Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Mail (gmail/Google Apps) och spam-filter

Tråden skapades och har fått 230 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Since Gmail groups messages by conversation, the number of conversations listed in Gmail may be lower than the message count in your other account."

Ska man blunda och hoppas att det är så?

Edit: mellanvägen! Jag räknade ett för varje (2) och två för varje (3)
fick ihop en siffra runt 30, förvirrande!

Men det stämmer ju nu mer eller mindre! Wohoo!!

Jag har fått ett mail från google apps team på nederländska. Letade som fan efter vart den inställningen kom ifrån, hittar bara under kontot: Default country: Netherlands. Skapade mitt konto när jag var i NL så då blir det: Default country: Netherlands, no questions asked. Nu kan man inte ändra det heller såvitt jag ser?

Kunde inte läsa hela men det verkar som om de ändrar så man få ha max tio användare på sin domän nu, nån som förstått mer?

Ursprungligen av klarabara:

Kunde inte läsa hela men det verkar som om de ändrar så man få ha max tio användare på sin domän nu, nån som förstått mer?

What's changing - Google Apps Help

/c

Yoda-talet till svenska via google translate..

Nyligen meddelade vi att vissa förändringar kommer ske på ett begränsat antal användare av Google Apps. Vi vill att du ska veta att befintliga användare om dessa förändringar inte kommer att påverka dig.

Från och med 10 maj kan alla organisationer som registrerar sig för ett nytt konto, bör en betald Google Apps för företag konto använder mer än 10 användare skapar. Befintliga kunder som du kan utan extra kostnad över 10 användare fortsätta att skapa klaranilsson.com, befintliga avtal, det högsta antalet användare förblir intakta.

..hm...borde man skaffa ett nytt google-apps konto nu med sin nya domän innan de ändrar således..?

Ursprungligen av klarabara:

..hm...borde man skaffa ett nytt google-apps konto nu med sin nya domän innan de ändrar således..?

Så tolkar jag det i alla fall, alla som har gratisvarianten av GA idag får fortsätta med max 50 användare, men nya användare (efter ändringen träder i kraft) får 10 st max.

Det står inget i den artikeln om att reglerna för ett gratis gmail-apps konto skulle ändras?

Så, nu är det slut på sagan om gratis Gmail med egen domän via Google Apps: Official Google Enterprise Blog: Changes to Google Apps for businesses

Google har tagit bort det fria kontot av Google App, nu är det bara business-kontot med 50 dollar per användare som gäller. Vi som har gratis-versionen idag får fortsätta med det (tack och lov) men det är stopp för nya användare.

En tråkigt utveckling att det bara är antingen eller. Jag tror det finns rätt många likt mig som bara vill ha Gmail men med egen domän, men inte behöver alla andra premiumfunktioner i business-kontot. Jag önskar de hade tagit fram en medelväg, där man betalat sig 10 dollar per år för att få Gmail med egen domän, men inte får support, extrautrymme och de andra premium-funktionerna.

Ursprungligen av Adrian B:

Så, nu är det slut på sagan om gratis Gmail med egen domän via Google Apps: Official Google Enterprise Blog: Changes to Google Apps for businesses

Google har tagit bort det fria kontot av Google App, nu är det bara business-kontot med 50 dollar per användare som gäller. Vi som har gratis-versionen idag får fortsätta med det (tack och lov) men det är stopp för nya användare.

En tråkigt utveckling att det bara är antingen eller. Jag tror det finns rätt många likt mig som bara vill ha Gmail men med egen domän, men inte behöver alla andra premiumfunktioner i business-kontot. Jag önskar de hade tagit fram en medelväg, där man betalat sig 10 dollar per år för att få Gmail med egen domän, men inte får support, extrautrymme och de andra premium-funktionerna.

Håller med till fullo!

Trist, men det aktualiserar frågan att avgooglifiera mig. Att exportera eposten blir drygt men sen ska jag nog köra owncloud på egen vps.

Ursprungligen av Code Red:

Trist, men det aktualiserar frågan att avgooglifiera mig. Att exportera eposten blir drygt men sen ska jag nog köra owncloud på egen vps.

Om du tar tag i detta så rapportera gärna dina erfarenheter!

Ja, det är ju det fina i kråksången - har man e-posten på sin egen domän (vilket ALLA borde ha) så står det en fritt att välja och vraka när det gäller underläggande teknik och tjänsteleverantör.

Japp, jag tar tag i det i Jul.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-10 20:04

domain.live.com för MS liknande tjänst.

  • Medlem
  • 2012-12-10 21:33

Och jag tjatar på vår IT att vi ska slippa detta satans Google Apps. Sämre lösning får man leta efter.
Det är alltså inte en fråga om vi ska sluta använda det utan när. Jag ingår i den testgrupp som har utvärderat det och vi är ganska eniga om att det är en lekstuga för googleutvecklare som blev populär på sin generösa brevlådestorlek.

