Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överdriver Apple priset på SSD?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som har hittat en bra video om hur snabb en Macbook Pro är med Intel 510 Series 250 GB SSD eller OCZ Vertex 3?

Ursprungligen av _Samme_:

Någon som har hittat en bra video om hur snabb en Macbook Pro är med Intel 510 Series 250 GB SSD eller OCZ Vertex 3?

Jag kan fixa till en om jag vet vad du vill att jag ska testa

Det är mest start och nerstängning och starta alla program och visa hur snabb den fortfarande är och starta några enskilda program som Safari. Det var mycket snällt av dig att göra en film åt mig.

Senast redigerat 2011-04-08 22:28
Ursprungligen av _Samme_:

Det är mest start och nerstängning och starta alla program och visa hur snabb den fortfarande är och starta några enskilda program som Safari. Det var mycket snällt av dig att göra en film åt mig.

Kom på att jag har ju Lion installerad vilket inte kanske är så lämpligt att filma
Hur mkt det påverkar resultaten vet vi ju inte heller, jag kan dock ta lite tider

Uppstart: 17,8 sek
Stänga Av: 2,9 sek
Omstart: 19,8 sek
Öppna Adobe CS5 Photoshop: 3,1 sek
Duplicera 300 mb fil 2,1 sek

Edit hade ingen referens men sökte på Youtube och såg ett klipp med Vertex 2 SSD på MBP 13, där var uppstart 28 sek, Adobe tog 11 sek, så jämfört med dem verkar den vara byggdas snabb

Macbook Pro 13" I5, Intel 510 SSD

Ursprungligen av @ndreas:

Kom på att jag har ju Lion installerad vilket inte kanske är så lämpligt att filma
Hur mkt det påverkar resultaten vet vi ju inte heller, jag kan dock ta lite tider

Uppstart: 17,8 sek
Stänga Av: 2,9 sek
Omstart: 19,8 sek
Öppna Adobe CS5 Photoshop: 3,1 sek
Duplicera 300 mb fil 2,1 sek

Edit hade ingen referens men sökte på Youtube och såg ett klipp med Vertex 2 SSD på MBP 13, där var uppstart 28 sek, Adobe tog 11 sek, så jämfört med dem verkar den vara byggdas snabb

Macbook Pro 13" I5, Intel 510 SSD

Kan ju uppdatera denna med min nya burk med Verex 3 disken

Macbook Pro 15" I7 2,2 Ghz Vertex 240 SSD

Uppstart: 9 sek
Stänga Av: 1,8 sek
Omstart: 12,4 sek
Öppna Adobe CS5 Photoshop: 1,2 sek
Duplicera 300 mb fil 1 sek

Läs 437 mb Skriv 489 mb

  • Medlem
  • 2011-04-09 02:12

Lägg den sen på youtube och länka härifrån. Också nyfiken.

  • Medlem
  • 2011-04-09 19:02

Det var väl inte någon av de nämnda diskarna Vertex III eller Intel 510?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Det var väl inte någon av de nämnda diskarna Vertex III eller Intel 510?!

Nä det var det inte men det ger väl en uppfattning om hastigheten? Vertex III o Intel 510 lär ju va ännu snabbare

Tack!!!

Hittade en video där de installerar och testar intel 510.

YouTube - NEW Intel 510 SSD drive upgrade for Apple MacBook Pro 2011 15"

  • Oregistrerad
  • 2011-04-11 13:40
Ursprungligen av _Samme_:

Hittade en video där de installerar och testar intel 510.

YouTube - NEW Intel 510 SSD drive upgrade for Apple MacBook Pro 2011 15"

Går det inte snabbare? Är faktiskt lite förvånad. Installera OSX på min mac pro med intel x25 tog 10 minuter och att boota datorn tar inte mer än 8.

Faktiskt är jag lite förvånad jag me...

Ursprungligen av studiox:

Går det inte snabbare? Är faktiskt lite förvånad. Installera OSX på min mac pro med intel x25 tog 10 minuter och att boota datorn tar inte mer än 8.

Shit! Mäter du från startknppen till desktop syns?

  • Oregistrerad
  • 2011-04-11 15:13
Ursprungligen av ill_chrill:

Shit! Mäter du från startknppen till desktop syns?

