Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur småföretagare blir lurade

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-04 17:40
Ursprungligen av Macus:

Problemet är ju att telemarketingen har blivit så omfattande att det mer uppfattas som ett miljöproblem än som en accepterad marknadsföringsmetod.

Jag håller med dig till en viss del, men fortfarande är telefonen det viktigaste verktyget för många småföretagare för att få ut sitt budskap. I hårt konkurrent utsatta branscher räcker det inte med en annons i branschtidningen, utan man måste ligga på för att få in kunderna.

Ursprungligen av amun:

Jag håller med dig till en viss del, men fortfarande är telefonen det viktigaste verktyget för många småföretagare för att få ut sitt budskap. I hårt konkurrent utsatta branscher räcker det inte med en annons i branschtidningen, utan man måste ligga på för att få in kunderna.

Att ligga på för att få in kunder kan nog till viss del stämma, men jag har fått intrycket att det är mycket baserat på att kunden egentligen inte vill ha det som säljs.. men efter en stunds snackande så tycker kunden att att varför hade jag inte detta innan?, verkar hur fiffigt som helst Tyvärr tror jag man har fel belönings system för säljarna som gör att den oseriösa sidan som säger vad kunden vill höra och kanske inte sanningen alltid, gynnas. Jag var själv med om att en representant för bredbands bolaget skulle ge mig fast telefoni för 20 kr i månaden oavsett hur mycket jag ringde för. det lät ju bra! Döm av min förvåning när papprena kom hem. Inte ett ord av vad som var sagt och som jag godkännt fanns med i handlingarna. Jag blev förbannad och ringde Bredbands bolaget och sa att jag snackat med säljaren, som jag tagit namnet på givetvis. -tyvärr jobbade han inte kvar. typ en vecka senare... jag sa till dem att avsluta mina nuvarande abb hos dem här och nu i ren ilska, men jag har haft överaskningar som följd av detta samtal. Exempelvis ringde jag in och skulle kolla att det blev uppsagt... ja det är satt att upphöra efter att de extra 12 månaderna som jag tecknat mig för i och med mitt godkännande av fast abb för 99 kr i månaden på fast telefoni.
ja, sagan är inte slut än...men jag har blivit slipad på att vara saklig och argumentera med dem tills dess att de ger sig, jag lägger inte på innan, en sak i taget får man ta och till slut blir man av med dem och deras smått hotfulla ton när man vill klargöra läget om hur jag tänker gå vidare med det här

SÄG NEJ om de så skall ge dig en gratis semester resa runt jorden:cool:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-03-05 13:41
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Att ligga på för att få in kunder kan nog till viss del stämma, men jag har fått intrycket att det är mycket baserat på att kunden egentligen inte vill ha det som säljs.. men efter en stunds snackande så tycker kunden att att varför hade jag inte detta innan?, verkar hur fiffigt som helst

Löjlig förenkling av verkligheten.

  • Medlem
  • 2007-03-19 11:08

Bra talat! Det är tyvärr så här det blivit, allt tack vare en handfull oseriösa TM-bolag.

Ursprungligen av Macus:

Problemet är ju att telemarketingen har blivit så omfattande att det mer uppfattas som ett miljöproblem än som en accepterad marknadsföringsmetod.

  • Medlem
  • 2007-03-18 18:47

Att telemarketing förekommer B2B är helt naturligt. Bara att titta på orderfrekvensen, hur många spontana ordrar tecknas för t ex en internettjänst eller liknande om du gör ett massutskick (där det mesta går i företagens papperskorg) respektive om du ringer företagen i fråga?! Kostnadseffektivitet med andra ord. I dag är utskick ofta komplement till telemarketing i stället för omvänt som det var förr i tiden. Finns många duktiga telefonförsäljare också. Precis som det finns dåliga bilförsäljare och vitvarusäljare.....och listan kan göras hur lång som helst.

På tal om telemarketing... jag önskar att jag var en sådan bra skådis som denna person som fick ett telemarketing samtal.
http://a1.vox.com/6a00c225203796f21900c2252ab8c18e1d-mp3

Jag gillar den här:

http://warpdrive.se/17807

*flin*

  • Medlem
  • 2007-03-18 22:48

En sådan människa kan ju inte vara frisk. Telefonförsäljare är inte en företeelse, det är ett arbete precis som mycket annat. Det finns människor i det här landet som hellre väljer att jobba med ett lågstatusjobb som telefonförsäljare, än att vara arbetslösa och kanske ligga samhället till last.

