Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 12:07

Så…

- 12-Core Xeon 2.4GHz (37 000 SEK)
- 32GB RAM (+2 000 SEK)
- 2st Quadro 4000 GPU:er (+17 400 SEK)
- 256GB SSD Boot Drive (+2 500 SEK)
- 3x2TB General Storage / Time Machine HDDs (6 400 SEK)

65 300 SEK exklusive extern RAID-lagring vilken kommer landa på minst 40-45 000 kr samt ett nytt videokort, skärmar… I sammanhanget kanske det är värt att uppgradera CPU:erna ändå….Hmm…

3.06 GHz är i bästa fall kring 25% snabbare men gör att maskinen kostar 37% mer räknat på allt "i" datorn.
2.66 GHz är i bästa fall kring 10% snabbare men gör att maskinen kostar 18% mer räknat på allt "i" datorn.

Men fan va trist att köpa gammal teknik.

Första reaktionen är typ... Morr! Fyrtioen sidor har den här tråden malt på mellan hopp och förtvivlan. Vad ska man tro nu? Den här "uppdateringen" kan väl knappast räknas. Spekulationerna lär fortsätta. Funderar Apple på att lägga ner Mac Pro? Nog funderas det allt.

Jag hade allvarligt tänkt, uppmuntrad av de senaste dagarnas rykten, att köpa en ny Mac Pro. Nu känns det mindre kul, trots att det fortfarande är en fantastisk maskin. Efter lite eftertanke känns det fortfarande... Morr!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 01:44

Men alltså…."Nya" MacPro är inte ny. Detta är en "mid cycle bump" som borde kommit förra sommaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 02:14

Many Apple observers also wonder if Apple thinks that desktop computers are dead, since not a word was said about the iMac and Mac Pro. An executive did assure me, however, that new models and new designs are under way, probably for release in 2013

An Explanation of the News From Apple - NYTimes.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 02:30
Ursprungligen av acke:

Many Apple observers also wonder if Apple thinks that desktop computers are dead, since not a word was said about the iMac and Mac Pro. An executive did assure me, however, that new models and new designs are under way, probably for release in 2013

An Explanation of the News From Apple - NYTimes.com

Det låter lovande… :-|

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 07:02

Tydligen kommer detta från Tim Cook som svar på ett oroligt ail:
Our pro customers are really important to us...don't worry as we're working on something really great for later next year.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 08:09

Update: A MacRumors reader writes in to share an email he received from Apple CEO Tim Cook after he asked about the future of the Mac Pro:
Our pro customers are really important to us...don't worry as we're working on something really great for later next year.

  • Avstängd
  • 2012-06-12 09:21
Ursprungligen av zappee:

Update: A MacRumors reader writes in to share an email he received from Apple CEO Tim Cook after he asked about the future of the Mac Pro:
Our pro customers are really important to us...don't worry as we're working on something really great for later next year.

...om 1.5 år? suck...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 10:42
Ursprungligen av LaHe:

...om 1.5 år? suck...

Nej det blir 2014. Nästa år är 2013, alltså 0.5 år.

  • Avstängd
  • 2012-06-12 15:08
Ursprungligen av acke:

Nej det blir 2014. Nästa år är 2013, alltså 0.5 år.

...late next year och nu är det ju mitten av 2012 nästan... så?

Ursprungligen av LaHe:

...late next year och nu är det ju mitten av 2012 nästan... så?

Fast nu skrev han ju inte "late next year" utan "later ​next year".

  • Avstängd
  • 2012-06-12 15:23
Ursprungligen av Capeman:

Fast nu skrev han ju inte "late next year" utan "later ​next year".

Iofs, men hur ska man tolka det då, som:

...senare men först nästa år
...senare nästa år
...sent nästa år (vilket jag i hastigheten tolka det som)

Vår leasing går ut nu så vi har inget vall ... kan inte vänta längre utan det får bli de Mac Pro som introducerades

Blir en 6-Core till server rummet och en 12 Core som Post produktion maskin

sedan blir det en Retina MacBook Pro också ..

Ursprungligen av gotfredsen:

Vår leasing går ut nu så vi har inget vall ... kan inte vänta längre utan det får bli de Mac Pro som introducerades

Blir en 6-Core till server rummet och en 12 Core som Post produktion maskin

sedan blir det en Retina MacBook Pro också ..

Att leasingen går ut är väl inget hinder att behålla utrustingen. På den typen av utrustning är det ju dessutom brukligt att du som leasingtagare måste lösa ut den till en förutbestämt restvärde? Sen är det väl bara att köra på tills det dyker upp något gott att handla?

