Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur småföretagare blir lurade

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Här är de bluffar jag känner till:

Bluff 5
- Hej, vi har fått en förfrågan att registrera domänen mac99.se, men eftersom det är så likt ditt företagsnamn ville vi fråga dig om du vill ha det. Du måste svara direkt, så faxar jag ett avtal på faxen som du skriver på och retunerar.

Priset för registreringen är hutlöst och någon förfrågan har de naturligtvis inte fått in. IIS.se har en lista över domänskojare. Jag som har koll, tycker alltid det är roligt att försöka diskutera just den saken med dem.

Bluff 6
- Hej, vi ringer från Konstiga-adress-sajten.se och ville bara kontrollera din uppgifter inför kommande publicering.

Samtalet är upplagt som att det inte kostar något och vips har du fått en faktura.

Ursprungligen av Christian Å:

Bluff 5
- Hej, vi har fått en förfrågan att registrera domänen mac99.se, men eftersom det är så likt ditt företagsnamn ville vi fråga dig om du vill ha det. Du måste svara direkt, så faxar jag ett avtal på faxen som du skriver på och retunerar.

Priset för registreringen är hutlöst och någon förfrågan har de naturligtvis inte fått in. IIS.se har en lista över domänskojare. Jag som har koll, tycker alltid det är roligt att försöka diskutera just den saken med dem.

Bluff 6
- Hej, vi ringer från Konstiga-adress-sajten.se och ville bara kontrollera din uppgifter inför kommande publicering.

Samtalet är upplagt som att det inte kostar något och vips har du fått en faktura.

Tack, där är ju precis sådana där fall jag for efter! Den sista tycker jag är värst, man måste väl spela in samtalet om man inte ska åka på deras räkning på ingenting? Den första är mer uppenbar, "måste slå till genast" är lite misstänkt.

Nu när .se-registreringar är billiga och sker i realtid ska man ju regga domänen under samtalet!

Att du är ute efter att bråka och hetsa upp stämningen Jogin är det tyvärr ingen tvekan om. Jag tänker inte lägga någon energi på att svara på dina angrepp, även om jag tycker att du kanske borde lära dig lite hyfs och kanske lära dig att vara lite ödmjuk och förstå att andra människor ibland har andra upplevelser, uppfattningar och åsikter.

Här får du en virtuell kram av mig, det kan du behöva.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-12 15:02

Ledsen, men all ödmjukhet i världen kommer aldrig få mig att begripa hur man inte klarar av en så enkel sak som att säga nej tack och lägga på luren. Så är det faktiskt.

Förövrigt så har du ju inte särskilt mycket förståelse för andra människor själv, som drar alla telefonförsäljare över en kam. Det är ett jobb bara, ett jobb som alla möjliga olika människor blir tvungna att ta när det är ont om andra jobb och de behöver pengar. Och, som någon annan nämnde så är det minsan hedervärt att ta ett sånt skitjobb istället för att bara stämpla. Men det saknar du ju förståelse för helt och hållet. Du kanske inte borde stå på frontlinjen och kräva andra människors förståelse när du är så trångsynt själv?

Ja, det blev ju en väldigt givande diskussion det här (notera att jag är ironisk).

Problemet är inte att varje gång en säljare ringer så går allt åt helvete, det tror jag du förstår. Problemet är de säljare som inte är seriösa, tyvärr är det så många oseriösa säljare som ringer att många (jag och några till i den här tråden till exempel) att till slut känns det som att det inte är någon mening att prata med en enda säljare som ringer. Hur ska jag veta att personen är seriös, att företaget är seriöst? Helt omöjligt. Bevisligen har ju till och med välrenommerade företag som Bredbandsbolaget problem med oseriösa säljare. Hur tusan ska jag veta om säljaren är seriös eller inte?

Lika bra att då hålla sig till saker som man kan få verifierat, att söka upp de tjänster jag behöver. Genom hemsidor, utskick och kanske själv ringa till företaget. Men då sker det på mina villkor, inte på säljarens. Det är också halva poängen med telefonförsäljning/telemarketing att det är på säljarens villkor, säljaren har initiativet och erfarenheten. Det känns inte som att det gynnar mig som konsument alls.

