Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kroffes Korg Polyfour

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-18 14:50

Som kanske bekant (har nämnt det tidigare) saknar min Polysix sen ett misslyckat experiment för ett par år sen två av sina röster. Nyligen i augusti var jag således och lämnade in den på reparation på en firma här i Uppsala som jag fått rekommenderad.
Men döm min förvåning och bestörtning när jag, trots upprepade gånger av påminnelser, fick hämta hem den efter tre veckor UTAN att han ens orkat kolla på den. Snacka om "seriös" rörelse...iofs skyllde han på att han var överbelarmrad med jobb, men är man så bokat borde man inte ens lova att man kan fixa...

Så nu står den hemma i köket istället för studion och tanken är väl att jag ska försöka laga den själv. Så där kommer ni in - jag skulle vilja ha några kvalificierade gissningar på fel baserat på nedanstående:

1. När rösterna1 & 2 dog berodde det på att jag kopplade fel en mod för filteringång på SSM2044, d v s filterchipet. Läste fel på pinouten.

2. Inget batteriläck i synthen eftersom jag tagit bort batteriet innan det börjat läcka. 100% i det avseendet.

3. Ingen SSM-krets är skadad. Har testat att flytta runt både 2044orna och 2056orna till de röster som fungerar och alla SSM-kretar har klarat sig.

4. När röst 1 och 2 kör VCA mot envelopen hörs ingenting, men om man kör VCA mot gaten istället hörs de svagt med filtret intakt. Cutoofen på röst 1 och 2 påverkas dock inte av envelopen vilket föranleder mig att tro att enveloperna (2056orna) på röst 1 och 2 inte får någon trigg.

5. Röst 1s LED på kortet lyser inte, men röst 2s LED lyser som den ska trots att rösten inte hörs.

Var ligger felet tro? Transistor som brunnit?

  • Medlem
  • 2007-09-18 15:17

Masochist?

I värsta fall -> har för mig att jag var inne på en sida som sålde gamla reservkretsar/hela "röstboards" till Polysix. Kanske värt att googla.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 15:45

Du borde väl kunna kolla om envelopperna får en trigg genom att koppla in dig på rätt pin på chippet och banka på tangenterna. Har du ingent oscilloskop så borde det duga med en multimeter (du ser att den snabbt ändrar sig från 0 och tillbaka igen). KOlla på de friska rösterna först så du vet om du kan detektera triggen den vägen.

Får den ingen trig så är det väl bara att söka sig bakåt i signalkedjan och försöka se vad som är trasigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-18 19:21
Ursprungligen av makari:

Du borde väl kunna kolla om envelopperna får en trigg genom att koppla in dig på rätt pin på chippet och banka på tangenterna. Har du ingent oscilloskop så borde det duga med en multimeter (du ser att den snabbt ändrar sig från 0 och tillbaka igen). KOlla på de friska rösterna först så du vet om du kan detektera triggen den vägen.
Får den ingen trig så är det väl bara att söka sig bakåt i signalkedjan och försöka se vad som är trasigt.

Jo, det är ju ungefär såhär jag gjort med multimeter, problemet är ju lite som både axelwaad och mr säger lite stökig layout, både i schemat och på kretskortet...:tveksam:

Ska kolla på det lite mer nu ikväll...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 16:00
Ursprungligen av kroffe:

4. När röst 1 och 2 kör VCA mot envelopen hörs ingenting, men om man kör VCA mot gaten istället hörs de svagt med filtret intakt. Cutoofen på röst 1 och 2 påverkas dock inte av envelopen vilket föranleder mig att tro att enveloperna (2056orna) på röst 1 och 2 inte får någon trigg.

5. Röst 1s LED på kortet lyser inte, men röst 2s LED lyser som den ska trots att rösten inte hörs.

Var ligger felet tro? Transistor som brunnit?

Tjena!
Jag tänkte slå en lov i schemat och se om man kunde uppbringa några bra tips, men... Polysixschemat är så jäääääkla osmidigt i låg upplösning. Är det nån som har det i bättre version än Old Crow?
(antar f ö att det är New Production du har, den är säkert vanligast här)

Höpphöpphöpp vadå new production???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 18:54
Ursprungligen av axelwaad:

Höpphöpphöpp vadå new production???

