Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon och Canon lanserar nya kameror snart - vad tror ni?

Tråden skapades och har fått 369 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Både Canon och Nikon är enligt rykten på väg att lansera nya kameror inom dom närmaste veckorna.

NIkon rumors verkar 90% säkra på dom här sjuka specsen :

The name will be Nikon D800
36MP sensor
100% viewfinder coverage
Improved AF with face recognition – the D800 will still have 51 points AF point
Dual memory card slots (still not sure if they will be SD, CF or both)
USB 3.0
ISO range: 100 – 6400, ISO LO @ 50 and ISO HI-2 @ 25600
The screen will be larger than 3 inches
The D800 will not have built-in GPS
Expeed 3 processor
There will be two different D800 versions/models, one with the antialiasing filter removed

Read more on NikonRumors.com: Nikon Rumors - Part 4

Canon har pressevent den 18e och på inbjudan kan man se ett Eos 1 hus.

Canon rumors säger att det skall bli 18 mp FF, Vilket jag tycker verkar väldigt konstigt. Eos 1 Ds mark III är väl 4 år nu och skulle verkligen behöva en uppgradering medans vissa menar på att det är OS ( sport) nästa år och därför är dem mer troligt att vi får se en 1D mark V istället.

Vad tror ni? Spekulera fritt. Själv plåtar jag med canon och skulle gärna se en 1 Ds mark IV med ca 39 mp och högre DR, ingen filmning, tystare, snabbare af är väl alltid trevligt. Behövs inte så mycket mer.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-10-15 10:13

Tystare hoppas jag på. Tycker inte om Canons slamrande :/ Använder en gammal 20d nu och vill verkligen byta upp mig, både tekniskt och modellmässigt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tystare hoppas jag på. Tycker inte om Canons slamrande :/ Använder en gammal 20d nu och vill verkligen byta upp mig, både tekniskt och modellmässigt.

1D mk IV har ju silent mode. Otroligt tyst!

Jag väntar spänt på 5D mk III, men det blir nog inte förrän till våren tidigast.

Ursprungligen av CyberPet:

1D mk IV har ju silent mode. Otroligt tyst!

Jag väntar spänt på 5D mk III, men det blir nog inte förrän till våren tidigast.

Precis, 1Dsmk3 har detsamma, hur tyst som helst.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-10-15 12:42
Ursprungligen av jurassic579:

Både Canon och Nikon är enligt rykten på väg att lansera nya kameror inom dom närmaste veckorna.

NIkon rumors verkar 90% säkra på dom här sjuka specsen :

The name will be Nikon D800
36MP sensor
100% viewfinder coverage
Improved AF with face recognition – the D800 will still have 51 points AF point
Dual memory card slots (still not sure if they will be SD, CF or both)
USB 3.0
ISO range: 100 – 6400, ISO LO @ 50 and ISO HI-2 @ 25600
The screen will be larger than 3 inches
The D800 will not have built-in GPS
Expeed 3 processor
There will be two different D800 versions/models, one with the antialiasing filter removed

Read more on NikonRumors.com: Nikon Rumors - Part 4

Canon har pressevent den 18e och på inbjudan kan man se ett Eos 1 hus.

Canon rumors säger att det skall bli 18 mp FF, Vilket jag tycker verkar väldigt konstigt. Eos 1 Ds mark III är väl 4 år nu och skulle verkligen behöva en uppgradering medans vissa menar på att det är OS ( sport) nästa år och därför är dem mer troligt att vi får se en 1D mark V istället.

Vad tror ni? Spekulera fritt. Själv plåtar jag med canon och skulle gärna se en 1 Ds mark IV med ca 39 mp och högre DR, ingen filmning, tystare, snabbare af är väl alltid trevligt. Behövs inte så mycket mer.

Rykten är alltid rykten. Själv är jag något skeptisk till att det skulle bli en så enorm ökning av mp, blir det 36mp i en eventuell D800 så är det en tredubbling från nikons D700, D3s. Verkar som de tar i lite väl tycker jag.
Runt 20 tycker jag räcker alldeles utmärkt, men visst mycket beror så klart på hur slutprodukten ska se ut och levereras.

Jag jobbar med båda märkena och kör även med 1Ds Mark3, och 21 mp kommer man väldigt långt med. Får jag fråga, utan att lägga in någon slags värdering här, men vad behöver du 39mp till? Det är en ökning med 18mp, jag kan bara inte tänka mig att det blir så bra i slutändan att pressa in så många mp på samma sensorstorlek. Men mycket har väl hänt på fyra år.