Nä, jag kommer fortsätta säga nej, eller om möjligt kräva skriftlig information (och som en del nämner här, börja banda samtal med säljare), men framförallt själv söka upp de tjänster jag behöver och vill ha.

Ursprungligen av William WM:

Problemet är de säljare som inte är seriösa, tyvärr är det så många oseriösa säljare som ringer att många (jag och några till i den här tråden till exempel) att till slut känns det som att det inte är någon mening att prata med en enda säljare som ringer. Hur ska jag veta att personen är seriös, att företaget är seriöst? Helt omöjligt. Bevisligen har ju till och med välrenommerade företag som Bredbandsbolaget problem med oseriösa säljare. Hur tusan ska jag veta om säljaren är seriös eller inte?

Precis. När bluffmakarna ringt tillräckligt många gånger, och lurat en ett par gånger, då höjer man efter hand misstänksamheten, och det är inte speciellt kul. Varje säljare som ringer får en att gå in i försvarsläge, man måste analysera det de säger väldigt noga... eller bara schasa iväg dem. Helst skall man göra det så fort som möjligt, eftersom det där försvarsläget är så jobbigt.

Men eftersom de dessutom försöker komma in under falsk flagg (försöker få det att låta som något helt annat) så räcker det inte att bara lägga på för säljare, man måste kunna så många av bluffmakarnas knep som möjligt. De låtsas ringa för någon man redan är kund hos, de låtsas samla information, de låtsas vilja ge bort något gratis...

Jag tror det enda man kan göra är att utgå från att de som ringer inte har rent mjöl i påsen, inte ens säljare från stora välkända företag. Det är inte roligt att misstänkliggöra alla, men "better safe than sorry" känner jag.

Problemet med telefonsäljare är maktförskjutning i samtalet, en säljare har alltid överhanden i en säljsituation - säljaren vet; marginalen på köpet (= prutmån), lagstiftning (och hur man möjligtvis går runt den), prisläget gentemot konkurrenterna, och självklart en hel del säljknep (social förmåga, erfarenhet m.m.). Jag som köpare är alltid i underläge, men det är ok, det är något vi måste acceptera om vi går in i en butik.

Problemet med telefonförsäljare är att jag som kund är i ett än större underläge, särskilt om det som sägs inte är helt korrekt. De enda saker jag kan göra för att skydda mig är:

* Spela in samtal
* Kräva skriftlig bekräftelse/förfrågan/förslag
* Ta namn och kontaktuppgifter på säljaren
* Kanske chefs namn för säljaren också
* Medan du pratar med säljaren, gör lite sökningar på nätet och se om du hittar jämförande priser någonstans - ger dig lite manöverutrymme
* Gå aldrig med på något över telefon, bättre att tacka nej direkt om det känns skumt

Var alltid trevlig och korrekt, men beter sig säljaren illa så (tycker i alla fall jag) har du ingen skyldighet att vara trevlig tillbaka.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-13 14:16

Härligt med en grundkurs i sunt förnuft, William. Priceless!

Ursprungligen av Jogin:

Härligt med en grundkurs i sunt förnuft, William. Priceless!

Varsågod! Det var så lite så...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-13 14:26

Det är väldigt mycket känslor inblandade i den här diskussionen. Och det kan man förstå för det går att bli väldigt, väldigt upprörd på telefonförsäljare.

Jag tror att orsaken till att diskussionen är så hetsig är att ni har helt olika erfarenheter av telefonförsäljare. Det är ganska uppenbart att några av er har råkat ut för mer aggressiva försäljare och kanske tom har blivit lurade, medan andra sidan är, eller har varit, försäljare själva eller bara råkat ut för vänliga och sakliga påringningar.

Jag förstår alla er som är förbannade. När någon tar sig in i ens liv, på vilket sätt det än är, så förväntar man sig lite respekt för att acceptera detta. De telefonförsäljare vi egentligen pratar om i den här tråden (som jag har förstått det) saknar all form av respekt. Och jag tycker inte att man kan försvara dem för att de har det som jobb.