Se lämpligen länken. Två olika schemor. Bugfix!
Precis som på MS-20, som oxå ändrades litegrann efter ett tag. Man ser mest nya MS-20 i omlopp, därav min gissning om dito med Polysix.

Blanda inte ihop New Production och nyproduktion...

Ursprungligen av /mr:

Se lämpligen länken. Två olika schemor. Bugfix!
Precis som på MS-20, som oxå ändrades litegrann efter ett tag. Man ser mest nya MS-20 i omlopp, därav min gissning om dito med Polysix.

Blanda inte ihop New Production och nyproduktion...

Yo! Jag trodde du menade att det fanns olika versioner, altså typ olika SSM-chip osv. Men det är väl inte så stora förändringar. Blanda ihop? Hur menar du?

Mvh Axel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 21:14
Ursprungligen av axelwaad:

Yo! Jag trodde du menade att det fanns olika versioner, altså typ olika SSM-chip osv. Men det är väl inte så stora förändringar.

Nej, nyckelkomponenter & själva signalvägen är nog mer eller mindre oförändrad, gissar jag. Men orkar inte kolla... På MS-20 gjorde man iofs större förändringar (bytte Korg35 mot LM13600 i filtret).

Ursprungligen av axelwaad:

Blanda ihop? Hur menar du?

Diverse gammelsyntar har ju kommit i "nyproduktion" på senare år, i varierande förkroppsliganden.

OT:
Varför gjorde Korg inte bara fyra röster från börjam?
-"Polyfour" låter ju mycket bättre! Lite sådär franskt på ett coolt och air-aktigt sätt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-18 21:19
Ursprungligen av android:

OT:
Varför gjorde Korg inte bara fyra röster från börjam?
-"Polyfour" låter ju mycket bättre! Lite sådär franskt på ett coolt och air-aktigt sätt!

Tja...MonoPoly har ju fyra röster, men i övrigt kan jag tänka mig att Korg inte ville vara sämre än konkurrenterna (Rolands sex röster i Juno-6 och Sequential Cirquits fem röster i Prophet5)...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 22:36
Ursprungligen av kroffe:
Ursprungligen av android:

Varför gjorde Korg inte bara fyra röster från börjam? -"Polyfour" låter ju mycket bättre!

Tja...MonoPoly har ju fyra röster, men i övrigt kan jag tänka mig att Korg inte ville vara sämre än konkurrenterna (Rolands sex röster i Juno-6 och Sequential Cirquits fem röster i Prophet5)...

Fler än 4 röster --> man kan spela ackord med vänsterhanden och inte bara ha en monosynt kvar i högerhanden. T ex.

6 röster är helt klart mycket bättre än 4 röster ur många praktiska polyfonperspektiv.
Men jag håller med om att namnet vore lite coolare!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-18 21:41

Nu vet jag inte om det går att köra en röst i taget eller kanske monofonisk med alla röster samtidigt. Lägg en slinga som går så det triggas med jämna mellanrum, och sitt med schema och oscilloscope och mät. Jämför mätpunkter mellan de kort som fungerar och de som inte fungerar. Drick gärna en kopp Zoega Forte under tiden.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-18 22:14

http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/manuals/service/p6smm6.pdf mät speciellt runt SSM-kretsen som klarade sig. Schemat är som sagt lite luddigt men räkna iskallt med att resistorerna kring den klarade sig. Transistorer däremot är känsligare, kanske de vid pin 3 på SSM-kretsen är kajko?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-18 22:18
Ursprungligen av kroffe:

Som kanske bekant (har nämnt det tidigare) saknar min Polysix sen ett misslyckat experiment för ett par år sen två av sina röster. Nyligen i augusti var jag således och lämnade in den på reparation på en firma här i Uppsala som jag fått rekommenderad.
Men döm min förvåning och bestörtning när jag, trots upprepade gånger av påminnelser, fick hämta hem den efter tre veckor UTAN att han ens orkat kolla på den. Snacka om "seriös" rörelse...iofs skyllde han på att han var överbelarmrad med jobb, men är man så bokat borde man inte ens lova att man kan fixa...

