Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson P1i-tråden

Tråden skapades och har fått 207 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ett annat tips.
Försök inte få ordning på isynk å sånt om du just fått hjärnskakning.
Hälften av allt strul löste sig för mig när jag kunde börja tänka igen efter fyra fem dagar

Ni som har denna telefon nu. Ångrar ni era köp? Skulle ni valt ngn annan modell idag?
Jag har en Nokia N95 idag som jag är nöjd med.

Ska välja en lur till jobbet nu. Fundera lite på denna modell men blir avskräckt efter att läst denna tråd

Bra batteritid/samtalstid, lågt SAR, schysst kalender är ok.
jag struntar i kamera om multimeda.

Vad säger ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 21:34

Jag stör mig ganska mycket på P1, eftersom UIQ har ett så oändligt mycket krångligare gränssnitt än Palm OS. Kalendern i Palm var lika naturlig att använda som en papperskalender – man tryckte på en rad och så var det bara att börja skriva.
I UIQ måste man göra åtta knapptryckningar för att utföra precis samma sak:
Nytt > Möte > (skriv texten) > OK > Starttid > (skriv in starttid) > OK > Sluttid > (skriv in sluttid) > OK > Spara.
Så ska det fan inte fungera på en riktig handdator. UIQ drar inte på långa vägar nytta av sin pekpinne. Allting sköts via Mer-menyn och dess undermenyer, precis som på vanliga mobiler. Man kan t.ex. aldrig dra filer mellan mapper, utan måste gå in i Mer > Redigera > Flytta ........ trots att man ju har en pekpinne att dra filen med. Haha, ja man kan inte ens använda pekpinnen för att panorera runt i PDF:er och det går extremt långsamt att panorera i bilder, trots att det på min gamla Palm Zire 71 går lika mjukt och fint som i Mac OS X Förhandsvisning.

MEN: Trots allt detta ångrar jag inte mitt köp faktiskt. När jag bestämde mig för P1 hade jag tittat igenom hela utbudet av smartphones och handdatorer och kommit fram till att det definitivt var det bästa som fanns att få. Kriterierna var bl.a. att det skulle vara pekpinne, QWERTY (extremt viktigt!), 3G, radio, MP3 och helst inte Windows. Den skulle kunna vara en fullvärdig ersättare till tre apparater: Palm, liten MP3-spelare, mobil.
Palm har fortfarande bäst gränssnitt, men deras funktionalitet är hopplöst efter (jag hoppas på deras nästa system som kommer 2009). Nokia erbjöd inga modeller med pekpinne, vilket enl mig är ett absolut krav om man ska ha den som handdator. Alla övriga tillverkare av handdatorer, t.ex. Qtek och HP, använde Windows, som jag inte ville ha. Sony Ericsson var de enda som hade en apparat med allt jag efterfrågade, inkl. pekskärm, tangentbord och ett annat OS än Windows. P1 var deras enda apparat i denna serie.
Jag skulle inte kunna ha köpt någon annan handdator än P1.
Den är faktiskt riktigt användbar när det kommer till skrivande i Word och i Anteckningar, tack vare sitt otroliga tangentbord. Det är mycket bättre än såna där riktigt breda tangentbord som finns på Qtek eller Nokia Communicator.

I dagsläget skulle jag dock vänta ett tag. Windows Mobile 6 ser ut att bli ett helt OK system. Jag har sett bilder där de har slagit på kantutjämning via ett hack (hur fan kan det inte finnas kantutjämning som standard i något system år 2008??). SE har nyligen kommit med en hel del nya mobiler med UIQ (fast riktade till konsumenter som inte vill ha QWERTY) och dessa har många förbättringar i systemet. Jag hoppas dels på att det kommer en P2 som behåller P1:ans perfekta tangentbord (det är verkligen extremt bra), men förbättrar systemet. Dessutom har SE ju nu lanserat X1, som verkar riktigt intressant. Visserligen Windows i den också, men de har lagt till massa egna smarta funktioner, samt att maskinen verkar riktigt grym. Dessutom är det ju Android och nya Palm OS på gång, vilka båda kan bli något. Och som om det inte vore nog, har vi ju iPhone, som inte bara kan bli något bra själv, utan som nu börjat inspirera till många nya sorters telefoner.
Vänta ett tag, för handdatormarknaden har vekligen fått liv nu.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-03-10 09:40
Ursprungligen av Rajje:

Jag stör mig ganska mycket på P1, eftersom UIQ har ett så oändligt mycket krångligare gränssnitt än Palm OS. Kalendern i Palm var lika naturlig att använda som en papperskalender – man tryckte på en rad och så var det bara att börja skriva.
I UIQ måste man göra åtta knapptryckningar för att utföra precis samma sak:
Nytt > Möte > (skriv texten) > OK > Starttid > (skriv in starttid) > OK > Sluttid > (skriv in sluttid) > OK > Spara.
Så ska det fan inte fungera på en riktig handdator. .

