Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det värt att köpa en iPhone 5?

Tråden skapades och har fått 89 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-11 14:32
Ursprungligen av Massabrassan:

LTE är fullt användbart redan nu. Inte bara i Stockholm och Uppsala utan i och omkring nästan alla tätorter söder om Stockholm. Som sagt: Net4Mobility (Telenor och Tele2) har inskrivet i sina licenskrav att de måste ordna LTE till 100% av alla hushåll som inte kan få bredband på minst 1 Mbit/s på annat sätt innan 2014 är slut. Annars väntar dryga böter från staten. De fick ungefär 100 miljoner rabatt på sin licens jämfört med Telia just för att den innehåller denna skyldighet.

Som sagt din världsbild är väldigt begränsad och det faktum att LTE är obrukbart för mig hjälper inte att du påstår motsatsen.

Ursprungligen av Massabrassan:

Vad som är väl utbyggt är väl en definitionsfråga. Men somliga här verkar resonera som så att det är ingen idé att ha LTE för det finns ändå ingen täckning. Det resonemanget menar jag är snett. Täckningen är så bra att man har stor glädje av en LTE-mobil redan idag. Det visar mitt Uppsala-Stockholm exempel rätt väl.

Sarkasmläge på: Oja, det exemplet visar verkligen hur bra täckningen är utbyggd... Det finns stors delar av Sverige som inte cirklar kring Stockholm-Uppsala...

använd inte den sträckan för att påstå något generellt om täckning. Om du hade sagt att utbyggnaden har startat och det finns områden med mycket bra täckning så hade jag inte sagt något men påstå inte att lte är väl utbyggt i Sverige bara för att ut kan åka på E4:an mellan Stockholm och Uppsala och ha täckning

Ursprungligen av Massabrassan:

Vad som är väl utbyggt är väl en definitionsfråga. Men somliga här verkar resonera som så att det är ingen idé att ha LTE för det finns ändå ingen täckning. Det resonemanget menar jag är snett. Täckningen är så bra att man har stor glädje av en LTE-mobil redan idag. Det visar mitt Uppsala-Stockholm exempel rätt väl.

Tre och Telenor har bättre 3G-nät, ja. Men 70% av alla mobilanvändare har Telia/Tele2 och LTE är inte sällan överlägset deras 3G-nät.

Sedan undrar jag vad nackdelen är? En LTE-mobil är ju bakåtkompatibel. Man behöver inte använda det om man inte vill. Om det inte finns täckning så är det bara att stänga av och köra 3G. När täckningen väl kommer så är man redo.

Köper man en så dyr mobil som en Iphone så vill man förmodligen ha den ett par år. LTE byggs ut i rasande fart. Tele2 och Telenor har mycket hårda täckningskrav som de måste ha uppfyllt innan 2014 är slut. Annars väntar dryga böter från PTS. Jag vågar därför påstå att det inom kort kommer att vara rätt efterblivet att bara ha 3G.

Jag tror fortfarande inte på bra LTE-täckning i/utanför Eslöv, Teckomatorp, Ruuthsbo, Väderstad, Braås, Vetlanda, Norberg, Öjebyn etc inom 3-4 år. Tänk på att Stockholm är en tätort i norra Sverige. Alla bor inte i/omkring Stockholm. När jag kan åka ut på vischan utanför Mjölby och få bra LTE-täckning, då är det användbart.
Och ja, väldigt många köper en dyr mobil som en iPhone 5 för att ha den några år. Men väldigt många byter varje år.
Så jag ser fortfarande inte vitsen med att välja telefon beroende på användbart LTE eller ej. Jag sätter min kravspec på mobiler så här för tillfället:
Obligatoriskt: iOS + senaste version av hårdvaran
Önskvärt: Användbart LTE
Totalt ointressant: NFC

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-11 09:32
Ursprungligen av Massabrassan:

Vad som är väl utbyggt är väl en definitionsfråga. .

Min definition av väl utbyggt att det går att använda så sluta svamla.
Lägg ner

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-11 11:19
Ursprungligen av Massabrassan:

Vad som är väl utbyggt är väl en definitionsfråga. Men somliga här verkar resonera som så att det är ingen idé att ha LTE för det finns ändå ingen täckning. Det resonemanget menar jag är snett. Täckningen är så bra att man har stor glädje av en LTE-mobil redan idag. Det visar mitt Uppsala-Stockholm exempel rätt väl.

Tre och Telenor har bättre 3G-nät, ja. Men 70% av alla mobilanvändare har Telia/Tele2 och LTE är inte sällan överlägset deras 3G-nät.

