Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Myten om att Macen aldrig krånglar

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 00:28
Ursprungligen av Goflorp:

Så otroligt roligt att om man skriver ngt om Windows, att det är kass på ngt sätt så dyker det alltid upp ngn Windowsmästrare och påstår att om man bara gör si eller så så blir allt bra.

på ett Macforum ?

Håller med LCR, win7 är snyggt, men det är fortfarande samma skit. Samma popuprutor á la "in your face computing" och samma register som förvandlar din maskin till en spann frusen sirap.

En bajskorv med bladguld på

Låter inte som det är Windows 7 du kört.

Gick över till Mac −95 på grund av musikstudier det bästa som hänt mig, os7 hette det då nu är det snow leopard underbar resa!!
För övrigt så har inte något annat funkat i studion än mac:en.
Det bara går och går och så får det bli.

Det hade varit intressant att veta hur många av dessa problem med Windows som kommer från virus och annan malware och hur många som faktiskt har att göra med faktiska problem med Windows som operativ.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-12 10:27
Ursprungligen av werecat:

Det hade varit intressant att veta hur många av dessa problem med Windows som kommer från virus och annan malware och hur många som faktiskt har att göra med faktiska problem med Windows som operativ.

Att win har problem med virus är det största felet på det OSet.

Ursprungligen av kainen:

Att win har problem med virus är det största felet på det OSet.

Fast även på den fronten är det ju milslång skillnad i jämföreslse med till exempel XP där man fick ha typ två-tre olika AV-program för att man skulle vara skyddad.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 12:12
Ursprungligen av kainen:

Att win har problem med virus är det största felet på det OSet.

Nu för tiden är det inte Windows som är det största problemet, det är alla övriga program.

Ursprungligen av zappee:

Nu för tiden är det inte Windows som är det största problemet, det är alla övriga program.

Har du lust att förtydliga? Jag hänger inte riktigt med i vad du menar

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-12 23:34
Ursprungligen av werecat:

Har du lust att förtydliga? Jag hänger inte riktigt med i vad du menar

För att nämna några så är Java och hela Adobe's suite håliga som schweizerostar

Fast jag måste tillägga att min MacBook Pro med nyligen ny installerad Snow Leopard har precis skitit sej, massor av korrupta filer (nyligen tagna fotografier som jag inte har backup på), det går inte längre att starta den. Firewire target mode fungerar med kan ej kopiera/laga filerna med något jag provat med.

Tycker att Leopard fungerade mycket bättre på äldre MacBook Pro än Snow Leopard.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-13 09:57

Tog bort några inlägg som var väldigt OT och resten av tråden håller på att bli OT också, innan ni postar vidare, läs ursprungsfrågan till tråden igen så att det inte spårar mer.
/Admin

Skall jag göra en enkel gallupundersökning i närmsta grannskapet så blir det ngt i den här stilen:

7st Mac-användare, ringer aldrig med datorproblem nuförtiden. När de körde PC var det var och varannan dag det skulle ryckas ut med en packe skivor med diverse "verktyg" på och båsa hårddiskar och tas backup etc. Kanelbullekonsulten Jerry således.
De ringer, men om annat - programtips, idéer, det andas postivism och "vet du atte..." i glad ton. Alla fullkomligt älskar din dator. En del har namn på den!

5-6 st PC-användare, en eller två i snitt har alltid ngt på gång som förhindrar normalt användande "datorn är kass" till ""det är ngt med grafikkortet.."

2 kör på men blåser hela burken med 3 månaders mellanrum. En lokal yngre kille funkar som kanelbullekonsult åte den ena (konsulten är kär i tjejen som har datorn) och den andra lämnar in - skitsur på mig för jag inte vill pilla på hennes "datorjävel".

Ingen PC-användare kör dator som är utan flera scanning/antivirus/antimalware osv.
ingen PC-användare pratar om sin dator i positiva termer.

I skolan då?
Normalfallet på PC av att döma av 19 andra elever i klassen är att när det INTE funkar - då är det normalt.
När läraren skall köra igång en bärbar HP och koppla till projektor och starta Powerpoint - det kan ta en kvart med fel, blåskärm, hängning, ingen bild till stendöd dator.
Ingen lyfter ett ögonbryn. Vi är två "macare" som ruskar på huvet åt detta.
Giltig ursäkt för att inte ha lämnat in uppgifter är "datorn strula" (the Dog ate my Homework).

