Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tycker ni om Mac Office 2008?

Tråden skapades och har fått 214 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pgjores:

den betan jag helt olagligt testat är sjukt seg, ungefär som 2004 på intel. Och jag ser inga speciellt nya nödvändiga funktioner förutom UI:t som lyfts lite, vilket iofs är sexigt.

gott nytt!

Är word 2008 och word 2004 likvärda när det gäller funktioner och hur man hanterar dokument?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-02 12:20

Lustigt hur olika man jobbar. Office 2004 är min mest onödiga investering. Öppnar det kanske 1 gång i månaden. Detta bara för att vara säker på att kunna öppna filer jag får skickade till mig. Vet att iWork och Texthanteraren finns men de öppnar sällan mer avancerade dokument riktigt.

Annars lever jag i Mail och Texthanteraren som för övrigt innehåller mer funktioner än jag någonsin kommer behöva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-04 20:55

Undrar om man kan nu kan ha mer än en SMTP-server inlagd i 2008. Vore lämpligt.

Alltså, mer och mer tycker jag Micosofts mac-avdelning förlorat något viktigt.

Visst 2008 verkar kanon jämfört med 2004, och känns faktiskt modernt. Men att slopa Visual Basic i, framförallt, Excel förvandlar Excel från ett kompetent beräkningsprogram till ett uddlöst stapla-siffror-program. Helt sjukt beslut, faktiskt. Ingen som använder Excel seriöst på större företag kommer kunna använda Excel 2008. Word utan Visual Basic klarar man, men Excel?

Ursprungligen av Leftrustle:

Alltså, mer och mer tycker jag Micosofts mac-avdelning förlorat något viktigt.

Visst 2008 verkar kanon jämfört med 2004, och känns faktiskt modernt. Men att slopa Visual Basic i, framförallt, Excel förvandlar Excel från ett kompetent beräkningsprogram till ett uddlöst stapla-siffror-program. Helt sjukt beslut, faktiskt. Ingen som använder Excel seriöst på större företag kommer kunna använda Excel 2008. Word utan Visual Basic klarar man, men Excel?

Vad innebär denna förlust rent användarmässigt?

För övrigt går det väl utmärkt att använda Excel seriöst utan att för den sakens skull ligga till Visual Basics nåd. Det beror helt på vad du vill göra med programmet, och ser vi till antalet användare på "stora företag" (allmänt vedertagen definition är 500+ anställda) så kan jag för det första inte se hur de förlorar på det med tanke på att de tenderar till att inte ens använda mac. I övriga fall, vilken avdelning på ett företag förlorar på detta? Ingen på större företag använder Excel på mac över huvud taget...
Ekonomi- och sälj/marknadsavdelningar sitter till 99% med PC-datorer. Ingenjörer likaså. Ja, i princip ALLA på 500+ företag använder PC/Windows. Vem förlorar alltså på det?

Ursprungligen av Fredrik_s:

Vad innebär denna förlust rent användarmässigt?

För övrigt går det väl utmärkt att använda Excel seriöst utan att för den sakens skull ligga till Visual Basics nåd. Det beror helt på vad du vill göra med programmet, och ser vi till antalet användare på "stora företag" (allmänt vedertagen definition är 500+ anställda) så kan jag för det första inte se hur de förlorar på det med tanke på att de tenderar till att inte ens använda mac. I övriga fall, vilken avdelning på ett företag förlorar på detta? Ingen på större företag använder Excel på mac över huvud taget...
Ekonomi- och sälj/marknadsavdelningar sitter till 99% med PC-datorer. Ingenjörer likaså. Ja, i princip ALLA på 500+ företag använder PC/Windows. Vem förlorar alltså på det?

Att använda det som beräkningsprogram utan visual basic är omöjligt. Fördelen hittills med att använda Excel till beräkningar (i mitt fall byggnadskonstruktion) är att programmet är väldigt spritt och billigt. Istället för att betala 100000 för ett i realiteten ganska dåligt gjort specialprogram som inte gör det man vill att det ska göra alla gånger, kan man skriva egna program med Excel som alla kan ta del av. Och förut gällde det verkliogen alla, även de med mac. Men uppenbart vill inte Microsoft ha det så.

De, som jag, som jobbar hemma med dokument skapade på jobbet förlorar på det. Och bara för att 99% av alla som jobbar på större företag använder Windows betyder inte det att ingen förlorar på det. Uppenbart förlorar alla på det då den ordningen ytterligare cementeras med ett ej fullständigt Office för mac.

Insåg nu även att jag använder flertalet Word-dokument som är beroende av makron. Fan också, får väl köpa ny mac med så jag kan köra Parallells med Excel 2007....

Ursprungligen av Fredrik_s:

Ingen på större företag använder Excel på mac över huvud taget...

Hur kan du verifiera att dina påstående är sanna? Var kan vi andra hitta den fakta du bygger dina påståenden på?