Tycker man att det du länkade till är ok, kan man ju även tycka att det är ok att kanske sumpa hjulen på P-vakternas bilar eller kanske skicka brandbomber till SDR?! Man behöver inte gilla telemarketing, men det är isåfall betydligt "större" att avböja och eventuellt lägga på, än att personangripa säljaren. De sitter inte där och ringer för att de njuter av att störa dig, utan för att de behöver pengar för sitt uppehälle som alla andra. Och, snacket jag hört tidigare om att det bara är osnutna gymnasieelever som sitter där och stör folk för att få extra fickpengar stämmer inte..... finns även gott om medelålders som inte fått det jobb de vill ha än.

Jag har själv jobbat med försäljning och marknadsföring i många år och även provat på telefonförsäljning. Både inom B2B och konsumentsidan. Jag har även coachat säljare.

Kontentan av det hela; -det går lika bra att avböja vänligt men bestämt, precis som det går att sätta en "Ej reklam"-skylt på dörren. De flesta respekterar trots allt detta. Skulle man förbjuda telemarketing som försäljningskanal skulle många företag ha mycket svårt att nå ut, då andra kanaler kräver för stor insats i förhållande till utdelningen. Alla företag har inte så stora resurser och som jag nämnde tidigare, utskick i pappersform går ofta till pappersinsamlingen och kostar mycket pengar att framställa.

Tack för ordet.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag gillar den här:

http://warpdrive.se/17807

*flin*

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kontentan av det hela; -det går lika bra att avböja vänligt men bestämt, precis som det går att sätta en "Ej reklam"-skylt på dörren.

Om det vore så hade allt varit frid och fröjd från min sida. 85% av de som ringer mig fortsätter tjata, och man kan med andra ord bara kan visa att man inte är intresserad genom att slänga på luren.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Skulle man förbjuda telemarketing som försäljningskanal skulle många företag ha mycket svårt att nå ut, då andra kanaler kräver för stor insats i förhållande till utdelningen.

Menar du på allvar att man ska vara tvingad att lägga sin tid på att lyssna på försäljare – bara för att deras produkter är så dåliga att de bara går att kränga via telefon? Min telefon har jag främst för att mina kunder skall kunna nå mig, inte för att vara snäll och köpa telefonförsäljares saker.

Personliga säljbrev med uppföljande telefonsamtal tycker jag dock är något annat. I det fallet handlar det om produkter företaget i fråga tro sig kunna passa mig – och jag är där inte bara ett namn på en lista..

Ursprungligen av Korsriddaren:

Kontentan av det hela; -det går lika bra att avböja vänligt men bestämt, precis som det går att sätta en "Ej reklam"-skylt på dörren. De flesta respekterar trots allt detta.

Öh? Nej, det gör de verkligen inte och det är just det som är problemet.

  • Medlem
  • 2007-03-19 11:09

Jag tror inte det är sunt att generalisera som du gör. Dessutom, du kan alltid lägga på luren först eller hur?!

Ursprungligen av TZW:

Öh? Nej, det gör de verkligen inte och det är just det som är problemet.

Ursprungligen av Korsriddaren:

De sitter inte där och ringer för att de njuter av att störa dig, utan för att de behöver pengar för sitt uppehälle som alla andra.

Det gäller förvisso även dem som gör inbrott i din bil och de som odlar cannabis i Afghanistan. Telemarketing är till skillnad från dessa företeelser inte olagligt, men alla har ändå ett personligt ansvar för vad man lånar ut sig till.
Dock kan jag hålla med om att man inte ska förnedra personer i en svag och utsatt ställning, det finns alltså ingen anledning att vara otrevligare än nödvändigt. Men är uppringade säljare stöddiga och dryga kan jag vara det tillbaka.

Ursprungligen av Klabbsock:

Det gäller förvisso även dem som gör inbrott i din bil och de som odlar cannabis i Afghanistan. Telemarketing är till skillnad från dessa företeelser inte olagligt, men alla har ändå ett personligt ansvar för vad man lånar ut sig till.

