Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om Mac Office 2008?

Tråden skapades och har fått 214 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-22 09:19

Jag har arbetat i 2007 nu sen början på våren, och måste säga att det är den definitivt bästa Office-versionen hittills (åtm. om man tittar på de tre kärn-programmen, som är de jag använt mest). Finns många små finesser som gör dokumenten mer lättarbetade och snygga. För min del är 2007 ett steg i helt rätt riktining. Om 2008 är något liknande (vilket det ju verkar bli), så tror jag det blir riktigt bra.

/McWolfe

Nytt inlägg i MacBU-bloggen. Nu handlar det om Words layout-läge.

http://blogs.msdn.com/macmojo/archive/2007/10/11/welcome-to-word-publishing-layout-view.aspx

Ser verkligen fram emot Office 2008, verkar bli en jäkligt vettig produkt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 23:30

Nytt inlägg om Entourage. De börjar med kalenderdelen och stöd med Exchange. Ser bra ut.
http://blogs.msdn.com/macmojo/archive/2007/10/15/it-s-about-time.aspx

Man hoppades Entourage skulle se bra ut med tanke på att de hållit på den infon så jäkla länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 14:03
Ursprungligen av Leftrustle:

Man hoppades Entourage skulle se bra ut med tanke på att de hållit på den infon så jäkla länge.

Så vad tycker du? Låter som att du är besviken.

För att skriva långa och fina dokument håller jag mig till LaTeX. När jag uppgraderat till Leopard kommer jag inte ens behöva Office för att läsa Word, och excelfiler. Super!

Hur som helst har jag testat 2008, men upplevde att det var EXTREMT tungkört. På en Macbook Core Duo 2,0GHz med 2GB ram var det riktigt segt att bläddra i ett TOMT excel-dokument. Nån som upplever nåt annat?

/E

Ursprungligen av Elamite:

Hur som helst har jag testat 2008, men upplevde att det var EXTREMT tungkört. På en Macbook Core Duo 2,0GHz med 2GB ram var det riktigt segt att bläddra i ett TOMT excel-dokument. Nån som upplever nåt annat?

/E

Det är ju ännu bara en beta och jag har läst mycket som pekar på att det inte alls är så slött.

Själv har jag börjat se fram emot det mer och mer och kommer garanterat köpa det så fort det kommer ut.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-03 20:55
Ursprungligen av Elamite:

Hur som helst har jag testat 2008, men upplevde att det var EXTREMT tungkört. På en Macbook Core Duo 2,0GHz med 2GB ram var det riktigt segt att bläddra i ett TOMT excel-dokument. Nån som upplever nåt annat?

Samma här. Då sitter jag ändå med en Mac Pro och 4Gig under huven. Det var otroligt segt. Testade och tanka hem mailen i entourage (programmet som jag har MYCKET höga förväntingar på) och det tog faan 45 minuter; hur segt som helst).

Att bläddra bland alla "templates" var otroligt frusterande, previewfunktionen i office 2007 på windows är grymt bra (och riktigt snabbt) där man får en förhandsvisning av allt från färger, fonter osv. På mac var man tvungen o KLICKA för att få en förhandsvisning, och allt kändes som sirap. Office 2004 är snabbare under rosetta *rysningar*

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-03 21:16

Jag hoppas Macversionen får samma/liknande utseende som Windowsversionen!

Tycker det är riktigt snabbjobbat på min jobb-PC. Faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 19:47

Microsoft Office 2008 kommer att använda sig av application bundles, library frameworks och Mach-O.

Blir mer och mer som ett riktigt modernt Mac OS X-program. Fint tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 20:34

Jag köpte Office 2004 för Mac och har ångrat mig såå mycket, använder det knappt alls... så jag tror faktiskt jag avstår från nästa version.

Behöver man det verkligen? Entourage är ju bara en besvikelse, jag går gärna tillbaks till Mac-mail.

Gnulia

Ursprungligen av Gnulia:

Jag köpte Office 2004 för Mac och har ångrat mig såå mycket, använder det knappt alls... så jag tror faktiskt jag avstår från nästa version.

Behöver man det verkligen? Entourage är ju bara en besvikelse, jag går gärna tillbaks till Mac-mail.

