Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det första du har köpt på iTunes musicstore?

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 19:27
Ursprungligen av anders5737:

Försökte dock köpa Tyskarna från Lund "Acthung X-Mass" EP för 3.96Kr (bra pris!) men det gick inte för iTunes sa "This item is being modified". Jag misstänker att Apple håller på att modifiera priset ... uppåt.

/Anders

Märkte också detta, lyckades samla ihop 103 låtar till ca 90 kr men fick samma fel. Var ju värt ett försök iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 04:14

Det blev Unleashed med Massive Attack samt Chaos Theory med Amon Tobin som första plattor i samlingen. Samt Tales of Mystery and Imagination - Edgar Alan Poe som första audiobook. Till en början.

Köpte senare till: 100th Window med Massive Attack och Bricolage med Amon Tobin.

...och kommer att köpa när den finns tillgänglig
Little Britain: The Complete Radio Series 1 (Original Staging)

Om det är något ni tycker saknas, tala ut!

Mitt första köp blev albumet (iTunes Version) In Between Days med Jack Johnson.

The Morrighan - Follow me från Vocal Trance

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 10:31

Tro det eller ej...

...men min första iTms-låt blev "Baladen om den kaxiga myran" av Stefan Demert. Bara för att testa om det gick. Och det gjorde det. Kan man kolla hur många som har valt att ladda hem den låten? Stor risk att jag är den ende.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-05-11 10:39

Slog till på Talking Heads, Popular Favorites 1976-1992 - Sand in the Vaseline. En dubbel-CD på 33 spår för ynka 95 spänn. Kändes riktigt prisvärt.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-05-11 11:53

Lite saker jag inte hade med Iggy och Nirvana, några Kate Bush och Thin Lizzy jag saknat och bara haft på vinyl samt den enda låten som var bra från New Model Armys Bloodbrothers albummmmmmm. Tur att jag aldrig fick möjligheten att köpa hela den skivan...

Stör mig lite på att jag upplever ljudet bättre när man lyssnar av musiken jämfört med de nedladdade filerna.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-05-11 12:05

Lätt beroendeframkallande det här... (som andra nog redan har upptäckt/konstaterat)! Underbart att allt funkade direkt (åtminstone för mig, som inte hängt med och fick nyheten först i morse) - jag använde bara min redan reggade Apple ID och var i gång på 10 sekunder!

Vad jag köpte? Queens "We will rock you" och The Ark's "One of us is gonna die young" - båda favoriter hos min femåriga dotter.

Livet leker (åtminstone det digitala)!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-05-11 12:10
Ursprungligen av DrDD:

Lätt beroendeframkallande det här... (som andra nog redan har upptäckt/konstaterat)!

Absolut samma känsla som jag får!

Men jag känner också att eftersom jag har stenhård gallring bland låtarna jag har på datorn/iPoden så gäller det i fattigdomens namn att hålla inköpen stenhårt eftersom det skulle skära i hjärtat att behöva slänga låtar jag betalat för och laddat ner (det känns av någon anledning inte alls lika illa om det är låtar jag inte alls lägger in från mina gamla CD's konstigt nog, kanske för att jag här inte har något fysiskt jag ser att jag betalat för?)

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2005-05-11 23:09
Ursprungligen av iggy:

Absolut samma känsla som jag får!

Men jag känner också att eftersom jag har stenhård gallring bland låtarna jag har på datorn/iPoden så gäller det i fattigdomens namn att hålla inköpen stenhårt eftersom det skulle skära i hjärtat att behöva slänga låtar jag betalat för och laddat ner (det känns av någon anledning inte alls lika illa om det är låtar jag inte alls lägger in från mina gamla CD's konstigt nog, kanske för att jag här inte har något fysiskt jag ser att jag betalat för?)

Extern hårddisk (som ju iofs inte är gratis)? Ett lager med låtar för att variera "utbudet" på iPoden kanske...? Eller finns det i detta fall någon begränsning för ItMS-låtar; eller räknas en ev. extra hårddisk som en av de fem (var det väl?) tillåtna datorerna?

Ursprungligen av DrDD:

Extern hårddisk (som ju iofs inte är gratis)? Ett lager med låtar för att variera "utbudet" på iPoden kanske...? Eller finns det i detta fall någon begränsning för ItMS-låtar; eller räknas en ev. extra hårddisk som en av de fem (var det väl?) tillåtna datorerna?

Nej, det tror jag knappast.

Har förövrigt hela mitt itunes-bibiotek på en extern LaCie. Kan rekommenderas.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-12 00:07
Ursprungligen av Mattias H:

Nej, det tror jag knappast.

Har förövrigt hela mitt itunes-bibiotek på en extern LaCie. Kan rekommenderas.

Lite oftopic, men ändå. Hur funkar det med köpt musik? Kan du koppla in hårddisken till en annan dator och lyssna på en din köpta musik?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-05-12 10:03
Ursprungligen av DrDD:

Eller finns det i detta fall någon begränsning för ItMS-låtar; eller räknas en ev. extra hårddisk som en av de fem (var det väl?) tillåtna datorerna?