Ursprungligen av Baron:

Och jag tjatar på vår IT att vi ska slippa detta satans Google Apps. Sämre lösning får man leta efter.
Det är alltså inte en fråga om vi ska sluta använda det utan när. Jag ingår i den testgrupp som har utvärderat det och vi är ganska eniga om att det är en lekstuga för googleutvecklare som blev populär på sin generösa brevlådestorlek.

Är det hela Google Apps-paketet som ni utvärderat? Dvs även Google Docs osv? Eller är det specifikt e-posttjänsten?

För min del, som privatperson och egenföretagare, har Google Apps på det hela taget varit ett stort lyft.

Det är en stabil IMAP-tjänst med gott om utrymme, en bra webbmejllösning och Google serverbaserade spamfiltrering har i princip gjort spam till ett icke-problem (innan Google Apps så förlitade jag mig på spamfiltrering på klientnivå, vilket var illa på datorn (SpamSieve var dock en räddare) och helt hopplöst på iPhone).

Men för ett företag med en hel organisation att tillfredsställa och som väljer bland olika kommersiella lösningar finns ju ett helt annat utbud, och helt andra krav och behov.

Ursprungligen av Baron:

Och jag tjatar på vår IT att vi ska slippa detta satans Google Apps. Sämre lösning får man leta efter.
Det är alltså inte en fråga om vi ska sluta använda det utan när. Jag ingår i den testgrupp som har utvärderat det och vi är ganska eniga om att det är en lekstuga för googleutvecklare som blev populär på sin generösa brevlådestorlek.

Jag har via mitt gamla bolag satt upp Google Apps för över 3000 domäner. Jag är allvarligt konfunderad över din slutsats. Det finns vissa saker man kan aktivera eller deaktivera t.ex. att utvärdera Beta-funktioner men på det hela taget är det en extremt potent mail/kalender/dokumenthanteringssystem.

På bolaget jag arbetar med 1500 medarbetare så kostar varje mailbox via Exchange 1500:-/månaden i det paketet vi använder. Jämför det med Google Apps som kostar $50 / år?

Lägg till att man får fulla exchange-möjligheter mobilt och interaktiv dokumenthantering i världsklass så har du en tjänst som vida överstiger Microsofts lösning.

  • Medlem
  • 2012-12-15 12:40
Ursprungligen av grenhall:

Jag har via mitt gamla bolag satt upp Google Apps för över 3000 domäner. Jag är allvarligt konfunderad över din slutsats. Det finns vissa saker man kan aktivera eller deaktivera t.ex. att utvärdera Beta-funktioner men på det hela taget är det en extremt potent mail/kalender/dokumenthanteringssystem.

På bolaget jag arbetar med 1500 medarbetare så kostar varje mailbox via Exchange 1500:-/månaden i det paketet vi använder. Jämför det med Google Apps som kostar $50 / år?

Lägg till att man får fulla exchange-möjligheter mobilt och interaktiv dokumenthantering i världsklass så har du en tjänst som vida överstiger Microsofts lösning.

Jag är inte en del av IT och tittar förstås bara på hur min upplevelse är. Den är inte bra om man jämför med en helt "normal" imap-tjänst.
Dokumenthantering är inget vi behöver då vi har helt separata verksamhetsspecifika system för det.

Ursprungligen av Baron:

Jag är inte en del av IT och tittar förstås bara på hur min upplevelse är. Den är inte bra om man jämför med en helt "normal" imap-tjänst.
Dokumenthantering är inget vi behöver då vi har helt separata verksamhetsspecifika system för det.

Vad är det som du upplever som dåligt i IMAP-tjänsten då? Eftersom du använder IMAP så antar jag att du kör ditt Apps-konto i en native mailklient och inte på webben?

  • Medlem
  • 2012-12-11 16:10

Själv har jag bara tittat på Mail på djupet, även om jag har använt "excel" en del.
Om man vill använda en mailklient är gmail riktigt dålig. Och jag tycker att gmails webklient inte är i närheten av att uppfylla de behov en klient, tom Mail.app, kan tillgodose.
Jag undviker alltid webbgränssnitt om det finns en välskriven klient att välja i stället.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-12-12 09:48

Sitter och funderar på en migration för en liten firma med 12 användare till Google Apps... vad är det specifikt som gör dig missnöjd?

Av ren nyfikenhet, finns det någon särskild du tänker på? Jag har fortfarande inte hittat något som gör det som gmail gör allra bäst, hantera konversationer. Mail på desktop och iphone är i mina ögon inte bra nog på det.. så jag föredrar webb-gränssnittet, även om det är förbannat fult numer så.. det blir aldrig rörigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-13 23:31
Ursprungligen av klarabara:

Av ren nyfikenhet, finns det någon särskild du tänker på? Jag har fortfarande inte hittat något som gör det som gmail gör allra bäst, hantera konversationer. Mail på desktop och iphone är i mina ögon inte bra nog på det.. så jag föredrar webb-gränssnittet, även om det är förbannat fult numer så.. det blir aldrig rörigt?