Njae.
Från att systemet bootar (Har ju rätt många diskar, både windows och pc så det tar 3-4 sekunder innan den startar från min startskiva)
Sen måste jag logga in såklart, och den tiden räknar jag heller inte.

Jag har sett lite recensioner om både Vertex 3 och Intel 510 och då verkar Vertex 3 vara bäst. Är det något att satsa på eller håller ni inte me mig?

Ursprungligen av _Samme_:

Jag har sett lite recensioner om både Vertex 3 och Intel 510 och då verkar Vertex 3 vara bäst. Är det något att satsa på eller håller ni inte me mig?

Båda tillverkarna gör bra grejer så kör på vilken du vill om de är jämnbördiga i prestanda.

Jag kör tex en Vertex 2 i en MBP 13 2010 o får inte mycke sämre tider än @ndreas.
Jag tror du kommer bli nöjd. Den största skillnaden är SSD eller ej.

Jag tror jag stasar på en Vertex 3.

Ursprungligen av _Samme_:

Jag tror jag stasar på en Vertex 3.

Det skulle jag också ha gjort. Berätta gärna om resultatet!

Tyvärr tror jag att det tar ett tag Men vi får se... Inte helt säker.

Är lite sugen på en 512 MB SSD till min Mac Pro, men den är ju ganska dyr på Apple Store, 13995 kr inkl. moms. Någon som har stoppat in 3:e-parts SSD i en Mac Pro?

Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Är lite sugen på en 512 MB SSD till min Mac Pro, men den är ju ganska dyr på Apple Store, 13995 kr inkl. moms. Någon som har stoppat in 3:e-parts SSD i en Mac Pro?

Inga problem att göra det. Kanske kan du hitta lite läsvärt i http://www.99.se/mac-pro/282173-prestandavinster-med-ssd-i-mac-pro.html.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-07-31 20:08

bra tråd. jag har en fråga, på dom senaste imac kan man använda sig av en SSD disk 3.0?

Ursprungligen av Fourty:

bra tråd. jag har en fråga, på dom senaste imac kan man använda sig av en SSD disk 3.0?

Ja, det kan du göra.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2011-11-21 19:53

Inom en snar framtid ska jag byta ut hårddisken i min iMac, var i kontakt idag med OWC, dom har ju egna SSD diskar som inte behöver T.R.I.M, de har någon integrerad funktion som håller hårddisken i spel. Tänkte fråga om det är någon här på forumet som har en SSD från OWC och hur den funkar? Smidigt tycker jag då Lion inte stödjer T.R.I.M förutom Apples egna diskar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-22 16:35

Läste något i början av tråden att endast nyaste MBP stödjer SATA 3.0 vilket innebär att de kan skriva/läsa upp till 600Mb/s. Har en MBP Mid 2010 och funderar på att sätta i en Vertex III som har ovanstående kapacitet. Kan jag förvänta mig endast få ut ca 300Mb/s pga. att den ej stödjer SATA 3.0 (om nu så är fallet..)?

Tacksam för svar!

Edit: Läste nu att MBP 2010 ej stödjer SATA 3 utan endast SATA 2 vilket innebär att man endast frå ut 300Mb/s snarare än fulla kapaciteten från en Vertex III som ligger på 600Mb/s.

Frågan är nu om man ändå ska gå loss på en Vertex III istället för en Vertex II just för att den kanske är stabilare och för att man ska ha en modernare disk om man eventuellt byter dator (med stöd för SATA 3) inom snar framtid?

Senast redigerat 2011-11-22 17:02
Ursprungligen av iPilot:

Kan jag förvänta mig endast få ut ca 2 Mb/s pga. att den ej stödjer SATA 3.0 (om nu så är fallet..)?

3 Gbit/s (SATA 2) är det i din Macbook pro, så det är max vad du får ut även om Vertexen stödjer snabbare. Alla SATA är kompatibla med varandra, fast hastighet efter den långsammaste länken givetvis.

300 MByte/s (2,4 Gbit/s) får du ut i slutänden, p g a overhead i 8b/10b-encodingen (tekniska detaljer).

Jag brukar säga att SSD är stabba som SATAn.

Bevaka tråden