Men vad denna tråd handlar om är ju när telemarketing inte handlar om att sälja utan om att lura kunderna, vilket inte är lagligt. Men precis som inbrottstjuven så försörjer man sig, och precis som för cannabisodlaren så tar någon annan det mesta av vinsten för brottet. Ingen ursäkt.

En grej till om tobakshandelssvindeln: VDn för svindlarföretaget hade mage att kläcka ur sig att "– Det är lättare att säga att man blivit lurad än att erkänna att man övertalats av en skicklig säljare när man ångrar sig." Dvs en bra säljare är för honom inte en säljare som övertygar en kund om att han vill ha en produkt, utan en som lurar på en något som man inte vill ha och inte anser sig ha beställt. Stor skillnad i mina ögon.

Här är artikeln.

http://www.corren.se/archive/2007/11/29/jhcdshfujed3ul9.xml

Alla företag har inte så stora resurser... så det är ok att använda mina? Nej, det blir ingen räkning för att jag svarar i telefonen. Men vet den som ringer hur mycket det stör tankeflödet när någon ringer som man inte vill tala med? Det kostar mig pengar.

Skicka mig ett brev på posten om du vill sälja mig något. Ring mig inte. Jag ringer dig. :b

  • Medlem
  • 2007-03-19 10:58

Men.......stäng telefonen för inkommande samtal då. Tror du på fullt allvar att du kan välja vilka som får ringa till dig bara för att du står för abonnemanget?

Utskick vid uppsökande försäljning i B2B idag är ofta inte särskilt meningsfullt. I vissa branscher kan det funka, men i många gör det inte det.

Jag hjälpte en företagare för några år sedan. Han anordnade en stor konferens tillsammans med ett par företagarkollegor. För att få in 300 anmälda deltagare var han tvungen att göra 7 000 utskick. Vet du vad det kostar? Porto, tryckkostnad etc, etc. Hade man kört telemarketing hade man uppnått volymen mycket snabbare och till lägre kostnad.

TM var dock inte så utbrett på den tiden då detta ägde rum. Idag är det hur vanligt som helst att företag ringer och bokar in både möten och annat med andra företag, UTAN att de blir särskilt oseriöst behandlade.

Jag anser fortfarande inte att det finns en legitimitet att behandla telefonförsäljare illa bara för att man anser sig störd, eller för att säljarna genom orutin ger ett oproffsigt intryck. Vill man undvika marknadsföringskanaler man inte själv valt tycker jag man skall slänga alla tidningar, dra ur telefonen, stänga radion och tv-n. Dra ner rullgardinen och lås dörren också för säkerhets skull

Ursprungligen av bjelkeman:

Alla företag har inte så stora resurser... så det är ok att använda mina? Nej, det blir ingen räkning för att jag svarar i telefonen. Men vet den som ringer hur mycket det stör tankeflödet när någon ringer som man inte vill tala med? Det kostar mig pengar.

Skicka mig ett brev på posten om du vill sälja mig något. Ring mig inte. Jag ringer dig. :b

  • Oregistrerad
  • 2007-03-19 14:17

Som före detta telefonförsäljare kan jag säga att det värsta med jobbet var alla förbannade djävla idioter man var tvungen att snacka med. Jag stod ut i sju månader. VIssa andra slutade efter två veckor. Det dröjde inte länge innan jag och många andra började hata kunderna. Det givna ämnet på fikarasterna var vilka idioter vi hade snackat med nyligen. Jag såg hur en tjej bröt ihop och grät efter att ha haft något svin på tråden. En annan kollega blev mordhotad, men efter att "kunden" fått veta att allt spelades in var han inte så stursk längre.
Dessutom var kontrakten tidsbaserade. Det fanns ingen fast anställning. Sålde man inte var det i princip tack och hej. MItt kontrakt sa att jag skulle jobba _minst_ 12 timmar i veckan. En vecka då jag var uppskriven för 40 timmar fick jag bara 2x4 timmar i sjukersättning, eftersom kontraktet bara sa att jag skulle arbeta 3x4 timmar... Och chefen pimplade whiskey inne på sitt kontor och var allmänt vresig.
Ett par år efter att jag slutade händer det fortfarande att jag drömmer om att jag sitter som en galärslav fastkedjad framför datorn med headsetet, och att jag talar med någon ärkeidiot. Varenda gång är jag lika glad över att så inte är fallet när jag vaknar.

