Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mjuk, vacker, kvinnlig säljare sökes?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Beror självfallet på hur man ser det, i dagens samhälle så är konkurensen om jobben benhård, och utseendet kan komma att fälla avgörandet. Att sedan påstå att snygga kvinnor inte kan tillföra något säger mer om era fördommar mot dem.

Jag känner flera i mina ögon snygga kvinnor som ligger över min nivå när det gäller kunskap och förmåga på flera punkter. Och jag råkar veta att de i sin tur måste jobba hårt för att bevisa motsatsen, för att folk ifrågasätter hela tiden deras kompetens, och det är oftast från de andra lägret.

Att sedan påstå att jag och flera andra ser kvinnor som leksaker är bara lågt, du har ingen koll på hur jag är som person, och defenitivt ingen koll på hur mycket jag respekterar kvinnor.

//
Den halvt attraktive/halvt oattraktive Joakim

Senast redigerat 2006-11-30 23:56
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-11-30 23:23

Varför jag säger detta är lite av det du säger. Jag ser bra ut, är förbannat kompetent på det jag gör och tillför mycket. Vad jag menar är att det är förnedrande som kvinna att läsa en sådan annons, tänk dig själv! "Hård, snygg, vältränad man sökes.."

  • Medlem
  • 2006-11-30 23:53
Ursprungligen av Picasso:

Vad jag menar är att det är förnedrande som kvinna att läsa en sådan annons, tänk dig själv! "Hård, snygg, vältränad man sökes.."

Det går tyvärr inte att vända på kvinnoförnedring, och förvänta sig en motsvarighet i mansförnedring. I ett patriarkat är det omöjligt att kränka en man på det sätt som en kvinna kan känna sig kränkt. Män reagerar inte likadant, och förväntas inte att göra det.

Jag har inte hört att någon blivit kränkt av att män målas upp som muskelpumpade småpojkar, som inte klarar något i hemmet och bara tänker på sportbilar och öl...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-01 00:00

Grejen är väl den att en jävla massa killar skulle svara på annonsen.

  • Medlem
  • 2006-12-01 00:04
Ursprungligen av Picasso:

Grejen är väl den att en jävla massa killar skulle svara på annonsen.

Inte otänkbart. Killar tror i allmänhet att de är lite över normalt på allt. Jag ÄR lite över normalt på allt, men det vore ju besynnerligt om alla var det...

Det här är en principiell fråga som berör åtminstone tre aspekter:

1) Är det lagligt?
2) Är det oetiskt?
3) Är det ändamålsenligt?

Svaren på de frågorna kan skilja sig åt.

Vad gäller lagligheten så har jag svårt att se att det finns något olagligt i den här annonsen.

Det som stör "frihetskämparna", dvs de som tycker att man ska kunna skriva vad som helst, är nog mer att andra har synpunkter på något de menar bör betraktas som ett indivduellt val, där andra inte ska få ha åsikter. Det tycker jag är rena tramset. I ett samhälle har vi synpunkter på vad våra medmänniskor gör och om vi vill tycka att annonsören verkar vara sexistisk så gör vi det. Det är en rätt viktig del i ett fritt samhälle att få ha såna åsikter. Sen får väl frihetskämparna försöka förlöjliga det med att kalla det "politiskt korrekt" bäst de vill

Till och med ändamålsenligheten kan ifrågasättas. Även om skönhet nu är viktigt för yrket så är det ju bara att se på resultatet av den här omröstningen och inse att det finns de som anser att formuleringen är stötande och ger en negativ bild av företaget - och det är väl knappast ändamålsenligt.

Hade annonsören varit bättre på att skriva sin annons hade det kunnat stå något i stil med:

"Yngre kvinnlig säljare med representativ framtoning sökes"

Då hade alla förstått att man måste ha ett useende som överensstämmer med tjänstens krav, utan att det låter helt stötande.

Summa summarum: Klumpig och gubbsjuk annons som ger en osympatisk bild av företaget och som troligen inverkar negativt, snarare än positivt, på dess verksamhet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 09:16

Del I
Jag tycker inte att man i text i en annons ska få uttrycka sig hur man vill, men jag anser dock att man kan som Rönnbäck skriver ha en beskrivning som väl talar om vad det är man söker, om det är att personen ska vara representativ, eller om den ska vara snygg det är mest fråga om tycke och sak - även om jag kan tycka att representativ fungerar bättre.

Del II
Jag tycker att man ska ha rätten att anställa den man vill ha som anställd - att särskilja personer av olika etniska ursprung, kön, sexuell läggning är inte bara mindre bra, det är dessutom ofta korkat. Jag har totalt haft ett 1000 tal personer anställda i de bolag jag har drivit, och de bästa medarbetearna är inte oftast snygga, men väl representiva - även om även jag ska tillägga att den bästa anställd jag har haft är en vacker tjej i 30 års åldern - men det berodde inte på hennes utseende, utan på hennes personlighet.

Jag tycker att om man vill ha en vacker tjej i ålder ca 25, så är det absolut inget fel att uttrycka det i annonsen, det är i alla fall bättre än att slösa tid hos en massa folk som kunde gjort andra saker istället.

Om jag väljer när jag anställer - så är det alltid på attityd, inte på utseende

Bevaka tråden