Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook (maj-06)

Tråden skapades och har fått 788 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-06-27 21:33

fick min macbook igår och kan inte säga annat än att jag är helnöjd, kanske kommer dyka upp lite saker senare men måste först lära mig hur jag använder en mac

Ursprungligen av soundside:

WTF! Jag beställde en Macbook den 15 juni. Fick mail från Apple där det stod "beräknad skickas senast 27e juni" och "beräknad leverrans senast 30 juni"...

Nu när jag kollar igen eftersom det är den 27e så har dom ändrat till "skickas senast 30 jun" och "leverreras senast 11 juli" Det känns ju inte jättekul... Brukar apple sega ner sig så?

vad är det för konfiguration?

händer väll ibland, men tycker att det verkar vara rätt sällan

Nu, äntligen så kom den! Sitter här och bara njuter, överträffar mina förväntningar, men dalla vad det kan innebära.

Baltazar, det är 1,83.. standardutförandet. Borde ju inte ta så lång tid? Kan det vara så att dom updaterar osx i samma veva måntro?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-28 11:18

Direkt från New York i måndags kom min mac till kontorer och idag kom den tillbaka till mac o mina pengar är tillbaka. Beställde igår en mac med svenskt tagentbord på Apple store i NYC så va de klart den kommer idag har vart jobbigt utan datorn o kunna jobba har skrivit förhand.

Jag och min MacBook

Sitter nu i bilen på väg hem från MacSupport i Västerås och har precis inhandlat en rykande färsk Vit MacBook 2,0. Riktigt duktigt av dem på MacSupport att ha 6% studentrabatt. Kan inte säga annat än att jag är helnöjd så här lång. Har iof bara haft den i 3 timmar =). Men vilken skönhet, och en rejäl prestandaökning jämfört med min gamla PB 12. Så nu ska jag hem och hålla tummarna för att upplevelsen håller i sig.

Är switcher och lycklig ägare till en vit 2.0GHz sedan i torsdags (dagen innan midsommar). Hela midsommarhelgen gick åt till att bekanta sig med denna underbara pjäs. Inte så uppskattat av sambo dock (hmm).

Installera Office2004, iWorks och Photoshop CS2 allt flyter på fint utom CS2. Gissar att man måste över 1 Gig ram för att det skall börja bli roligt.

Köpte till en mighty mouse o Airtunes Express.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-06-28 21:47

28 jun 2006 15:21 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
28 jun 2006 15:21 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point

Hoppas på att den kommer på fredag. Efter att ha läst lite i den här tråden så verkar det ju lovande.

Helt sjukt att man kollat Kuhne & Nagels tracking 10 ggr/dag under helgen. Sjukt att de ska ta dem 8 dagar att få burken från Kina till Arnhem. Hoppas TNT är snabbare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-28 22:29
Ursprungligen av rusk:

28 jun 2006 15:21 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
28 jun 2006 15:21 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point

Hoppas på att den kommer på fredag. Efter att ha läst lite i den här tråden så verkar det ju lovande.

Helt sjukt att man kollat Kuhne & Nagels tracking 10 ggr/dag under helgen. Sjukt att de ska ta dem 8 dagar att få burken från Kina till Arnhem. Hoppas TNT är snabbare.

Min kom dit igår vid 20-tiden och enligt en tjej från TNT, som ringde mig tidigare idag för att informera om att min försändelse är försenad, ska paketet dyka upp imorgon. Det borde innebära att din med lite tur hänger med på samma flight till Sverige. Om inte annat lär du ha den under fredag...

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-06-28 23:23
Ursprungligen av odelsteken:

Min kom dit igår vid 20-tiden och enligt en tjej från TNT, som ringde mig tidigare idag för att informera om att min försändelse är försenad, ska paketet dyka upp imorgon. Det borde innebära att din med lite tur hänger med på samma flight till Sverige. Om inte annat lär du ha den under fredag...

Shit! Men sån tur lär man ju inte ha... vi får se hur det går.

  • Medlem
  • Ekerö
  • 2006-06-28 23:57
Ursprungligen av odelsteken:

Min kom dit igår vid 20-tiden och enligt en tjej från TNT, som ringde mig tidigare idag för att informera om att min försändelse är försenad, ska paketet dyka upp imorgon. Det borde innebära att din med lite tur hänger med på samma flight till Sverige. Om inte annat lär du ha den under fredag...

Har hänt grejer i NL nu.

28 jun 2006 23:11 Eindhoven Shipped From Originating Depot
28 jun 2006 15:21 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
28 jun 2006 15:21 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point

odelsteken hur ser det ut på TNT för dig? Samma klockslag för "Eindhoven Shipped From Originating Depot "?

Ursprungligen av rusk:

Har hänt grejer i NL nu.

28 jun 2006 23:11 Eindhoven Shipped From Originating Depot
28 jun 2006 15:21 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
28 jun 2006 15:21 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point

odelsteken hur ser det ut på TNT för dig? Samma klockslag för "Eindhoven Shipped From Originating Depot "?

