Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Air Video - strömma all möjlig video till iPad

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

AirVideo fungerar otroligt bra (till både Mac/PC).
Med AirVideo så kan man se på hela sitt filmbibliotek oavsett var man är, i skogen, utomlands..

Bara man har en uppkoppling så har man access till alla filmer man har hemma.

Håller med fullständigt, AirVideo fungerar helt perfekt. Har aldrig haft en enda film som inte har spelats upp utmärkt, direkt.

  • Oregistrerad
  • 2010-11-15 10:58

Måste man gå och väcka Macen först för att paddan ska kunna streama t.ex. video från den? Eller vaknar Macen när något efterfrågas av paddan?
Om det är så att man först måste gå och se till att Macen är vaken/aktiv - och sedan gå tillbaka där man var och använda paddan - så är det för mig pinsamt värdelöst.
(Att ha på Macen alltid - utan automatisk vila - är inte ett alternativ för en modern människa enligt mig.)

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Måste man gå och väcka Macen först för att paddan ska kunna streama t.ex. video från den? Eller vaknar Macen när något efterfrågas av paddan?
Om det är så att man först måste gå och se till att Macen är vaken/aktiv - och sedan gå tillbaka där man var och använda paddan - så är det för mig pinsamt värdelöst.
(Att ha på Macen alltid - utan automatisk vila - är inte ett alternativ för en modern människa enligt mig.)

Ingen aning om hur det fungerar. Min Mac mini som agerar HTPC/torrentlåda/konverteringsburk är för mig som modern människa givetvis alltid påslagen!

  • Oregistrerad
  • 2010-11-15 11:02

Jo, jag har också en server som givetvis alltid är på. Men det var inte det jag menade - det vet du. Dom flesta har inga servrar hemma och dom flesta låter sin Mac gå i vila eller t.o.m. stänger av den (vilket verkligen är stenålder och ett slags psykotiskt tvågsbeteende hos många ).
Så - någon som kan svara på mina frågor i förra inlägget?

Ursprungligen av Capeman:

Ingen aning om hur det fungerar. Min Mac mini som agerar HTPC/torrentlåda/konverteringsburk är för mig som modern människa givetvis alltid påslagen!

Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Jo, jag har också en server som givetvis alltid är på. Men det var inte det jag menade - det vet du. Dom flesta har inga servrar hemma och dom flesta låter sin Mac gå i vila eller t.o.m. stänger av den (vilket verkligen är stenålder och ett slags psykotiskt tvågsbeteende hos många ).
Så - någon som kan svara på mina frågor i förra inlägget?

Nu börjar du bli dig själv igen...

Enligt denna tråd är det oklart, men jag skulle inte räkna med det:

Will air video wake my mbp from sleep? - MacRumors Forums

Ursprungligen av keptang:

AirVideo fungerar otroligt bra (till både Mac/PC).
Med AirVideo så kan man se på hela sitt filmbibliotek oavsett var man är, i skogen, utomlands..

Bara man har en uppkoppling så har man access till alla filmer man har hemma.

AirVideo är dessutom en suverän h264-konverterare för offlineuppspelning. Enda haken är bara att man behöver vara lite förutseende och göra det innan man åker iväg, eftersom AirVideo inte stödjer att tanka över de konverterade filmerna för lokal lagring på iPaden via nätverk. Kvaliteten blir riktigt bra och fort går det också.

Jag flyttade ett antal inlägg om Air Video från den här iPad-tråden till en egen tråd då jag tyckte det var tillräckligt intressant för att vara värt en egen tråd och jag hittade ingen annan specifik tråd för Air Video på iPad.

Här en relevant länk för den late

About Air Video

AirVideo server (den delen som du stoppar in i din Mac alltså) fixar faktiskt så att du (om du har 3G eller Wifi där du är med din iPad) enkelt kan kolla dina videor även när du inte är hemma.
Konvertering no more.

Ursprungligen av sjovall:

AirVideo server (den delen som du stoppar in i din Mac alltså) fixar faktiskt så att du (om du har 3G eller Wifi där du är med din iPad) enkelt kan kolla dina videor även när du inte är hemma.
Konvertering no more.