Och jag tycker att det är fel att uppmana folk att gå ut "och göra något", för det är ju precis det man gör genom att ta upp problemet här på forumet. Vi säger vad vi tycker och kan kanske tillslut diskutera fram en lösning som iaf vi är nöjda med och som vi sedan kan försöka få andra att acceptera.

Ursprungligen av klas:

Jag förstår alla er som är förbannade. När någon tar sig in i ens liv, på vilket sätt det än är, så förväntar man sig lite respekt för att acceptera detta. De telefonförsäljare vi egentligen pratar om i den här tråden (som jag har förstått det) saknar all form av respekt. Och jag tycker inte att man kan försvara dem för att de har det som jobb.

Jag håller helt och hållet med, det vi pratar om i första hand (det som tråden började handla om) är de som ringer och luras, vad kan jag göra för att skydda mig från oseriösa lirare?

Tråden handlade ursprungligen om vilka bluffar oseriösa företag försöker sig på och genom att synliggöra dem så kan fler undvika att bli lurade. Om inte jag missuppfattat Ingemar. Så fram med fler berättelser om oseriösa snubbar som försökt att lura okunniga företagare istället för att gnabbas.

Telemarketing är en bransch där det finns både seriösa och oseriösa spelare. Som i de flesta branscher. De seriösa och duktiga, vet hur de lägga upp sina samtal och när det inte lönar sig att försöka övertala den i andra änden.

/c

Ursprungligen av Christian Å:

Tråden handlade ursprungligen om vilka bluffar oseriösa företag försöker sig på och genom att synliggöra dem så kan fler undvika att bli lurade. Om inte jag missuppfattat Ingemar. Så fram med fler berättelser om oseriösa snubbar som försökt att lura okunniga företagare istället för att gnabbas.

Du har förstått mig perfekt. Om jag inte minns fel så startade jag tråden för att skilja den från en tråd som mer handlade om irritationen. Men att irritera sig är inte så konstruktivt, tyckte jag, att däremot känna igen bluffarna så man kan höja garden för just dem, det tycker jag är meningsfullt.

Det måste ju finnas några bluffar förutom dem jag personligen stött på. Även "mjukare" trick, som inte är rena bluffar men fula försäljningsknep, tycker jag är intressanta.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det måste ju finnas några bluffar förutom dem jag personligen stött på. Även "mjukare" trick, som inte är rena bluffar men fula försäljningsknep, tycker jag är intressanta.

Något som blir allt vanligare är att företag anlitar telemarketingbolag för att boka upp möten med potentiella kunder. De är lätta att genomskåda eftersom de inte vet mycket om produkten eller tjänsten deras uppdragsgivare säljer. De är ute efter att snabbt boka in ett möte och avsluta samtalet. Gissningen blir att de får betalt per inbokat möte.

Det är störande, för är det något intressant så har de inga svar på mina frågor.

/c

http://img409.imageshack.us/img409/3048/forsaljarevd8.png

Tyckte att den passade i den här tråden...

Senast redigerat 2007-08-15 23:28
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-08-15 23:17

Har skrivit lite om bluff-fakturor som på den senaste tiden kommit till mitt företag (och alla andra som äger ett domännamn kan tänkas)
http://www.mediatechdesign.se/buff-och-fakturaskojare-bara-okar/

Ursprungligen av PATTAN:

Har skrivit lite om bluff-fakturor som på den senaste tiden kommit till mitt företag (och alla andra som äger ett domännamn kan tänkas)
http://www.mediatechdesign.se/buff-och-fakturaskojare-bara-okar/

Det där har jag också fått för ett tag sedan (World Wide Web Register). Som tur är så gör jag alltid efterforskningar innan, så jag skickade aldrig in det.

Vet inte om det klassas som bluff men detta hände mig för någon månad sen:

Fick ett samtal från en "reporter" som jobbade för Svenska Branschmagasinet.
Han hade (enligt egen utsago) fått nys om mig via några av mina kunder och ville publicera en artikel om mitt "uppstickar-företag".

Det hela lät förstås som om det var en gratis intervju och fotografering.
Kanon att synas lite tänkte jag.
Vi bestämde ett möte och han genomförde intervjun.
(Jag frågade aldrig om det kostade något för att jag ville se när han skulle ta upp det).