Våra hamburgare verkar vara reskompisar

28 jun 2006 23:11 Eindhoven Shipped From Originating Depot
28 jun 2006 15:20 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
28 jun 2006 15:19 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Jag tänkte beställa en MacBook imorgon och har egentligen bara en liten fundering kvar och det är om jag tjänar något på att beställa i grundutförande gentemot konfigurera själv. Jag har tänkt mig en 2.0 Ghz MacBook med 512 MB RAM (köper 2 GB själv från Komplett) och 80 GB hårddisk. 60 GB känns lite i minsta laget i grunden även om man ska köra en extern disk också. Frågan är alltså om jag kan spara levereranstid på att nöja mig med 60 GB, då blir datorn helt okonfad, istället för 80 GB.

När jag kollat hos Apple står det tre dagars leveranstid hur jag än väljer att konfigurera, eller inte konfigurera, datorn. Som det verkar när man läser här på forumet är dock det väldigt optimistiskt.

Så vad säger ni, tjänar jag något på att inte ändra hårddisken eller ej?

Tacksam för snabbt svar! Imorgon är den stora dagen, första Macen och första laptopen!

Ursprungligen av peter_lubeck:

Jag tänkte beställa en MacBook imorgon och har egentligen bara en liten fundering kvar och det är om jag tjänar något på att beställa i grundutförande gentemot konfigurera själv. Jag har tänkt mig en 2.0 Ghz MacBook med 512 MB RAM (köper 2 GB själv från Komplett) och 80 GB hårddisk. 60 GB känns lite i minsta laget i grunden även om man ska köra en extern disk också. Frågan är alltså om jag kan spara levereranstid på att nöja mig med 60 GB, då blir datorn helt okonfad, istället för 80 GB.

När jag kollat hos Apple står det tre dagars leveranstid hur jag än väljer att konfigurera, eller inte konfigurera, datorn. Som det verkar när man läser här på forumet är dock det väldigt optimistiskt.

Så vad säger ni, tjänar jag något på att inte ändra hårddisken eller ej?

Tacksam för snabbt svar! Imorgon är den stora dagen, första Macen och första laptopen!

jag beställde den du funderar på med 80 Gb hårddisk, fick min på 7 dagar från beställningsdatum. så tror inte det tar nå längre tid bara för att man väljer t.ex. större hårddisk, det är nästan så det verkar vara fler med grundkonfigen som fått vänta länge än de som ändrat till större disk :D:D

OK, har nu haft en massa strul med TNT. Till att börja med hade de ingen portkod och kom inte in, utan åkte vidare direkt istället för att t.ex. prova att ringa mig. När jag sen ringde TNT o bad dem komma igen sa den första personen jag pratade med att det inte var några problem. När sen halva dan gått o inget paket kommit ringde jag igen och fick tala med en annan som sa att TNT bara gör ett leveransförsök per dag och att paketet nu var på väg till en postterminal. Ett samtal till så fick jag reda på att datorn trots allt var på väg till mig, att jag bara skulle vänta. Så fan heller. Efter totalt fem samtal till TNT slutade det hela med att jag åkte och hämtade datorn själv. På postterminalen i Toftanäs. Sjukt dåligt av TNT - se till att ni gett dem alla tänkbara uppgifter innan de kör ut med er leverans, annars kan det tydligen skita sig rejält.

Menmen, nu har jag ju min MB (en 2.0, 80GB) och den är helt underbar! Ska strax sätta i 2GB minne, men jag tycker den har funkat alldeles utmärkt med bara de 512 som följde med. Har varken några mu-ljud eller överdrivna temperaturer - hittills har den hållit sig runt 55-65C vid lättare-medelhårt arbete.

Är förresten något av en switcher...hade en mac-klon (PowerCenter 150 1997-2000, men har sen dess använt PC o sneglat avundsjukt på macarna, hehe. Köpte en bärbar Dell E1505 i mars o körde lite OSX på den, men frestelsen blev för stor så jag sålde min Dell på blocket med typ 200 spänn i förlust mot inköpspriset o nu sitter jag här. Bästa affären jag nånsin gjort! Hoppas ni andra är/blir lika nöjda!

svårt att sälja 2x256 MB RAM?

Ursprungligen av peter_lubeck:

... bara en liten fundering kvar och det är om jag tjänar något på att beställa i grundutförande gentemot konfigurera själv. Jag har tänkt mig en 2.0 Ghz MacBook med 512 MB RAM (köper 2 GB själv från Komplett)

2 Gig ska du absolut inte köpa från apple. De tar ockerpriser! När jag beställde min MacBook räknade jag kr/GB på de olika hårddiskarna och blev väldigt förvånad för jag upptäckte att GB-priset steg, ju större hårddisken var. Man är ju van att det blir billigare ju mer man köper i vanliga fall...