Så ser verkligheten ut enligt mitt menande.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-13 19:12
Ursprungligen av Goflorp:

Skall jag göra en enkel gallupundersökning i närmsta grannskapet så blir det ngt i den här stilen:

7st Mac-användare, ringer aldrig med datorproblem nuförtiden. När de körde PC var det var och varannan dag det skulle ryckas ut med en packe skivor med diverse "verktyg" på och båsa hårddiskar och tas backup etc. Kanelbullekonsulten Jerry således.
De ringer, men om annat - programtips, idéer, det andas postivism och "vet du atte..." i glad ton. Alla fullkomligt älskar din dator. En del har namn på den!

5-6 st PC-användare, en eller två i snitt har alltid ngt på gång som förhindrar normalt användande "datorn är kass" till ""det är ngt med grafikkortet.."

2 kör på men blåser hela burken med 3 månaders mellanrum. En lokal yngre kille funkar som kanelbullekonsult åte den ena (konsulten är kär i tjejen som har datorn) och den andra lämnar in - skitsur på mig för jag inte vill pilla på hennes "datorjävel".

Ingen PC-användare kör dator som är utan flera scanning/antivirus/antimalware osv.
ingen PC-användare pratar om sin dator i positiva termer.

I skolan då?
Normalfallet på PC av att döma av 19 andra elever i klassen är att när det INTE funkar - då är det normalt.
När läraren skall köra igång en bärbar HP och koppla till projektor och starta Powerpoint - det kan ta en kvart med fel, blåskärm, hängning, ingen bild till stendöd dator.
Ingen lyfter ett ögonbryn. Vi är två "macare" som ruskar på huvet åt detta.
Giltig ursäkt för att inte ha lämnat in uppgifter är "datorn strula" (the Dog ate my Homework).

Så ser verkligheten ut enligt mitt menande.

"Ingen PC-användare kör dator som är utan flera scanning/antivirus/antimalware osv."

Att köra flera program som gör samma sak är att bjuda in problemen.

"5-6 st PC-användare, en eller två i snitt har alltid ngt på gång som förhindrar normalt användande "datorn är kass" till ""det är ngt med grafikkortet.."

2 kör på men blåser hela burken med 3 månaders mellanrum. En lokal yngre kille funkar som kanelbullekonsult åte den ena (konsulten är kär i tjejen som har datorn) och den andra lämnar in - skitsur på mig för jag inte vill pilla på hennes "datorjävel"."

Låter som de gör något allvarligt fel, utifrån mina erfarenheter har jag svårt att se att mer än en tredjedel ALLTID har problem.

"När läraren skall köra igång en bärbar HP och koppla till projektor och starta Powerpoint - det kan ta en kvart med fel, blåskärm, hängning, ingen bild till stendöd dator."

Än en gång är det någon som gör väldigt fel.

Intressant värld du lever i där alla som kör Windows har problem och alla som kör Mac går på moln.

Ursprungligen av zappee:

Intressant värld du lever i där alla som kör Windows har problem och alla som kör Mac går på moln.

Ja, den kallas verkligheten, finns utanför fönstret om du vill se den.
Rekommenderar varma kläder så här års.

Jag har än idag inte hört ngn som som har en Mac säga att deras dator står still hemma.

Sedan det här om att folk gör "väldigt fel" - vi pratar om vanligt folk, lärare, som inte får igång skiten. JAg som KAN och VET får inte heller skiten att funka, IT-gubben på skolan byter till slut UT HP'n och in kommer annat märke.
Precis allt som kan strula gör det.

Det är väl där skon klämmer främst med PC/windows; man måste vara så jävla påläst, kunnig, inlärd och utbildad för att få ens ENKLA saker att funka. Inte undra på att iPads skrämmer skiten ur alla IT-ansvariga. Plötsligt kan 100-åringar som aldrig sett en dator ens förut göra saker.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl där skon klämmer främst med PC/windows; man måste vara så jävla påläst, kunnig, inlärd och utbildad för att få ens ENKLA saker att funka. Inte undra på att iPads skrämmer skiten ur alla IT-ansvariga. Plötsligt kan 100-åringar som aldrig sett en dator ens förut göra saker.

Det som skrämt iväg mina PC-vänner från ipad och iphone är tydligen tvärtom, det man INTE kan göra med de.

Ursprungligen av Goflorp:

Det är väl där skon klämmer främst med PC/windows; man måste vara så jävla påläst, kunnig, inlärd och utbildad för att få ens ENKLA saker att funka.

Använder vi samma version av Windows? Din beskrivning stämmer på Windows 3.1-Windows 98, sedan dess har det kommit ganska enkla guider som hjälper en användare göra saker som förr var hyfsat komplicerat, som att skapa ett eget hemnätverk o.s.v.

Överlämnade två PowerMac G5or till en kille från J18 hockeyn som jag känner. Han ska använda dem till foto, har precis gått över från PC då han inte tycker att det går att använda för bildredigering.