Ursprungligen av pmarriott:

Att leasingen går ut är väl inget hinder att behålla utrustingen. På den typen av utrustning är det ju dessutom brukligt att du som leasingtagare måste lösa ut den till en förutbestämt restvärde? Sen är det väl bara att köra på tills det dyker upp något gott att handla?

nä kanske skal lanvända ordet hyr .. kontraktet är inte som leasing per say ... mer hyr kontrakt ..

så fort tiden går ut så tar Apple Tillbaka maskinerna å vi får spilter nya ... ofta bättre och till en längre månadskostnad .. vinn vinn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 11:27

TB ger helt andra möjligheter till expansion. Punkt slut.

Om någon vet ett bra test av en 12-core 2,4 GHz 2012 mot en 8-core 2,8 GHz 2008 vore det intressant att se. Vi blir kanske illa tvungna att uppgradera i sommar.

här är en jämförelse mellan 2006 quad core och en 12 core 12 core Mac Pro tests | Paul Joy – Freelance Filmmaker

nya maskiner är beställda så det skall bli spännande att se hur det är att ha 24 staplar .. snart vet jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 11:46
Ursprungligen av gotfredsen:

här är en jämförelse mellan 2006 quad core och en 12 core 12 core Mac Pro tests | Paul Joy – Freelance Filmmaker

nya maskiner är beställda så det skall bli spännande att se hur det är att ha 24 staplar .. snart vet jag

Intressant. Nu är en 2008 MacPro enormt mycket snabbare än en 2006:a men ändå intressant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 11:44

Thunderbolt skulle jag säga riktar sig åt både och:

1U Rack till MacMini
PCI-e kort chassi
Pegasus Raid

Sedan har utveckling stått ganska stilla under året, 2012-13 kommer se en mycket större utveckling av tillbehör.

Äntligen kom läckorna - en kommentar till NY Times-snubben och ett mail från Cook. Jag väntade roadmapläckor för att dämpa oron före WWDC - men nu kom dom i alla fall.
Dom som säger att Jobs aldrig läckte minns fel - han läckte vid ett par tillfällen i mail ("stay tuned").

Dessa "läckor" är planerade och inte spontana - det är meddelanden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 11:54

Erik, har du kollat Geekbench? Lite av ett all round test i.o.f.s men en indikation är det i alla fall. Mac Benchmarks - Geekbench Browser

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 12:08
Ursprungligen av Fred!:

Erik, har du kollat Geekbench? Lite av ett all round test i.o.f.s men en indikation är det i alla fall. Mac Benchmarks - Geekbench Browser

Jag ogillar generellt dessa rent kliniska tester men finns inget bättre att tillgå så…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 12:08
Ursprungligen av Gordy:

Kommer att vara vitt spritt skriver du och det stämmer ju när nästa generations TB kommer för då kommer prestanda vara i topp och verkligen kunna konkurrera med dagens snabbare än TB lösningar.

Det enda som är snabbare i dag är väl Infiniband, och det har ju helt andra priser och användningsområden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-12 13:09

När vi ändå pratar Geekbench så kan vi även jämföra en Xeon 2012 mot en Xeon 2013500.

- 2x Xeon E5-2687W CPUs running at 3.1GHz: c:a 41 250
- 2x Xeon X5670 CPUs at 2.93GHz: c:a 25 350

Runt 60% snabbare *borde* MacPro:n kunna vara idag på ren CPU-prestanda. Grafikkorten *borde* kunna vara uppåt 2-4 ggr så snabba. Den som släpptes i natt kanske är 5% snabbare men det är tämligen försumbart.

Till alla dem som vill ersätta ovan med en iMac så ligger den på c:a 12 500, dvs 50% av en 12-core MacPro eller 30% av en modern Xeon-station.

FAAAAAN APPLE!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 13:20
Ursprungligen av Erik.dv:

Till alla dem som vill ersätta ovan med en iMac så ligger den på c:a 12 500, dvs 50% av en 12-core MacPro eller 30% av en modern Xeon-station.

FAAAAAN APPLE!

I teorin ja men IRL så är en bra bestyckad MacPro ordentligt mycket snabbare än den iMacen.

Senast redigerat 2012-06-12 14:05
  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 13:46

Jävlar vilken storm det är i diverse forum just nu. Jag hade öronmärkt 120k för ny dumburk och diverse tillbehör men nu är köpsugen på absoluta 0'an. Det andra sidor skrivit om, att Tim har "försäkrat" att macpro'n fortfarande lever och att det nästa år blir en "fin" uppgradering vågar jag inte sätta några pengar på.

