Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exposé laggar i 10.4

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-14 14:09

jag tror knappast han har rätt, sett skitmånga på apples egna forum som säger att expose laggar för dem oavsett om det är ibooks, gamla nya eller imacs med fräsha grafikkort, en del med g5:or och grymma grafikkort har problem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-14 14:56

Öh, Hagges teorier saknar grund helt och hållet.

10.4 använder quartz extreme som utnyttjar grafikkortet
Det var precis likadant i 10.3 och 10.2 så detta stämmer inte.

när då 10.4 försöker köra effekterna via grafikkortet blir det långsamt, medans det fungerade bra i 10.3
Varför? Detta ger ingen som helst förklaring till något. Jag märkte i en beta av Tiger att EXPOSÈ knyckte och hackade, medan daschboard och andra "effekter" som utnyttar Quartz Extreme mycket gick hur "smooth" som helst.

Förklaringen till varför vissa upplever dålig EXPOSÉ prestanda ligger helt klart någon annan stans. Jag tror mer på terorin om att 10.4 använder mer av GPU:ns minne och att det då snabbare kan bli en flaskhals i sammahanget.

För övrigt upplever jag ingen direkt skillnad på Exposé från Panther till Tiger på min PowerBook 12"/867 eller PowerMac Dual G4/500 med Radeon 8500 kort. Däremot märker jag en skillnad med EN eller TVÅ skärmar kopplad till PowerMacen, men det gäller både Panther och Tiger.

  • Medlem
  • 2005-05-14 15:31

hur många som helst som klagar på samma exposé lagg problem, allt från gamla ibooks & nya g5:or har dem

som sagt, kika på apples egna diskussionsforum om ni inte tror mig, apple har gjort något allvarligt misstag. effekterna i dashboard flyter ju på perfekt, precis som expose gjorde för mig i 10.3

kan tilägga att min ibook g3 på 800 mhz kör 640 mb ram & det laggar med bara 2 fönster tom medan "F11" flyter på perfekt oavsett om man har 2 eller 20 fönster...så inte har min eller andras datorers prestanda något med detta att göra.

Så här upplever jag de olika animationerna i Tiger med min iMac G5. Med jämnt menar jag att animeringen håller konstant fart med tillräckligt många frames/s. Helt subjektivt förstås.

Förstoring av dockan: går mycket jämnt
Minimering av fönster: jämnt, något ryckigt i slowmotion
Dashboard: jämnt och fint, precis lika bra i slowmotion
Visa alla fönster & programfönster: ryckigt, ganska ryckigt i slowmotion
Visa skrivbordet: jämnt, mycket jämnt i slowmotion

  • Medlem
  • 2005-05-14 15:51

kristian B, jag upplever exaktt samma

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-23 18:03

Jobbigt ämne i den har tråden. Känns inte som Dashboard och Spotlight är värt ett segare Expose...

Senast redigerat 2005-05-23 22:23
Ursprungligen av dala:

Jobbigt amne i den har traden. Kanns inte som Dashboard och Spotlight ar vart ett segare Expose...

Har "äntligen" lyckats få exposé att lagga på en Tigeruppdaterad Powerbook G4 1.33Ghz med 10 program igång och 50 öppna Safarifönster inklusive ett antal som kör animationer. Nu laggar alltså Exposé men ändå inte så att det irriterar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-23 22:25
Ursprungligen av Simon Templar:

Har "äntligen" lyckats få exposé att lagga på en Tigeruppdaterad Powerbook G4 1.33Ghz med 10 program igång och 50 öppna Safarifönster inklusive ett antal som kör animationer. Nu laggar alltså Exposé men ändå inte så att det irriterar.

Jag kör en iBook G4 800MHz med 640 MB ram och Screen spanning doctor (1024x768 + 1600x1200), så förmodligen kommer det att hacka även för mig om det nu är folk med dual PowerMac som rapporterar att det hackar.

Ursprungligen av dala:

Jag kör en iBook G4 800MHz med 640 MB ram och Screen spanning doctor (1024x768 + 1600x1200), så förmodligen kommer det att hacka även för mig om det nu är folk med dual PowerMac som rapporterar att det hackar.

