Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kroffes Korg Polyfour

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-05-09 22:40
Ursprungligen av kroffe:

Orginal Korg-MIDIkit sitter det i också...:)

löd in den i min korv/mos och tjäna in poly6an!! (om det funkar såklart)
...

Nån hann före Vad roligt!

  • Medlem
  • 2008-05-09 16:36
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-09 22:32

Testade av min Polysix nr 2 tidigare och konstaterade att den verkade fungera som den ska, allt förutom arpegiatorn som vägrade starta.

Pepp!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-13 15:45

Hehe...tack axelwaad!
Sitter faktiskt och klurar på smartaste sättet att börja transplantera i första fallet en extra röst till experiment-kort och driva från Polysix-CVn. Får jag det att fungera bra, blir nästa steg att koppla in den extra oscillatorn genom SSM-filtret på röst 1, låsa, testa och fundera - är det värt allt jobb för resten?
Önskar bara jag hade mer tid till att bygga just nu bara...:tveksam: ..har en spelning att förebereda också...

Jag tycker att det är värt det (såklart). Övertygad om att resultatet blir grymt med två osc.
Självklart går spelningar och bröllop först men sen..
Har du gjort/beställt Tom Wilshire's VCO? (Eller hette han så. Hans sida med P6vco är ju borttagen numer.)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-13 16:07
Ursprungligen av axelwaad:

Jag tycker att det är värt det (såklart). Övertygad om att resultatet blir grymt med två osc.
Självklart går spelningar och bröllop först men sen..
Har du gjort/beställt Tom Wilshire's VCO? (Eller hette han så. Hans sida med P6vco är ju borttagen numer.)

Nej, men eftersom jag har en extra KLM-366 utan socklade SSM-chip över sen i höstas tänkte jag ta till vara det som borde fungera ( = VCOer).

Är det denna du tänker på angående Wilshire?
Korg Polysix - Oscillator and Filter Schematics

Det är Polysix-VCO, fast lite snyggare layoutad än i service-manualen...;)

Vad grymt. På avstånd ser jag möjligheterna. Borra tre-fyra hål till för tuning, waveshape och pwn-knobbar. Och med Crossmod/sync så blir det en prophet!
Aha den var inte stängd. hade problem att hitta den delen tidigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-13 16:27

Jag blir framförallt peppad av att ingen annan gjort det tidigare + att jag sitter på två syntar som låter lika nu och då vill man ju ändra i ena...;)

Mm. Och så får du 1 till adsr till förfogande också. Som är dedikerad till filtret.
Jepp du blir en hjälte!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-13 20:08
Ursprungligen av axelwaad:

Mm. Och så får du 1 till adsr till förfogande också. Som är dedikerad till filtret.

Ja, den "måste" du faktiskt använda till x-mod och pw nu.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-13 22:31
Ursprungligen av axelwaad:

Mm. Och så får du 1 till adsr till förfogande också. Som är dedikerad till filtret.
Jepp du blir en hjälte!

Appapp...sakta i backarna - ADSRen är ju SSM2056 och de har jag ju inte fler av om jag inte börjar slakta i en av de fungerande maskinerna.

Näe...det som ni peppat fram och som påbörjats är att jag nu lyft kretsarna från oscillator 1 från det överblivna PCBt och planerar att testaköra det på experimentkort eller veroboard (kanske lite krångligt) från den befintliga CVn vid R152. Fungerar detta är nästa steg att koppla in den extra oscillatorn via pin 1 på SSM2044an...

Senast redigerat 2008-05-13 23:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-14 10:15

Haha! Så sött.

Rita ledningsbanorna med blyerts vetja, så funkar ju konstruktionen redan på papperet!

pepp! Fan va grymt..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-14 09:11

Ifall nån är intresserad av detalj-bilder på orginal Korg midikittet som sitter i min andra ("nya") Polysix, la jag upp bilder här (1,5 Mb stycket):
http://www.acc.umu.se/~amber/Poly6/stuff/IMG_5729.JPG
http://www.acc.umu.se/~amber/Poly6/stuff/IMG_5730.JPG

Roligt för mig som är oindoktrinerad att se hur du lagt upp komponenterna på skissen sådär. Då ser osc helt plötsligt inte så megasvår att sätta ihop.

