTS HD ljud hackade dock för mig.
Tråkig och seg som allt annat.

Jag har kört en BluRay ripp 1080P 45 GB med DTS HD ljud med Plex 9 inget hack däremot får man ju inte ut ljudet utan man får ut DTS, dock klarade varken Dune Base 3.0 eller Xtreamer heller av detta utan hack, dessutom tog Dune HD nästan en minut på sig för starta filmerna.

Att få omslag på filmerna tar mer tid än vad det är värt, Plex 9 hämtar allt själv och smäller upp allt oavsett vilken enhet man sitter på, streamar alla filmer till sin iPad samt iPhone via 3G, kan man få en bättre lösning?

Om man nu skall klaga på ngt så är det väl stöd för DD HD ljud men om man skall vara ärlig, vem hör skillnaden!
Jag har bl.a en Pioneer förstärkare för 25 lök och 60" Kuro TV inte fan märker jag någon skillnad på ljudet genom t.ex Avatar på min BluRay spelare eller från Plex 9 med DTS.

Upplever du inget judder med material på 23.968Hz?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-30 16:03
Ursprungligen av Pascoe:

Upplever du inget judder med material på 23.968Hz?

QUE? Är du full eller?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-30 17:02
Ursprungligen av studiox:

QUE? Är du full eller?

?. Jag har iaf fått min mac att skicka ut det korrekt, hur gör du?

  • Oregistrerad
  • 2010-09-30 17:10
Ursprungligen av Pascoe:

?. Jag har iaf fått min mac att skicka ut det korrekt, hur gör du?

Du menar att ljud på exakt 23.968Hz inte gör att höra eller vad?

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-30 17:20
Ursprungligen av studiox:

Du menar att ljud på exakt 23.968Hz inte gör att höra eller vad?

Ehhh, sorry men det är inte jag som e full iaf.....

Antar att det är bluray img eller mkv komprimerade filmer du kollar på... Det är nästan alltid (99.9%) 24p (23.967Hz) och det kan man bara skicka ut från macen om man lägger in ett tillägg och fixar lite (antar att du inte gjort det), men det resulterar i att du får extremt osynkat ljud. Så du har garanterat judder då, syns mest vid panoreringar.

(det handlar alltså om bildruter per sekund, video inte audio)

  • Oregistrerad
  • 2010-09-30 21:58
Ursprungligen av Pascoe:

Ehhh, sorry men det är inte jag som e full iaf.....

Antar att det är bluray img eller mkv komprimerade filmer du kollar på... Det är nästan alltid (99.9%) 24p (23.967Hz) och det kan man bara skicka ut från macen om man lägger in ett tillägg och fixar lite (antar att du inte gjort det), men det resulterar i att du får extremt osynkat ljud. Så du har garanterat judder då, syns mest vid panoreringar.

(det handlar alltså om bildruter per sekund, video inte audio)

Eftersom en datorbild alltid är progressiv så handlar det väl om 23.967 fps och inte hz? Hade du skrivit det första så hade det varit enklare.

Nej jag upplever inte det som ett problem, kör ganska mycket 1080. Kör 1080p till min förstärkare och upplever inte osync

Ursprungligen av Pascoe:

Upplever du inget judder med material på 23.968Hz?

Nej faktiskt inte, varför vet jag ej!
Kör allt till en PIO förstärkare som är en ganska rejäl biff med grymt bra omvandlare osv så jag vet inte om den sköter det hela, Pioneer SC LX 82 heter den i alla fall.
Går sedan med HDMI 1.3 till en Kuro 60" Pioneer TV.

Däremot så stör det mig att problemet existerar än idag!

Har du själv problem med detta ?

Vilket tillägg och fix pratar du om Pascoe?

Föresten, jag är lite full

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-30 20:49
Ursprungligen av Mactastic:

Vilket tillägg och fix pratar du om Pascoe?

Föresten, jag är lite full

Låter gött, får vänta med fyllan till imorgon.

Man kan med ex switchresx (About SwitchResX) få macen att skicka ut 23,967 Hz (jävligt pilligt) och därmed får man perfekt flyt i bilden. Men tyvärr blir det något problem då, tror att det har att göra med någon klockhastighet på grafik & ljudkort att göra som att man får extremt osynkat ljud

ok.
Så lösningen är att köra bara "Pal"?
30 FPS borde völ synka perfekt med 60Hz.
Jag läste något om att XBMC skulle ha en funktion för autosynca- ok, inte Plex och Win7, men kanske en nödlösning.