Du begär rätt mycket av din iBook som inte ens är gjord för att köra med en extern skärm över 1024X768

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-27 00:43
Ursprungligen av jazzper:

Du begär rätt mycket av din iBook som inte ens är gjord för att köra med en extern skärm över 1024X768

Men det är faktiskt mer krut i lådan än man skulle kunna tro! Det fungerar förvånansvärt bra med den externa skärmen. Förstår inte att Apple stängt av den funktionen i iBook eftersom grafikkortet klarar av det med gott resultat.

Ursprungligen av dala:

Men det är faktiskt mer krut i lådan än man skulle kunna tro! Det fungerar förvånansvärt bra med den externa skärmen. Förstår inte att Apple stängt av den funktionen i iBook eftersom grafikkortet klarar av det med gott resultat.

Visst fungerar det men självklart så kan man inte räkna med superprestanda när man överutnyttjar iBookens grafik.

  • Medlem
  • 2005-05-27 00:54

håller med Erik.dv, inga problem för ibook att klara det som dåtidens powerbooks med samma spec klarade.

enda anledningen till att apple fixar denna begränsning är ju att de måste ge budget alternativet ibooken lite nackdelar så det finns NÅGOT mer som lockar folk till powerbook produkterna.
underskatta inte ibook kraften...bara för att det är konsumentinriktad produkt betyder inte att den suger eller saknar huggtänder...GRRR

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 00:55

Du begär rätt mycket av din iBook som inte ens är gjord för att köra med en extern skärm över 1024X768
Ehm, väldigt fel påstående. PowerBooks har haft sämre grafikkort och haft stöd för externa/sekundära skärmar hela tiden.

Detta icke-befintliga stöd av sekundär skärm är rent politiskt från Apple. Pro har stöd för Dual Screen, Consumer har inte det (läs: Apple vill sälja PowerBooks som de har högre marginal på). Hårdvaran finns där, dock har man satt på en liten mjukvaruspärr på såväl iMac som iBook.

  • Medlem
  • 2005-05-27 01:15

men seriöst jazzper, förstod du inte poängen?
överutnyttja...jojo ok

Ursprungligen av P3t3r:

men seriöst jazzper, förstod du inte poängen?
överutnyttja...jojo ok

Snarare så verkar det som om ni inte förstår att om man driver två skärmar samtidigt på höga upplösningar så räcker inte ibookens grafikkort riktigt till och prestandan blir lidande, vilket alltså var min poäng. Samma sak gäller givetvis Powerbooks med sämre grafikkort.

  • Medlem
  • 2005-05-27 01:23

dåså lät som du såg ner på ibook pågrund av att den ebarrt var en ibook

Ursprungligen av P3t3r:

dåså lät som du såg ner på ibook pågrund av att den ebarrt var en ibook

Nej jag gillar iBook, har själv en snäckskals iBook som jag har svårt att göra mig av med trots att jag även har en mycket nyare Powerbook G4. iBooken använder jag flitigt trots att den är lite långsammare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-27 20:22

"överutnyttjar iBookens grafik" lät väldigt fel... Grafikkortet är byggt för att driva två skärmar, fast Apples Quartz kräver i och för sig lite mer av datorn (och grafikkortet) vid drift av denna uppsättning. Funkar gör det dock garanterat. Jag kör två skärmar på min gamla G4/500 (dual förvisso) med ett Radeon 8500/64MB som är slöare än dagens iBook så.

Ursprungligen av Erik.dv:

"överutnyttjar iBookens grafik" lät väldigt fel... Grafikkortet är byggt för att driva två skärmar, fast Apples Quartz kräver i och för sig lite mer av datorn (och grafikkortet) vid drift av denna uppsättning. Funkar gör det dock garanterat. Jag kör två skärmar på min gamla G4/500 (dual förvisso) med ett Radeon 8500/64MB som är slöare än dagens iBook så.

Jo fast ditt kort har ju 64MB vilket gör det klart bättre lämpat att driva 2 skärmar med hög uplösning än iBookens grafikkort med bara 32MB.