Intervjun tog c:a 45 minuter och sedan frågade han om jag ville ha en 4-dels sida, 1/2-sida eller helt uppslag. Då fick jag reda på att det kostade 9000kr + moms för det billigaste alternativet.

Tidningen såg fräsch och snygg ut fast jag har dock aldrig sett den någonstans förutom hos försäljaren.

Hursomhelst, han fick gå hem utan ett sälj och jag är glad att jag slösade 45 minuter av hans liv och 40kr eftersom han bjöd på fika. Jag antar att vi är kvitt vad gäller tiden, men fikan tar jag som "sveda och värk"...

Ursprungligen av johanandre:

Fick ett samtal från en "reporter" som jobbade för Svenska Branschmagasinet.

http://www.svenska-branschmagasinet.se/
http://www.webmasternetwork.se/index.php?s=wn&act=ST&f=7&t=7244
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=396683&previousRenderType=8
http://www.bloggamera.se/2007/01/25/svenska-branschmagasinet/
/c

  • Medlem
  • 2007-08-16 16:01

Har du kollat upp Svenska Branschmagasinet? Bara själva namnet låter märkligt. Som de där häftena man får i reklamen med med sexhjälpmedel och undermåliga elektroniska prylar man "inte kan vara utan" längre. Detta är extra tråkigt för inte bara drar det skit över företag som säljer seriöst över TM utan även de som är t ex frilansande journalister. Min farsa gör en del åt Dagens Industri och då får han ju ringa upp dem för att boka in en intervju. Börjar oseriösa företag låtsas att de är journalister, ja då kommer även journalisterna att få problem. Vore inte fel med nånting som på ett enkelt sätt kunde rensa ut ohyran.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-18 16:24

Utfärdar även en extra varning för bluff fakturering under sommaren. Har ni mycket utgifter så kan det smyga med en faktura från företag som man egentligen inte har haft något att göra med. Vanligt eftersom det är många sommarvikarier som sitter och konterar/atteserar.

Vi blev uppringd av en leverantör av tonerkassetter. De hävdade att vi hade beställt en kassett och ville nu veta leveransadress och annat. De kunde inte svara på vilken kassett vi skulle ha beställt och hotade med att skicka en kassett, vilken som helst och att vi då "fick ta smällen" med fakturan....

Den försäljningstaktiken är nog den mest osofiskikerade jag varit med om!

Vi får dessbättre sällan sådana stolpskott på tråden, men en 3-4 samtal i veckan från diverse (mer normala) telefonförsäljare är det i alla fall frågan om.

Det gäller att kunna säga ett (inte nödvändigtvis vänligt) "Nej tack jag är inte intresserad och därefter koppla ned samtalet.

Ursprungligen av dxaren:

Vi blev uppringd av en leverantör av tonerkassetter. De hävdade att vi hade beställt en kassett och ville nu veta leveransadress och annat. De kunde inte svara på vilken kassett vi skulle ha beställt och hotade med att skicka en kassett, vilken som helst och att vi då "fick ta smällen" med fakturan....

Den försäljningstaktiken är nog den mest osofiskikerade jag varit med om!

Den var grov, låter som en slags falskfakturering, men på ett nytt sätt, säkert med sikte på sommarvikarier.

Men hur gör man då? Kan de falskregistrera en beställning bara sådär och sedan skicka det till inkasso om man inte betalar? Om de gör det, hur kommer man undan? Det är ju synd om det billigaste sättet att hantera det är att betala.

Det låter som om ni kom undan genom att kräva mer detaljer. Det är nog en bra idé, fråga vem som beställde, datum, ev referensnummer... och i det här fallet hur det kom sig att de inte fick veta leveransadress när beställningen gick in. En bluffmakare får ligga i lite för att få det att funka. Även om han ljuger bra så kan det nog dyka upp tydliga missar.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

...
Kan de falskregistrera en beställning bara sådär och sedan skicka det till inkasso om man inte betalar? Om de gör det, hur kommer man undan? Det är ju synd om det billigaste sättet att hantera det är att betala.
...