Vad är problemet med konversationer i mail.app?
Tycker de fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • 2012-12-11 16:52

Jag har inga problem med konversationer i vare sig Mail.app eller Entourage.
Däremot är det stört omöjligt att få till en bra filtrering i klienten om man jobbar med imap mot gmail.

  • Medlem
  • 2012-12-12 10:15

Det går inte att filtrera mail ner i mappar på ett bra sätt eftersom dessa mail då finns på i alla fall tre ställen för mig. Gmail jobbar ju med flaggor i stället för mappar, så det finns inget 1:1-förhållande mellan klienten och webbgränssnittet. Om man som jag kombinerar smarta mappar med hårda mappar måste jag ha filter som tar bort en del mail från visningen för att de inte ska synas som tre mail. Det är otroligt störande när jag letar i historiken (jag sparar nästan alla mail) eftersom jag får tre gånger så många träffar jag bad om och två av tre träffar är identiska med det tredje mailet.

Det var ett tag sedan jag slutade försöka lösa problemet, men det finns en del diskussioner här på 99mac om hur man snubblar på den idiotiska imap-hanteringen, särskilt om man vill använda både klient och webbläsare.

Det finns en del koncept i Gmail (och Gmail i Google Apps) som jag kan förstå att vissa inte gillar. Jag å min sida valde att omfamna dessa helt och hållet.

- Arkivera istället för radera.

I Gmail så är tanken att man aldrig raderar mejl utan bara arkiverar dem. Raderar man något i inboxen finns det kvar i "Alla mail". Jag gillar verkligen detta, jag försöker praktisera "inbox zero" och raderar mina mejl så fort jag läst dem och eventuellt agerat på dem. Det är extra smidigt i iPhone då jag snabbt kan gå igenom inboxen och rensa. Men jag har samtidigt kvar alla mejl så jag kan söka på det, gå tillbaka och läsa igenom jag glömt bort vad som stod osv.

- Labels istället för mappar och "sök istället för organisera"

Jag var nitisk på att dela upp alla mina mejl i massor av olika brevlådor under många år. Men i samband med att jag bytte till Gmail valde jag att nästan helt sluta med brevlådor. Både Gmail på webben och Mail i OS X har hyfsade sökfunktioner så jag snabbt kan leta reda på vad jag saknar och jag är själv förvånad över hur lite jag saknar brevlådorna.

Ibland vill jag (tillfälligt) gruppera en viss typ av mejl (t.ex. alla från en kund för att inte missa något) och då använder jag funktionen för smarta brevlådor i Mail, det räcker för mig.

  • Medlem
  • 2012-12-12 12:09

Jag får en massa mail jag inte vill få träff på när jag söker. Är man med på en rad e-postlistor, tex i en större organisation (även vi som är bara är drygt 300 pers mailar en hel del), måste man kunna radera för att kunna hitta det man söker om man nu då och då behöver innehållet i arkivet/papperskorgen.
Jag sparar allt som är riktat till mig direkt eller indirekt, men måste ändå radera en massa för att inte bli översvämmad.
Jag har inte så många mappar att filtrera i, och jag använder den knappt heller, utan jobbar med "smarta" brevlådor. Det är omöjligt att agera på alla mail så snart de landar så jag kan inte jobba med den tomma inboxen om jag inte ska hålla koll på en massa sökningar och dessutom komma ihåg vad jag ska söka på.
Det enskilt största problemet är att ett mail syns på flera ställen i klienten fast det bara finns en version i Gmail. Det gör sökningar svåra i en klient.

jag tycker bara de känns väldigt röriga, föredrar när saker staplas över varandra som i gmail eller sparrow.. kan vara för att jag försöker få ett exchange-konto att hantera mail som konversationer, vem vet. Men även i iphone och gmail i mail-appen är det osmidigt, att läsa en konversation är en massa flippande fram o tillbaka, det kunde de ha löst annorlunda tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-14 12:59
Ursprungligen av klarabara:

jag tycker bara de känns väldigt röriga, föredrar när saker staplas över varandra som i gmail eller sparrow.. kan vara för att jag försöker få ett exchange-konto att hantera mail som konversationer, vem vet. Men även i iphone och gmail i mail-appen är det osmidigt, att läsa en konversation är en massa flippande fram o tillbaka, det kunde de ha löst annorlunda tycker jag.

Jag vet inte vad du har för inställningar men Gmail i Mail.app staplas för mig över varandra.

  • Medlem
  • 2012-12-15 12:48

Jag fösökte beskriva det ovan.

Zappee: Jag är på snow leopard, kan vara därför. Kan också vara jag som är dålig på att förklara.

Bevaka tråden