Hej Sjövall,

Ditt påstående rubbar mina cirklar något och jag känner en mild frustration byggas upp. Följande raljering är inte riktat mot dig som person, men kanske lite mot ditt generella utlåtande.

Följande förutsättningar gäller:

  • Video ser man på iPad i HD upplösning, eftersom skärmen ungefär har den upplösningen (knappt).

  • Streamad videouppspelning får aldrig någonsin dröja i startögonblicket, eller hacka när den väl startat.

Om man inte pratar om HD, bör man mycket tydligt säga detta. Ett exempel:

"Jag flimade lite med min mobil på tidigt 90-tal. De 144x87-pixelklippen streamar störtskönt till iPad via AirVideo. Guld värt."

Har man tolerans mot hackning kan man även nämna detta:

"Det hackar nästan inte alls. Och gör det det är det ju ett perfekt tillfälle att hämta en kopp kaffe. Man kan också gå och bajsa lite snabbt."
------------

Visst kan man titta på serier och annat i sängen. Jag gillar själv videotutorials. Men iPaden är portabiliteten personifierad. Airvideo kommer aldrig någonsin att kunna streama något som helst kvalitativt material till någons iPad någonstans utan att konvertera det först. Det funkar ju inte ens på ett n-WLAN, så hur skulle det kunna fungera över 3G???

Om man tar en vanlig 720p mkv och streamar den, så dröjer först uppstarten, sen får man en kvalitet som motsvarar högst 50% av en HandBrake-version av samma film. Det kan till och med vara så att när AirVideo börjar hacka, så sänks kvaliteten ännu mer.

Näminsjäl....

HandBrake är gratis och de flesta sover på natten. Det är ett icke-problem att konvertera filmer nattetid. Sen har man en riktigt bra version som alltid startar omedelbart helt oavsett om man är uppkopplad eller inte.

AirVideo kan nog fylla en liten funktion för vissa, men om du säger "konvertering no more", så flippar jag ur. Vilket nu är bevisat.

Jag önskar dig ändock en trevlig dag

/A

@Adrian, jag såg att du egentligen flyttar AirVideo-inläggen, men jag svarar på ett inlägg i den här tråden. Du kan ju flytta båda om du vill.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Lång text..

Du har väl inte bevisat någonting? Det enda du säger är att du upplever det på det sättet. Betyder inte att det är någon fakta och att det beter sig på det sättet för alla andra användare.

Det går att ställa in i hur många kbit/s konverteringen ska göras, kanske något att titta på.

Jag startade precis en live-conversion på min iPhone 4 utav en 1080p-film, det tog 7-10 sekunder innan den startade och inget hackar. Har jag då bevisat att det är så för alla?

Det finns flera faktorer som spelar in, hur kraftfull datorn är som gör konverteringen, hastighet på uppkopplingen som datorn har som gör konverteringen, hastighet på iPad/iPhonen.. osv..

Mod kan nog flytta ett par inlägg här till Air Video tråden så jag har rapporterat det.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

AirVideo kan nog fylla en liten funktion för vissa, men om du säger "konvertering no more", så flippar jag ur. Vilket nu är bevisat.

Är det bevisat att du flippar ur?

Jag tror det sjovall menade var att man inte själv behöver sitt och konvertera någon video eftersom Air Video gör det åt en. Så han har fel i att man inte längre behöver konvertering, men rätt utifrån att man själv inte behöver fundera på konvertering längre, Air Video tar hand om allt sådant automatiskt.

Ursprungligen av Adrian B:

Är det bevisat att du flippar ur?

Jag tror det sjovall menade var att man inte själv ....

Helt korrekt att det konverteras i bakgrunden/live eller hur man nu vill uttrycka det, men den stora grejen för mig är just som du säger Adrian:
att JAG inte behöver konvertera, utan det är något som händer utan att jag behöver bry mig. Jag bara trycker på play.

Till skillnad från innan, där jag först sorterar och namnger, sen drar till VisualHub (eller annat t ex Handbrake) och sedan drar filen till iTunes och sedan kopplar in iPad i datorn, sedan kör en synkning, och SEN kollar på film.
Det är faktiskt en stor skillnad på "nya" och "gamla" sättet, för mig.

