Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone X - Förhandsbokning 27/10

Tråden skapades och har fått 666 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det är inte 2 månader. Det är 5-6 veckor och lommer troligen inte springa iväg mer utan bli kortare

Problemen med Face ID komponenterna verkar vara lösta också:
http://pocketnow.com/2017/10/29/iphone-x-ship...

Så man behöver nog inte vara orolig.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-10-30 13:51
Ursprungligen av johnh3:

Problemen med Face ID komponenterna verkar vara lösta också:
http://pocketnow.com/2017/10/29/iphone-x-ship...

Så man behöver nog inte vara orolig.

Njea, lite oro kan man nog ha. Jag kan ingenting om sån här produkttillverkning, men om man ändå får utgå från att den första planen var att säljstarta både X och 8:an i början av oktober så åkte X på en månads försening.
En produkt som ska finnas tillgänglig i oktober, eller november, får man nog ändå anta att dom bör ha haft full rulle och 100% kontroll på tillverkningslinan kring juli/augusti i min mening?
Att det kommer rapporter på att produktionslinan inte är 100% bra bara ett par dagar innan leveransstart känns inte så betryggande.

Nånting har kraftigt försenat X, förmodligen face id då.
Kan det ha varit ett alldeles för seriöst R&D åtagande?

Någon som vet hur lång utvecklingscykel en iPhone har? Är det 1 eller 2 generationer?
Dvs började dom fila på X redan efter lansering av 6s (2015) eller efter 7 (2016)?

Även 8:an är ju intressant, frågan är om den var:
1) Självklar från start, dvs dom valde att X ska vara "premium" och att 8:an ska backa upp
2) 8:an var nån eventuell fallback om X inte gick att tillverka nog
3) 8:an var nån sorts "omg panik, varken face id eller oled finns tillgängligt i den mån vi räknade med för 1-2 år sen när vi började R&D så nu måste vi snabbt som attan veva ihop nått vi kan massproducera!"

Det som gör att jag ändå ser (3) som ett troligt scenario är att Apple nu har hamnat i nån sorts identitetskris på mobilsidan.
Historiskt sett har dom ju mer eller mindre själva alltid bara promotat senaste version av luren och sen lite i det tysta ändå fortsatt tillhandahålla förra årets modell för att försöka fånga upp några mindre köpstarka sektorer, men rent generellt skulle jag säg att det "länge" bara handlat om att pusha för det senaste.

Nu helt plötsligt så säljer dom SE, 6s, 7, 8 och X. Att dom faktiskt fortfarande tillverkar och säljer 6s är i min mening väldigt märkligt, och en stor divergens från hur dom kört sitt race hittills.

Jag har väldigt svårt att se folk med 6s/7 att i några mängder hoppa på 8:an. Det är för lite skillnader för genomsnittsanvändaren.
Om dom hade skippat 8:an totalt och istället prissatt X lite lägre så tror jag dom hade kunnat sälja BETYDLIGT mer av X än vad dom nu gör av 8+X tillsammans.
Helt enkelt är min teori att 8:an bara är nån sorts backup och att X i en "best of worlds" hade varit det enda dom landerade i år?

Jag tror att många potentiella "uppgraderare" som inte är sugna på att hosta upp för en X kommer skippa denna generation och hoppas på att Apple nästa år fasar ut nuvarande design och ersätter 8:an med nått mer i stil med X.

Som kuriosa så såg jag iaf runt en 10 annonser på Iphone X på blocket i helgen, samtliga är nu borta.
Så frågan är om det är så sjukt att folk har lyckats sälja sina förbeställningar, eller om blocket valt att plocka bort dom?

Alla som jobbar med produkter vet att jobbet går ut på att parera problem och lösa dem. Det uppstår alltid problem som vi fixar - det är en del av jobbet.

Jag är inte speciellt oroad. Vi vet i princip ingenting om vad som händer och rykten är i princip alltid omöjliga att värdera.

Personligen så tror jag att delningen mellan 8 och X är planerad sedan länge. Man kan kalla det för backup eller vad man vill men det är ingenting som dök upp i planeringen under detta år utan har funnits med under en längre tid.

  • Medlem
  • 2017-10-30 15:17

Någon som fått leveransstatus av Tre?

Tre sa leverans veckan efter släpp till mig men när jag söker på mitt ordernummer nu står det "Vi har för närvarande ingen information från leverantören"... Vet inte riktigt vad det innebär, fick iväg ordern 09:06.

