Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den officiella tråden om Plex 0.9

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-06 12:12

Ungefär så...
Sedan så går det att ansluta Plex till iTunes utdelningar och iPhoto utdelningar mm för att enkelt visa upp dessa.
Det går också att lägga till nätverksmappar/lokala mappar på hårddisken (som inte ligger via mediaservern utan man bläddrar direkt i mappstrulturen) och där går det att spela upp filmer som ligger RARade utan att behöva packa upp dessa.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 16:00

Ok, tackar för uppdateringen. Provade det en stund men tappade intresset ganska fort tyvärr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-06 19:41
Ursprungligen av livi:

Ok, tackar för uppdateringen. Provade det en stund men tappade intresset ganska fort tyvärr.

Vad kör du för "filmvisarprogram" istället då?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 19:57
Ursprungligen av kenjon:

Vad kör du för "filmvisarprogram" istället då?

VLC does the trick for me.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-12-07 00:15
Ursprungligen av livi:

VLC does the trick for me.

Skulle funka för mej också, men WAF är mycket högre med Plex

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-06 20:31

En fördel till att det går att styra allt i Plex via appleremote... Fungerar inte med VLC (Måste skapa en spellista först).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-06 20:34

Använder inte remote, klara mig bra med min magic trackpad och tangentbord jag

Hantrar ni uppackningen av RAR manuellt. Med tanke på att de flesta inte saknar det så kanske ni sitter på något trevligt (typ Transmission) som packar upp filer automatiskt vid nedladdning?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-12-09 14:03

Jag kör rucksack manuellt efter jag har kört preview av materialet och beställt mig för att spara det.

Är det inte fortfarande så att VLC inte kan utnyttja flera processorkärnor, o därför funkar inte 1080p-filmer särskilt bra i VLC med dropped frames osv? Det var anledningen till att jag bytte till Plex för länge sen iaf, numera när man byggt upp ett bibliotek så känns ju VLC sjukt osexigt i jämförelse.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-12-12 08:36
Ursprungligen av Anders Båth:

Är det inte fortfarande så att VLC inte kan utnyttja flera processorkärnor, o därför funkar inte 1080p-filmer särskilt bra i VLC med dropped frames osv? Det var anledningen till att jag bytte till Plex för länge sen iaf, numera när man byggt upp ett bibliotek så känns ju VLC sjukt osexigt i jämförelse.

Förstår att plex föredras i den situation där du har ett uppbyggt bibiiotek. Men resen att VLC inte klarar av att driva 1080P vet jag inte riktigt om det stämmer. Jag har haft problem med den upplösningen vi d ett tillfälle och det var vid trådlös streaming från Time Capsule. Nu har jag en Lacie Rikkikki 500GB extern hdd som jag kör via USB och där flyter 1080P på som aldrig förr, även i hårt krävande scener med mycket panoreringar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 01:44

Ny version av Plex. Fixar många buggar och lägger till nya funktioner.

Plex » Plex v0.9.2.3 – #velociraptorblood

//Rob

Och lägger dessutom till en hel del nya buggar...

Plex

0.9.2.3 PMS always crashes at startup - Plex Forums

Jag har ännu inte uppdaterat till 0.9 utan kör 0.8. Anledningen till det är att Plex tappade helt och hållet efter uppdateringen enligt mig. Av någon anledning tar det cirka fem minuter att få upp omslagen på det man har i biblioteket. Jag har inte mycket i mitt bibliotek och jag har 100Mbit fiber från Telia. Med det gamla Plex tog det ingen tid alls. Alla bilder vad där direkt vid ett klick. Nu laddar den ned bild efter bild och det tar tid!
Har de fixat detta i nya 0.9 kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 11:48
Ursprungligen av korthoga:

Jag har ännu inte uppdaterat till 0.9 utan kör 0.8. Anledningen till det är att Plex tappade helt och hållet efter uppdateringen enligt mig. Av någon anledning tar det cirka fem minuter att få upp omslagen på det man har i biblioteket. Jag har inte mycket i mitt bibliotek och jag har 100Mbit fiber från Telia. Med det gamla Plex tog det ingen tid alls. Alla bilder vad där direkt vid ett klick. Nu laddar den ned bild efter bild och det tar tid!
Har de fixat detta i nya 0.9 kanske?

Har du provat 0.9 på sistone? När 0.9 kom ut så överlastade meta crawlern som användes för att ladda ner omslagen och annan information hela servern och det tog lång tid att uppdatera omslagen. Det har fixats sen några månader tillbaka kanske dags att prova igen?

//Rob

Det problemet du beskriver har inte jag haft med tidigare versioner av 0.9 heller.

Äntligen har de fixat flash delen! Numera går det att spela upp Flash baserade videon, t.ex. SVT i Plex med senaste Flash som har hårdvaru accelerator.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-17 12:56

Mums. Kul att dom spenderat en hel del tid på att få till subtitles - får se om det fungerar på mac nu....

Tur man har lite filmer iaf

Uppdaterat Plex till 0.9 nu. Låter det stå och gosa till sig ett par timmar innan jag ger det en chans för att se om det blivit snabbare och bättre.

