Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som vet om 8GB gör stor skillnad vad gäller spel? Läste någonstans att pga Mac OSX struktur (eller what-have-you) tar operativsystemet upp dubbelt upp med ram jämfört med t.ex. Windows. Någon som kan bjussa på lite erfarenheter vad gäller 4GB vs 8GB skillnader i MPB i Mac OSX och Bootcamp? Gärna Starcraft 2 (Mac/Win) och CS Source (Mac/Win). Eller gäller det först och främst grafikkortets ram? Nämn gärna vilken dator du kör på.

Jag hade gärna väldigt velat investera i en MBP med möjlighet att installera 16 Gb RAM. Det är dumt att intel inte har lagt in stödet för 16 Gb RAM, eller är det någon slags marknadsföringstrick och att det går att köra mer än 8 Gb.

Det enda som verkligen kan bekräfta Intels Max 8 Gb gräns är att någon skaffar en MBP och provar att installera 16 Gb RAM och se hur det fungerar samt om det är stabilt.

Problemet är inte att stoppa in 2 st 8 GB moduler när det kommer utan att CPU inte stöder det.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 22:23
Ursprungligen av Hunter78:

Problemet är inte att stoppa in 2 st 8 GB moduler när det kommer utan att CPU inte stöder det.

Du läste tydligen inte mitt tidigare inlägg där jag konstaterade att de Intel CPU:er som sitter i Dells dator som kan levereras med 32GB inte heller stöder mer än 8GB officiellt. Att Intel angett 8GB som gräns kan bero på att 8GB SO-DIMM minnen knappt finns att köpa idag.

Well det kan vara ett alternativ att Cpuen bara klarar 8 GB alternativ två är att Cpu bara klarar minnesmoduler på 8GB st. Då kommer fråga tre: Vad menar Intel med frasen (Max Memory Size) syftar det på totala minnet eller minnesmoduler. I såfall kommer det att vara intressant att se vad MBP kan hantera när 8GB SO-DIMM minnesmoduler kommer.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 13:07
Ursprungligen av Hunter78:

Well det kan vara ett alternativ att Cpuen bara klarar 8 GB alternativ två är att Cpu bara klarar minnesmoduler på 8GB st. Då kommer fråga tre: Vad menar Intel med frasen (Max Memory Size) syftar det på totala minnet eller minnesmoduler. I såfall kommer det att vara intressant att se vad MBP kan hantera när 8GB SO-DIMM minnesmoduler kommer.

Den frågan tror jag du får lättare svar på om du faktiskt frågar Intel.

Det handlar inte om att kunna använda 16 GB ram idag. De flesta som köper en dator har en dator mellan 3-5 år som huvuddator. Då är det bra att en ny dator kan uppgradera minnet till 16GB. Då håller datorn bättre. Om 2-3 år är 8 GB minimum och 16GB att rekommenderat.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-27 00:15
Ursprungligen av Hunter78:

Det handlar inte om att kunna använda 16 GB ram idag. De flesta som köper en dator har en dator mellan 3-5 år som huvuddator. Då är det bra att en ny dator kan uppgradera minnet till 16GB. Då håller datorn bättre. Om 2-3 år är 8 GB minimum och 16GB att rekommenderat.

Jag tycker det låter lite tveksamt. Jag tror att RAM-behovet kommer plana ut något, precis som processorbehovet. Trots allt säljs det relativt nyintroducerade MacBook Air med max 4GB förinstallerat och dessa datorer skall ju funka under i alla fall tre år till.

Det skulle också vara intressant att veta vad det är ni gör på datorerna som är så infernaliskt RAM-krävande.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 00:41
Ursprungligen av planB:

Jag tycker det låter lite tveksamt. Jag tror att RAM-behovet kommer plana ut något, precis som processorbehovet. Trots allt säljs det relativt nyintroducerade MacBook Air med max 4GB förinstallerat och dessa datorer skall ju funka under i alla fall tre år till.

Det skulle också vara intressant att veta vad det är ni gör på datorerna som är så infernaliskt RAM-krävande.

Frågan är kanske mer vad programmerarna gör som inte fixar minnesläckage i sina program och operativsystem eller att deras program inte lämnar tillbaks ledigt minne till andra program som behöver det bättre.

Att minne och processorbehovet kommer plana ut är det nog ingen större risk för, eftersom det snart kommer AI-program som kommer kräva ännu mer av våra datorer så datorer med säg 1TB RAM och 100-tals processorkärnor kommer vi nog få uppleva snabbare än vad man kan tro. The race goes on.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-27 05:38
Ursprungligen av planB:

Jag tycker det låter lite tveksamt. Jag tror att RAM-behovet kommer plana ut något, precis som processorbehovet. Trots allt säljs det relativt nyintroducerade MacBook Air med max 4GB förinstallerat och dessa datorer skall ju funka under i alla fall tre år till.