Han går från en NYARE PC till en äldre Dual CPU (inte ens dual-core) PowerMac G5 PPC och är helnöjd!

Ursprungligen av LCR:

Överlämnade två PowerMac G5or till en kille från J18 hockeyn som jag känner. Han ska använda dem till foto, har precis gått över från PC då han inte tycker att det går att använda för bildredigering.

Han går från en NYARE PC till en äldre Dual CPU (inte ens dual-core) PowerMac G5 PPC och är helnöjd!

Gissar han kommer använda den här som lärodator och sedan när han blivit varm i kläderna kommer han satsa på ngt modernare.

Ursprungligen av Goflorp:

Gissar han kommer använda den här som lärodator och sedan när han blivit varm i kläderna kommer han satsa på ngt modernare.

En DP 2GHz G5 fungerar fortfarande med alla de uppgifter den klarade när den var ny, varför skulle det inte gå att redigera fotografier på en sådan i många år framöver?

Det är inte en Celeron med Windoze Vista vi snackar om...

Ursprungligen av LCR:

En DP 2GHz G5 fungerar fortfarande med alla de uppgifter den klarade när den var ny, varför skulle det inte gå att redigera fotografier på en sådan i många år framöver?

Det är inte en Celeron med Windoze Vista vi snackar om...

Onödigt sparka på de som ligger ner.

Tja, det kommer bli segt köra 5000 foton i senaste Lightroom på den. En G5:a ÄR fullständigt utdaterad enligt mig.
Skulle sedan Adobe få för sig släppa LR4 eller nåt sånt så kan jag ge mig tusan på att det första som ryker där är stödet för
PPC. Med en sån lever man ju på lånad tid. Mer och mer program blir Intel-only.
Så att GE bort en sådan maskin skulle jag kunna tänka mig, men sälja till en VÄN skulle jag dra mig för.

Well Goflorp, alla har olika bekantskapskreser och så liknande. Jag har 15-20 vänner som kör PC, och kanske 5-10 som kör mac (nu pratar vi innersta bekantskapskretsen). Ytterst få av de som kör Windows (iaf 7) har de problem som dina vänner sitter inne med. Faktum är att jag oftare får "problem"-frågor när det gäller Mac OS X numera än jag får när det gäller Windows, förmodligen för att jag sitter inne på mer av den kunskapen. Anledningen till just trådskapandet är att jag märkt att jag senaste två åren fått färre och färre Windows-frågor, det har helt enkelt jämnat ut sig lite till en 50/50-situation.

Men som sagt, alla har olika verkligheter och olika bekantskapskretsar. Jag vågar drömma om att "min generation" är lite mer tekniskt slipade än din, då vi "växt upp" med datorn på ett helt annat sätt. För du är väl nästan 20 år äldre än mig om jag inte minns fel?

Jag är 44 (nyssens fyllda) och jag kan håll amed dig om att Win7 är en betydligt bättre grej än allt som funnits innan.
jag tycker det är BRA att de som kör PC slipper strulet - det önskar jag ingen.

Du kan också ha en poäng att folk nuförtiden är mera "datorkunniga" men jag tycker ändå att jag ofta möter attityden att det är normalläget när det krånglar. det är ju lite synd.

Så är vi där då, med anectdotal evidence, det funkar, joho, nähä.. etc.

Jag säger som så här; de flesta som kör PC sitter fortfarande fast i rena 90-talet på HUR man jobbar, att man drar och släpper filer på USB-enheter hela tiden och att man hela tiden skall intressera sig för hur många furlongs per fortnight ens grafikkort gör.

Mitt grafikkort fungerar, vad det heter? inte en aning? Det är inte intressant.

Pc-folk är som att lyssna på två riktiga motornördar, mängder med siffror om vevstakar, lager, cylindrar etc, 0-100 etc.
Ingen bryr sig om man kan köra till Stockholm utan att ryggen går av en.

Skillnaden mellan Mac och PC är FILOSOFI mer än hårdvara/mjukvara.

Ursprungligen av Goflorp:

Så är vi där då, med anectdotal evidence, det funkar, joho, nähä.. etc.

Jag säger som så här; de flesta som kör PC sitter fortfarande fast i rena 90-talet på HUR man jobbar, att man drar och släpper filer på USB-enheter hela tiden och att man hela tiden skall intressera sig för hur många furlongs per fortnight ens grafikkort gör.

Mitt grafikkort fungerar, vad det heter? inte en aning? Det är inte intressant.

