Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Big Bertha nere igen

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malung
  • 2005-04-06 21:52

Eftersom mitt inlägg stängdes i trådem "Offtopic" kör jag den här

Hur mycket mer kulor behövs det för att Offtopic ska fungera och vart ska man skicka pengarna?
Det här är ju en av mina allra bästa kompisar och jag skulle gärna hjälpa till för att klara sjuklingen från fortsatta krämpor

Om vi ska uppdatera med ytterligare en processor och minne har vi redan fått pengar så det räcker.

Vi vill hemskt gärna köra OS X Server eftersom det är stabilt och känns rätt (se på 99mac, är inte nere så ofta...) och har försökt få rabatt av Apple men det verkar inte bli något. Synd! Jag tror inte vi kan lyckas samla in så mycket pengar att det täcker normalpriset av en Xserve G5, skulle ju bli över 30.000 kronor plus moms.

Lite Ot kanske, men skulle ni inte kunna köra en eller 2 st minis som Offtopic server och 99musik? menar, med rätt backup så skulle det kunna gå, eller? Lite segt kanske, men borde vara stabilare än Win2k server. Sen så vet jag inte, men borde man inte kunna köra nån eller några minis som kluster?
Borde ju avlasta den lite.

Men allvarligt talat med drygt 12 tusen medlemmar är det väl inga problem om viljan finns, utslaget på alla medlemmar skulle det bli knappt 4 kronor för inköpet av en Xserve G5...

Men finns verkligen viljan att få ekonomi i forumen eller?

Lite galen idé men skitsamma

Kan man inte göra som så att man skramlar fram kapital på forumen å köper loss en utav Powermac G5 servrarna som står nu och för pengarna kan ju Mantaray investera i en Xserve G5 till sig själva?

Lite ja, men de borde kunna ha en mini som backup server ifall bertha gör en belly up igen.

Min erfarenhet är att Windows 2000 är väldigt stabilt. BigBertha är ju inte "äkta Win2k" egentligen eftersom vi installerat Apache 2, MySQL, PHP4 med en massa olika moduler samt en logrotationsprogram. Kör man ren IIS med PHP har jag aldrig varit med om en krasch (sedan jag började med egna servrar hösten 2000).

Jaja, mycket extrajobb blir det iallafall.

Visst skulle vi kunna köra Mac mini men jag tror hellre på att köra "riktiga" servrar.

BigBertha kommer bli en dual 2.8GHz Intel Xeon, 1.5GB RAM, Ultra320 SCSI RAID-5 med 6st 36.4GB 15.000rpm diskar. Inbyggd ILO (som vi inte aktiverat ännu). Den är betydligt bättre som server än en Mac mini så länge som man har ett fungerande OS

Angående insamlingar osv - jag är nog sämst i världen på insamlingar eftersom jag helst föredrar att sälja en tjänst än att be om pengar. Ligger i min natur.

Jag startar om Big Bertha nu efter att ha jobbat med lite uppdateringar. Den är instabil som tusan dock och jag skulle inte allls bli förvånad om något strular.

Vi har flyttat dom flesta tjänsterna ifrån servern dock så det ska inte påverka lika mycket om den går ner.

Skakigt värre, för nu är Bertha nere igen.

Jag ser ingenting som är nere. Du missade antagligen Martins inlägg ovan om att han startar om.

Precis - jag håller på att gå igenom maskinen för att hitta vad som kraschar Big Bertha. Tror att jag hittat felet dessutom och misstänker att Apache och dess loggrotation skapar hängningen. Logrotate skapar 4 (!) separata processer per virtuell domän som vardera tar 1MB RAM och dessutom drar CPU. När jag började fanns det 58 processer för endast detta, kan knappast vara nyttigt.

Nu har jag rensat upp konfigurationen rejält och gått igenom alla systemloggar för att hitta ledtrådar.

Rätt bra att kunna sitta i Thailand och rensa upp Bertha!

Med Terminal Services spelar det ingen roll var man är - man får upp skrivbordet i ett vanligt Explorerfönster på vilket internetcafé som helst. Inte lika skojsigt med ARD 2.1

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-04-22 20:10

Har 99an gått av igen?

Om du kan skriva ett inlägg så är jag nästan säker på att 99Mac fungerar.

Tror han tänker på 99musik, som var nere igår när inlägget skrevs

  • Oregistrerad
  • 2006-05-04 16:14

Just nu tänker jag väldigt mycket på 99musik, som verkar ha dykt likt ett JAS-plan vid premiäruppvisning.

Vi kollar på det!

Uppe sedan tio minuter

Det är Apache-tjänsten som kraschar. Räcker att klicka på "start Apache" så är det igång igen.

Vad är det nu då?

Jag ska se om vi kan få loss en till Xserve till detta. Hade ju varit kul men lite dyrt bara

Har fått en offert på Xserve G5 som ersättare till Goose - den burk som idag driver 99musik. (BigBertha är ren databasserver nuförtiden)

Vi kommer behöva göra en rejäl utförsäljning av grejer inom kort för att få ihop pengarna till att betala fakturorna Har börjat göra en lista till vår Garage Sale som blir av innan månaden är slut!

Sitter i serverhallen nu - blåser rätt friskt!

Nu sitter CobraKing i racket och jag håller på att konfigurera alla viktiga tjänster. När den är klar kommer jag flytta över webbtjänsterna från Goose till CobraKing: från Dell Poweredge till Xserve G5. Innan månaden är slut går Goose i pension - den finns med på vår Garagesale just nu.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-13 14:48

Håller ni på att flytta nu, eller? 99musik fungerar inte.

Ursprungligen av sisältää:

Håller ni på att flytta nu, eller? 99musik fungerar inte.

Nope - det är Apache som strular. Mitt mål är att flytta sajten och lösa problemet permanent i helgen.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-13 18:16

99musik var uppe en stund men är nere nu igen?

99musik flyttas nu till en ny X-serve om jag inte är helt fel underättad.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-13 18:20

Ah. Så är det.

Citat:

Tjenare! Vi flyttar forumet till en server som krånglar mindre - vi räknar med att vara tillbaka före midnatt. Mvh Martin & team 99musik

Japp - 99musik är uppe på Xserve sedan igår kväll. Snabbare, eller hur?

Bevaka tråden