Ursprungligen av Adrian B:

Är det bevisat att du flippar ur?

Ja, det var de facto det jag menade: att jag flippade ur–inget syftningsfel alltså; det vore en stor synd. En viss självinsikt tycker jag är nödvändigt.

Jag vet exakt hur AirVideo fungerar, eftersom jag äger programmet. Det hade ju varit väldigt konstigt om jag uttalade mig om saker jag inte känner till/har provat.

AirVideo är en avvägningbekvämlighet kontra kvalitet.

Sjövall slog även fast detta i sitt exempel där en film spelades upp på en iPhone 3G. Han säger att kvaliteten blev lite YouTube.

Det jag saknar när AirVideo hyllas, är omnämnandet av kvalitetsförlust.

Men det kanske inte är urskiljningsbart för många, ungefär som vissa är okänsliga för mp3?

Som det påpekas kan man ställa in en viss kvalitetsnivå. Det är förmodligen då det börjar hacka. Jag tror att så länge AirVideo får sköta allt själv så flyter det på bra- med tillhörande icke-kontroll över kvalitet, och om man själv bestämmer så riskerar det att bugga.

Uppenbarligen är den eventuella kvalitetsförlusten hemma över WLAN försumbar. Jag testade programmet när det var ganska nytt, så det är ju möjligt att det även optimerats.

Låt mig nu göra en dagsaktuell kontroll och återkomma....

Ni är redan på förhand förlåtna för att ni inte håller andan…

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag vet exakt hur AirVideo fungerar, eftersom jag äger programmet.

Förstår det, jag bara ville förklara vad jag trodde sjovall menade.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Det jag saknar när AirVideo hyllas, är omnämnandet av kvalitetsförlust.

Men det kanske inte är urskiljningsbart för många, ungefär som vissa är okänsliga för mp3?

Det är skillnad på att urskilja och att acceptera. För min del kan jag tydligt se skillnader, men jag kan leva med det.

På min tv hemma (46 tum) så ser jag både gammal analog-tv, digital-tv och hd-filmer och det är ju ingen tvekan vad som är bäst, men jag kan se analog-tv utan att jag klättrar på väggarna av den sämre kvalitén, om det är något jag gärna vill se och inte har alternativ.

Flyttade hit ett gäng inlägg från http://www.99.se/ipad/282186-ipad-besvikelse.html

/Mod

Ja ni har ju alla klart för er vad det är som gäller, så kommentarer är väl nästan överflödiga, men: here goes: Ja AndreeMarkefors naturligtvis är det så att jag inte hindrar någon från att vilja köra Handbrake på sina videor för omedelbar start och HD. (Jag har själv inte HD-kravet på min iPad - känns onödigt när man kollar veckans nya How I Met Your Mother o.d.)
Men har du specifika krav så har du, det är ju inget att börja basha för. (Vilket du kanske inte egentligen gör heller, du vill nog bara berätta hur du föredrar att göra, och det är helt OK för mig)

Jag kör själv inte 3G-iPad så hur den funkar där vet jag inte, men jag har sett film spelas upp på en iPhone 3G (inte 3Gs) ute på stan, som var connectad med min kompis dator hemma. Och det var lite YouTube-kvalitet på det, men det funkade i alla fall. Men självklart inte nån HD.

Ett litet exempel ur min vardag: Jag kollade Treme i 720p på iPad via AirVideo och över WiFi. Startfördröjning kanske 5 sekunder, men kvaliteten var vida överträffande det som jag rippat i VisualHub (som jag kör i st f HandBrake) och spelar i iPad lokalt. Vet ej orsaken till detta, men vet att jag är hur nöjd somhelst med AirVideo. Och nej, det hackar ingenting faktiskt.

Ja, jag kan tillstå att sedan jag först skrev i tråden har jag köpt och testat Air Video för iPad och det fungerar verkligen ypperligt bra, väl värt det dubbla priset och mer därtill.

OK.

Installerade programmet igen, eftersom det varit avinstallerat sedan mina tidigare trails.

När jag nu testade Live Konvertering av 1080p material i .mkv format så fungerade det ypperligt. Jag tar omedelbart tillbaka mina åsikter vad gäller AirVideo för hemmabruk.