  • Medlem
  • 2007-03-19 14:32

En mycket målande beskrivning. Bra att båda sidor framställs här

Ursprungligen av Doktor G:

Som före detta telefonförsäljare kan jag säga att det värsta med jobbet var alla förbannade djävla idioter man var tvungen att snacka med. Jag stod ut i sju månader. VIssa andra slutade efter två veckor. Det dröjde inte länge innan jag och många andra började hata kunderna. Det givna ämnet på fikarasterna var vilka idioter vi hade snackat med nyligen. Jag såg hur en tjej bröt ihop och grät efter att ha haft något svin på tråden. En annan kollega blev mordhotad, men efter att "kunden" fått veta att allt spelades in var han inte så stursk längre.
Dessutom var kontrakten tidsbaserade. Det fanns ingen fast anställning. Sålde man inte var det i princip tack och hej. MItt kontrakt sa att jag skulle jobba _minst_ 12 timmar i veckan. En vecka då jag var uppskriven för 40 timmar fick jag bara 2x4 timmar i sjukersättning, eftersom kontraktet bara sa att jag skulle arbeta 3x4 timmar... Och chefen pimplade whiskey inne på sitt kontor och var allmänt vresig.
Ett par år efter att jag slutade händer det fortfarande att jag drömmer om att jag sitter som en galärslav fastkedjad framför datorn med headsetet, och att jag talar med någon ärkeidiot. Varenda gång är jag lika glad över att så inte är fallet när jag vaknar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-19 15:22

Rent krasst kan jag tycka att om man inte kan hantera telefonförsäljare och att vara så pass medveten om vad som sägs att man blir lurad så kanske man inte heller skall försöka sig på att driva ett företag.

Sen har jag själv aldrig haft några problem med telesäljare men tycker det var väldigt skoj när de ringde och skulle sälja telefoni till huvudägaren till ett av sveriges största telebolag... kunde liksom aldrig låta bli att fråga om de visste vart de hade ringt... hehe

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-03-19 15:39

Telefonförsäljare som accepterar att man säger nej är OK, de skall ju dock försörja sig. Trist när det ringer folk från samma företag 3 gånger samma vecka och man fortfarande inte är intresserad.

Det värsta jag varit med om är killen som ringer och vill få mig att byta teleoperatör till Telenor, vilket jag överhuvudtaget inte skulle fundera på. Jag säger lungt och stilla nej tack varvid han fortsätter och vill veta vad jag betalar idag. Eftersom han inte greppar läget lägger jag helt enkelt på och glömmer det hela. Döm om min förvåning då det en stund senare kommer ett SMS där han påpekar att det är oförskämt att lägga på !!! Tala om att jag blev förvånad. Nåväl, jag vidarbefordrade SMS:et med hand telefonnummer till Telenors kundtjänst med tillsammans med ett tydligt budskap om vad jag tyckte och tänkte. Fick ganska snabbt tillbaka ett svar som var tämligen spakt och ursäktande. tror att killens karriär blev tämligen kort....

Faktum är ju, som sagt, att TM är oerhört effektivt. Företaget som jag jobbar på har bäst resultat i hela landet när det gäller den specifika produkt och det kundsegment som vi jobbar med och vi har inga andra kanaler än TM. Vi gör till och med större resultat än produktens tillverkares egna butiker, fast de lägger miljoner på reklam och marknadsföring.

Jag förstår dock att man kan irritera sig på amatörmässiga säljare som ringer och vägrar ge upp trots att de saknar argumenten.

Jag säger alltid till mina säljare att de ska lämna de kunder i fred som inte vill prata med oss. Problemet är att vissa har en helt snedvriden bild av vår produkt så ibland måste man ta kampen och det är klart att det kan tolkas som påfrestande för somliga kunder. Vi gör affärer varje vecka där samtalen börjar med att kunderna säger någonting i stil med att "det där ska vi absolut inte ha för det är så dåligt!" och ytterst få av dem klagar i efterhand.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-04-21 15:53

Jag förstår verkligen att man blir irriterad av telefonförsäljare. Men det behöver verkligen inte vara så svårt att avsluta det både snabbt och snyggt.

