Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samlingstråd över irritationsmoment i OS X Lion och hur man fixar dem

Tråden skapades och har fått 521 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

SVTPlay Live får jag inte att funka under Lion. Funkar under SnowLeopard (Safari och Firefox). Någon som har en lösning?

Ursprungligen av Capeman:

Jag får det inte heller att fungera bra i Safari, det blir ljud men ingen bild.

Har för mig att standardlösningen är att avaktivera hårdvaruaccelerationen i Flash.

Ursprungligen av rudeboy:

Har för mig att standardlösningen är att avaktivera hårdvaruaccelerationen i Flash.

Har inte rört Flash. Däremot ställde Plex till mycket problem för mig efter uppdateringen - inte bara på SVT Play - så jag avinstallerade Plex tillfälligt så får jag se.
Nu rullar i alla fall allt som tåget.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-25 09:40
Ursprungligen av adress@mac:

Har inte rört Flash. Däremot ställde Plex till mycket problem för mig efter uppdateringen - inte bara på SVT Play - så jag avinstallerade Plex tillfälligt så får jag se.
Nu rullar i alla fall allt som tåget.

Aha, kan det vara därför SVTPlay Live fungerar på min iMac men inte på min Mac Mini med Plex. Attans. Någon som vet om det finns en lösning på detta?

  • Medlem
  • Eskilstuna, Sweden, Sweden
  • 2011-08-18 14:39

Hur kommer jag åt mappen Bibliotek för en annan user/profil på samma dator?
Min egen vet jag att man håller inne Alt och klickar på Gå så kommer den fram.
I Leopard så var det bara att välja Macintosh HD-Användare-"användarnamn" så fanns Bibliotek där, men inte nu.
Hittar bara min egen biblioteksmapp.

Ursprungligen av topal:

Hur kommer jag åt mappen Bibliotek för en annan user/profil på samma dator?
Min egen vet jag att man håller inne Alt och klickar på Gå så kommer den fram.
I Leopard så var det bara att välja Macintosh HD-Användare-"användarnamn" så fanns Bibliotek där, men inte nu.
Hittar bara min egen biblioteksmapp.

Du får gå in i terminalen: ex här: How to show hidden files on a Mac OSX | Windows - Linux - Mac OSX Guides
eller använda något program som du kan göra osynliga filer synliga med, Coctail eller MainMenu tex. Borde ju fungera på andra användare, men har inte kollat själv.
Förslagsvis så lägger man till mappar man använder i vänster kolumen på finder dessutom, så ligger de kvar synliga.

Efter senaste uppdateringen i Lion fungerar inte Skärmsläckare - Strömsparare för mig.
Startar aldrig. Om jag startar skärmsläckaren manuellt - slår skärmen på i alla fall efter 10 sekunder. Inga annorlunda aktiviteter mot tidigare.
Någon som vet - eller har tips om åtgärd ? Skumt är det i alla fall.

Senast redigerat 2011-08-20 18:17
  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-08-20 19:52

Kolla i systemloggarna vad som håller datorn vaken/väcker den.

Ursprungligen av mattem:

Kolla i systemloggarna vad som håller datorn vaken/väcker den.

Jag körde Aktivitetskontroll och avslutade/satte på en del tillägg.
Boven i dramat var senaste versionen av QuickTime Plugin. Har läst någon annan stans att det kan även skapa vissa andra problem. Men detta har jag inte sett någon stans. Nu fungerar allt igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-28 13:48

Fan vad jag irriterar mig över minneshanteringen i Lion nu!

Varför ska den ständigt binda upp RAM och sedan inte släppta det trots programmen inte ens är aktiva längre?! Kolla bilden, 100 MB reggat som ledigt och över 4GB är uppbundet och reggat som inaktivt, istället börjar den swappa till disken...gah!

Ursprungligen av zinned:

Fan vad jag irriterar mig över minneshanteringen i Lion nu!

Varför ska den ständigt binda upp RAM och sedan inte släppta det trots programmen inte ens är aktiva längre?! Kolla bilden, 100 MB reggat som ledigt och över 4GB är uppbundet och reggat som inaktivt, istället börjar den swappa till disken...gah!

Det där ser alldeles utmärkt ut. Vad får dig att tro att saker inte är bra?

För övrigt är 54 MB swap knappt något alls så det är inte det som den gör.

Senast redigerat 2011-08-28 17:32
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-29 21:11
Ursprungligen av Marcus K:

Det där ser alldeles utmärkt ut. Vad får dig att tro att saker inte är bra?

För övrigt är 54 MB swap knappt något alls så det är inte det som den gör.

Det ser väl inte alls bra ut? Minne är uppbundet helt i onödan, framkallar badbollar och OSX går allmänt segare. No doubt about that.

Ursprungligen av kenjon:

Jag provade "purge" från Terminalen, och det funkade kalas.

Funkade bra, hoppas det nu gör skillnad också

Ursprungligen av zinned:

Det ser väl inte alls bra ut? Minne är uppbundet helt i onödan, framkallar badbollar och OSX går allmänt segare. No doubt about that.