Jag inbillar mig att det inom sportfotografi, bildbyråer etc, där det ofta är viktigt att leverera snabbt, inte alltid är den högsta upplösningen som är viktigast och det är väl därför t.ex. Nikons D3 och D3s samt Canons Mark IV är rätt populära inom dessa genres.

Men vad vet jag? Vi får se vad framtiden har i sitt sköte.

Ursprungligen av Potah:

Rykten är alltid rykten. Själv är jag något skeptisk till att det skulle bli en så enorm ökning av mp, blir det 36mp i en eventuell D800 så är det en tredubbling från nikons D700, D3s. Verkar som de tar i lite väl tycker jag.
Runt 20 tycker jag räcker alldeles utmärkt, men visst mycket beror så klart på hur slutprodukten ska se ut och levereras.

Inte alls konstigt eg, det är samma pixeltäthet som d7000 har.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-10-15 13:38
Ursprungligen av ill_chrill:

Inte alls konstigt eg, det är samma pixeltäthet som d7000 har.

Är det så pass? Hatten av för utvecklingen i sådana fall. Dock är jag fortfarande nyfiken på om det verkligen blir så hög upplösning som ryktena gör gällande. Vi blir väl varse inom en snar framtid.

Jag skrev fel. Inte 39 utan runt 30 skulle jag vilja ha.

Ursprungligen av jurassic579:

There will be two different D800 versions/models, one with the antialiasing filter removed

Ni som kan det här - är det inte så att AA spelar mindre och mindre roll ju större upplösningen är? D.v.s. att med upplösningar som den det ryktas om bör det knappast behövas alls? Eller finns det fenomen - typ moiré, då - som är upplösningsoberoende?

Ursprungligen av GustafMA:

Ni som kan det här - är det inte så att AA spelar mindre och mindre roll ju större upplösningen är? D.v.s. att med upplösningar som den det ryktas om bör det knappast behövas alls? Eller finns det fenomen - typ moiré, då - som är upplösningsoberoende?

Har inte stenkoll men tror inte att moire uppstår om kamerans upplösning överskrider objektivets. Mao aldrig med dålig optik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-18 20:33
Ursprungligen av GustafMA:

Ni som kan det här - är det inte så att AA spelar mindre och mindre roll ju större upplösningen är? D.v.s. att med upplösningar som den det ryktas om bör det knappast behövas alls? Eller finns det fenomen - typ moiré, då - som är upplösningsoberoende?

Moiré-mönster uppstår ju när man fotograferar mönster som har tätt mellan upprepningarna. Det som spelar roll är hur mönstret avbildas på sensorn och pixeltätheten hos sensorn. Man kan nog alltid hitta kombinationer som orsakar fenomenet, men som du säger, så borde det vara svårare att uppfylla kraven med högre upplösning.

Har för mig att Leica M9 inte heller har AA-filter, utan sköter det i mjukvaran.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-09 01:14
Ursprungligen av GustafMA:

Ni som kan det här - är det inte så att AA spelar mindre och mindre roll ju större upplösningen är? D.v.s. att med upplösningar som den det ryktas om bör det knappast behövas alls? Eller finns det fenomen - typ moiré, då - som är upplösningsoberoende?

aa filter behövs inte den dag sensorn har högre upplösning än vad gluggarna kan återge

Precis men tror du Canon 4 år efter dom lanserar 1 Ds M3 släpper en FF-kamera i 1-serien med mindre mpixlar 18 vs 21.1?

Annan sensorteknik? Som någon påpekade så ryktades det i våras om en Canon med 54 mpix. 18 X 3 = 54

Sigma-typ sensor?

Ursprungligen av jurassic579:

Precis men tror du Canon 4 år efter dom lanserar 1 Ds M3 släpper en FF-kamera i 1-serien med mindre mpixlar 18 vs 21.1?

Vad tror du?

[QUOTE=" jurassic579 skrev:
Precis men tror du Canon 4 år efter dom lanserar 1 Ds M3 släpper en FF-kamera i 1-serien med mindre mpixlar 18 vs 21.1?

Vad tror du? :)[/QUOTE"]

Kul också att pixlarna blev större, inte mindre

Ursprungligen av akerstrom:

Kul också att pixlarna blev större, inte mindre

Ja, det borde innebära att bruset åker ner och genererar mycket fina högkvalitativa bilder med extremt lite brus eller inget brus.

Senast redigerat 2011-10-18 18:57
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-01-26 01:42
Ursprungligen av The Real Viking:

Ja, det borde innebära att bruset åker ner och genererar mycket fina högkvalitativa bilder med extremt lite brus eller inget brus.