Sedan undrar jag vad nackdelen är? En LTE-mobil är ju bakåtkompatibel. Man behöver inte använda det om man inte vill. Om det inte finns täckning så är det bara att stänga av och köra 3G. När täckningen väl kommer så är man redo.

Köper man en så dyr mobil som en Iphone så vill man förmodligen ha den ett par år. LTE byggs ut i rasande fart. Tele2 och Telenor har mycket hårda täckningskrav som de måste ha uppfyllt innan 2014 är slut. Annars väntar dryga böter från PTS. Jag vågar därför påstå att det inom kort kommer att vara rätt efterblivet att bara ha 3G.

Din uthållighet är exceptionell, det får man ge dig.
50 inlägg på 99.se och alla handlar om iPhone 5s avsaknad av LTE och hur bra din Lumia är.

We get your point!

Ursprungligen av zappee:

Din uthållighet är exceptionell, det får man ge dig.
50 inlägg på 99.se och alla handlar om iPhone 5s avsaknad av LTE och hur bra din Lumia är.

We get your point!

Glöm inte. Trådlös laddning.

Ursprungligen av grenhall:

Glöm inte. Trådlös laddning.

Fattar egentligen inte grejen med trådlös laddning när man måste ha en platta liggande framme att lägga telefonen på när den ska laddas. Kom igen när man har ett heltäckande "laddningsfält" hemma, i bilen och på kontoret så att mobilen laddas i fickan när man är på plats. Helst utan att göra aladåb av hjärnan.

Ursprungligen av pmarriott:

Fattar egentligen inte grejen med trådlös laddning när man måste ha en platta liggande framme att lägga telefonen på när den ska laddas. Kom igen när man har ett heltäckande "laddningsfält" hemma, i bilen och på kontoret så att mobilen laddas i fickan när man är på plats. Helst utan att göra aladåb av hjärnan.

Nej. Det är fett najs. Trådlöst! Typ som NFC-customization-of-your-phone a'la Sony Ericsson. Extremt användbart. För man brukar ha en telefon i familjen...

Ursprungligen av Massabrassan:

De flesta som köper en Iphone gör det på 2 års avbetalning. Sedan köper man förmodligen inte en ny precis dagen efter bindningstiden gått ut. Så att räkna med ett perspektiv på 2-3 år är väl inget orimligt?

Nej för gemene man nej. Men nu skrev jag ju utifrån mitt perspektiv.

Ursprungligen av Massabrassan:

Det är inte det enda kriteriet. Men TS undrar ju om det är värt att köpa en Iphone 5. Jag tycker inte det, utan jag tycker att han/hon ska vänta tills nästa version med globalt LTE-stöd kommer.

Vad ska du med LTE till? I dagsläget har du inte direkt någon nytta av en förbättrad täckning, om du inte har Telia/Tele2 med överbelastat telenät. Hastigheten på iPhone 5 ligger runt 20+mbps på dom flesta platserna med hyfsad täckning. LTE i USA ligger på runt samma hastighet.

Det är nästan lika relevant som att strunta i iPhone på grund av avsaknad av NFC.

==========================

Om man får vädra lite personliga åsikter här i tråden så skulle jag aldrig byta till varken Windows Phone eller Android. Google gör mycket skoj med Android men hela operativet är inte speciellt raffinerat utan mer ser hellre funktion före form. Då väntar jag hellre ett halvår på att Apple ska göra samma sak men med sin intuitiva framtoning. Windows Phone förstår jag mig bara inte på och jag skulle hellre gå med en K500i än en telefon från Microsoft.

Sedan är jag allergisk mot alla telefoner med över 4" skärm. Det 3,7" var perfekt men man har lärt sig älska den större skärmen. Däremot 4,7" är bara löjligt. Finns iPad om man är så otroligt sugen på stora skärmar.

Ursprungligen av grenhall:

Vad ska du med LTE till? I dagsläget har du inte direkt någon nytta av en förbättrad täckning, om du inte har Telia/Tele2 med överbelastat telenät. Hastigheten på iPhone 5 ligger runt 20+mbps på dom flesta platserna med hyfsad täckning. LTE i USA ligger på runt samma hastighet.

LTE i USA, ja. LTE i Sverige ger oftast över 60 Mbit/s.

Men viktigast av allt är svarstiderna. 3G ligger oftast över 100 ms. LTE ligger oftast under 30 ms. Om det är 100 objekt på en hemsida så spenderar du 10 sek i ren väntan på svarstider med 3G och 3 sek med LTE.

Sedan har du täckningen. LTE byggs på frekvenser som ger bättre yttäckning och tränger igenom väggar bättre.