Jo, det ser faktiskt bra ut.

Allt minne är inte skapat lika. Det är därför som Activity Monitor visar minnet uppdelat i fyra olika typer och då är det ändå en förenkling av hur det fungerar. Mac OS X och många program cachar till stor del filer från disk i minnet genom att lägga det i minne som annars är ledigt. Det har stora fördelar eftersom det gör att det går mycket snabbare att återanvända data än att hela tiden läsa in det gång på gång. Eftersom minnesrymden är virtuell och uppdelad i sidor kan delar av den skrivas till disk om så skulle behövas, i en eller flera swapfiler. Men det fina med disk-cachen är ju att filerna redan finns; så om det blir ont om minne och systemet måste göra plats för mer kan det mappa bort det direkt utan att behöva skriva i princip något till disk annat än sidor som har uppdaterats sedan senaste syncen.

Ursprungligen av zinned:

Funkade bra, hoppas det nu gör skillnad också

Det som purge gör är att det tömmer disk-cachen, en cache som systemet ändå nitar om så skulle behövas och som fram till dess gör att saker går snabbare. Så du uppnår egentligen inget. Om du upplever frysningar så beror det på något annat, inte på grund av att Mac OS X har bra minneshantering.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-08-28 14:48

Jag provade "purge" från Terminalen, och det funkade kalas.

  • Medlem
  • Etuna
  • 2011-08-28 22:34

Den nya svepningen för att byta sidor i Safari är riktigt värdelös, gå bakåt och vänta på att sidan ska reloada och du hamnar ändå inte på samma ställe som du var på innan. Och sen att animeringen tar en halv sekund av ditt liv varje gång du backar är ju inte heller så genomtänkt!

Finns det någon fix?

Ursprungligen av bnz:

Den nya svepningen för att byta sidor i Safari är riktigt värdelös, gå bakåt och vänta på att sidan ska reloada och du hamnar ändå inte på samma ställe som du var på innan. Och sen att animeringen tar en halv sekund av ditt liv varje gång du backar är ju inte heller så genomtänkt!

Finns det någon fix?

Sök på "Lion Tweaks", där kan man fimpa en hel del grejor.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-29 21:18

Jag bytte till 3-finger svep, och då fungerar det som det gjorde tidigare.

-----
Den nya svepningen för att byta sidor i Safari är riktigt värdelös, gå bakåt och vänta på att sidan ska reloada och du hamnar ändå inte på samma ställe som du var på innan. Och sen att animeringen tar en halv sekund av ditt liv varje gång du backar är ju inte heller så genomtänkt!

Finns det någon fix?

Ursprungligen av barthus:

Jag bytte till 3-finger svep, och då fungerar det som det gjorde tidigare.

Problemet med detta är att då kan man inte flytta fönstren genom fingerrörelser. Då är det att klicka och dra som gäller, vilket inte är så optimalt med tanke på vad man är van vid från 10.6.

Det ligger väldigt nära att backa tillbaka till 10.6.8 som lösning på flertalet små irritationsmoment. Det kanske blir kvar som funktionsdugligt fram till man köper en ny dator eller att 10.8 släpps om två år.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-29 18:48

Går det att förhindra Launchpad från att öppnas när jag köpt ett program från App Store och laddar ner det. Känns tämligen onödigt då jag inte använder Launchpad.

Ursprungligen av joakimo:

Går det att förhindra Launchpad från att öppnas när jag köpt ett program från App Store och laddar ner det. Känns tämligen onödigt då jag inte använder Launchpad.

cd /Applications/
sudo mv Launchpad.app Launchpad.app.org

Voila

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-29 23:14

Vet med mig att min Magic Trackpad fungerade felfritt i Snow Leopard, fast nu i Lion har den börjat spöka med Kernel Panics och till/frånkoppling när batterinivån är under 15 %. Problemet försvinner när jag kopplar ur den eller byter batterierna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-29 23:34

Ni som:

- kör 10.7.1
- har en MacBook Pro 13" från 2010
- är mest beroende av Mail och Adobes krångliga underverk

Hur upplever ni OS:ets prestanda? Strular Illustrator, Indesign, Photoshop? Fungerar IMAP med GMail?

Jag har tittat överallt och inte någonstans verkar upplevelserna på dessa tre punkter vara sammanstämmiga. Vågar fortfarande inte uppgradera, men jag vill!

Två saker med Mission Control som stör mig - går det göra någon åt detta?

- Ibland när man går in MC tar det enormt lång tid. Jag använder ctrl+piltangenter för att byta mellan desktops, och ctrl+pil upp för att visa MC. Ibland när jag trycker den kombinationen fryser hela burken i storleksordningen 10 sekunder innan MC animeras in. Det händer att jag råkar trycka detta av misstag ibland, t ex om man spelar. Sjukt irriterande. Tror inte att det är performanceproblem heller, sitter på en 2.8Ghz i7 iMac.

