Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini som mediacenter

Tråden skapades och har fått 726 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-05 17:22

Tror vi får en till våren Eller hoppas

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-11 11:05

Då ska vi se, jag använder en Mac Mini 2,53 gHz, 4 gb ram medgrafikkort NVIDIA GeForce 9400. N är det så att jag köpt en ny tv, Samsung 46C6715 och ska koppla in den och köra på. Då blir det så att jag får alternativet 1080p som han väljer först men det fungerar inte alls utan bilden blir för stor för tven men alternativet 1360X768 fungerar som ett schmeck, jag undrar varför jag inte får alternativet 1920x1080 istället för 1080P. Är det så att Mac Minin inte klarar av att prestera det?

Ursprungligen av livi:

Då ska vi se, jag använder en Mac Mini 2,53 gHz, 4 gb ram medgrafikkort NVIDIA GeForce 9400. N är det så att jag köpt en ny tv, Samsung 46C6715 och ska koppla in den och köra på. Då blir det så att jag får alternativet 1080p som han väljer först men det fungerar inte alls utan bilden blir för stor för tven men alternativet 1360X768 fungerar som ett schmeck, jag undrar varför jag inte får alternativet 1920x1080 istället för 1080P. Är det så att Mac Minin inte klarar av att prestera det?

Har du ställt in bilden på tvn korrekt. När jag hjälpt folk med att koppla datorn till tvn har det till 99% varit inställningarna på tvn som strulat. Se till att ställa in tvn på 16:9, inte massa zoom, 4:3 och annat.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-11 14:54

16:9 är standardvalet, men om jag väljer alternativet "anpassa till skärm och väljer overscan så fylls hela tvn med 1920x1080 men jag vet inte om jag är paranoid men jag tycker skärpan i texten på vissa ställen inte är klockren. Kan vara att jag är ovan og...

Sådär det blev en akuttur till Grafit i Umeå och köpa en mini med trådlöst tangentbord & mus skall ha den som mediacenter, hörde att man kunde streama i Plex till en ipad? lät ju sweet om det är så

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-18 20:30
Ursprungligen av Thomas H:

Sådär det blev en akuttur till Grafit i Umeå och köpa en mini med trådlöst tangentbord & mus skall ha den som mediacenter, hörde att man kunde streama i Plex till en ipad? lät ju sweet om det är så

Japp, så är det. Men Airvideo är bättre.

Ursprungligen av kenjon:

Japp, så är det. Men Airvideo är bättre.

Japp Airvideo är bättre men Zumocast är bäst

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-19 15:41
Ursprungligen av kalle94:

Japp Airvideo är bättre men Zumocast är bäst

Vad gör Zumocast bättre än AirVideo?

Ursprungligen av zinned:

Vad gör Zumocast bättre än AirVideo?

Man kan komma åt sina filer från en vanlig webläsare på Zumocast.com, då kan man alltså se på sina filmer och lyssna på sin musik över internet utan att installera någon klient eller liknande. Zumocast är lite snyggare men Airvideo har fler funktioner för tillexempel undertexter, men det är inte något jag behöver använda. Zumocast är även gratis. Jag har båda men använder Zumocast mest.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-20 16:59
Ursprungligen av kalle94:

Man kan komma åt sina filer från en vanlig webläsare på Zumocast.com, då kan man alltså se på sina filmer och lyssna på sin musik över internet utan att installera någon klient eller liknande. Zumocast är lite snyggare men Airvideo har fler funktioner för tillexempel undertexter, men det är inte något jag behöver använda. Zumocast är även gratis. Jag har båda men använder Zumocast mest.

Utan att installera någon klient...? Vad menar du då? Man måste ju installera Zumocast (klienten) på sin iPhone, och Zumocast (servern) på sin dator.

Ursprungligen av kenjon:

Utan att installera någon klient...? Vad menar du då? Man måste ju installera Zumocast (klienten) på sin iPhone, och Zumocast (servern) på sin dator.

Jo självklart måste man ha en klient i serven och i iPhonen, men inte om man vill se sina filmer på en annan dator, då loggar man bara in på zumocast.com och streamar sin media direkt genom webbläsaren.

Tack för tipsen får kolla det har bara hunnit koppla in minin och köra in Plex funkar kanon att titta på film, köpte även remoten för 195 spänn skit smidigt till plex. Nu kommer jag inte åt datorn dottern har lagt beslag på den 8 år och förmodligen macifierad redan

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-20 21:47

Har precis köpt en Mac Mini nu och ska köpa till lite extra ramminne tänkte jag.