Det telefonsäljaren exploaterar är ju en sorts artighet och vänlighet som finns inbyggd i kulturen, i vår sociala uppfostran. Men även vårt behov av kontakt exploateras. Många människor är ensamma.

Det första och viktigaste att prova på är att gå emot sin inlärda reflex att inte avbryta. Avbryt! Du behöver inte vara burdus. Bara avbryt, ursäkta dig inte, utan fråga lugnt och stilla:

–Vad är det du vill sälja?

Om han/hon inte lyssnar så upprepa frågan, och där har Du rätt att i ditt tonfall visa berättigad irritation. För det är Du som är viktig, inte säljaren. De ska lyssna på Dig.

Försöker de då lägga ut texten igen, så avbryt igen bara:

–Exakt vad är det du vill sälja?

Svarar de inte så upprepa, eller lägg på luren.

När de svarat är det bara att säga:

–Tack, men jag är inte intresserad! Och sedan själv bara lägga på luren.

Du behöver inte låta ditt sinne fyllas upp av en massa tröttande ilska för att göra detta. Du behöver heller inte må dåligt efteråt. Det finns ingen anledning att ha dåligt samvete om du själv uppträder korrekt.

Det är viktigt att ta över samtalet, att Du blir den drivande i samtalet. Att förväntningen på respons flyttas över från dig till säljaren.

Jag utgår alltid från att jag aldrig behöver någons tjänster när de ringer. Det är det enklaste. Om jag behöver bättre villkor så kan jag fixa det med egna små marknadsundersökningar på nätet eller genom att ringa och fråga. Sådana som erbjuder saker av typen: "nu eller aldrig" avfärdar jag alltid konsekvent som lurendrejare.

---

Men detta kanske ändå är så svårt för dig att du blir lidande, att ditt dåliga samvete gör sig gällande. Det är inte så lätt att lägga våra föräldrars och lärares mödosamma slit med vår fostran åt sidan i en handvändning.

Komplikationen kan ju vara om du verkligen inte klarar av att gå emot. Det är ju visserligen en svaghet hos dig isåfall. Men vi har rätt att vara svaga och ändå slippa köpa saker av säljare som ringer på våra telefoner.

Om du känner att du inte klarar att möta deras respons så säg bara "nej tack" och lägg på, eller lägg av luren och låt de prata utan respons.

Säljarna är ingenting utan ditt hummande och lyssnande, kom ihåg det.

Näst efter att vinna en kund så ligger tiden säljaren närmast om hjärtat. Det "intresse" säljaren visar dig existerar inte. Så fort du blir besvärlig på rätt sätt så minskas säljarens intresse snabbt.

Här är några inlägg som går i försvar för säljarna och till viss del håller jag med. Det finns ingen anledning att själv behandla andra illa om det går att undvika. Men! Stort MEN!!! Ingen säljare i världen har någon som helst rätt att ha några förväntningar på dig. Säljaren har ringt upp dig för att försöka göra en förtjänst. Det är helt och hållet hennes/hans problem. Om de inte trivs med sitt jobb så kan du inte ta det sociala ansvaret på dig.

Mitt huvudråd:

Du ska inte svara på deras frågor, de ska svara på dina! Gör de inte det på ett tydligt och kortfattat sätt, så avsluta själv samtalet snabbt.

Orkar du inte gå emot dem i ett samtal så gör vad du finner bäst så länge du inte gör något brottsligt.

Enklast är att bara lägga på.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-08-11 11:36

Wow! Jag vill nominera ranas inlägg (återgivet nedan) till 99.se:s förtjänstmedalj i silver med eklöv, med motivationen att hon (han?) kommer med något radikalt nytt i debatten. Rana skriver att vi blir arga för att säljarna utnyttjar en inlärd kod hos oss. Rana skriver att vi istället för att bli arga kan använda samtalen till att göra oss medvetna om vår kod och sedan lära om, så att vi snabbt kan överge koden när den hämmar oss, som vid TM. Jag har nu provat, det funkar! Jag längtar redan efter nästa samtal. Tack för tipset rana. Vi blir nog aldrig fria från TM-säljare med dåliga produkter, men om vi får lite bättre självinsikt under tiden, så har vi ju ändå tjänat lite på samtalen.