Pc-folk är som att lyssna på två riktiga motornördar, mängder med siffror om vevstakar, lager, cylindrar etc, 0-100 etc.
Ingen bryr sig om man kan köra till Stockholm utan att ryggen går av en.

Skillnaden mellan Mac och PC är FILOSOFI mer än hårdvara/mjukvara.

Off-topic är det fan märkligt att data-världen fortsätter trillskas med det här förbannade USB. När ska vi få något vettigt som ersätter skiten fullt ut???

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-14 00:47
Ursprungligen av Goflorp:

Ja, den kallas verkligheten, finns utanför fönstret om du vill se den.
Rekommenderar varma kläder så här års.

Jag har än idag inte hört ngn som som har en Mac säga att deras dator står still hemma.

Sedan det här om att folk gör "väldigt fel" - vi pratar om vanligt folk, lärare, som inte får igång skiten. JAg som KAN och VET får inte heller skiten att funka, IT-gubben på skolan byter till slut UT HP'n och in kommer annat märke.
Precis allt som kan strula gör det.

Det är väl där skon klämmer främst med PC/windows; man måste vara så jävla påläst, kunnig, inlärd och utbildad för att få ens ENKLA saker att funka. Inte undra på att iPads skrämmer skiten ur alla IT-ansvariga. Plötsligt kan 100-åringar som aldrig sett en dator ens förut göra saker.

Din verklighet möjligtvis, jag tror inte den är representativ för alla.

Äh, man måste vara påläst oavsett vilket OS man använder. Det beror helt på vad man är van vid och vad man tycker är logiskt.

Ursprungligen av Goflorp:

Så är vi där då, med anectdotal evidence, det funkar, joho, nähä.. etc.

Jag säger som så här; de flesta som kör PC sitter fortfarande fast i rena 90-talet på HUR man jobbar, att man drar och släpper filer på USB-enheter hela tiden och att man hela tiden skall intressera sig för hur många furlongs per fortnight ens grafikkort gör.

Mitt grafikkort fungerar, vad det heter? inte en aning? Det är inte intressant.

Pc-folk är som att lyssna på två riktiga motornördar, mängder med siffror om vevstakar, lager, cylindrar etc, 0-100 etc.
Ingen bryr sig om man kan köra till Stockholm utan att ryggen går av en.

Skillnaden mellan Mac och PC är FILOSOFI mer än hårdvara/mjukvara.

Nu generaliserar du lite väl igen, kan tala om för dig att de värsta grafiknördarna och dylikt finns på Mac och de bryr absolut om vad för komponenter som sitter i datorn.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-02-17 20:43

Nog tusan kan Macar krångla. Av de ca 40 macar som passerat min arbetsplats sedan jag där började. har faktiskt en MacBookPro bråkat sedan leveransdagen.

Jag skämtar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-27 13:55

Jag funderar över uttrycket "krångla" och undrar om det inte är lite missvisande.

På tiden då det var Mac OS 8 vs Windows 98 tyckte jag man definitivt kunde komma med argumentet att "Mac kraschar mindre". Kanske även när de gällde Mac OS X v10.2 vs Windows XP.

Nu handlar det inte riktigt om det längre. Att Macar skulle krascha mindre är mest en gammal klyscha. Det som däremot är sant är att Macar är enklare att använda och man har mindre krångel med att göra vad man vill ha gjort. D.v.s. Windows får nog inte BSOD oftare än vad Mac OS X får kernel panic, men det finns betydligt fler tillfällen i Windows där man måste arbeta länge med att få till någon lösning som hade varit supersimpel i Mac OS X.

Har t.ex. ett antal Windows 7-datorer på jobbet som är helt nyinstallerade sånär som på iTunes. Deras enda uppgift är att köra iTunes - punkt. Borde vara problemfritt. Ändå har det varit massor med "krångel" med datorerna. De slutar plötsligt logga in automatiskt vid start, slutar dyka upp i Remote Desktop och stänger plötsligt av sig mystiskt. De är lite som bråkiga tonåringar som bara i bland slutar svara, men låter man dem vara ifred i ett par dagar är de plötsligt normala igen. Anledningarna till allt detta är virus - fast indirekt. Datorerna har inte fått ett enda virus, men däremot ställer själva säkerhetsfunktionerna till massor av problem. Automatiska uppdateringar kommer och startar om datorn utan att man vet om det, massor av brandväggsfunktioner är påslagna som standard, etc. Självklart kan man fixa allt detta (och det är numera fixat så att allt funkar hur smidigt som helst), men det är just det som är poängen. På Mac hade man inte behövt fixa något. Det hade fungerat från början.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-27 15:03
Ursprungligen av Rajje:

Jag funderar över uttrycket "krångla" och undrar om det inte är lite missvisande.