  • Oregistrerad
  • 2008-01-19 23:15
Ursprungligen av micke_nkpg:

Hur kan du verifiera att dina påstående är sanna? Var kan vi andra hitta den fakta du bygger dina påståenden på?

Eftersom du inte heller vill bevisa motsatsen kan man ju utgå från antagandet att det är sant.

Det finns dock en mycket enklare modell, apples marknadsandel vs Mircrosofts marknadsandel.

Kan man bara öppna docx filer med office 2008

Ursprungligen av Leftrustle:

Alltså, mer och mer tycker jag Micosofts mac-avdelning förlorat något viktigt.

Visst 2008 verkar kanon jämfört med 2004, och känns faktiskt modernt. Men att slopa Visual Basic i, framförallt, Excel förvandlar Excel från ett kompetent beräkningsprogram till ett uddlöst stapla-siffror-program. Helt sjukt beslut, faktiskt. Ingen som använder Excel seriöst på större företag kommer kunna använda Excel 2008. Word utan Visual Basic klarar man, men Excel?

Då kanske det vore bra om Apple byggde ut iWork för att kunna matcha detta.

Jag instämmer till fullo att det slopade VB-stödet är trist, men samtidigt så har Excel ett alldeles ypperligt AppleScript-stöd som ger all den funktionalitet som VB ger, och faktiskt ytterligare en del.

Tyvärr innebär det att man måste skriva om makron till AppleScript, och det är inte alldeles enkelt, och självklart innebär det också att man måste ha dubbel koduppsättning

Min egen lösning på problemet kommer bli att behålla 2004-installationen och för de få dokument som jag ha makron i köra det under Rosetta, dvs precis som idag.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Min egen lösning på problemet kommer bli att behålla 2004-installationen och för de få dokument som jag ha makron i köra det under Rosetta, dvs precis som idag.

Jo, så får det bli, och det är vad en utvecklare från Microsoft rekommenderade i Macrumors forum.

Dock är det lite pinsamt att Open Source-världen lyckats få VB-skript att fungera i sina program, men Microsoft lyckas inte porta skräpet till mac. Mitt hopp står nu till att Microsoft helt dumpar VB och utvecklar något nytt, bättre, modernare som de hintat om att de kommer göra.

Ytterligare fråga; någon som vet om Entourage lirar med Exchange Server bättre nu?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-05 12:48

Jag installerade en Beta av Office 2008, men då står det att denna beta har gått ut och att jag måste kontakta Microsoft?

Jag kan inte ens avinstallera det, då kommer rutan upp att betan har gått ut.

Senast redigerat 2008-01-05 13:12

Någon som har en idé om när den svenska versionen skulle kunna tänkas komma om den amerikanska släpps den 15;e?

//Irre

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 00:44
Ursprungligen av ihrelius:

Någon som har en idé om när den svenska versionen skulle kunna tänkas komma om den amerikanska släpps den 15;e?

//Irre

Precis, detta är jag mycket intresserad av.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-07 14:08

Det ser för jävligt ut...så klart. MS kan inte göra snygg grafik - allt blir DisneyWorld hur än dom försöker anstränga sig. Såsigt, juvenilt, blaffigt. Ingen stringens, ingen soliditet. MS ikondesigners borde dessutom ha skjutits för länge, länge sedan.
Det är synd - ty t.ex. Word är en app i sin egen klass - ett standardverktyg - ordbehandlarnas Photoshop.

Öppna Pages (eller vilket Mac-program som helst) och ställ det bredvid MS amatörism. Om ni inte genast djupt i mellangärdet ser/känner att det är två världar som möts - smak/smaklöshet-skönhet/plotter-renhet/dagissmet-kristall/gegga - om ni inte ser detta på bråkdelen av en sekund så kan jag ändå inte förklara. Some just have it - some don't.
Hallelujah!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 00:44
Ursprungligen av mjg:

MS ikondesigners borde dessutom ha skjutits för länge, länge sedan.

Kanske bättre att skjuta de som valt tema. De som gör många av Microsoft symboler är inga mindre än mac-headsen iconfactory.Enligt mig några av de skickligaste symbolskaparna som finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-11 20:08

Någon som vet vad office 2008 kommer kosta? Man kan ju på macoteket köpa 2004 till ett billigare pris och få 2008 för några hundringar.
MEN kan det vara så att 2008 får ett nytt pris i sverige för att dollar är mindre värd nu än 2004?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-14 23:05

MSN i nya Office

Är det någon sanning i att MSN kommer att funka för oss i Office 2008?? Jag känner mig begränsad när jag inte kan tala och se en med PC. Är problemet löst med Office 2008??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-15 09:50

MSN Messenger är en gratis nedladdning och inget du kommer att behöva Office för. Det verkar som att Microsoft är på gång att fixa audio/video-funktioner för Messenger som fungerar över plattformsgränsen.