Nja!
Man kan i kalendern "klicka" med pennan på raden för det klocksklag man vill lägga in text i, välj t ex möte, "klicka på möte, skriv text - klart!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-10 14:24
Ursprungligen av Hälge:

Nja!
Man kan i kalendern "klicka" med pennan på raden för det klocksklag man vill lägga in text i, välj t ex möte, "klicka på möte, skriv text - klart!

Jo men i gengäld måste man då klicka för att gå in i dagsvyn (vanligtvis är man ju i den betydligt mer överskådliga månadsvyn). Och du har inte räknat med alla onödiga "OK" man måste trycka eftersom varenda objekt i listan kommer upp i ytterligare en ny ruta - varför inte bara ha textfält som man skriver rakt på? Dessutom måste man ändå skriva in sluttid, eftersom det som standard blir en minut efter starttid (mer logiskt hade kanske varit 1 h eller 30 min. För 1 min-händelser använder man ju "Påminnelse"). I Palm OS var det t.o.m. ett riktigt smart system för att skriva in klockslag snabbt. Bara två snabba tryckningar i varsin spalt för timme och minut. Dessutom kunde man trycka "No time" så blev det snabbt en heldagspost/tidlös post utan att man behövde radera posten och göra en ny från ett annat menyval.

I UIQ måste man tryck-tryck-tryck-tryck-tryck-tryck-tryck-tryck för att "bläddra" i den lilla "pappers"-klockan, alternativt trycka alt-1 alt-2 alt-3 alt-4 på tangentbordet för att skriva in "12.30". Haha, ja man måste oftast trycka alt en gång till efter varje siffra – bara en sån sak!

Nej, de som gjort UIQ har uppenbart det där typiska tekniker-tänkandet. Alldeles för lite användar-tänkande.

  • Medlem
  • Hudiksvall
  • 2008-03-17 11:58
Ursprungligen av Rajje:

Jo men i gengäld måste man då klicka för att gå in i dagsvyn (vanligtvis är man ju i den betydligt mer överskådliga månadsvyn). Och du har inte räknat med alla onödiga "OK" man måste trycka eftersom varenda objekt i listan kommer upp i ytterligare en ny ruta - varför inte bara ha textfält som man skriver rakt på? Dessutom måste man ändå skriva in sluttid, eftersom det som standard blir en minut efter starttid (mer logiskt hade kanske varit 1 h eller 30 min. För 1 min-händelser använder man ju "Påminnelse"). I Palm OS var det t.o.m. ett riktigt smart system för att skriva in klockslag snabbt. Bara två snabba tryckningar i varsin spalt för timme och minut. Dessutom kunde man trycka "No time" så blev det snabbt en heldagspost/tidlös post utan att man behövde radera posten och göra en ny från ett annat menyval.

I UIQ måste man tryck-tryck-tryck-tryck-tryck-tryck-tryck-tryck för att "bläddra" i den lilla "pappers"-klockan, alternativt trycka alt-1 alt-2 alt-3 alt-4 på tangentbordet för att skriva in "12.30". Haha, ja man måste oftast trycka alt en gång till efter varje siffra – bara en sån sak!

Nej, de som gjort UIQ har uppenbart det där typiska tekniker-tänkandet. Alldeles för lite användar-tänkande.

Märkligt, jag har 1 tim som default i kalendern (inga OK alls heller)??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 13:54
Ursprungligen av Hälge:

Märkligt, jag har 1 tim som default i kalendern (inga OK alls heller)??

Va? Kolla på UIQ-bilden i inlägg #187 – pratar vi om samma meny verkligen?

Någon som testat större minneskort än 4GB i P1:an?

Hej på er!
Någon som provat större minneskort än 4GB i P1?
Hur stort i så fall?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-28 20:19
Ursprungligen av Jock Scott:

Hej på er!
Någon som provat större minneskort än 4GB i P1?
Hur stort i så fall?

Inga problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-30 21:38
Ursprungligen av Jock Scott:

Hej på er!
Någon som provat större minneskort än 4GB i P1?
Hur stort i så fall?

Har stoppat in ett 8GB i min och det funkar fint!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 21:39

För övrigt kan jag meddela att jag numera kan synka P1 med iSync!
Efter 10.5.2-uppdateringen gick det helt plötsligt!
Nu gillar jag min P1 igen (började tröttna på den nyss).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-14 13:37

jag lyckades iaf att synka min P1 med hjälp av http://www.sonyericsson.com/cws/support/products/software/p1i/sonyericssonp1iisyncpluginversion10743608?cc=se&lc=sv#use
Håller med om att P1 är pinsamt långsam, kör med iphone nu och den är överlägsen. Problemet är att jobbet kör P1, så jag måste synka jobbet med P1, synka med min privata macbook, för att sedan byta till iphone, synka med den och sedan jobba vidare. Det är ansträngande att ligga på topp

Rajje, ett tips, tryck två ggr på alt så låser du siffrorna, typ som numlock.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 02:28
Ursprungligen av TFP:

Rajje, ett tips, tryck två ggr på alt så låser du siffrorna, typ som numlock.