Är mac-mail samma sak som outlook express?

Jag håller nu på att switcha och kollar runt för att kunna få en lign och fin övergång.

Ursprungligen av micke_nkpg:

Är mac-mail samma sak som outlook express?

Jag håller nu på att switcha och kollar runt för att kunna få en lign och fin övergång.

Mail är namnet på en e-postklient från Apple som följer med Mac OS X. Det är i grunden samma typ av program som Outlook Express. Om du har använt Outlook Express tidigare är nog Apple Mail ett bra program att använda istället.

Ursprungligen av Marcus K:

Mail är namnet på en e-postklient från Apple som följer med Mac OS X. Det är i grunden samma typ av program som Outlook Express. Om du har använt Outlook Express tidigare är nog Apple Mail ett bra program att använda istället.

Jag har tidigare använt Outlook 2007 och sync med win mobile6.

hur jag ska lösa detta nu med mac vet jag inte, men att köra dubbla system känns menlingslöst... varför byta om man måste ha dubbelt??

har testat office 2008 beta, verkar lovande, men usel mailklient om man jämnför med win-versionen.

Release?

Nu är det ju snart januari 2008 och nya Office väntas ju komma nån gång i början på det nya året, men det är ingen som hört något mer precist releasedatum? Eller i varje fall vilken månad man kan hoppas på?
Själv har jag väl inga större förhoppningar om att vi kommer få se en release tidigare än mars, men man kan ju alltid hoppas att jag har fel!

Men som sagt, jag tycker det har varit väldans tyst om Office 2008, trots att vi nu ligger rätt nära i tiden till release enligt senaste budet från Microsoft (vilket iofs var ett ganska bra tag sen nu).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-04 23:48

Jag hoppas att de kommer med bra Exchange-stöd i Entourage nu när de lagt till en massa lull-lull och layout-funktioner som jag egentligen inte tycker hör hemma i Word. Har de lagt tid på detta istället för riktiga funktioner blir jag sur.

  • Oregistrerad
  • 2007-11-05 22:41
Ursprungligen av acke:

Jag hoppas att de kommer med bra Exchange-stöd i Entourage nu när de lagt till en massa lull-lull och layout-funktioner som jag egentligen inte tycker hör hemma i Word. Har de lagt tid på detta istället för riktiga funktioner blir jag sur.

Jag tror nog du kommer bli besviken (precis som jag skrev i mitt tidigare inlägg). Exchange 2007 är en riktigt grym rackare, tillsammans med Live Communication server, Sharepoint mfl. så kan du göra riktigt bra saker som förbättrar ditt liv; tyvärr kommer bara Entourage ha support för en bråkdel. Ganska roligt när man läser Entourage utvecklar bloggen att dom skryter så fruktansvärt med att man nu kan vidarebefodra mötesinbjudningar och att man kan sätta "out of office" meddelanden direkt i Entourage SUCK...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 10:40

Nu är det 100% att Entourages databas är _en_ fil fortfarande. Känns trist med tanke på Time Machine. Dessutom med tanke på att databasen lätt blir skadad. Där ska de tydligen ha jobbat fram bättre reparationsverktyg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-13 11:01
Ursprungligen av acke:

Nu är det 100% att Entourages databas är _en_ fil fortfarande. Känns trist med tanke på Time Machine. Dessutom med tanke på att databasen lätt blir skadad. Där ska de tydligen ha jobbat fram bättre reparationsverktyg.

Så typiskt MS att lägga ner massvis med tid på ett reparationsverktyg istället för att ordna till grundproblemet.

Ta t.ex Visual Studio 2005 när den tuggar all CPU p.g.a nånting, där har de bemödat sig med att skapa en baloontip som säger att det verkar som VS2005 har låsts sig och var snäll o vänta lite och se om problemet försvinner...wtf liksom.

mvh
b0bben

Det är inte ett grundproblem att använda en databas. I så fall skulle världens alla stora applikationer och system vara värdelösa. Oavsett vilken möda MS lägger ner på databasen så kommer det ändå att finnas risk för skador på filer och då behövs ett reparationsverktyg.