Så nu står den hemma i köket istället för studion och tanken är väl att jag ska försöka laga den själv. Så där kommer ni in - jag skulle vilja ha några kvalificierade gissningar på fel baserat på nedanstående:

1. När rösterna1 & 2 dog berodde det på att jag kopplade fel en mod för filteringång på SSM2044, d v s filterchipet. Läste fel på pinouten.

2. Inget batteriläck i synthen eftersom jag tagit bort batteriet innan det börjat läcka. 100% i det avseendet.

3. Ingen SSM-krets är skadad. Har testat att flytta runt både 2044orna och 2056orna till de röster som fungerar och alla SSM-kretar har klarat sig.

4. När röst 1 och 2 kör VCA mot envelopen hörs ingenting, men om man kör VCA mot gaten istället hörs de svagt med filtret intakt. Cutoofen på röst 1 och 2 påverkas dock inte av envelopen vilket föranleder mig att tro att enveloperna (2056orna) på röst 1 och 2 inte får någon trigg.

5. Röst 1s LED på kortet lyser inte, men röst 2s LED lyser som den ska trots att rösten inte hörs.

Var ligger felet tro? Transistor som brunnit?

1: Beror på vad för slags signal/spänning du skickade in på kretsen och på vilken pinnne/ar.
Annars är det omöjligt att veta om du zappade den.

3: Då kanske kretsen har klarat sig, men du måste nog ha ett skåp för att kolla vad som lever
eller inte.

4: Du menar naturligtvis Envelopen mot VCA. Om du har felkopplat Filtret så är det konstigt
om den har gått sönder annorstädes men kolla in/ut och kontroll signalerna kring IC35.

5: Kolla om du får signaler från IC5 får du inte så är förmodligen helt eller delvis död.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-18 22:25

Jo, med hjälp av chord-funktionen går det att "låsa" de röster man vill, t o m på samma ton. Använder mig av den tekniken. Det jag undrade var mest ifall någon annan gjort en liknande felsökning på voiceboardet KLM-366...

EDIT: tack Heualia för de vettiga tipsen.
Minns faktiskt inte om jag hann försöka skicka in nåt skit i röran, det var ju längesen och jag var ung och dum...(tja, nånting ditåt...)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-18 22:31

Om det kan vara till nån som helst nytta i schemasnårskogen så fick jag just följande pyttehjälp när jag frågade efter bättre schemor på AH och SDIY:

At 20:28 2007-09-18, Tom Wiltshire wrote:
> I had the same problem, so I redrew a couple of sections of
> the voice circuits whilst trying to debug my polysix:
> http://www.tomwiltshire.co.uk/sdiy/graphics/polysix/KorgPolysixVCO.gif
> http://www.tomwiltshire.co.uk/sdiy/graphics/polysix/PolysixSSM2044.gif

Vissa har för mycket tid...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 06:26

Godmorgon!
Tack igen Heualia eftersom jag efter ditt tips verkar hittat ett felet på röst 1.
Vid mätning av IC5 fick jag ingen gate för röst 1 utan bara 0.76v så det verkar som om ICn kajkat...
Frågan nu då är väl nu var jag får tag på en ersättare till IC5, en HD14175 - vad exakt det nu är..? Tips?

Och sen återstår förstås problemet med röst 2 som inte heller låter...:'(

Bifogar några stämningsbilder...;)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-09-19 06:45

Hmm.. enligt databladet till HD14175 är den funktionsmässigt ekvivalent till 74175, men kan ta 3 - 18 V som matning iställetför 5 V. Borde ju finnas nån cmos-krets som passar, det är ju bara 4 stycken flip-flops i en krets.

Kroffe, får jag fråga vilken modifikation du tänkt göra den där hemska dagen allt gick fel

Var det portamento?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 09:39
Ursprungligen av axelwaad:

Kroffe, får jag fråga vilken modifikation du tänkt göra den där hemska dagen allt gick fel
Var det portamento?