  • Medlem
  • 2017-10-30 15:26

Jag beställde en iPhone X 64 GB hos Tele2 några minuter efter 9 på fredagen, och fick ett leveransdatum på 7 dagar. Hur är era erfarenheter med Tele2? Får man telefonen på releasedagen?

Ursprungligen av Culyn:

Tre sa leverans veckan efter släpp till mig men när jag söker på mitt ordernummer nu står det "Vi har för närvarande ingen information från leverantören"... Vet inte riktigt vad det innebär, fick iväg ordern 09:06.

Jag fick besked via mail idag
Levereras den 3 nov.

MEN de på kundtjänst, i alla fall den jag pratade med, hade noll koll på hur det fungerade. Hon sa telefonerna skickades från apple till 3 den 3 nov.....sure!

Sedan hade de lyckats krångla till det genom att leverera den till mitt företag och inte hem till mig den 3/11. Hon sa att hon kunde lösa eftersändning och att jag kunde hämta den veckan efteråt.....haha

Låt det vara sa jag...ALLA vill ju ha den den 3e ju....är de tröga eller??

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2017-10-30 18:18

Beställde via apple.se 9:05 med hämtning 3 november på Apple Store på Väla ?
Var rätt lätt att beställa på Halebop också, var inne 9:01 och det tog max 10 sekunder så var jag klar med beställningen. Jag annullerade dock min beställning därifrån tidigare idag pga att jag kommer att hämta den på Väla istället.

Jag beställde kl 0912 på fredag och fick leveranstid 7 dagar. På deras hemsida fanns 64GB med 7 dagars leveranstid halva fredagen. Blir förvånad om de levererar på releasedagen till alla som fått besked om 7 dagar. De som beställde precis vid 9 får säkert sina telefoner nu på fredag.

Ursprungligen av Rieux:

Jag beställde en iPhone X 64 GB hos Tele2 några minuter efter 9 på fredagen, och fick ett leveransdatum på 7 dagar. Hur är era erfarenheter med Tele2? Får man telefonen på releasedagen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2017-10-31 08:25

Några YouTubers som fått känna lite mera på iPhone X

Ursprungligen av Castel:

Några YouTubers som fått känna lite mera på iPhone X

Jag noterade att Gruber verkar lite bitter/sur över att YouTubers verkar ha ett annat embargodatum än teknikfolket. Eller så är det till och med så att teknikfolket inte har fått reviewenheter.

Nåväl, vi får se på fredag, det är väl då som embargot vanligen hävs

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-10-31 10:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag noterade att Gruber verkar lite bitter/sur över att YouTubers verkar ha ett annat embargodatum än teknikfolket. Eller så är det till och med så att teknikfolket inte har fått reviewenheter.

Nåväl, vi får se på fredag, det är väl då som embargot vanligen hävs

Mmm oklart hur youtubers tagit en sån stark position. Hela deras näring går ju ut på att hypa produkter som dom vanligtvis sen har kickback på via nån referallänk, så grovt generaliserat känns dom rikrigt opålitliga för mig som konsument.

Min order står fortfarande på ”förbereds”.
Apple tvn kom ju dock från Nederländerna eller var nu centrallagret är hem till dörren på mindre än 24 timmar.

Min iPhone X (256GB Svart) förbereds fortfarande. Tveksamt om att den kommer fram i tid (om den skickas från Kina vill säga). Förtydligande: jag beställde min 09.05 cirka. Har preliminär leverans 03 november.

Senast redigerat 2017-10-31 10:54

Jag kom med i första vändan, det står leverans v44-v45. Beställde min 09:01

  • Medlem
  • 2017-10-31 10:49
Ursprungligen av el gringo:

Min iPhone X (256GB Svart) förbereds fortfarande. Tveksamt om att den kommer fram i tid (om den skickas från Kina vill säga).

Nu vet jag inte om detta verkligen stämmer, men nyhetsartiklar och forummedlemmar på MacRumors hävdar att "skickad" kommer upp när iPhone når destinationslandet.

Citat:

First iPhone X Orders Begin Shipping Out to Customers

The first iPhone X orders began shipping out to customers today ahead of a promised delivery date on Friday, November 3, the official launch date for the device.

Apple hasn't updated order statuses from "Preparing for Shipment" and won't do so until later this week when packages begin hitting their destination countries, but iPhone X models shipping via UPS in the United States are in transit and can be tracked using a UPS My Choice account or, in some cases, by reference number on the UPS website.