Ursprungligen av Massabrassan:

LTE i USA, ja. LTE i Sverige ger oftast över 60 Mbit/s.

Men viktigast av allt är svarstiderna. 3G ligger oftast över 100 ms. LTE ligger oftast under 30 ms. Om det är 100 objekt på en hemsida så spenderar du 10 sek i ren väntan på svarstider med 3G och 3 sek med LTE.

Sedan har du täckningen. LTE byggs på frekvenser som ger bättre yttäckning och tränger igenom väggar bättre.

Okej men nu är ju inte 4G/LTE ens aktuellt i Sverige med tanke på utbyggnaden i dagsläget. Sedan men visst responstiden är helt klart 3G-nätets största svaghet. Jag ligger dock runt 50 och neråt på de platser jag mest besöker dvs. jobbet och hemmet. Men absolut. 4G kommer vara överlägset 3G men det är inte det än.

Ursprungligen av grenhall:

Okej men nu är ju inte 4G/LTE ens aktuellt i Sverige med tanke på utbyggnaden i dagsläget. Sedan men visst responstiden är helt klart 3G-nätets största svaghet. Jag ligger dock runt 50 och neråt på de platser jag mest besöker dvs. jobbet och hemmet. Men absolut. 4G kommer vara överlägset 3G men det är inte det än.

Jag börjar mer och mer undra om folk som gör dylika uttalanden verkligen har testat LTE. Täckningen är nämligen inte dålig. Den kan och kommer att bli bättre, men den är defintivt så bra att det motiverar att ha en LTE-mobil. Jag rör mig runt Uppsala/Stockholm och har LTE precis hela tiden på min Lumia 920. Även på tåget mellan. Att försöka 3G-surfa med Tele2 på den sträckan är helt hopplöst. Täckningen försvinner titt som tätt.

Ursprungligen av Massabrassan:

Jag börjar mer och mer undra om folk som gör dylika uttalanden verkligen har testat LTE. Täckningen är nämligen inte dålig. Den kan och kommer att bli bättre, men den är defintivt så bra att det motiverar att ha en LTE-mobil. Jag rör mig runt Uppsala/Stockholm och har LTE precis hela tiden på min Lumia 920. Även på tåget mellan. Att försöka 3G-surfa med Tele2 på den sträckan är helt hopplöst. Täckningen försvinner titt som tätt.

Ja jag har testat LTE och det funkar hemma och på jobbet men till och från jobbet så är det bara att glömma. Däremot har jag flertalet vänner och kollegor som tecknat sig för abonnemang hos Telia/Telenor/Tele2 som är så pass missnöjda att dom fått returnera modem och fått avtalen rivna.

Dessutom är det som sagt väldigt glest utbyggt på sina platser. Det är förvisso 3G-nätet också men inte i en lika stor utsträckning.

  • Medlem
  • 2012-12-09 20:16

En smarttelefon är ett verktyg och/eller en spelkonsoll. Om den man har fungerar fullt ut för de behov man har på de områdena, varför ska man byta? För att man gillar att packa upp nya prylar? Ja, i så fall.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 20:41
Ursprungligen av alix:

En smarttelefon är ett verktyg och/eller en spelkonsoll. Om den man har fungerar fullt ut för de behov man har på de områdena, varför ska man byta? För att man gillar att packa upp nya prylar? Ja, i så fall.

Vem gillar inte att "få" paket

Jag kände o klämde en hel del på iPhone 3G hade släppts och jag befann mig utomlands. När så iPhone 3GS släpptes i Sverige stod jag inte i kö för att köpa den. Jag avvaktade, lyssnade med två vänner och testade deras lurar innan jag själv till sist hittade en hos Kullander. Det blev ingen iPhone 4 när den släpptes, den gamla fungerade fortfarande bra. När iPhone 4S släpptes hade dock min gamla iPhone 3GS sett sina bästa dagar och jag beställde en iPhone 4S. Någon iPhone 5 har det inte blivit än utan jag väntar nog till nästa modell släpps. Däremot blev det en beg iPhone 4 för någon vecka sedan eftersom den gamla iPhone 3GS mer eller mindre sagt upp sig då GPS funktionen krånglar och plastbitar i överkanten försvunnit.
Varför jag kör med två iPhone är för att jag använder en som navigator.
Likadan var det med iPad. Gick flera gånger och grubblade på om jag behöver en iPad, vill jag ha en, kommer jag att använda den?
Efter att ha funderat och varit in på M-zone och klämt ett flertal gånger köpte jag en beg iPad 1 strax efter att man släppt iPad 2.
iPad 1 duger bra för mig och det dröjer nog ett tag innan det blir någon ny iPad och då får man ju fundera om det fortfarande ska vara vanliga iPad eller om det är en iPad mini man ska satsa på. Vilken det blir beror också lite på om och vilken storlek av bärbar dator jag har. Prylarna ska ju liksom matcha och passa in i olika arbetsområden. Den vanliga iPad har ju gjort att jag inte alls använder en bärbar dator lika mycket.