Sitter man idag på en 2006/2008 så är det nog dax att börja titta på "blocket" på en 2010:a. Jag är lite i limbo just nu. Jag kan få en rätt uppgraderad 2010 för en "billig" peng men jag känner samtidigt att det kanske inte är värt det. Jag vill inte bygga fiberraid när TB är så mycket billigare. 800mb/s raid 0 för 11k (R6, 6tb) och det är hårddisk speeden jag är ute efter. Samtidigt sysslar jag med 3d så jag vill ju kunna rendera tester relativt snabbt också. Men huvuduppgiften för maskinen är ändå att kunna läsa minst 500mb/s vilket blir jävligt svårt med 2010 och "den nya" om jag inte betalar blodigt för en fiberraid lösning. vilket, igen, känns dumt när TB är så billigt.

Vilka speeds får man med 3st raidade i 0 internt? i "dagens" macpro?

Jag sätter många pengar på det :-). Jag är säker på att Apple tar fram en totalt revampad MacPro - det handlar om Intels chip, TB, USB3 och SATA3. Jag tror dock att den är försenad - den skulle nog släppas typ september. Något har hänt - troligtvis brist på kompetent folk - Apples andra burkar tar nästan hela jobbstyrkan.
Nu passar dom på att totalt rita om MP. Cook skulle aldrig klämma ur sig "stay tuned" om dom inte hade något på gång. Det skulle vara en katastrof för varumärket om dom inte levererar efter att bossen har sagt att dom ska leverera. Faktum är att nu MÅSTE dom leverera - annars betyder det att Cook är en idiot och skitsnackare. Det blir signalen. han accepterar inget sådant. Det skulle inte jag göra.

Jag har tur för en gångs skull när det gäller att ligga i Apple-cykler. För mig på jobbet är en uppgrade av både MP och MBP aktuell nästa år - kanske på hösten nästa år. Då finns retinaMBP'n med 32 RAM och nya feta MP är ute :-). Hallelujah.
Jag ville egentligen bara höra från Apple att dom tänker på pro-sektorn - vilket jag egentligen aldrig betvivlat med jag blir påverkad av andras paranoja (är mänsklig trots min extrema intelligens). Nu har jag fått det beskedet. jag är nöjd.

Ursprungligen av Kenneth M:

Det andra sidor skrivit om, att Tim har "försäkrat" att macpro'n fortfarande lever och att det nästa år blir en "fin" uppgradering vågar jag inte sätta några pengar på.

Ursprungligen av Zimmerman:

(är mänsklig trots min extrema intelligens).

Använd gärna smileys, ironi är svårt i skriven form...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-12 14:42
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag sätter många pengar på det

Jag är blåögd men tittar man ur företagssynpunkt så är macpro'n ett as att ta hand om. Tjänar inga pengar på den och den kostar nog mer "support" än vad dom vill. Apple har ju tydligt visat vilken väg dom är villiga att gå. Historien återupprepar sig. Xserve är samma historia.
Faktum kvarstår... Apple tomtar som vi vill fortsätta med osx linjen för att vi känner oss extremt bekväma i systemet. Jag vill inget annat än att MacPro lever vidare för det försäkrar att andra företag är villiga att utveckla program som kräver krämen en MacPro kan erbjuda.

Gårdagens uppgradering är inte bara ett "slap in the face" för kunder som är villiga att betala 70k för en dator utan även en signal för företag som utvecklar programmen som kräver kräm. Autodesk, Maxon till viss del Adobe m.fl - det är inte så att programmen bli mindre avancerade för varje år som går. Sen 2010 års modellen släpptes har det hänt mycket på den fronten. 64bit från adobe etc (på mac).

Just nu, om inte Apple kommer med ett officiellt statement (osannolikt) så vågar jag inte ens köpa Smoke 2013. För det luktar som om Autodesk kände till detta och det för mig tillbaka till vad som hände med Combustion och Toxic.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-12 14:58
Ursprungligen av Kenneth M:

Jag är blåögd men tittar man ur företagssynpunkt så är macpro'n ett as att ta hand om. Tjänar inga pengar på den och den kostar nog mer "support" än vad dom vill..

Apple tjänar nog bra med pengar på MP och support till den men självklart är det en droppe i havet jämfört med de pengar som Apple tjänar på sina iOS produkter.
MP är också en viktig prestigeprodukt som många av Apples utvecklare använder sig av men de flesta av dom maxar nästan aldrig sina MP så Apple har inget behov att rusha ut nya modeller när vissa nyckelkomponenter inte ens går att få fram i tillräckligt stora mängder än.

Bevaka tråden