Fick precis sms med ordernummer från Telenor. Verkar inte få ett mer exakt leveransdatum än vecka 44-45. Hoppas hoppas hoppas det innebär på fredag! ?

  • Medlem
  • 2017-10-31 10:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag noterade att Gruber verkar lite bitter/sur över att YouTubers verkar ha ett annat embargodatum än teknikfolket. Eller så är det till och med så att teknikfolket inte har fått reviewenheter.

Nåväl, vi får se på fredag, det är väl då som embargot vanligen hävs

Trovärdig källa meddelade på Twitter att de första "riktiga" recensionerna kommer den första november.

Reviews of the iPhone X out on 1st November

Ursprungligen av el gringo:

Min iPhone X (256GB Svart) förbereds fortfarande. Tveksamt om att den kommer fram i tid (om den skickas från Kina vill säga).

Vid release så tror jag att de kör med mellanlager i Europa så grejerna skickas från ett lager i Europa. Är dock inte helt säker men jag tycker mig ha märkt det

Det har jag aldrig upplevt. Alltid (och jag har beställt många gånger från Apple) visar trackern efter 'skickat' hur artikeln skickas från Kina (förutom när man beställer standardlagersaker). Fast man kan ju hoppas

Ursprungligen av WiFi:

Nu vet jag inte om detta verkligen stämmer, men nyhetsartiklar och forummedlemmar på MacRumors hävdar att "skickad" kommer upp när iPhone når destinationslandet.

Ursprungligen av WiFi:

Trovärdig källa meddelade på Twitter att de första "riktiga" recensionerna kommer den första november.

Reviews of the iPhone X out on 1st November

Intressant. Den påstår att de fick enheterna i måndags och embargot lyfts på onsdag. Det var kort spann. Nåväl, vi ser i morgon

  • Medlem
  • 2017-10-31 10:59
Ursprungligen av el gringo:

Det har jag aldrig upplevt. Alltid (och jag har beställt många gånger från Apple) visar trackern efter 'skickat' hur artikeln skickas från Kina (förutom när man beställer standardlagersaker). Fast man kan ju hoppas

Ja, så har jag också alltid upplevt det. Men jag vet inte om det är någon förändring nu eller om artikeln har fel. Men jag tror (och hoppas förstås! ) att du får din iPhone X on launch day!

  • Medlem
  • 2017-10-31 11:05

Ingen review men en unboxing redan idag i alla fall. Så taggad inför 6 november!

Ursprungligen av Kivrennac:

Fick precis sms med ordernummer från Telenor. Verkar inte få ett mer exakt leveransdatum än vecka 44-45. Hoppas hoppas hoppas det innebär på fredag! ?

Nytt sms, beräknad leveranstid 2-7 arbetsdagar. 256GB Space Gray beställd med Telenor Change.

  • Medlem
  • 2017-10-31 11:18

Fler videos börjar dyka upp nu.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2017-10-31 12:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Vid release så tror jag att de kör med mellanlager i Europa så grejerna skickas från ett lager i Europa. Är dock inte helt säker men jag tycker mig ha märkt det

Yep, kollade precis DHL-historik från min Apple TV 4k, det var Bryssel den gick från.

Sweet!
Beställde också via telenor och fick orderbekräftelse 09:01 (telenor Change). Även jag har fått beräknad leverans v 44-45, har dock inte fått ett andra sms.

När fick du din orderbekräftelse?

Ursprungligen av Kivrennac:

Nytt sms, beräknad leveranstid 2-7 arbetsdagar. 256GB Space Gray beställd med Telenor Change.

Fan nu börjar peppen bli jobbig... bli fredag nuuuuu!!!!

Ursprungligen av Kivrennac:

Nytt sms, beräknad leveranstid 2-7 arbetsdagar. 256GB Space Gray beställd med Telenor Change.

Det är tomt som öken i min SMS-inkorg, inte avis alls.

  • Medlem
  • 2017-10-31 12:51

Undra vad dom som tycker LCD Retina är bra tycker om denna ?

Ursprungligen av Planis83:

Sweet!
Beställde också via telenor och fick orderbekräftelse 09:01 (telenor Change). Även jag har fått beräknad leverans v 44-45, har dock inte fått ett andra sms.

När fick du din orderbekräftelse?

Samma tid här, 09.01. Verkar som om Telenor ”råkade” öppna lite för tidigt, hade inte slagit 09.01 när jag kom in till beställning.

Bevaka tråden