Det skulle också vara intressant att veta vad det är ni gör på datorerna som är så infernaliskt RAM-krävande.

Men PRISERNA på RAM kommer nog inte att plana ut. Se mitt inlägg #25 i denna tråd (jag skrev detta inlägg på fullt allvar).

Enligt min åsikt är 4GB max RAM i MacBook Air dess största akilleshäl eftersom man inte kan uppgradera. Tveksamt om de är roliga att köra om tre år.

Själv har jag 8GB i min MacBook. Det räcker idag, även om jag använder en del swap. 4GB var klart för lite.

Förutom de vanliga Safari, Mail, etc, kör jag ofta två virtuella maskiner, en Ubuntu Linux och en Android emulator. Kör en hel del kompileringar. Ibland startar jag dessutom Eclipse. Nu har vi klart lämnat 4GB.

Skulle jag dessutom vilja köra lite tyngre grejer i min Ubuntu-maskin kommer 8GB att vara trångt.

Och jag vill ha en portabel dator. Jag är helt ointresserad av en desktop eller en klumpig laptop.

Ursprungligen av planB:

Jag tycker det låter lite tveksamt. Jag tror att RAM-behovet kommer plana ut något, precis som processorbehovet. Trots allt säljs det relativt nyintroducerade MacBook Air med max 4GB förinstallerat och dessa datorer skall ju funka under i alla fall tre år till.

Det skulle också vara intressant att veta vad det är ni gör på datorerna som är så infernaliskt RAM-krävande.

Jag sitter med InDesign och har förord, 50 artiklar (varje artikel är en egen fil), en fil med 150 högupplösta bilder +index samt intensiva korsreferenser i en book fil. I vanliga fall räcker 4 Gb vid bearbetning, men när man man skall indexera (då öppnas alla filerna automatiskt) går minnet väldigt fort åt. Det spränger 8 Gb RAM gränsen.

Min MBP (mid-2007) har 4 Gb och det tar 3 dagar att indexera. Jag lånade en MBP (mid-2010) med 8 Gb och då tog det fart: det tog ett par timmar att indexera. Med 8 Gb MBP blev det ändå en växlingsfil, men inte så stor som med min 4Gb MBP. Vissa fel syns endast i indexet och då kan jag åtgärda det, men behöver indexera igen och 3 dagar är på tok för lång tid och ett par timmar är gränsen. Vill gärna får ner tiden till under 1 timme för att kunna arbeta effektivt.

Vet ännu inte om det har med att InDesign är 32-bit (då InDesign bara kan hantera 4 Gb) eller om det är 8 Gb som är för lite.

Jag kommer inom snar framtid att jobba igen med ett projekt liknande som ovan (en smula större blir det) och då vill jag ha den MBP som klarar 16 Gb. Jag tar ju med datorn till kunder, och då blir det lite besvärligt med iMac eller MacPro…

Så min dröm är:
MBP med 16 Gb minne
64-bitars InDesign. (Kanske InDesign CS 6 får 64-bit stöd?)
SSD-diskar som är snabba och inte tokdyra. (Priset sjunker… men inte fort nog…)
TRIM support i OS för SSD-diskar (Mac OS X Lion verkar få TRIM)

Senast redigerat 2011-02-27 13:54
  • Oregistrerad
  • 2011-02-28 12:00
Ursprungligen av The Real Viking:

J

Jag kommer inom snar framtid att jobba igen med ett projekt liknande som ovan (en smula större blir det) och då vill jag ha den MBP som klarar 16 Gb. Jag tar ju med datorn till kunder, och då blir det lite besvärligt med iMac eller MacPro

Möjligtvis en korkad kommentar men går du till dina kunder och indexerar dina projekt i InDesign och väntar 3 dagar?
Eller kan det vara så att du bara vill ha en dator?

Personligen har jag gett upp den idén för länge sen. Jag har en billig 13" MacBook Pro med 2G ram som jag använder hos mina kunder - jag har dock dom senaste mötena använt min ipad istället då keynote fungerar fint och det går att ta anteckningar och surfa på safari med den.

På kontoret har jag min macpro från 2006 med 10G ram och en 27" skärm + min lilla ACD.
Hemma kör jag en macpro 2010 med 16G ram och en 30" ACD.