Här är ett tips från macosxhints som kanske kan hjälpa för problemen med Exposé:
A temporary fix for an Exposé slowdown

Och en kommentar om iBookens grafikkretsar: Att påstå, som jazzper gör, att man överutnyttjar iBookens grafikkort är helt fel, som om det på något sätt inte skulle vara byggt för att klara av två skärmar - vilket är precis vad det är. Till och med min gamla iBook G3/800 har ett grafikkort som är byggt för att klara dubbla skärmar. Så någon överutnyttjning är det inte frågan om. Däremot får ju grafikkortet jobba hårdare vilket kan dra ner prestandan något, vilket är rätt naturligt. Det är ju samma sak med processorn: en G3:a som jag har klarar inte att köra lika många CPU-intensiva operationer som en G4:a, men ingen skulle påstå att jag överutnyttjar min G3:a bara därför.

Ursprungligen av Adrian B:

Att påstå, som jazzper gör, att man överutnyttjar iBookens grafikkort är helt fel, som om det på något sätt inte skulle vara byggt för att klara av två skärmar - vilket är precis vad det är. Till och med min gamla iBook G3/800 har ett grafikkort som är byggt för att klara dubbla skärmar. Så någon överutnyttjning är det inte frågan om. Däremot får ju grafikkortet jobba hårdare vilket kan dra ner prestandan något, vilket är rätt naturligt. Det är ju samma sak med processorn: en G3:a som jag har klarar inte att köra lika många CPU-intensiva operationer som en G4:a, men ingen skulle påstå att jag överutnyttjar min G3:a bara därför.

Adrian du läste nog inte riktigt vad jag faktiskt skrev:

"Visst fungerar det men självklart så kan man inte räkna med superprestanda när man överutnyttjar iBookens grafik."

Och det var alltså som svar på en som klagade på att hans iBook med både iBookens skärm och en extern 1600x1200 igång antagligen skulle hacka med exposé.

Äntligen! Tack så mycket för länken Adrian, nu fungerar exposé hur bra som helst med min Imac G5!

Hmm, att stänga av Beam Sync gjorde susen för Exposé men jag märkte nyss att det istället blir ganska fula eftersläpningar när jag flyttar runt fönster på skärmen.

Men så fort jag aktiverar Beam Sync igen (automatic) så blir Exposé lika hackigt som innan...

  • Medlem
  • 2005-06-02 12:01

så jäkla B av apple, USCH! jag behåller mitt 10.3.9 tills apple ordnat detta, använder expose mycket och får ont i magen av att det hackar i 10.4, FAKTISKT!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-02 23:32

Disable Beamsync var ett lite väl drastiskt sätt att lösa Exposé problemen vissa upplever. Då blir ju ALL grafik i OSX väldigt "trashad" vid uppritning, om än till viss del mkt snabbare.

Senast redigerat 2005-06-02 23:43
Ursprungligen av Erik.dv:

Disable Beamsync var ett lite väl drastiskt sätt att lösa Exposé problemen vissa upplever. Då blir ju ALL grafik i OSX väldigt "trashad" vid uppritning, om än till viss del mkt snabbare.

Vad är det egentligen som händer när det stängs av? Exposé flyter ju på mycket bättre när det är avslaget.

All grafik blir inte precis "trashad", jag har bara märkt mindre grafikbuggar när jag flyttar fönster och när jag kör Visa Skrivbordet med Exposé i slowmotion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-03 00:27

All grafik i OSX är normal "dubbled bufferd" eller "v-synced" eller "Beamsynced" i OSX till skillnad från OS9 eller Windows (till viss del där). Det innebär att hela området som skall ritas upp buffras till dess att HELA ytan blivit uppritad "off screen". Detta leder till en renare miljö (flytta av fönster leder i värsta fall till hack, men fönster blir inte "tvådelade" vid snabba rörelser).

Men ja, prestandaförlusten av att låta detta vara på var på min G4:a inte så stor generellt sätt. Vissa saker blev snabbare - skala om fönster i vissa program bl.a. - men generellt inte så stor skillnad. Men jag upplever å andra sidan inte exposé problemet som vissa andra gör.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-08 23:59

Mkt märkligt, men helt plötsligt märker jag inte av att Exposé går "segt" längre (gick ju inte precis segt, men man märkte en liten skillnad mot Panther). Jag har inte ändrat nåt, bara uppgraderat Quicktime.. Det är också möjligt att jag helt plötsligt vant mig vid att det går långsammare, men jag tycker helt plötsligt i a f att det flyter helt perfekt...

Bevaka tråden