Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta stillbild från videoklipp/appen bilder

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-06-24 13:14
Ursprungligen av CekariYH:

Jo, det har jag förstått, men trodde vi var på nästa steg

Nej reboot81 har rätt

Ursprungligen av CekariYH:

Precis, ville bara inte krångla till det för henne (antar jag), så försökte skriva enkelt.
De flesta program associerar automatiskt till de dokument-filer som programmet kan öppna när man installerar det.
Just Bilder är ju som du skriver ett hanterings program som "bara" jobbar med sin egen bild-databas, och därför måste man addera bilder till den databasen genom importera till Bilder på i huvudsak på de två sätten jag skrivit tidigare.

Tack för din förklaring. Du behöver inte skriva enkelt pga jag förstår principen. Det är logiken som jag motsätter mig emot. Varför ska man krångla till det när man skulle kunna göra det enkelt för användaren?

Ursprungligen av calinou:

Tack för din förklaring. Du behöver inte skriva enkelt pga jag förstår principen. Det är logiken som jag motsätter mig emot. Varför ska man krångla till det när man skulle kunna göra det enkelt för användaren?

Det är mycket som man önskar vore mer logiskt, och jag håller med att man borde kunna ha bild-filer associerade till Bilder och att dom automatiskt då även importerad bilden till Bilder men nu har ju inte Apple tänkt sig så av någon anledning.

Senast redigerat 2018-06-28 10:06
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-06-25 01:20

Skillnaden är att Bilder är ett databasprogram (som det har angetts ovan). Ett databasprogram har en databas-fil (motsvarigheten till en .doc-fil för Word). Den filen heter Bilder-bibliotek. Och precis som med en .doc-fil öppnar Word, så öppnar Bilder-bibliotek appen Bilder.
En bild är bara en post i databas-filen. Alltså öppnar den inte Bilder-appen. Ungefär som ett ord i en .doc-fil. Lika lite att dubbelklicka på ett ord skulle öppna Word, lika lite gör ett dubbelklick på en bild att appen Bilder öppnas.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

... Det går också att ändra.

Hur gör man det? Att exporterad bildruta blir i annat format än tiff? ?

Ett inlägg redigerat och två inlägg borttagna.

Ursprungligen av Zeugma:

Hur gör man det? Att exporterad bildruta blir i annat format än tiff? ?

Fel av mig. Sorry. Jag trodde att att om man hade ändrat skärmdumpsformatet från TIFF till JPG eller PNG, så blev även den här exporten likadan. Men så är det inte, tyvärr. Den här exporten verkar alltid bli TIFF, oavsett skärmdumpsformat.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fel av mig. Sorry. Jag trodde att att om man hade ändrat skärmdumpsformatet från TIFF till JPG eller PNG, så blev även den här exporten likadan. Men så är det inte, tyvärr. Den här exporten verkar alltid bli TIFF, oavsett skärmdumpsformat.

Aha, okej. Tack för förklaringen! ??

Bevaka tråden