Skickar de något som inte är beställt ( en tom tonerkassett ex.vis ) och sedan fakturerar, är det bara att returnera allt på deras bekostnad med påskiften "EJ BESTÄLLD VARA", men utan att skriva under. Ta kopia och avvakta. Göra samma sak med det eventuella brevet från Inkassoföretaget. Kommer Fogden, vet de ganska väl vad det är fråga om, de har sett det förr. Jag tror inte att nötterna vågar gå så långt. Det kostar trots allt utsökningsavgiften på 650:- att be Fogden driva in och då knaprar de på det redan intjänade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-30 11:14

Njaee

Ursprungligen av leonardo:

Skickar de något som inte är beställt ( en tom tonerkassett ex.vis ) och sedan fakturerar, är det bara att returnera allt på deras bekostnad med påskiften "EJ BESTÄLLD VARA", men utan att skriva under. Ta kopia och avvakta. Göra samma sak med det eventuella brevet från Inkassoföretaget. Kommer Fogden, vet de ganska väl vad det är fråga om, de har sett det förr. Jag tror inte att nötterna vågar gå så långt. Det kostar trots allt utsökningsavgiften på 650:- att be Fogden driva in och då knaprar de på det redan intjänade.

Skriftlig invändning som sagt till de som vill ha betalt och deras inkassoföretag. Skriv aldrig aldrig under deras bekräftelser eller offerter ( ur SvD nedan )
Anledningen till att faktura-företagen kan vinna mot det företag som har utsatts för bluffen, är för att företaget som har fått fakturan också har skrivit under den.
- Utskicket kan se ut som en orderbekräftelse, ofta med inlagda fel i exempelvis adressen. Företaget kompletterar med de rätta uppgifterna, skriver under och skickar tillbaka utskicket, som då räknas som en beställning, säger Anna-Karin Eriksson.
Annons- och katalogutgivningsföretag och skrivartoner- och lysrörsförsäljare hör till de vanligaste blufföretagen.

tyvärr har bluffarna börjat skicka just till kronofogden för att få betalt, och det uppmärksammades i Svenska Dagbladet för nån månad sedan.

När ansökan ligger där kan kreditupplysingsföretag lämna ut den uppgiften om ditt företag, dvs att det finns en ansökan om ett betalningsföreläggande. Därmed får DITT företag en betalningsanmärkining i 3 år OAVSETT om du får rätt eller inte. För oss småföretagare kan det innebära att vi inte får några leveranser alls längre om vi inte betalar i förskott

Har du HB, KB eller enskild firma gäller betalningsanmärkningen delägarna med ( vad jag förstår ). Och då är rätt mycket i privatlivet svårt. Hur får man banklån tex? Eller nytt mobilabonemang?

Se tex:
BLufföretag tar hjälp av Kronofogden

Företagarna krävern lagändring

På Svensk Handel kan man skaffa varningslistan för bluff/skumma orderbekräftelser:
Svensk Handel

Senaste varningslistan hos Svensk Handel

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Den var grov, låter som en slags falskfakturering, men på ett nytt sätt, säkert med sikte på sommarvikarier.

Men hur gör man då? Kan de falskregistrera en beställning bara sådär och sedan skicka det till inkasso om man inte betalar? Om de gör det, hur kommer man undan? Det är ju synd om det billigaste sättet att hantera det är att betala.

Det låter som om ni kom undan genom att kräva mer detaljer. Det är nog en bra idé, fråga vem som beställde, datum, ev referensnummer... och i det här fallet hur det kom sig att de inte fick veta leveransadress när beställningen gick in. En bluffmakare får ligga i lite för att få det att funka. Även om han ljuger bra så kan det nog dyka upp tydliga missar.

Du bestrider fakturan skriftligt till dem och till inkassobolaget. Bevisbördan ligger på dem. Har man fått nåt ska man skicka tillbaka det direkt.

Ett "nytt" trick i telefonsförsäljningsfloran

Blev i dag uppringd av någon (otydligt namn och företag och jag stod illa till)
som ville tacka för att vi medverkat i deras undersökning före sommaren om kontorsmaterial och undrade om de fick skicka över en chokladask som tack.
Jag sa att jag inte visste om vi (dvs jag) hade svarat på något men om de ville skicka en chokladask så inte mig emot.