Jaha, trodde jag skrev det...
Nej, det var ett försök till filteringång där jag antagligen blandat ihop pinout-layout på och/eller vilket SSM-chip som gjorde vad...:confused:

Bakgrunden var att jag tidigare lyckats väl med både filteringång på en DW-6000 och en Juno-106 och tyckte därför att det var en bra idé...:(

...återigen ett tecken på man _verkligen_ bör veta vad man petar i innan man gör det... och även då känns det svettigt. :">

Ah, nu såg jag. Inklämt i första inlägget. Sorry!
Men på ett sätt så har du säkert lärt andra en läxa, iallafall mig. Jag har länge funderat på modifikationer på min p6, men icke förräns jag lärt mig mer eller allt om vad som gör vad.
ähum.. sugen på att stoppa in en dedikerad krets för analogdelay. Typ modda en billig analogdelaypedal o sen bara stoppa in :):). Äh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 12:25
Ursprungligen av axelwaad:

ähum.. sugen på att stoppa in en dedikerad krets för analogdelay. Typ modda en billig analogdelaypedal o sen bara stoppa in :):). Äh

Ett alterantiv då är ju att ta bort effekt-boardet, stoppa in delayet där och använda CV och mode-styrning från CPU-kortet till att styra det, och vips är det programmerbart och del av patchen också. Torde fungera teoretiskt sett i alla fall...

Själv har jag funderat på så många moddar och faktiskt testat en som fungerat OK också - nämligen att byta ut motstånden för detune (R119 - R122) i unisonmode-delen mot potar, vilket gjorde att man manuellt kunde ställa hur mycket detune man ville ha i unisonläget. Det krävs dock en pot per röst, så det är ju lite klumpigt. Därför tog bort poten igen eftersom jag inte ville borra nåt fult hål i panelen innan jag var helt nöjd. Antar att man skulle kunna använda två såna här istället för fyra vanliga:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012603.htm

Mer om detune-modden här:
http://www.acc.umu.se/~amber/Poly6/stuff/p6digi29

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 12:38
Ursprungligen av kroffe:

Själv har jag funderat på så många moddar och faktiskt testat en som fungerat OK också - nämligen att byta ut motstånden för detune (R119 - R122) i unisonmode-delen mot potar, vilket gjorde att man manuellt kunde ställa hur mycket detune man ville ha i unisonläget. Det krävs dock en pot per röst, så det är ju lite klumpigt.

Sweet!
Sätt in Vactroler istället, för CV-styrning, och styr dem allihop med en LFO eller med valfritt pärfårmans-kontrollorgan. Fedt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 13:06

Vad är vactroler?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 13:13
Ursprungligen av zthee:

Vad är vactroler?

Om du inte sett så hotfull ut så hade jag hänvisat till
www.justfuckinggoogleit.com ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 13:23

Det var ju det första jag gjorde
Vi har uteslutit vissa svar som var snarlika 6 som redan visats för att kunna ge dig de mest relevanta resultaten..
De 6 svaren var SAS-listan + 99.se -> Där ordet användes i sammanhang för de redan införstådda

Vilket gjorde att jag frågade här -

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 13:37
Ursprungligen av zthee:

De 6 svaren var SAS-listan + 99.se -> Där ordet användes i sammanhang för de redan införstådda

Då är det redan för sent - bara de redan invigda får veta.

Nädå, en Vactrol (analog optokopplare av gamla fabrikatet Vactec (nu ägt av Perkin-Elmer), men det finns andra tillverkare oxå, t ex Silonex) är en lysdiod och en fotoresistor som sitter ihop. Kör olika strömmar genom lysdioden, och det belysta motståndet får olika resistansvärden. Viola!

En spänningsstyrd resistor, helt enkelt. Sån som man nästan alltid behöver. Buchla byggde det mesta av sitt göttiga av såna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 13:42

Woho! Det är en sån jag har letat efter - satt igår och googlade på allt från "replace potentiometer with CV control" till gud vet vad, men hamnade bara på udda hemsidor. Men Vactrol är ju teh siht! Tack för svaret!

Bevaka tråden