Ursprungligen av rana:

Jag förstår verkligen att man blir irriterad av telefonförsäljare. Men det behöver verkligen inte vara så svårt att avsluta det både snabbt och snyggt.

Det telefonsäljaren exploaterar är ju en sorts artighet och vänlighet som finns inbyggd i kulturen, i vår sociala uppfostran. Men även vårt behov av kontakt exploateras. Många människor är ensamma.

Det första och viktigaste att prova på är att gå emot sin inlärda reflex att inte avbryta. Avbryt! Du behöver inte vara burdus. Bara avbryt, ursäkta dig inte, utan fråga lugnt och stilla:

–Vad är det du vill sälja?

Om han/hon inte lyssnar så upprepa frågan, och där har Du rätt att i ditt tonfall visa berättigad irritation. För det är Du som är viktig, inte säljaren. De ska lyssna på Dig.

Försöker de då lägga ut texten igen, så avbryt igen bara:

–Exakt vad är det du vill sälja?

Svarar de inte så upprepa, eller lägg på luren.

När de svarat är det bara att säga:

–Tack, men jag är inte intresserad! Och sedan själv bara lägga på luren.

Du behöver inte låta ditt sinne fyllas upp av en massa tröttande ilska för att göra detta. Du behöver heller inte må dåligt efteråt. Det finns ingen anledning att ha dåligt samvete om du själv uppträder korrekt.

Det är viktigt att ta över samtalet, att Du blir den drivande i samtalet. Att förväntningen på respons flyttas över från dig till säljaren.

Jag utgår alltid från att jag aldrig behöver någons tjänster när de ringer. Det är det enklaste. Om jag behöver bättre villkor så kan jag fixa det med egna små marknadsundersökningar på nätet eller genom att ringa och fråga. Sådana som erbjuder saker av typen: "nu eller aldrig" avfärdar jag alltid konsekvent som lurendrejare.

---

Men detta kanske ändå är så svårt för dig att du blir lidande, att ditt dåliga samvete gör sig gällande. Det är inte så lätt att lägga våra föräldrars och lärares mödosamma slit med vår fostran åt sidan i en handvändning.

Komplikationen kan ju vara om du verkligen inte klarar av att gå emot. Det är ju visserligen en svaghet hos dig isåfall. Men vi har rätt att vara svaga och ändå slippa köpa saker av säljare som ringer på våra telefoner.

Om du känner att du inte klarar att möta deras respons så säg bara "nej tack" och lägg på, eller lägg av luren och låt de prata utan respons.

Säljarna är ingenting utan ditt hummande och lyssnande, kom ihåg det.

Näst efter att vinna en kund så ligger tiden säljaren närmast om hjärtat. Det "intresse" säljaren visar dig existerar inte. Så fort du blir besvärlig på rätt sätt så minskas säljarens intresse snabbt.

Här är några inlägg som går i försvar för säljarna och till viss del håller jag med. Det finns ingen anledning att själv behandla andra illa om det går att undvika. Men! Stort MEN!!! Ingen säljare i världen har någon som helst rätt att ha några förväntningar på dig. Säljaren har ringt upp dig för att försöka göra en förtjänst. Det är helt och hållet hennes/hans problem. Om de inte trivs med sitt jobb så kan du inte ta det sociala ansvaret på dig.

Mitt huvudråd:

Du ska inte svara på deras frågor, de ska svara på dina! Gör de inte det på ett tydligt och kortfattat sätt, så avsluta själv samtalet snabbt.

Orkar du inte gå emot dem i ett samtal så gör vad du finner bäst så länge du inte gör något brottsligt.

Enklast är att bara lägga på.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-12 16:03

Motmanuskript - mycket effektiv:
http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html

Hahah! Tackar för den, hysteriskt kul och måste användas nästa gång!

  • Medlem
  • Härjedalen
  • 2007-08-06 20:26

Enda sättet jag har fått telefon försäljare att sluta ringa är att verka djävligt intresserad och fråga om produkterna sedan efter typ 1 timme beror på hur mycket tid man själv har säger man bar a att de ve intressanta produkter men att man inte är intresserad.