Det kanske är jag som är ute och cyklar, men jag tror att det är svårt att sälja bort 2x256 MB ram-minnen (pga den ringa storleken) och beställde därför 2x512, även om jag tänker peta in 2x1 Gig själv.

Någon som vet hur mycket betalt man kan ta för 2x256 MB Apple originalminnen?

Ursprungligen av pepparlisa:

Någon som vet hur mycket betalt man kan ta för 2x256 MB Apple originalminnen?

ja me tanke på att du typ kan få en sticka på 512 ny för en 5-600 om inte mindre, så 300 kr för de typ. datordelar har ju ruskigt dåligt andrahandsvärde. jag funderade på att sälja mina, men insåg att det inte va lönt, så behåller dem som reserv

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-29 00:32

Det spelar ingen roll apple bygger på beställning

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-29 00:32

Hej alla nu sitter jag på min macbook underbar är den iaf.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2006-06-29 06:27

Tjena, nu har jag också fått min Macbook. Min första Mac förövrigt.
Vit 2,0 GHz, 80Gb HD och 1 Gb RAM.
Blev lite tokigt med TNT för de skickade mitt paket fel.

28 jun 2006 16:30 Malmo Delivered
28 jun 2006 08:40 Malmo Out For Delivery
27 jun 2006 16:00 Malmo Routing Error
27 jun 2006 07:48 Malmo Out For Delivery
27 jun 2006 06:50 Malmo Out For Delivery
27 jun 2006 06:49 Malmo Import Received
26 jun 2006 17:07 Stockholm Consignment Received At Transit Point
26 jun 2006 09:15 Stockholm Routing Error - Potential Delay
26 jun 2006 07:59 Malmo Out For Delivery
24 jun 2006 22:15 Malmo Import Received
22 jun 2006 23:29 Eindhoven Shipped From Originating Depot
22 jun 2006 16:07 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
22 jun 2006 16:07 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
22 jun 2006 15:32 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
22 jun 2006 15:27 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Otroligt irriterande naturligtvis men nu är den här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 18:04

Äntligen är den här - en svart Macbook med 100GB disk och 2GB TwinMOS minnen från Komplett.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-06-29 18:35

Och hur underbar var inte macbooken nu är den äntligen har kommit. Slår min "gamla" ibook med hästlängder!

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-06-29 20:30

29 jun 2006 19:15 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 jun 2006 19:14 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
29 jun 2006 02:59 Suzhou Shipped From Originating Depot
29 jun 2006 02:02 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Här är min macbooks väg : ) Undrar om nån vet hur långt tid det brukar ta från Holland till Svergie? Bor i Hässleholm,Skåne, 10 mil ifrån Malmö....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 21:06
Ursprungligen av SirAlle:

29 jun 2006 19:15 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
29 jun 2006 19:14 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
29 jun 2006 02:59 Suzhou Shipped From Originating Depot
29 jun 2006 02:02 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Här är min macbooks väg : ) Undrar om nån vet hur långt tid det brukar ta från Holland till Svergie? Bor i Hässleholm,Skåne, 10 mil ifrån Malmö....

Fick min idag och den var i Arnhem 27/6, dock en timme senare än din. Det tog alltså två dagar, trist om du måste vänta till måndag...
Kan tillägga att jag bor i Malmö.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-06-29 22:17
Ursprungligen av odelsteken:

Fick min idag och den var i Arnhem 27/6, dock en timme senare än din. Det tog alltså två dagar, trist om du måste vänta till måndag...
Kan tillägga att jag bor i Malmö.

Ja de e ganska trist....Fast sen kan man lägga till att de stå att jag skulle få den på Torsdag nästa vecka från början så jag är nöjd ändå;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-29 23:01
Ursprungligen av SirAlle:

Ja de e ganska trist....Fast sen kan man lägga till att de stå att jag skulle få den på Torsdag nästa vecka från början så jag är nöjd ändå;)

Det gäller att se det positiva i allting...

När jag pratade med tnt sa den att paketet åker lastbil över natten. Jag fick den nästa dag (Bor i sthlm)

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2006-06-29 20:45
Ursprungligen av mrnoname:

När jag pratade med tnt sa den att paketet åker lastbil över natten. Jag fick den nästa dag (Bor i sthlm)

Ok, då kan man alltid hoppas

Jag fick min Macbook utbytt på grund av fläktproblemen (mu). TNT har hämtat den defekta, nu väntar jag på den nya...!

29 jun 2006 15:07 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Nu fick jag iaf min fina Macbook (grundutförandet, 1.83, 512MB osv..) för tre timmar sedan! Skriver detta från den... min allra första mac!

Den känns verkligen skön hittills... temperaturen ligger på 59-60 grader (coreduotemp) efter att ha installerat lite program och uppdateringar och lekt lite med den i ett par timmar.

Härlig skärm och jätteskönt tangentbord!

/hulle.

Bevaka tråden