Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Codectest: WMV, DiVX, Sorenson, MPEG4

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-14 10:54

Jag tror dom testade det enda dom provat förut, vilket var att ta delar av en rippad dvd och koda om det. Dom har säkert inte ens med en dv-kamera.

Vad har du tänkt för typ av tester?

Ursprungligen av kent:

Jag tror dom testade det enda dom provat förut, vilket var att ta delar av en rippad dvd och koda om det. Dom har säkert inte ens med en dv-kamera.

Vad har du tänkt för typ av tester?

Well, jag skulle vilja ha lite feedback på just det.. Hade tänkt lite löst på olika moment.

- DV - levranscodec
- MPEG2 - Levranscodec (pannkaka på pannkaka). Detta moment skulle kanske inte tilltala proffsen, men däremot hemmapularen.
- Andra format - Leveranscodec
- Streaming
- Funktionalitet/teknik genomgång (MBR, VBR, B-frames, GMC etc etc)
- Hastighet
- Kvalité
- Vilka program används (Cleaner, Squeeze, CompressionMaster etc.. )

Står lite still i huvudet, men det är därför det skulle vara bra om två andra kunde hjälpa till. Helst en som har kunskap om film för huvudtaget (Tänker alltid på Erik.DV där ), och någon med teoretiska och praktiska kunskaper i just videokodning.

Codecs jag lite löst har tänkt på är:

- Apples MPEG4
- 3ivx
- Divx
- Sorenson MPEG4
- Sorenson Video 3.x Pro
- Windows Media 9
- Real Video
- Xvid
- On2 Video

Ja, bara en del förslag, kan ju läggas på eller tas bort också. Vill att det skall vara ett kvalités test. Vilket det finns få av på nätet.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-14 12:39

Skulle sitta bra med ett riktigt test. Har timmar med dv film som skulle behöva kodas, och då vill man ju ha ut bästa kvaliten så klart, hehe.

  • Medlem
  • 2004-03-14 13:59

Apples Mpeg4 Codec är ju bara optimerat för realtid.. Tack vare den kan man få ganska juste kvalité från en iSight i iChat... Sorenson Mpeg 4 är ju mer optimerad för hög kvalité...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-14 14:05
Ursprungligen av nixon:

Apples Mpeg4 Codec är ju bara optimerat för realtid.. Tack vare den kan man få ganska juste kvalité från en iSight i iChat... Sorenson Mpeg 4 är ju mer optimerad för hög kvalité...

Apple använder en specialskriven H.263-codec i iChat. Den ligger här: /System/Library/Components/VCH263Codec.component

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-14 22:46

Jag ställer gärna upp!

Pysslar mer kodning på jobbet så... Var anmäler man sig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-14 22:49

Jag tror spontant att man får dela upp testet i olika delar. Typ:

1. Ripping/Compressing a MPEG2/DVD-file
2. Compressing your private DV-footage
3. High-Quality Uncompressed video compression

Typ...

Slutreslutatet skiljer väldigt mycket beroende på mastermaterialet samt vilka steg man innan själva komprimeringen.

Jag är väl mest intresserad av 3. och ev 1.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-15 09:34

Jag ser gärna att vår MPEG-4 kommer med i testen, och jag hjälper gärna till att svara på frågor angående videokomprimering.

En annan grej som sällan diskuteras runt komprimeringen är vilka filter som är användbara i vilka fall. Dom flesta programmen har ju filter, men det är inte så ofta som folk verkligen förstår sig på dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-15 11:45

Tjo, jag har gjort en del komprimering i mina dar. Dock har jag varit ganska "låst" till QuickTime och MPEG1/2 världen och kortare filmer i regel (reklamfilm). Men jag skulle tippa att jag komprimerat ett antal tusen filmer från VHS, DV, DVD och BetaSP...

Det skulle behövas någon med inbiten kunskap gällande komprimering/verktyg på PC-sidan tror jag då de har fler lösningar för DivX-kodning, Real-kodning och WM9 kodning.

Det vore även väldigt intressant att få en prestanajämförelse på olika MPEG1 och MPEG2 lösningar för plattformarna kontra kvalité de ger.

Som jag skrev (tror jag i varje fall ) så måste man som Kent tar upp även ta hänsyn till filtrering. Olika program gör detta olika bra och på olika sätt för att optimera prestandan. Vissa program hanterar ex batcher av samma film med output till olika format mycket bättre än andra då de gör pre-filteringen på ett master-clip som sen komprimeras. Cleaner 6 för OSX gör INTE så så vitt jag vet.

Hur går vi vidare?

Jag har mest erfarenhet av komprimering från bandmaterial och mindre erfarenhet på "DVD Ripping". Har även bara kör Mac gällande komprimering av video (OS9 och OSX).

Senast redigerat 2004-03-15 13:52

Jag har gjort utförliga tester av olika DV codec för ett projekt nyligen men har tyvärr ingenting preparerat som går att slänga upp på webben (synd att inte tråden uppstod när jag höll på). Apples suger nåt överdjävligt i jämförelse med Microsoft, MainConcept, Canopus, Matrox och Sony Vegas. Problemet med Apples codecs är att dom inte filtrerar och därför tappar dom "visuellt" i omkomprimering. Gamma shift är det vanligaste problemet. Avids OMF codec står sig däremot väldigt bra (men är bökigt att jobba med) och utgör det enda DV alternativet på Mac.

Jag håller just nu på med komprimering till WMVHD och jag måste säga att jag är grymt imponerad både av bildkvalitét men kanske framför allt hur otroligt lätt och snabbt det är att komprimera riktigt snyggt. 8 kanaler surround är också trevligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-15 14:56

Det som Martin tar upp vore också intressant att undersöka gällande DV-codec´s.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det som Martin tar upp vore också intressant att undersöka gällande DV-codec´s.

Fast jag tror att vi skall begränsa oss till just leveranscodecs i denna test. Fast det skulle ju vara intressant med ett DV test senare framåt.

Okej, vi har Erik på skutan. Good. Skall fråga runt lite hur en optimal test skall te sig. Har slängt iväg ett mail till Ben Waggoner. Eftersom det är omöjligt att testa alla lösningar på marknaden, så får vi inrikta oss på ett par utvalda helt enkelt. Vill ha lite Ars Technica kvalité på testet

Okej. Codec lista:

Apple MPEG4, Popwire MPEG4 (vi måste ju pusha för svenska lösningar), 3ivx, DivX, Sorenson Video Pro. Sorenson Spark, WMV 9, Real Video. Något jag har missat som bör vara med?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-03-15 16:32

Det går testa Real Video i vår Compression Master också om det är intressant, men det är samma sdk som Real själva använder så enda skillnaden blir pre-processningen.

Är inte Sorenson Spark enbart för Flash, eller har jag missat något?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-15 17:19

Sorenson MPEG4 kan vara intressant också, även ett antal MPEG1 och 2 codecs.

Glöm heller inte ljudbiten, även om den är svårare att testa:
- MPEG 1 layer 3 audio
- AAC
- AC3
- QDesign
- WMA
- Real´s Audio codec.

Kan vara intressant att testa hur snabbt de kodar/kvalitén/uppspelningsbelsatning i kombination med video.

När det gäller QuickTIme så är AAC överlägset på alla sätt och vis - bortsätt från att det då kräver QT6.

Bevaka tråden