Jo, det vet jag, men det fungerar inte i kalendern, klockan och andra ställen där man får upp den där "papperslapps"-klockan. Där måste man trycka alt om och om igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-15 14:15

Försöker komprimera lite DVD-filmer till min P1i med hjälp av handbrake. Tyvärr vill inte P1'ans inbyggda videospelare inte öppna filerna. Får endast ett felmeddelande. Någon som har lyckats koda en film med handbrake till P1i?

mina settings:
mp4 container
320x240 upplösning
x264 och mpeg4 testat.
350 kbps bitrate
aac 64kbps ljud.

Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-16 04:26

x264 är ett lite speciellt format som P1 nog inte hanterar. h.264 heter det vanliga formatet som används av Apple, SE, i BD-video, etc. MPEG4 borde väl funka också, men det har jag aldrig testat eftersom det är mycket äldre och sämre.

Med dessa inställningar funkar det perfekt för mig - bra bild och ljud (jag använder dock QuickTime för konvertering):
.mp4
320*240
h.264
192 kbps (räcker gott och väl för så liten bild)
AAC 128 kbps stereo

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-16 15:07
Ursprungligen av Rajje:

x264 är ett lite speciellt format som P1 nog inte hanterar. h.264 heter det vanliga formatet som används av Apple, SE, i BD-video, etc. MPEG4 borde väl funka också, men det har jag aldrig testat eftersom det är mycket äldre och sämre.

Med dessa inställningar funkar det perfekt för mig - bra bild och ljud (jag använder dock QuickTime för konvertering):
.mp4
320*240
h.264
192 kbps (räcker gott och väl för så liten bild)
AAC 128 kbps stereo

Kul att hör att det funkar bra för dig Rajje!
Aha x264 är ju inte samma sak som quicktimes H264... Jag tycker dock det är konstigt att inte MPEG4 med MP4 contaniner fungerar på telefonen. Eller är Handbrake ett ruttet program för sådant här ändamål?
Jag är dock inte så insatt i Quicktime, går det att kovertera direkt från mina DVD-filmer som i Handbrake? Vad kostar en Quicktome Pro licens? För jag antar att man inte kan encodea i vanliga quicktime player...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-04 01:18

Någon som vet om det går att lägga in UIQ 3.3 på ett sätt eller annat?

Nu funkar P1i+iSync med senaste plugin från:

http://novamedia.de/index_e.html

Jag har betalt och laddat ner. Funkar klockrent! Synkar allt möten, påminnelser och kontakter. Tänk på att P1:an behöver senaste firmware.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-13 09:43

Fungerar det att gå in på youtube med era P1:or? Min generalkraschar så fort en video ska visas.

Men mitt stora problem är att alarmet ringer på söndagar. Den är inställd at ringa på arbetsdagar och arbetsdagarna är ställda till mån-fre.
Men av någon anledning ringer den även på söndagar. Nån som har en idé om vad det kan bero på? Jag behöver min söndagssömn.

Hmmm.. Kommer inte ihåg hur det är, men går det inte att ställa in att en vecka börjar på måndag eller söndag? Gissar att du ställt in larmet att ljuda på Arbetsdagar?

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 10:31
Ursprungligen av Charles Xavier:

Hmmm.. Kommer inte ihåg hur det är, men går det inte att ställa in att en vecka börjar på måndag eller söndag? Gissar att du ställt in larmet att ljuda på Arbetsdagar?

/CX

Jo, det är inställt att veckan börjar på måndag. Det är inställt att ringa på arbetsdagar, och arbetsdagarna är ställda till mån-fre.

Ajajaj. Då har jag ingen bra idé förutom den klassiska att uppdatera mjukvaran

/CX

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-14 13:34

Är det säkert att uppdatera mjukvaran via VMWare/Windows Vista?
Eftersom allting måste raderas från telefonen, bli man lite avskräckt från att uppdatera. Man gör ju en backup precis innan, men jag vågar inte lite på att den går felfritt att återställa från efter uppdateringen.

Varför har SE gjort det så otroligt krångligt att uppdatera?

Jag uppdaterade min p1:a med sonyericssons egen update service över windows xp. Det gick alldeles utmärkt! Det är sant at allt radeeras i telefonen, men med en backup så är det fixat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 17:53

Verkar som om vi har en webkit-browser att vänta till våra P1i Mycket goda nyheter eftersom Opera Mini verkligen är totalt värdelös!

www.digia.com - @Web

@Web heter den och Betan börjar denna månaden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-08 20:28

Hoppas att man kan lägga ut en annons på blocket på sin P1i i morgon kväll.. Tack för kaffet Sony E.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2009-07-09 13:10

Tja!
Det här kanske alla redan listat ut, men jag sprider den lilla kunskap jag fått i alla fall. Om man har problem med tryckkänsligheten på skärmen så kan man använda 2:an för att svara på inkommande samtal. Min skärm är helt sprucken så jag har tappat all tryckkänslighet. Är det någon som vet hur man kan skicka ett sms utan att trycka in skicka knappen på skärmen?

Bevaka tråden