Visst vore det trevligt att bara ha en dator istället för 3 men det har jag gett upp. Stänger aldrig av någon av datorerna heller vilket gör att jag alltid har dom programmen igång som jag sist jobbade med - underbart då man alltid har 10+program igång, framförallt 10-20 bilder i Photoshop som man jobbar med och inte vill stänga ner, eller PHP projekt som man kodar på.

Ursprungligen av studiox:

Möjligtvis en korkad kommentar men går du till dina kunder och indexerar dina projekt i InDesign och väntar 3 dagar?
Eller kan det vara så att du bara vill ha en dator?

Ingen korkad kommentar här!

Jag indexerar inte hos kunden, men hittar vi allvarliga fel vill jag gärna kunna fixa det direkt förutsatt att det går snabbt att indexera.

Jag tror att det är realistiskt att kunna indexera mitt stora projekt på mindre än 1/2 timme med rätt hårdvara och mjukvara… (64-bit InDesign, 16 Gb RAM, SSD diskar…). Tänk om InDesign var lika väl programmerad som Cinema4D (som verkligen är fantastiskt på att utnyttja multipla kärnor i CPU).

Jag har också tänkt lösningen att behålla den MBP jag nu använder och köpa en Mac Pro. Föra över materialet till MBP när jag skall till kunden.

Lite knepigt att ta InDesign till iPad, men visst kan man exportera till PDF och föra över den till iPad…

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-01 08:06

Många säljare på ebay säljer 1066MHz DDR3 (PC3-8500) minne till Macbook Pro 2011.

Enligt Apple sitter det dock 1333MHz minne i original.

Jag antar att 1066MHz är kompatibelt. Kommer man uppleva bättre prestanda med 1333MHz minnen?
Teoretiskt borde man väl det.

Eftersom jag inte hittar någon som säljer 1333MHz minnen undrar jag om det har någon betydelse?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-03-01 09:44
Ursprungligen av cal:

Många säljare på ebay säljer 1066MHz DDR3 (PC3-8500) minne till Macbook Pro 2011.

Enligt Apple sitter det dock 1333MHz minne i original.

Jag antar att 1066MHz är kompatibelt. Kommer man uppleva bättre prestanda med 1333MHz minnen?
Teoretiskt borde man väl det.

Eftersom jag inte hittar någon som säljer 1333MHz minnen undrar jag om det har någon betydelse?

Det som kommer att hända är att 1333MHz minnena även kommer köras i 1066MHz's hastighet då de skall anpassa sig till hastigheten av de långsammaste minnena. Så, som du nämner, är det iaf teoretiskt bättre prestanda i de snabbare minnena. Hur det sedan upplevs användarmässigt beror mycket på hur man använder datorn (kompilering, rendering mm visar nog mer skillnad än vanlig surf och mailkoll).

Ursprungligen av Drakfot:

Det som kommer att hända är att 1333MHz minnena även kommer köras i 1066MHz's hastighet då de skall anpassa sig till hastigheten av de långsammaste minnena. Så, som du nämner, är det iaf teoretiskt bättre prestanda i de snabbare minnena. Hur det sedan upplevs användarmässigt beror mycket på hur man använder datorn (kompilering, rendering mm visar nog mer skillnad än vanlig surf och mailkoll).

Även om båda minnena man sätter i är 1333? Varför skulle de då köras som 1066?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-03-01 18:30
Ursprungligen av vilhelmsd:

Även om båda minnena man sätter i är 1333? Varför skulle de då köras som 1066?

Nej nej, då är det 1333 som gäller, om alla minnesmoduler har samma hastighet. Det jag påpekade var att om någon av modulerna har lägre hastighet så kommer resten av modulerna att anpassa sig till den lägre hastigheten

Ursprungligen av Drakfot:

Nej nej, då är det 1333 som gäller, om alla minnesmoduler har samma hastighet. Det jag påpekade var att om någon av modulerna har lägre hastighet så kommer resten av modulerna att anpassa sig till den lägre hastigheten

Tänkte det, och eftersom de helsta ska köras i par så lär det sllan hända ändå.

Att ha igång Safari ett par timmar räcker för att minnet på 4GB ska börja ta slut. Sedan vill man kunna ha igång flera program. T.ex. Office, iPhoto, mail,iCal,itunes så är minnet slut efter ett tag och datorn börjar att swapa till HD.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-27 00:30
Ursprungligen av Hunter78:

Att ha igång Safari ett par timmar räcker för att minnet på 4GB ska börja ta slut.

Ja, Safari kan vid viss typ av surf dra åt sig perversa mängder RAM. Helt sjukt, men det säger mer om Safari än om fysiskt RAM-behov, per se.