Om du ska satsa på en iPhone 5 eller ej får väl också skicket på din nuvarande Samsung Galaxy S2 avgöra. Håll fast vid den och avvakta och se. Kanske får ett eventuellt byte tillbaka till iOS för dig komma när iPhone 5S eller vad den kommer att heta släpps här i Sverige.

  • Medlem
  • 2012-12-09 21:18
Ursprungligen av lappen71:

Vem gillar inte att "få" paket

Man kan ju önska sig en i julklapp då. Tiden är ju inne.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 21:19
Ursprungligen av alix:

Man kan ju önska sig en i julklapp då. Tiden är ju inne.

Jag köper mina egna paket så jag vet att det blir rätt

  • Medlem
  • 2012-12-09 22:43
Ursprungligen av lappen71:

Jag köper mina egna paket så jag vet att det blir rätt

Jag slår inte ens in sådant jag köper till mig själv.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 22:46
Ursprungligen av alix:

Jag slår inte ens in sådant jag köper till mig själv.

Dubbel glädje att dels slå in och sen slita av

  • Medlem
  • 2012-12-09 22:54
Ursprungligen av lappen71:

Dubbel glädje att dels slå in och sen slita av

Så är det säkert, och dubbel glädje om man har lyckats glömma vad man har köpt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-09 23:01
Ursprungligen av alix:

Så är det säkert, och dubbel glädje om man har lyckats glömma vad man har köpt.

Jag blundar när jag slår in det.

Har önskat mig en ATV3 och tror att oddsen är på min sida denna jul

  • Medlem
  • 2012-12-09 23:20

Sugen, längtar, vill ha etc ... Skit i allt det där!
Fungerar luren till det du behöver så behåll den tills den lägger av. Om inte annat brukar batteriet säga till när det är dags.

Att köpa nya häftiga prylar är som att pinka på sig. Det värmer en liten stund men sen är det inte så gott längre.
Du står där med din nya pryl och ler. Du vänder dig om och nyser. Sen är den plötsligt inte det senaste längre. Du blir sugen igen.
Min 3GS ligger så fint i fickan och i handen. Vill inte ha någon sardinburk. Fota och filma gör jag mycket bättre med en bra kompaktkamera än vilken mobil som helst.

Och mitt svar till TS: Vill du och har råd, så köp. Svårare än så är det inte. Det är en pryl, inte ett förhållande. Om du inte blir nöjd så är det bara att gå vidare.

Fota och filma gör jag bra mycket bättre med en kamera som jag har med mig hela tiden. Många kameramobiler ger bra bilder och framförallt ger de bättre bilder än den kamera som jag lämnade hemma

Det kommer alltid något bättre i framtiden. Jag är mer intresserad om det som jag kan få nu är tillräckligt bra eller inte. Och det är den

Bra utbyggt.

Telenor

Telia

Tre

Ursprungligen av grenhall:

Bra utbyggt

Varför har du kryssat ur "4G upp till 32 Mbit/s" på telenors karta? Det är ju det som är den största täckningen. Tele2/Telenor är för övrigt de som kommit längst för tillfället.

Ursprungligen av BlackSmp:

Tillräckligt sagt

Ja det säger väl rätt mycket eftersom 80% av Sveriges befolkning bor just där?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-12-11 17:23
Ursprungligen av Massabrassan:

Varför har du kryssat ur "4G upp till 32 Mbit/s" på telenors karta? Det är ju det som är den största täckningen. Tele2/Telenor är för övrigt de som kommit längst för tillfället.

Ja det säger väl rätt mycket eftersom 80% av Sveriges befolkning bor just där?

Kan inte du bara ge dig och inse att det du säger inte hjälper mig.
Du resonerar ute efter ifrån var du bor och det skiter jag fullständigt i.

En täckningskarta är INTE fakta utan ren och skär reklam fatta det.

Ursprungligen av lappen71:

Kan inte du bara ge dig och inse att det du säger inte hjälper mig.
Du resonerar ute efter ifrån var du bor och det skiter jag fullständigt i.

En täckningskarta är INTE fakta utan ren och skär reklam fatta det.

Det var inte jag som började med täckningskartor men ska man hävda att LTE-täckningen är dåligt utifrån dem så får man väl ändå välja rätt alternativ?

Bevaka tråden