Ett tag hade jag minst en telefon försäljare som ringde i veckan men efter 4 sådana samtal har jag inte haft ett enda på 6 månader

ps. fungerar även kanon med dörrförsäljare bjud in dem.
men bjud för tusan inte på fika sen är bara att lirka in dem i tryggheten att de ska få sälja men sen avslutar man bara med att man inte är intresserad efter ca 1 timma
Minen man får är guld värd
Men man måste ha lite tid för att det skall fungera:-)

saken är ju den att de får provision och har en viss tid på sig att slut föra ett sälj så säger man nej direkt så har de lite tid att försöka tjata till sig ett sälj
men har du tagit upp deras tid i 1 timme och sedan tvär ändrar dig så vill de oftast lägga på och ringa någon annan de har inte tid att börja argumentera

  • Medlem
  • 2007-08-06 21:42

Fy va dålig stil! Varför slösa säljarens tid när du inte själv vill få din tid bortslösad av säljare? Inte särskilt storsint.

Ursprungligen av Jonass:

Enda sättet jag har fått telefon försäljare att sluta ringa är att verka djävligt intresserad och fråga om produkterna sedan efter typ 1 timme beror på hur mycket tid man själv har säger man bar a att de ve intressanta produkter men att man inte är intresserad.

Ett tag hade jag minst en telefon försäljare som ringde i veckan men efter 4 sådana samtal har jag inte haft ett enda på 6 månader

ps. fungerar även kanon med dörrförsäljare bjud in dem.
men bjud för tusan inte på fika sen är bara att lirka in dem i tryggheten att de ska få sälja men sen avslutar man bara med att man inte är intresserad efter ca 1 timma
Minen man får är guld värd
Men man måste ha lite tid för att det skall fungera:-)

saken är ju den att de får provision och har en viss tid på sig att slut föra ett sälj så säger man nej direkt så har de lite tid att försöka tjata till sig ett sälj
men har du tagit upp deras tid i 1 timme och sedan tvär ändrar dig så vill de oftast lägga på och ringa någon annan de har inte tid att börja argumentera

Ursprungligen av Korsriddaren:

Fy va dålig stil! Varför slösa säljarens tid när du inte själv vill få din tid bortslösad av säljare? Inte särskilt storsint.

Ja, ack vad synd det är om dem. Jag är en dålig människa. Buhu.

  • Medlem
  • 2007-08-06 23:17

Verkligen trevligt med medmänsklighet och förståelse för andras situation. Tänk om alla kunde resonera på detta sätt. Vi skulle få det som man hade under Sovjettiden och ingen skulle störas av onödig marknadsföring. Mysigt.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, ack vad synd det är om dem. Jag är en dålig människa. Buhu.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Verkligen trevligt med medmänsklighet och förståelse för andras situation. Tänk om alla kunde resonera på detta sätt. Vi skulle få det som man hade under Sovjettiden och ingen skulle störas av onödig marknadsföring. Mysigt.

Sovjet för att nån idiot inte får sälja strumpor till mig eller brevpapper ?
Värst vad du tar i.

  • Medlem
  • 2007-08-10 01:31

Av respekt för forumet och dess regler, liksom för andra människor, så tar jag inte i mer än nödvändigt... Ditt sätt att uttrycka dig om andra människor är avskyvärt. Att kalla en säljare för idiot bara för att dennes verksamhet stör dig är ganska magstarkt. Jag har själv jobbat med telemarketing och har examen i marknadsföring, men jag är ALDRIG otrevlig mot säljare som stör mig.

Är man bara tillräckligt bestämd tar samtalet slut direkt. Jag ger aldrig en säljare (som stör mig) chansen att varken slösa bort min eller sin egen tid. Oavsett den i andra änden är en amatör eller en bredflabbad groda, så är jag ändå inte respektlös.

Att vara telefonförsäljare är inte nåt fantastiskt jobb, och definitivt inte bra betalt. Men, det är en mycket bra säljerfarenhet och om man har nåt i huvudet lär man sig även att lyssna på andra människor.

Ursprungligen av Goflorp:

Sovjet för att nån idiot inte får sälja strumpor till mig eller brevpapper ?
Värst vad du tar i.

Bevaka tråden