Gamman myt
och du tänker fel, stora pixlar genererar mer läsbrus än flera små på samma yta. Kameran med lägst brus innehåller Sonys sensor med kolumnvis A/D på sensorn.

Vill du se hur olika kameror uppträder vad det gäller dynamiskt omfång , läsbrus, FWC , verkningsgrad QE osv gå till Sensorgen - digital camera sensor data

Idag skulle en 24x36 kamera med samma sensoruppbyggnad som sitter i d7000 APS vara lika bra som d3s D4 vad det gäller höga iso och om bilden från 36Mp räknats ner till samma storlek 16-18 mp.
och kameran skulle ha betydligt lägre läsbrus och större dynamiskt omfång på basiso samt högre upplösning

Ja det ser ju onekligen riktigt bra ut.
Canon EOS-1D X professional DSLR announcement and overview: Digital Photography Review
Synd att det inte blev någon hörlursutgång och synd att den dröjer ända till mars.
Men man kan ju inte få allt.
Den här kameran vill jag ha!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-10-19 21:41
Ursprungligen av Chaosstar:

Canon EOS-1D X [...] synd att den dröjer ända till mars.

Canon gör samma misstag som PC-tillverkarna brukar göra. Annonserar ny kamera alldeles för tidigt. Nu har de effektivt dödat all nyförsäljning av EOS 1Ds III och 1D IV. Nikon kommer nog vänta tills närmare sommar-OS med sin release av uppföljaren till D3s.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-11-09 01:19
Ursprungligen av dala:

Canon gör samma misstag som PC-tillverkarna brukar göra. Annonserar ny kamera alldeles för tidigt. Nu har de effektivt dödat all nyförsäljning av EOS 1Ds III och 1D IV. Nikon kommer nog vänta tills närmare sommar-OS med sin release av uppföljaren till D3s.

Canon sitter på pottkanten med gamla sensorlösningar och utläsning och för att försöka behålla bla sina sportkunder där allt fler tidningar och bildbyråer gått över till Nikon så måste de försöka hålla intresset uppe att fotografer skall stanna kvar.

Ursprungligen av miri:

Canon sitter på pottkanten med gamla sensorlösningar och utläsning och för att försöka behålla bla sina sportkunder där allt fler tidningar och bildbyråer gått över till Nikon så måste de försöka hålla intresset uppe att fotografer skall stanna kvar.

Känns väldigt spot on. Jag menar hur gammal är inte 1ds Mark III -sensorn som säljs som deras "top of the line FF"?

Tekniken borde ha gått framåt, jag har haft min i 4 år i december.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-10-18 11:45

Så att ni slipper leta:

Canon 1D X

Full Frame
18.1MP
Dual DIGIC 5 – 17 Times The Processing Power of DIGIC 4
ISO 100-51200 Native
100,000 Pixel RGB Metering Sensor
EOS iSA (Intelligent Subject Analysis)
61 Point AF
21 f/5.6 Cross Type Sensors
20 f/4 Cross Type Sensors
5 f/2.8 Cross Type Senors
EOS iTR AF (Intelligent Tracking & Recognition Auto Focus)
12 Frames Per Second
14 Frames Per Second JPG Only
400,000 Shot Rated Sensor
Ethernet Connection
March Availability

Skulle den nya sensorn kunna producera bilder med bättre detaljrikedom pga lägre bruset än Mark III:ans även på ganska låga ison som 200-400?

Fotosidan har info på svenska. Ni som bor i Stockholm skall kunna få se besten live i november:

Ursprungligen av Fotosidan:

Canon Eos-1D X kommer att börja levereras i april 2012 enligt preliminära uppskattningar. Egentligen skulle kameran blivit klar under hösten men naturkatastrofen i Japan har försenat utvecklingsarbetet. Kameran kommer att visas på Fotomässan i Stockholm i november.
Priset är inte heller helt fastställt. Canon uppskattar att priset till 55.000 kronor inklusive moms om inte värdet på Yen och Euro förändras för mycket under tiden.

55000 pistoler - det är väl rena rama Gekås-priset jämfört med en Sigma SD1?

På min lilla ort finns en kille som teskör en kamera som heter Canon 1DX och skriver på sin FB-sida att han inte får prata om detta... själv så vet jag inget om Canon - kör en Nikon D300

Olle, då måste den killen vara väldigt speciell. Är han Canon ambassador? De är typ de enda nästan som får testa kamerorna innan de är i produktion (jag känner en kille i UK som får sin testversion i veckan).

Vet två som beställt D1X. Om ingen annan hinner före så återkommer jag med åsikter när de levererats.
/m

Bevaka tråden