2004 är riktigt segt, så det är en efterlängtad uppdatering oavsett om det är snyggt och smidigt eller inte... jag hade klarat mig bra med en Intel-version med samma funktioner som 2004 (det kommer jag förstås att förneka om ett halvår när jag har vant mig vid de nya funktionerna... )

Från deras blogg:

"Best of all, the product will be available at retail (and online) starting January 15th in North America (including at that swanky Apple Store close to the Moscone.)"

http://blogs.msdn.com/macmojo/

Ursprungligen av Leftrustle:

Från deras blogg:

"Best of all, the product will be available at retail (and online) starting January 15th in North America (including at that swanky Apple Store close to the Moscone.)"

http://blogs.msdn.com/macmojo/

Åååh, vad gött! Vilken tur att jag hade fel!

Detta är dock den amerikanska versionen, den svenskspråkiga har de sagt väldigt lite om, annat än att den är "on schedule".

Trevligt, undra när dom stora gossarna ska börja släppa program som är alla språk i ett. De flesta småprogram är ju redan så..

Att det enbart är den engelskspråkiga versionen får jag skita i känner jag. Jag behöver en kraftfull ordbehandlare som kan hantera stora (30+ sidor) dokument utan att sega värre än en gammal Lada spetsad med Zündappmotor.

Usch, alldeles för länge nu har jag avundsjuk fått se på när mina kompisar öppnar sina Word-dokument blixtsnabbt och scrollar upp och ner mellan sidorna utan fördröjning. Och detta på sketna 5000-kronorsdatorer från Elgiganten! Lagom kul när man sitter med en MBP för 25000 smacks...

Bara 19 dagar kvar nu!

Kanske dags för mig att skicka in beviset på att jag äger 2004 så jag får 2008 hemskickat

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-30 23:48

Ärligt talat är det bara hatten av för Microsoft Word. Arbetar man med professionellt med text i stora dokument så har åtminstone jag inte sett något vettigt alternativ till mac-plattformen. Och inte till Windows heller för den delen. Jag skulle säga att Word 2004 sparkar rumpa med det alla andra ordbehandlare till mac idag åtminstone för mina behov. Den svenska synonymordlistan, bara en sådan sak.

En stor fördel med Word (och Office) är att jag och många andra känner igen det så väl. När jag gick från Windows till Mac för några år sedan var Word och de andra Office-programmen de enklaste att använda just tack vare att jag var van vid gränssnittet. Visst, Word har jättemånga funktioner, men ett ordentligt ordbehandlingsprogram skulle å andra sidan inte vara fullständigt utan dem. Däremot är det givet att alla inte har behov av ordentliga ordbehandlingsprogram, men så länge vi lever i en Microsoft World gör nog var och en klokt att lära sig grunderna i MS Office. Förr eller senare uppkommer behovet, antingen på jobbet eller i föreningslivet. Kanske kan Google Docs, iWork eller liknande ändra på det, men jag tror ändå att det ligger långt borta. OpenOffice känns mer som ett sätt att undvika licenskostnader snarare än att förenkla produktionen av texter, presentationer eller kalkylark.

Jag ser fram emot Office 2008. Idag är startar Office segt som sirap och ganska ofta får man vänta medan Rosetta leker med badbollen innan man får något gjort. Dessutom innebär PPC-emuleringen att programmet kräver mer av processorn vilket påverkar batteritiden (intressant för arbete under långa resor). Det ska också bli intressant att se hur väl det nya gränssnittet fungerar. Som ny switcher hade jag ett par brottningsmatcher med OS X gränssnitt innan jag började förstå hur det egentligen skulle användas. Liksom många andra irriterade jag mig på att det inte gick att maximera fönster men efter ett tag hade jag glömt bort det behovet. Ungefär så kan jag tänka mig att Office 2008 (och pc:ns motsvarighet i Office 2007) kommer att fungera de första månaderna. Jag kan redan nu tänka mig hur mycket klagomål det kommer att bli över gränssnittet för att den grejen om tre-fyra år helt blivit bortglömd.

Jag ser också fram emot Office 2008!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-01 01:21

den betan jag helt olagligt testat är sjukt seg, ungefär som 2004 på intel. Och jag ser inga speciellt nya nödvändiga funktioner förutom UI:t som lyfts lite, vilket iofs är sexigt.

gott nytt!

Bevaka tråden