Läs vidare:
http://blogs.msdn.com/macmojo/archive/2007/11/12/a-chat-about-messenger.aspx

Testar word, insert footer - skiten hänger sig efter 5 sekunder
Testar ett nytt dokument, insert chart... skiten hänger sig igen efter 10 sekunder.

Känns dessutom segare än 2004-versionen som kör rosetta. Trodde det var omöjligt att göra något så kasst. Och jag som såg fram emot att köra word i native.

Ursprungligen av zingoalla:

Testar word, insert footer - skiten hänger sig efter 5 sekunder
Testar ett nytt dokument, insert chart... skiten hänger sig igen efter 10 sekunder.

Känns dessutom segare än 2004-versionen som kör rosetta. Trodde det var omöjligt att göra något så kasst. Och jag som såg fram emot att köra word i native.

På riktigt??

För mig funkar allt klockrent! Inga problem med hängningar och programmet går snuskigt mycket snabbare än gamla 2004. Du kanske skulle testa att avinstallera allt och köra in det på nytt?

Ursprungligen av zingoalla:

Testar word, insert footer - skiten hänger sig efter 5 sekunder
Testar ett nytt dokument, insert chart... skiten hänger sig igen efter 10 sekunder.

Känns dessutom segare än 2004-versionen som kör rosetta. Trodde det var omöjligt att göra något så kasst. Och jag som såg fram emot att köra word i native.

Jag har samma problem! Eller jag har i stort sett inte testat någonting men programmen tar en evighet att starta och är sjukt sega. Det underliga är också att när jag övervakar processoranvändningen så slår den ena kärnan(Core 2 Duo) i taket medans den andra nästan ligger i botten. Detta under uppstart alltså.

Löste ominstallationen problemet? Har inte själv kunnat testa än eftersom jag sitter på jobbet.

Ursprungligen av FelixSwensson:

Jag har samma problem! Eller jag har i stort sett inte testat någonting men programmen tar en evighet att starta och är sjukt sega. Det underliga är också att när jag övervakar processoranvändningen så slår den ena kärnan(Core 2 Duo) i taket medans den andra nästan ligger i botten. Detta under uppstart alltså.

Löste ominstallationen problemet? Har inte själv kunnat testa än eftersom jag sitter på jobbet.

Vad skumt att ni har fått såna problem! När ni installerade Office, avinstallerade ni den gamla versionen innan eller lät ni Office 2008-installatören ta hand om det?
Jag avinstallerade allt helt och hållet innan jag installerade 2008. Kanske kan ha nåt med det att göra? Jag vet inte... Testa så får ni se. Hoppas att ni får det att funka i alla fall!

Johan Arvidsson: Jag fick precis samma grej efter att jag installerat! Det var bara att starta om Safari så löste sig det problemet. Har inte sett av det sedan dess.

ska nog testa det, det här är ju löjligt

Synd att jag var så snabb att acceptera att 2008- installationsverktyget kastade 2004 versionen

Är det Office som ställt till något med typsnitten?

Office har ju alltid strulat med ens typsnitt utan att man kan styra över det. Har just installerat 2008 och nu ser det inte helt rätt ut när man ska kolla Aftonbladet och Expressen i Safari.

Aftonbladets rubriker lägger bokstäverna på varandra och Expressens försvinner helt.
Det funkade bra innan Office 2008 så jag antar att det är den som har sabbat något.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-18 20:28
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Office har ju alltid strulat med ens typsnitt utan att man kan styra över det. Har just installerat 2008 och nu ser det inte helt rätt ut när man ska kolla Aftonbladet och Expressen i Safari.

Aftonbladets rubriker lägger bokstäverna på varandra och Expressens försvinner helt.
Det funkade bra innan Office 2008 så jag antar att det är den som har sabbat något.

Det första jag alltid gör när jag installerat något från MS eller Adobe är att plocka bort alla typsnitt och samla dom på annan plats. Vill jag ha något av typsnitten lägger jag dom i Bibliotek/Fonts senare.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-19 14:55

Det går alltså inte alls att ha två olika versioner av MS Office i programmappen samtidigt?
Eller kanske inte ens att installera det så?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-01-19 19:22
Ursprungligen av mjg:

Det första jag alltid gör när jag installerat något från MS eller Adobe är att plocka bort alla typsnitt och samla dom på annan plats. Vill jag ha något av typsnitten lägger jag dom i Bibliotek/Fonts senare.

Lägger nya versionen in en typsnitten i Officemappen, precis som i Office 2004? Om så är det ju lättare att lokaliseradem och plocka bort dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-18 19:13

Får säga att det var långsammare än jag hoppades på. Tar dubbelt så lång tid att starta som Pages, både första gången, och då det är cachat. Och då tycker jag att Pages är långsamt...

Bevaka tråden