Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Ipad i USA - frågor

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ace4711:

Fast du tar medvetet fram räkneexempel som gynnar din tes, snarare än beskriver verkligheten.

Från Tullverket:
Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?
Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen

..så de modeller som i butik kostar mindre än 4300 SEK, typ den billigaste paddan, borde väl bli ca en tusenlapp billigare?

"som bevisar min tes", jag tog mellanmodellen mest för att det är den jag själv ägde (iPad2), det förmodligen är den som säljer mest och för att jag INTE ville välja snikmodellen som exempel.

Men, givetvis, åka till USA, köp vad du vill. Ingen hindrar dig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-08 20:46

Helt ärligt så tror jag nog att 9/10 som köper saker i USA inte tänker på tullavgifterna och har nog inte heller avsikten att betala den heller...

Ursprungligen av vicce:

Helt ärligt så tror jag nog att 9/10 som köper saker i USA inte tänker på tullavgifterna och har nog inte heller avsikten att betala den heller...

Instämmer. Jag har passerat tullen ett stort antal gånger tillsammans med medpassagerare som haft drösvis med shoppingkassar och kartonger. Ingen har stoppats av tullen, och jag inte heller sett någon gå för rött, någonsin. Man måste nog vara väldigt svensk för att ta sina klädinköp/varor och gå till tullaren för att be om att få betala moms.

Det är ju upp till var och en efter samvete och förstånd.

Men här på forumet kan vi ju inte uppmana folk till detta, det går ju inte.

Gå rakt igenom tullen "tjänar" man 1427:- på, torskar man blir det 1427:- PLUS tullavgift PLUS dagsböter.

Kollade just köpa ipad 32 3G i Holland, tre kronor dyrare och sedan tillkom frakten .... natti natti.....

Tyckte bara jag tog den modell jag själv skall köpa. Inget annat. Då beskriver det verkligheten förbannat bra.

Själv tycker jag att hela idén med en iPad faller om den inte har 3G (Navigation och surf på E6:an funkar ju inte då)

Vill man däremot köpa den allra billigaste (hade jag räknat på den hade alla klagat på att jag valt den billigaste) så visst.

Snikvarianten (16GB, ej 3G=ej heller GPS) kostar 3395 med salestax översatt till svenska pengar. Sedan kan man ju knata rätt in med den.
Här hemma 4395, så rätt exakt 1000:- lägre pris - precis som du säger.

Ursprungligen av Goflorp:

Själv tycker jag att hela idén med en iPad faller om den inte har 3G (Navigation och surf på E6:an funkar ju inte då)

Om man inte har/tänker skaffa en iPhone 4 eller nyare och köra wifi-tethering. Låt gå för att turn by turn inte funkar när gps-signalen skickas ut en gång i minuten, men utöver det blir det ganska svårt att motivera den merkostnaden.

Ursprungligen av Goflorp:

Själv tycker jag att hela idén med en iPad faller om den inte har 3G (Navigation och surf på E6:an funkar ju inte då)

Men det där är ju helt subjektivt. Jag har inte ens körkort (får inte) så att inte kunna navigera på E6:an är totalt ointressant. För min del. Och säkert många andras. Har man sen, som jag själv, en iPhone så faller nyttan med iPad 3G, precis som Samuel K säger, ännu mer.

Hursomhelst, i teorin är ditt exempel ju helt korrekt, men det är nog inte många som följer det exemplet. Precis som det finns de som kör för fort. Eller laddar hem musik.

Ursprungligen av Capeman:

Men det där är ju helt subjektivt. Jag har inte ens körkort (får inte) så att inte kunna navigera på E6:an är totalt ointressant. För min del. Och säkert många andras. Har man sen, som jag själv, en iPhone så faller nyttan med iPad 3G, precis som Samuel K säger, ännu mer.

Hursomhelst, i teorin är ditt exempel ju helt korrekt, men det är nog inte många som följer det exemplet. Precis som det finns de som kör för fort. Eller laddar hem musik.

Förstår din ståndpunkt, men även om jag inte hade körkort själv så hade jag ändå velat ha möjligheten kommunicera utanför husets väggar; kanske på en spårvagn eller i skogen/bergen etc. Det är en enorm skillnad på iPads karta och iPhones...
men som sagt, det är upp till var och en att göra som han/hon/annat själv anser vara bäst.

Ursprungligen av Goflorp:

Förstår din ståndpunkt, men även om jag inte hade körkort själv så hade jag ändå velat ha möjligheten kommunicera utanför husets väggar; kanske på en spårvagn eller i skogen/bergen etc. Det är en enorm skillnad på iPads karta och iPhones...
men som sagt, det är upp till var och en att göra som han/hon/annat själv anser vara bäst.