Vågade inte uppdatera, för läste om lite problem på plexforumet, men ja, det är väl alltid nån promille som får problem. Ska testa uppdatera snart och se om det funkar smärtfritt, speciellt det med subtitles, som ju för er oinsatta numera ska hämtas automagiskt till filmer. Men som gått åt andra hållet för några, där .srt -filer inte känns av av Plex längre.

Ursprungligen av Anders Båth:

Vågade inte uppdatera, för läste om lite problem på plexforumet, men ja, det är väl alltid nån promille som får problem. Ska testa uppdatera snart och se om det funkar smärtfritt, speciellt det med subtitles, som ju för er oinsatta numera ska hämtas automagiskt till filmer. Men som gått åt andra hållet för några, där .srt -filer inte känns av av Plex längre.

Så Plex ska automatiskt hämta texter till filmer? Hur går det ihop? Hur vet den vad den ska hämta och inte hämta? Fungerar inte .srt längre? Suck...varför försämra ett program gång på gång?

Ursprungligen av korthoga:

Så Plex ska automatiskt hämta texter till filmer? Hur går det ihop? Hur vet den vad den ska hämta och inte hämta? Fungerar inte .srt längre? Suck...varför försämra ett program gång på gång?

Nej, tanken är inte att .srt-stödet ska försvinna, det är bara en bugg som några haft, inte alla. Du ska fortfarande manuellt kunna välja undertexter.
Och ja, den hämtar automatiskt text till filmen, från informationen via metadata. Du ställer in ett primärt och sekundärt språk (svensk, engelsk) och sen letar den automatiskt upp en passande sub till filmen.
Måste vara något du missuppfattat, detta är verkligen inte en försämring om det väl funkar. Som sagt har jag inte hunnit testa än, men ska testa det snart.

Ursprungligen av Anders Båth:

Nej, tanken är inte att .srt-stödet ska försvinna, det är bara en bugg som några haft, inte alla. Du ska fortfarande manuellt kunna välja undertexter.
Och ja, den hämtar automatiskt text till filmen, från informationen via metadata. Du ställer in ett primärt och sekundärt språk (svensk, engelsk) och sen letar den automatiskt upp en passande sub till filmen.
Måste vara något du missuppfattat, detta är verkligen inte en försämring om det väl funkar. Som sagt har jag inte hunnit testa än, men ska testa det snart.

Jag förstod det som att de skulle ta bort stödet för .srt. Då är det en förbättring om den kan hämta hem texter själv! Dock är jag skeptisk. Måste man ha filen döpt på ett speciellt vis för att den ska kunna hitta rätt text eller den kan på något vis känna av vad som är rätt eller fel? En osynkad text är något som kan ge en tuppjuck!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-17 14:02

Plex har tidigare haft automatigisk hämtning av subtitles också - men det ska fungera bättre nu. Dessutom verkar en större subtitles bugg ha funnits i enbart OSX versionen tidigare. (Hur den betedde sig verkar dom inte berätta något om, kanske står i någon annan changelog)

Nja, om du talar om plex9 fanns väl funktionen "där", men den var inte aktiverad?

Ja den delen är jag osäker på själv, finns ju alltid 20 olika rippar av varje film, och vet inte om den då känner av fil-namnet för att hitta rätt sub. Kan dock inte tro att det skulle vara så dåligt att den bara tar en random undertext-fil, som inte synkar alls. Isf skulle ju funktionen vara rätt meningslös, och de har ju gjort mycket "reklam" för den nu under senaste tiden, bl a på plex-bloggen. Återstår som sagt att testa, har fortfarande inte uppdaterat.

Ursprungligen av Anders Båth:

Ja den delen är jag osäker på själv, finns ju alltid 20 olika rippar av varje film, och vet inte om den då känner av fil-namnet för att hitta rätt sub. Kan dock inte tro att det skulle vara så dåligt att den bara tar en random undertext-fil, som inte synkar alls. Isf skulle ju funktionen vara rätt meningslös, och de har ju gjort mycket "reklam" för den nu under senaste tiden, bl a på plex-bloggen. Återstår som sagt att testa, har fortfarande inte uppdaterat.

Frågan är hur många som låter filmerna heta vad de heter från början?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-18 16:35
Ursprungligen av korthoga:

Frågan är hur många som låter filmerna heta vad de heter från början?

Hej,

Man använder sig av en checksum på filen för att hämta rätt sub. Ej filnamn, metadata lr något annat.

mvh
b0bben

  • Oregistrerad
  • 2011-03-18 19:42
Ursprungligen av b0bben:

Hej,
Man använder sig av en checksum på filen för att hämta rätt sub. Ej filnamn, metadata lr något annat.

Visste inte att opensubtitles har checksum för alla olika releaser av en film. Var ser man det?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 17:43

Det spelar väl ingen roll eller? Om Plex kollar på meta data så spelar det ingen roll vad filmen heter så länge meta datan stämmer.

//Rob

Bevaka tråden