Sedan kom det - ni använder ju skrivare och vi har nu ett pangerbjudande på en helt ny produkt (nej inte om det var toner eller annat!) som ger 300% fler utskrifter per förpackning.

Jag sa då att jag inte var intresserad eftersom vi har avtal på sådant och då erbjöd han 300 kr rabatt om jag ville testa.

Avslutade med att jag stod illa till och inte var intresserad

Ska bli intressant att se om det kommer någon chokladask!

  • Medlem
  • 2007-09-20 16:05

Det tricket är gammalt som gatan. Samma upplägg har jag råkat ut för vid flertalet tillfällen, men då var det en kamera man skulle få. Samma skit, bluff är det i alla fall

Ursprungligen av macwitty:

Ett "nytt" trick i telefonsförsäljningsfloran

Blev i dag uppringd av någon (otydligt namn och företag och jag stod illa till)
som ville tacka för att vi medverkat i deras undersökning före sommaren om kontorsmaterial och undrade om de fick skicka över en chokladask som tack.
Jag sa att jag inte visste om vi (dvs jag) hade svarat på något men om de ville skicka en chokladask så inte mig emot.

Sedan kom det - ni använder ju skrivare och vi har nu ett pangerbjudande på en helt ny produkt (nej inte om det var toner eller annat!) som ger 300% fler utskrifter per förpackning.

Jag sa då att jag inte var intresserad eftersom vi har avtal på sådant och då erbjöd han 300 kr rabatt om jag ville testa.

Avslutade med att jag stod illa till och inte var intresserad

Ska bli intressant att se om det kommer någon chokladask!

Här är ett bra och antagligen vanligt exempel på hur det kan gå till:

Ursprungligen av VK.se:

Företagare anser sig lurade av telefonförsäljare
Flera småföretag i länet rasar mot telefonförsäljarna på Mobilett med kontor i Vilhelmina. De anser att deras försäljare lurat på dem produkter som de inte velat ha. Ett accepterat avtal per telefon går heller inte att häva.

VILHELMINA

Ett av de drabbade företagen heter Valters Låstjänst i Skellefteå. Ägaren, Anders Johansson, blev uppringd av en försäljare som presenterade ett avtal på ett väldigt forcerat sätt.

Innebörden var svår att förstå, men eftersom han nämnde företagets ordinarie teleoperatör Telia kändes allt tryggt och säkert.

- De lurar mig och säger att de är från Telia och jag gick på det så det bara sjöng om det, säger han. Erbjudandet lät bra, men det enda de vill är att man säger ja till någonting, säger Anders Johansson.

Går inte att häva
Några dagar efter samtalet kom en orderbekräftelse på något helt annat än vad han trodde sig ha gjort upp via telefon. Slutnotan landade på drygt 9 000 kronor plus moms. Han har också fått en inspelning på det avtal som han hade med försäljaren.

Med det som påtryckningsmedel så anser Mobilett att han inte kan häva ett genomfört köp. I brevet står också att det inte finns några undantag från denna praxis. Paketet som anlände har han skickat tillbaka med vändande post. Det rådet fick han av en jurist.

- Jag har också polisanmält företaget. Jag kommer att bestrida detta in i det sista. Jag har haft företag i 25 år, men aldrig råkat ut för något liknande, säger han.

Bindande avtal
Problemet för småföretag är att de inte omfattas av någon ångervecka. Dessutom är alla avtal som görs upp via telefon bindande. För att försäkra sig om att kunderna inte kan bestrida uppgörelsen spelar försäljare ofta in samtal.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=140610

Jag kan hålla med om att man ska fasen känna till att ett avtal är ett avtal, även över telefon och muntligt. Och då får man skylla sig själv om man säger ja.

Jag vet inte riktigt hur man ska kunna avgöra vilka säljare som ringer som är seriösa eller rena lurendrejare. Ni som har jobbat, eller jobbar nuvarande med telefonförsäljning mot företag - hur ska man kunna veta det? Eller måste man utgå från att alla som ringer är lurendrejare (som jag tyvärr har börjat göra).

Bevaka tråden