Jag sitter med många flikar och program uppe med min MB2010 dagligen, men hittills har jag inte känt av att de 4gb som kom förinstallerade skulle tryta. Möjligtvis att den tar ett par extra sekunder på sig när den ska öppna en stor presentation, men jag kom direkt från ett livslångt Windowsanvändande, såattehh....

Om man vill uppgradera och inte är så bra på att skruva i sin älskling, är det ett billigare alternativ att köpa minnet separat och sedan betala för att få det insatt korrekt på exempelvis macstore, inlife eller dylikt? Hur har ni gått till väga, ni som uppgraderat? Trevlig tråd, det här.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-27 10:06

Har råkat på ett delikat problem:
Det verkar som att dessa minnena från Cruicial (köpta via komplett, via deras (Crucials) minneskonfigurator) "tappar" hälften av minnet vid omstarter. Dvs, istället för att ha totalt 8GB får jag efter omstart 6GB. Det är dock inga problem att använda datorn när den har 8 resp. 6GB, så det verkar inte vara några problem med själva minneskretsarna. Även TechTool Deluxe säger att allt är ok (kört både från OSX och bootat det från skiva). Jag har även bytt plats på minnena på riserkorten, provat byta plats på riserkorten mm utan framgång. Efter att man varit inne och grejat och startar upp så brukar den hitta allt minne, men ofta efter en omstart till Windows så brukar den tappa 2GB, dock har den även haft alla 8GB även i Windows.
Får nog bli en RMA på dessa i nästa vecka. Har ju 4+1GB som följde med datorn när jag fick den, och de minnena fungerar utan några som helst problem, därav misstanken om att det är de nya minnena som inte mår så bra.

Vi får hoppas att MacBook Pro i7 kan hantera 2st 8GB rammoduler. Då blir jag i alla fall väldig glad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-27 19:23

Apropå Safari - igen: När jag surfar intensivt på allabolag.se - Företagsinformation om alla Sveriges bolag, dvs. gör sökningar, går in på underlänkar, tillbaka sökresultat, nästa söksida, in och ut på länkar så börjar Safari äta minne så kopiöst att jag med 2GB måste starta om Safari med jämna mellanrum. Jag antar att det har att göra med all reklam på sidorna.

Jag har blivit helt tagen på sängen vad gäller priset på RAM. Senast jag kollade kostade det 2500 för 8GB, nu är det högst en 1/3 av det.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 19:42
Ursprungligen av planB:

Apropå Safari - igen: När jag surfar intensivt på allabolag.se - Företagsinformation om alla Sveriges bolag, dvs. gör sökningar, går in på underlänkar, tillbaka sökresultat, nästa söksida, in och ut på länkar så börjar Safari äta minne så kopiöst att jag med 2GB måste starta om Safari med jämna mellanrum. Jag antar att det har att göra med all reklam på sidorna.

Använd ClickToFlash och kör med "Privat Surfning" så räcker nog minnet längre. Stänger du av Spotlights indexering också så räcker minnet ännu längre men då kan du inte söka i OSX längre vilket är lite trist.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-27 19:47

Tack för tipset. Nu har jag precis beställt 8GB RAM till min iMac för 87€ så Safari kan snart fortsätta missbruka minne. Jag antar jag kommer märka skillnad i hoppet 2->8GB.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-27 21:16

iFreeMem är en rätt användbar app också. När man kört flera tunga program paralellt och inte startat om macen på flera dygn är det bra att kunna rensa minnet. Dessutom får man en indikering på när "alla" 12GB ram har tagit slut i menyraden och systemet börjar använda diskarna.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-01 09:43

Ja det kommer du

Hmm, verkar som om gamla modeller fått stöd för 8 GB via en oannonserad uppdatering av en tidigare EFI firmware-uppdatering: Did Apple release a secret MacBook/Pro Firmware update that enables 8GB RAM config? | 9 to 5 Mac Did Apple release a secret MacBook/Pro Firmware update that enables 8GB RAM config? | Apple Intelligence

Väldigt udda, men trevligt, om det stämmer.

Ursprungligen av Adrian B:

Hmm, verkar som om gamla modeller fått stöd för 8 GB via en oannonserad uppdatering av en tidigare EFI firmware-uppdatering: Did Apple release a secret MacBook/Pro Firmware update that enables 8GB RAM config? | 9 to 5 Mac Did Apple release a secret MacBook/Pro Firmware update that enables 8GB RAM config? | Apple Intelligence

Väldigt udda, men trevligt, om det stämmer.

Oj, trevligt om det stämmer! Med mer RAM och en SSD så kan min dator hålla ännu längre känner jag nu.

Någon som är sugen på att sponsra 8 GB RAM till mig så att jag kan testa och berätta för er?

Bevaka tråden