Absolut, det vill jag också. Och har man då en iPhone så kan man ju använda Wifi-tethering de gånger man behöver kommunicera med sin iPad utanför ett WLAN. Men visst, jag har full förståelse för att man kan vilja ha en iPad 3G, vill bara ge min syn på det.

Ursprungligen av Goflorp:

Tyckte bara jag tog den modell jag själv skall köpa. Inget annat. Då beskriver det verkligheten förbannat bra.

Själv tycker jag att hela idén med en iPad faller om den inte har 3G (Navigation och surf på E6:an funkar ju inte då)

Vill man däremot köpa den allra billigaste (hade jag räknat på den hade alla klagat på att jag valt den billigaste) så visst.

Snikvarianten (16GB, ej 3G=ej heller GPS) kostar 3395 med salestax översatt till svenska pengar. Sedan kan man ju knata rätt in med den.
Här hemma 4395, så rätt exakt 1000:- lägre pris - precis som du säger.

Man kan ha olika åsikter om vilken iPad-modell man vill ha. Jag är nöjd med min gammelpadda med bara WIFI.
Jag tycker det vore synd om nån som läste tråden fick för sig att alla iPads 2 som man flyger med sig hem måste momsbelastas (även i Sverige) - för så är det inte.

Peace out folks. Var och får givetvis göra som den vill.

Jag tog den model för beräkning som jag själv vill ha - ett bra sätt se om det skulle löna sig tjata på brorsan som åker över ibland till USA.

Vad som händer när man går genom tullen får var och en själv svara för.

Är det lugnt nu?

Ingen som känner sig trampad på ngn tå eller kränkt eller nåt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-09 17:49

Det är väl skillnad på tull och moms? Man slipper betala tull, men momsen ska man väl alltid betala? Eller ingår det i "avgifter"? Det är ju ingen avgift, utan en skatt. Så har jag tolkat det....

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl skillnad på tull och moms? Man slipper betala tull, men momsen ska man väl alltid betala? Eller ingår det i "avgifter"? Det är ju ingen avgift, utan en skatt. Så har jag tolkat det....

Moms ska man alltid betala om det är köpt utanför EU.

Ursprungligen av keptang:

Moms ska man alltid betala om det är köpt utanför EU.

Nej. Inte om varan kostar 4300 eller mindre. Varken tull eller moms då.

Frågor och svar för privatpersoner - Tullverket [NS4 version]

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl skillnad på tull och moms? Man slipper betala tull, men momsen ska man väl alltid betala? Eller ingår det i "avgifter"? Det är ju ingen avgift, utan en skatt. Så har jag tolkat det....

Det är full möjligt att det ser ut så här på en del produkter

1000 kr inköpspris, +2.5% Tullavgift + Svensk Moms (25% oftast), + 136kr Expeditionsavgift

Tullavgiften beror på vilken vara och varifrån. Många varor är tullfria - men inte momsfria ....

Köpt inom EU har du ju redan betalt momsen i inköpslandet (ex England), därför kan du ta den rakt in, du behöverinte betala varken tullavgift eller expeditionsavgift.

Expeditionsavgift är jag inte helt 100 på om de tar nuförtiden.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl skillnad på tull och moms? Man slipper betala tull, men momsen ska man väl alltid betala? Eller ingår det i "avgifter"? Det är ju ingen avgift, utan en skatt. Så har jag tolkat det....

Ja, du går fram till tullaren och ber att få betala moms och tull (jag tror de kan hämta in båda), precis som när du märker att du kört for fort och raskt (men inte för raskt) åker till närmaste polisstation och ber att få betala dina fortkörningsböter.

Segaste veckan någonsin! :/

Ursprungligen av MrParanoid:

Segaste veckan någonsin! :/

Kan inte handla min förrän skatten kommer tillbaka, strax innan midsommar.

Så...tig still !

Blir ingen från USA! Var inne på media markt och dom får in på torsdag nästa vecka men dom visste inte vilka modeller... Kullander hade en (eller flera) 64gb med den "veta" (vita) ramen :P.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-04 07:54

Jag lånar tråden lite,

Funderade själv på att köpa in en iPad från USA på Applestore. Men hur funkar det med garantin? Jag flyttar utomlands i september vilket gör att vare sig jag köper iPaden i USA eller i Sverige kommer jag inte få någon garanti.

Bevaka tråden