- Problem att flytta fönster mellan desktops. Jag vet att man kan gå in i MC och sedan dra/släppa fönster till den desktop man vill ha dem. Själv är jag mer vad (sedan spaces-tiden) att hålla ner musknappen på fönstret, klicka ctrl+left eller ctrl+right för att byta desktop, och sedan släppa fönstret. Det fungerar bra, MEN, ibland känner den inte av att man släpper musknappen. Fönstret fortsätter att vara "klistrat" till muspekaren även efter man släppt knappen. Man får då klicka någon gång eller två till för att det ska släppa, och extra irriterande blir det ju att fönstret inte ligger där man vill, så man får flytta tillbax det till rätt plats sen.

Har någon annan varit med om detta också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 15:01

Save, save as, versions, export… What the f--k Apple?

Jag vet inte hur Apple förstörde något fullt fungerade: öppna / spara och spara som (eller exportera) filer i ett program som Preview.

1. Jag öppnar en 90MB stor TIFF-fil jag fått via en länk i Preview.
2. Jag försöker skala ner filen. "WHÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ, JAG VILL INTE!" säger Preview. Huh?

Citat:

"The file “XXXXX.tif” is locked because you haven’t made any changes to it recently."

Vad betyder ovan egentligen? Jag som är tämligen van datoranvändare blir väldigt förvirrad av att en fil är "låst" på min dator när jag inte ens bett om att den ska vara låst. Hur som haver fortsätter jag…

3. Jag klickar på första-valet "Duplicate" och inget händer och jag möts av samma dialogbox.
4. Jag klickar på andra-valet som känns läskigt men jag pröva med "Unlock". "WHÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ, JAG VILL INTE!" säger Preview igen. Huh?

Citat:

"The document “XXXXX.tif” could not be autosaved."

5. Jag klickar ok och jag verkar få jobba vidare.
6. Jag väljer "save a version" från menyn "File" och preview gråter igen."WHÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ, JAG VILL INTE!"

Citat:

"The document “XXXXX.tif” could not be saved. "

7. Jag väljer "duplicate" från menyn "File" och guess what…

Citat:

"The operation could not be completed.

No other information is available about the problem."

8. Jag väljer "Export" och sparar filen på ett helt annat ställe på HDD:n. Guess what?

Citat:

"The document “XXXXX.tif” could not be exported…"

Vad har Apple gjort egentligen? Vad gör jag för fel? Varför fungerar inget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 15:27

Ehe igen.. Var tusan sparas alla versioner? Okej om man jobbar med text-filer på 20KB men bilder på 100MB eller film-filer på 100GB vill man inte att OS:et ska in och spara kopior av.

Som jag förstått sparas endast den ändring som sker i filen, inte själva filen. Detta medger flera olika versioner av samma dokument på litet lagringsutrymme. När jag ser på min HDD verkar detta stämma, jag saknar inget större utrymme ifråga som jag inte kan redovisa för.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 21:27
Ursprungligen av Ancientdragon:

Som jag förstått sparas endast den ändring som sker i filen, inte själva filen. Detta medger flera olika versioner av samma dokument på litet lagringsutrymme. När jag ser på min HDD verkar detta stämma, jag saknar inget större utrymme ifråga som jag inte kan redovisa för.

Fast ändrar du konstrasten i en fil på 100MB kommer den ändringen troligen ta 100MB tyvärr. Men visst, jobbar du med en text-fil blir ändringar minimala.

Jag märkte även att Lion klagar när jag jobbar mot filer på servern då jag jobbar mot en volym som inte stödjer versionhantering. Jag tror primärt det jag reagerar på är hur mycket Lion klagat på mig som användare. Det är jag inte van vid när jag jobbar i OSX.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror primärt det jag reagerar på är hur mycket Lion klagat på mig som användare. Det är jag inte van vid när jag jobbar i OSX.

Främst vad jag också irriterat mig på. Tror att mycket handlar om att Apple försöker göra det enklare för nya ovana användare och på så vis skapat ett annorlunda OSX som ska vara enklare för sådana som kommer ifrån iOS. Med det som de kanske tycker ska bli enklare för 'dumskallar', har de också lagt mer kontroll in i systemet, såsom gömd biblioteksmapp etc.
Det är inte kul för gamla mac-nördar som vill greja själva. Men det tar väl lite mer tid innan man hittar alla genvägar som nu Apple gömt undan. Får väl gå några ronder mot det unga tjatiga och ibland väldigt obetänksamma lejonet, sen blir nog allt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-31 15:25

Ehe… Så Lion auto-sparar allting alltid utan att fråga? Det är potetiellt bra men det är också i många fall ganska irriterande och inte alls vad man kanske vill att den ska göra - speciellt i ett program som Preview. Kan man "tämja" version / auto-spara på något vis?

Svårt att konfigurera APE.
Jag hittade en gammal APE som jag genast vill ansluta till mitt nätverk. Varje gång jag gjorde det med Lion så slutade det med att Airport inte kunde hitta den nyss konfigurerade APE:n.
Gjorde samma omkonfigurering på min MBA med SL och då funkade allt direkt.

Bevaka tråden