På tiden då det var Mac OS 8 vs Windows 98 tyckte jag man definitivt kunde komma med argumentet att "Mac kraschar mindre". Kanske även när de gällde Mac OS X v10.2 vs Windows XP.

Nu handlar det inte riktigt om det längre. Att Macar skulle krascha mindre är mest en gammal klyscha. Det som däremot är sant är att Macar är enklare att använda och man har mindre krångel med att göra vad man vill ha gjort. D.v.s. Windows får nog inte BSOD oftare än vad Mac OS X får kernel panic, men det finns betydligt fler tillfällen i Windows där man måste arbeta länge med att få till någon lösning som hade varit supersimpel i Mac OS X.

Har t.ex. ett antal Windows 7-datorer på jobbet som är helt nyinstallerade sånär som på iTunes. Deras enda uppgift är att köra iTunes - punkt. Borde vara problemfritt. Ändå har det varit massor med "krångel" med datorerna. De slutar plötsligt logga in automatiskt vid start, slutar dyka upp i Remote Desktop och stänger plötsligt av sig mystiskt. De är lite som bråkiga tonåringar som bara i bland slutar svara, men låter man dem vara ifred i ett par dagar är de plötsligt normala igen. Anledningarna till allt detta är virus - fast indirekt. Datorerna har inte fått ett enda virus, men däremot ställer själva säkerhetsfunktionerna till massor av problem. Automatiska uppdateringar kommer och startar om datorn utan att man vet om det, massor av brandväggsfunktioner är påslagna som standard, etc. Självklart kan man fixa allt detta (och det är numera fixat så att allt funkar hur smidigt som helst), men det är just det som är poängen. På Mac hade man inte behövt fixa något. Det hade fungerat från början.

No offense, men låter som ni behöver se över det här med GPOer och ha era datorer i en domän

Klart att Macar kan krångla. De är maskiner. Värsta problemen jag haft:

- Korrupta diskar. Oftast är det bara att reparera med diskverktyg, men ett par gånger har det bara varit att rädda vad som räddas kan och formattera om.
- Trasigt minne. Det var i en 8600, och den maskinen krånglade så klart hela tiden tills jag upptänkte det dåliga minneskortet.
- Trasig cache i CPUn på min Lombard. Den funkade för det mesta, men kunde dyka lite när som helst. (Men då skall vi notera att det duktiga OSet faktiskt upptäckte det vid uppstart och varnade mig! Därmed räknas det knappt.)

Macen kan krascha ibland. Inte lika ofta som OS9, eller Störting Always-Windows98, men det händer.

Men OSX är väldigt pålitligt och stabilt på andra sätt. Jag har aldrig någonsin "installerat sönder" en OSX-installation, vilket är väldigt lätt med Linux (rena korthuset tycker jag), och kan hända med Windows. Att få allt att funka som det skall i OSX är relativt lätt, frustrerande i Windows, och nära omöjligt i Linux. Det är "krångel", att sitta i timmar och dagar och försöka lista ut hur man skall få triviala saker att fungera. Sånt är det ont om på Macen.

Hej
Jag bytte själv från Windows 7 64bit till en MacBook Pro med OSX i höstas. På den gamla windows-datorn körde jag Vista i två år och 7 i ett år. Som jag ser det har Windows 7 fortfarande en bit kvar till OSX. Det kraschar visserligen aldrig längre, och det tyckte jag inte heller Vista gjorde. Däremot är mycket fortfarande för krångligt. Exempelvis när datorn skulle kopplas till TV via HDMI. Det fungerade så gott som aldrig på första försöket, och om datorn exempelvis råkade gå i viloläge när HDMI var inkopplad kunde det vara väldigt svårt att få igång allt igen.

Ett annat exempel är en NAS jag köpte dagen innan jag fick MacBooken. Jag kunde inte hålla mig, så jag försökte få igång den med den gamla PCn. Efter fyra timmar gav jag upp när det fortfarande inte fungerade, trots att jag följt manualen till punkt och pricka. Och jag anser mig inte vara någon ovan datoranvändare. Behöver jag nämna att NAS:en hoppade igång efter 5 minuter på MacBooken?

Sedan återstår fortfarande det (enligt mig) största problemet med Windows även i Win7, och det är att datorn blir seg efter ett tag. Det tog nog kanske lite längre tid i Win7, men faktum kvarstår att jag efter 4-5 månader upplevde datorn så seg att jag ville installera om allt. Efter 4 månader med MacBooken känns den precis så snabb som när jag fick den, trots att jag inte har startat om den på säkert en månad.

Bevaka tråden