Med risk att trilla Offtopic nu: Innebär begränsningen av fem datorer att jag när jag har bytt upp mig till dator fem gånger, vilket i teorin för några kan gå på 1-2 år, inte kommer att ha möjligheten att alls spela och använda de låtar jag laddat ner?

Ursprungligen av iggy:

Med risk att trilla Offtopic nu: Innebär begränsningen av fem datorer att jag när jag har bytt upp mig till dator fem gånger, vilket i teorin för några kan gå på 1-2 år, inte kommer att ha möjligheten att alls spela och använda de låtar jag laddat ner?

Bränn låtarna på CD som "ljud cd" och förvara dem i en cd väska. Då är ju låtarna sparade i AIFF format i all framtid.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2005-05-12 10:21
Ursprungligen av jobruce:

Bränn låtarna på CD som "ljud cd" och förvara dem i en cd väska. Då är ju låtarna sparade i AIFF format i all framtid.

Jo det alternativet inser ju jag också, men det är alltså enda alternativet om man bytt dator några gånger? Samma sak, vad händer om hårddisken kraschar, då finns det ingen möjlighet att ladda ner låtarna en gång till om man redan betalt för dem en gång antar jag? Vi får se hur mycket jag laddar ner och när det börjar bli lönt att göra så. Än så länge fungerar ju iPoden som backup för mig ifall datorn kraschat.

Ursprungligen av iggy:

Med risk att trilla Offtopic nu: Innebär begränsningen av fem datorer att jag när jag har bytt upp mig till dator fem gånger, vilket i teorin för några kan gå på 1-2 år, inte kommer att ha möjligheten att alls spela och använda de låtar jag laddat ner?

Du kan avaktivera datorer, vilket du inte får glömma om du säljer en dator. Du får max ha 5 datorer aktiverade för din musik samtidigt, sen kan du avaktiver och aktivera olika datorer hur du vill.

Läs mer: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=93014

Köpte Ben Harper (Live at the Apollo), Turbonegro (Party animals) och The Killlers (Hot Fuss)
Har kört Jhymn, vilket jag anser vara ett ypperligt litet program.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-12 12:26

Ingen förändring av betalningen av min första låt har gjorts än.. Fler som fick betala 1.98 kr för en singel?

  • Medlem
  • 2005-05-11 12:06

Jag köpte

Todo Pasa - La Mosca Tsé Tsé
Todos tenemos un Amor - La Mosca Tsé Tsé
Para No Verte Más - La Mosca Tsé Tsé
El Demonio (Está En Esa Mujer) - La Mosca Tsé Tsé
El Otro Lado De Los Cuentos - La Mosca Tsé Tsé
Solo Le Pido a Dios - León Gieco

Hade en stark längtan att lyssna på lite argentinska

Ikväll ska jag fortsätta med Mickey 3D.

Första testlåten blev Beverly Hills med Weezer. Första hela album blev Sparks "Indiscreet". Det var den första popskivan jag NÅGONSIN köpte på LP. Blev tillika min första digitalt köpta platta. Cirkeln är därmed sluten Om detta vittnar om dålig musikalisk utveckling från min sida eller att jag som 7 åring hade väldigt bra smak (redan då) låter jag vara osagt.

Min första CD var Prince "Dirty mind". Värt att komma ihåg.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2005-05-12 13:35

The Art of Losin - American Hi-Fi

Don't Fear the Reaper - Blue Öyster Cult

D.A.D - Good Clean Family Entertainment You Can Trust (Album)

Holy Diver - Dio

The Sun Goes Down - Thin Lizzy

.

Det var länge sedan jag tyckte det var roligt att köpa musik, men nu grymt skoj rena julaftonen.
Min första låt blev Feel God Med gorillaz.

Tycker Itunes store är grymt - att bara köpa låtar man tycker om vilket itunes bibliotek jag kommer att få...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-11 08:24

Before and after science av Brian Eno.

En bra skiva som jag ville testa mot "originalcd:n" för att få ett grepp om ljudkvaliteten.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-11 08:46

Scott Henderson - Tore Down House
Pink Floyd - Dark side of the moon
Joss Stone - The Soul Sessions
Reba McEntire - Room to Breath
Jay Graydon - Airplay for the Planet

Hej förresten...första inlägget

Första spår: Ensam från plattan Vild i min mun. Får erkänna att jag är med på den skivan - och har den förstås redan i fysisk form. Tyckte det var kul att äga även en iTMS-utgåva...

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-05-11 08:51

Första låt blen "celtic new year" med van morrison..
Första album blev "remixes 81...04" med depeche mode..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-11 09:06

Första albumet blev "With Teeth" med Nine Inch Nails, och mer kommer det bli...

Ursprungligen av mrG:

Before and after science av Brian Eno.

En bra skiva som jag ville testa mot "originalcd:n" för att få ett grepp om ljudkvaliteten.

Och ditt omdöme är...?

Black Eyed Peas - Pump It

Köpte mitt första album, Matmos - The Civil War. Det var billigt, 81 spänn.

http://phobos.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewAlbum?playlistId=3021595

Bevaka tråden