Mina förutsättningar har dock ändrats sen senast: ny version av Air Video, ny Air Video-servermjukvara till datorn, ny dator (tidigare MacBook Pro 2.8GHz är nu en Mac Pro 2010). Jag har dock samma AirPort Extreme som sänder på 5GHz. Totalt sett gynnsamma förutsättningar. Jag drar inga slutsatser på vad som inte funkar, noterar dock att jag har bra utgångsläge.

I alla fall...

Jag drog på de högsta inställningarna och allt flöt på fint. Det var en uppstartspaus: 18s tills spelaren går in i uppstartsläge och 36s tills filmen börjar spela.

Det är ganska lång tid, men OK om det sen flyter på utan strul. Antar att mindre filer startar snabbare.

3G funkade inte alls när jag var ute en kort runda. Den kopplade inte ens upp sig till servern. Får återkomma när det funkar bättre.

Det ersätter inte mina offline-filmer, men jag ändrar fundamentalt uppfattning om programmet om mitt nya test är representativt.

Så kan det gå. Då får jag nollställa mina åsikter/förväntningar och göra nya försök.

Slutet gott allting gott.

Skönt att höra!

Jag vann! Haha bara skojar,
Funderar på om du verkligen får bättre bild med 1080 än med 720 på en iPad? Är det fysiskt möjligt att det blir bättre ens (jag orkar inte räkna pixlar så här mitt i natten)?

Ursprungligen av sjovall:

Jag vann! Haha bara skojar,
Funderar på om du verkligen får bättre bild med 1080 än med 720 på en iPad? Är det fysiskt möjligt att det blir bättre ens (jag orkar inte räkna pixlar så här mitt i natten)?

Ja, det gjorde du!

Jag skrev det inte ovan, missade det faktiskt, men jag vill gärna ge dig rätt i den här frågan- det tycker jag hör till.

Nu var ju mina sämre erfarenheter med en betydligt äldre version av AirPlay, men det är ju tack vare att folk stod på sig i den här tråden som jag nu installerat det igen och använder det till vissa saker (inte allt, dock).

Angående 1080p så är jag av samma uppfattning: jag tror inte du kan se nån skillnad mot 720p när du konverterar till iPad med AirPlay. Däremot kan det ju vara så att du bara har en 1080p hemma av just det du vill se, och då vill man ju att det också skall fungera.

Jag hade hoppats att man kunde använda TV-ut med denna app, så man kan kolla på filmerna på TVn och samtidigt slippa konvertera alla filmer, men appen bara stänger ner sig, synd!

Ursprungligen av Patrik D:

Jag hade hoppats att man kunde använda TV-ut med denna app, så man kan kolla på filmerna på TVn och samtidigt slippa konvertera alla filmer, men appen bara stänger ner sig, synd!

Du får hoppas på att det funkar på en jailbreakad AppleTV då.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag hade hoppats att man kunde använda TV-ut med denna app, så man kan kolla på filmerna på TVn och samtidigt slippa konvertera alla filmer, men appen bara stänger ner sig, synd!

Menar du VGA eller airplay? Jag kan köra airvideo via vga till min tv.

Ursprungligen av poseidon84:

Menar du VGA eller airplay? Jag kan köra airvideo via vga till min tv.

Jag köpte en Apple Component AV-kabel för ett ganska bra tag sedan, och den funkar fint när det gäller filmer i andra program, men inte just med Air Video. Synd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-24 08:32
Ursprungligen av Patrik D:

Jag köpte en Apple Component AV-kabel för ett ganska bra tag sedan, och den funkar fint när det gäller filmer i andra program, men inte just med Air Video. Synd.

Latjo, jag använder min video-ut från iPhonedockan till TVn i sovrummet och det funkar galant med Airvideo.

Ursprungligen av Trineo:

Latjo, jag använder min video-ut från iPhonedockan till TVn i sovrummet och det funkar galant med Airvideo.

Component? Composit? VGA?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-25 13:04
Ursprungligen av Patrik D:

Component? Composit? VGA?

Composite kör jag med.

Bevaka tråden