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-30 21:04

Ja PAL & NTSC funkar ju bra, bara dåligt med HD material i det :(. Ja i windows ska det finnas någon typ av lösning för det, har inte testat själv

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2010-09-30 22:08

Har nog blivit rörigt med begreppen,. Nä det handlar om Hz. Kör man en film är 24p eller 23.967Hz i 60 eller 50Hz får man rejält judder speciellt vid panoreringar

  • Oregistrerad
  • 2010-10-11 14:41
Ursprungligen av Pascoe:

Har nog blivit rörigt med begreppen,. Nä det handlar om Hz. Kör man en film är 24p eller 23.967Hz i 60 eller 50Hz får man rejält judder speciellt vid panoreringar

ja det kan jag nog hålla med om

För att korrigera, 24p är alltså inte 24p utan snarare 23.967p - Din tv kan väl ändå köra annan upplösning, bara den är jämt delbar med 23.967 så den hinner visa en komplett bild innan nästa bildruta kommer, korrekt?

Detta gäller väl enbart NTSC?

Sen är det väl inte så vanligt med just 24p då det är rätt dåligt format, just med tanke på problem med sync och frames som droppar. Detta hanterar väl dessutom olika tv apparater olika? Verkar vara en jungel detta och svårt att se en lösning där "klicka här för att lösa problemet" fungerar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-04 13:28

Jag tyckte denna var intressant för alla som har senaste modellen av Mac Mini,

Apple - Support - Discussions - Mac Mini 2010 - Hardware accelarated ...

Nu är jag lost...på riktigt.
Hittade en 24Hz inställning på Minin-> inget judder men ljudet tappade synk gradvis (för att senare skärpa till sig och sedan tappa igen). Då är det väl ett ljudproblem? Går det att fixa med att ställa om samplingsfrekvens i Core Midi? Hjälper det att ta ljudet via HDMI och från tv:n till DAC:en?
Jag som var nöjd....judder var typ ok....digital hypokondri :s
14% CPU load vid 1080p med Mini 2010 och 10.6.4 så jag har nog HW-acceleration igång.

Kommer en update med ny spelare för Plex snart som autoswitchar hz.
Fungerar prima idag om man inte kör hårdvaruacc på h.264 då får man A/V problem.
Men läs alla forum för dedikerade spelare, HDI, Xtreamer osv alla har sina problem.

Det enda jag saknar är stöd för True HD ljud

Senast redigerat 2010-10-08 10:45

Svensk meta-data?

Finns det något sätta att få svenska filmbeskrivningar ifrån t.ex. discshop i Plex 9?

Ursprungligen av jonken2000:

Finns det något sätta att få svenska filmbeskrivningar ifrån t.ex. discshop i Plex 9?

nej...

  • Oregistrerad
  • 2010-10-09 12:42

Du kans skriva ett sånt stöd själv

Ursprungligen av studiox:

Du kans skriva ett sånt stöd själv

fast man är ju lat och vill att andra ska göra jobbet! Är mest förvånad över att det inte redan är gjort, borde ju finnas ett intresse för detta.

Ursprungligen av jonken2000:

fast man är ju lat och vill att andra ska göra jobbet! Är mest förvånad över att det inte redan är gjort, borde ju finnas ett intresse för detta.

Du är uppenbarligen den enda som efterfrågat det här, så jag tror inte intresset är så stort.
Frågan är vad du ska med det till. De svenska texterna är ofta grymt kassa och låter mjäkiga.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du är uppenbarligen den enda som efterfrågat det här, så jag tror inte intresset är så stort.
Frågan är vad du ska med det till. De svenska texterna är ofta grymt kassa och låter mjäkiga.

Förvisso, men ska man få godkänt hemma att köpa en Mac mini så krävs ett högt WAF tal. Då duger endast svenska...

Ursprungligen av jonken2000:

Förvisso, men ska man få godkänt hemma att köpa en Mac mini så krävs ett högt WAF tal. Då duger endast svenska...

Köp en "engelska för nybörjare"-kurs till henne också så är problemet löst

fick en liten snilleblixt i helgen då frågan uppstod att om nu Mac Mini med hdmi är så €#"!% bra ... Då kan man väll använda den som SpelKonsol också till TV ... elller ?. ..... - Javisst svarade jag ..

Joypad iPhone App | Turn your iPhone into a wireless game controller

JoyPad, Snes9X och Nestopia ... ... blev väldigt lyckat ...

http://www.applemediacenter.com/guides/video-game-emulation-controllers/

  • Oregistrerad
  • 2010-10-11 14:35
Ursprungligen av gotfredsen:

fick en liten snilleblixt i helgen då frågan uppstod att om nu Mac Mini med hdmi är så €#"!% bra ... Då kan man väll använda den som SpelKonsol också till TV ... elller ?. ..... - Javisst svarade jag ..

Joypad iPhone App | Turn your iPhone into a wireless game controller

JoyPad, Snes9X och Nestopia ... ... blev väldigt lyckat ...

Video Game Emulation & Controllers

Tycker iphone är alldeles för långsam på att identifera tryck när man kör ios spel. Fungerar detta verkligen?

Bevaka tråden