Har kikat på dessa: Crucial DDR3 PC8500/1066MHz ECC CL7 2x4GB (CT2KIT51272BA1067) - Hitta lgsta pris, omdmen och information om DDR3-minnen

Sedan kom de till mig, behöver jag verkligen 8 GB minne i ram. Har idag en Mac Mini 2009, 2,53GHz med 4GB ram som fungerar alldeles utmärkt. Det jag gör är att jag ser på film och serier, 1080P det mest krävande. Annars är det surfning och lättare bildredigering (med betoning på lättare.)

Någon som har en tanke?

Jag har en Mini från 2007 med "4 GB" minne (den utnyttjar lite drygt 3 GB), 2 GHz som klarar av 1080p utan några problem. Använder den som webbserver och mediaenhet. 8 GB känns lite mycket om du bara ska ha den till det du skriver. Lägg de pengarna på något roligare istället.

Jag har 8 GB i min mini med samma användningsområde som livis av den enkla anledningen att jag har ett iPhotobibliotek på 80 GB. iPhoto äter RAM.

Hur stort iPhoto-/Apperturebibliotet har du livi?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-21 09:00

Mitt iPhoto är ca 10 GB, men det växer nu fort med ny kamera. Lika bra att blåsa på då

Ursprungligen av livi:

Mitt iPhoto är ca 10 GB, men det växer nu fort med ny kamera. Lika bra att blåsa på då

Det är väl bara att provköra och se hur du upplever det så kan du bestämma dig sen beroende på hur du upplever prestandan.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-21 10:38

To late, everything orderd. Har ett tålamod som ett argsint bi när det kommer till detta;)

Ursprungligen av livi:

To late, everything orderd. Har ett tålamod som ett argsint bi när det kommer till detta;)

Var det ens något att fundera på då?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-21 13:47

Nej egentligen inte, men ibland så försöker den resonabla sidan komma till utan, men blir snabbt undanskyfflad

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-13 16:41

Upptäckt ett litet problem jag stör mig en aning på. När jag kopplar mac minin via HDMI till tven och väljer att den ska använda tvens högtalare så väljer den bort alternativet när jag startar om den och kör då datorns inbyggda, något enkelt jag glömmer garanterat men kan inte komma på vad.

Hilfe, Bitte!

En fullösning som dök upp i mitt huvud när jag läste det var att skaffa en ljudkabel som du sätter i ljud ut-porten på Minin och ljud in-porten i TVn om du har det.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-01-14 09:38

Fullösning var ordet;)

Måste ju dock finnas någonstans man går in och gör så att datorn alltid använder tvn som ljudkälla. Detta kommer inte vara ett problem dock när jag kommer ha den i ett rum där inte strömkontakten sitter mot en strömbrytare där strömmen alltid bryts på natten...

  • Administratör
  • Lund
  • 2011-01-14 07:05

Jag har alltid kört optisk ut från mm, då "missar" man inget ljud från mm utan lägger det på vad nästa enhet klarar av..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-14 09:00

Har stora problem med att visa 1080P utan störningar på en Mac Mini 2010 (server modellen). Har provat plex, xbmc och vlc. Hårdvaruaccelration av h.264 fungerar inte där hackar det mer än om jag har det avslaget i plex. Hur gör ni med Mac Mini 2010? Hur funkar det för er?

Ursprungligen av jawa:

Har stora problem med att visa 1080P utan störningar på en Mac Mini 2010 (server modellen). Har provat plex, xbmc och vlc. Hårdvaruaccelration av h.264 fungerar inte där hackar det mer än om jag har det avslaget i plex. Hur gör ni med Mac Mini 2010? Hur funkar det för er?

Fungerar perfekt för mig på 2,4 GHz Mini 2010.

Kör du över nätverket eller lokalt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-16 12:16

Kör lokalt. Vilken mediaspelare använder du?

Ursprungligen av jawa:

Kör lokalt. Vilken mediaspelare använder du?

Jag kör .mkv-filer från min filserver och sen trådlöst till minin.

Spelar upp i VLC med förlängd bufferttid till 4000 ms (alla åtkomsmoduler förutom de som per default har högre).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2011-01-16 18:07

Att du kör trådlöst är just problemet.
Finns inget trådlöst nätverk som inte dippar lite i överföringen.
Kör med kabel istället

Ursprungligen av lappen71:

Att du kör trådlöst är just problemet.
Finns inget trådlöst nätverk som inte dippar lite i överföringen.
Kör med kabel istället

Du missade nog vem av oss som har problem.

Av den anledningen du anger ändrar man bufferttiden och puts väck är problemet med lagget.

Bevaka tråden