Kroffe, kan du uppskatta hur mycket det skulle kosta att göra 6 sådana vcoer med nya material och PCB?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-14 11:02

/mr: jag tejpade upp komponenterna på schemat för att jag enkelt skulle komma igång nästa gång jag tar fram detta projektet...

axelwaad: det beror på ... tror inte det är så mycket pengar egentligen, men det kan vara knökigt att hittade alla rätta komponenter... sen är ju inte den linjära v/hz designen helt klockren i annat sammanhang än tillsammas med Polysixens gemensamma exponentialomvandlare för de multiplexade CV-signalerna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-14 11:25
Ursprungligen av kroffe:

Sen är ju inte den linjära v/hz designen helt klockren i annat sammanhang än tillsammas med Polysixens gemensamma exponentialomvandlare för de multiplexade CV-signalerna...

Årets raggningsreplik!

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-05-14 11:47
Ursprungligen av zthee:

Årets raggningsreplik!

Efter ett par paraplydrinkar på Norberg iaf

Ursprungligen av kroffe:

/mr: jag tejpade upp komponenterna på schemat för att jag enkelt skulle komma igång nästa gång jag tar fram detta projektet...

axelwaad: det beror på ... tror inte det är så mycket pengar egentligen, men det kan vara knökigt att hittade alla rätta komponenter... sen är ju inte den linjära v/hz designen helt klockren i annat sammanhang än tillsammas med Polysixens gemensamma exponentialomvandlare för de multiplexade CV-signalerna...

Nä, tänkte att, om det går vägen kanske man kunde fixa in det i en annan P6'a. Padsens lushighet kommer spränga mitt huvud.

Helt borta efter "..sammanhang"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-14 12:13

En sak gör mig fundersam med detta schemat:
http://www.electricdruid.net/images/polysix/larger/KorgPolysixVCO.gif

Hur stängs pulsvågen av när sågtanden triggas på med 4066an? Kan det vara så att microprocessorn i Polysixen är programmerad så att den automatiskt ställer in pulsbredden för pulsvågen på "otroligt/ohörbart smalt" eller? Så att det egentligen (i teorin) borde vara möjligt att köra sågtand och pulsvåg samtidigt a la Juno...?

Senast redigerat 2008-05-14 13:39
Ursprungligen av kroffe:

Hur stängs pulsvågen av när sågtanden triggas på med 4066an? Kan det vara så att microprocessorn i Polysixen är programmerad så att den automatiskt ställer in pulsbredden för pulsvågen på "otroligt/ohörbart smalt" eller? Så att det egentligen (i teorin) borde vara möjligt att köra sågtand och pulsvåg samtidigt a la Juno...?

Det hela är mycket enkelt - det finns en diod (D1) på KLM-366 med anoden ansluten mot "trig-ingången" på 4066 och katoden mot PW/PWM (pinne 6 på IC36). Så fort man väljer sågtand, så hamnar samma spänning på PW/PWM och skickar pulsbredden till 0%.
Som svar på din undran - ja, du kan köra sågtand och pulsvåg samtidigt. Demontera D1 och programmera sedan om alla dina patchar.

Senast redigerat 2008-05-22 10:52
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-24 00:21
Ursprungligen av Europe Endless:

Det hela är mycket enkelt - det finns en diod (D1) på KLM-366 med anoden ansluten mot "trig-ingången" på 4066 och katoden mot PW/PWM (pinne 6 på IC36). Så fort man väljer sågtand, så hamnar samma spänning på PW/PWM och skickar pulsbredden till 0%.
Som svar på din undran - ja, du kan köra sågtand och pulsvåg samtidigt. Demontera D1 och programmera sedan om alla dina patchar.

Aha...tack för det upplysande svaret, Europe Endless och välkommen till 99musik. Du kanske också huserar på SAS-listan...?

Jag var på detta projektet en sväng förra fredan. Kopplade upp på labbdäck nogrannt och dubbeltkollat, men när jag snodde strömmen från Polysixen gick 1A säkringen. Antagligen för att midi-kittet redan snor så mycket ström. Ska testa eventuellt kopplingen med den andra Polysixen också, men det har inte varit tid för detta senaste veckan tyvärr.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-24 00:42

Ursäkta men jag har svårt att följa med, vad sjutton är det du tänker göra??:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-24 00:55
Ursprungligen av kroffe:

Kopplade upp på labbdäck nogrannt och dubbeltkollat, men när jag snodde strömmen från Polysixen gick 1A säkringen. Antagligen för att midi-kittet redan snor så mycket ström.

Ahh, äntligen ett fullgott incitament för att avMIDIfiera!

I nödfall kanske MIDIt går att driva av en extern/intern väggvårta på enklast möjliga sätt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-24 01:02
Ursprungligen av /mr:

Ahh, äntligen ett fullgott incitament för att avMIDIfiera!
I nödfall kanske MIDIt går att driva av en extern/intern väggvårta på enklast möjliga sätt?

Mja...testade bara på min Polysix nr 2, den med Korg USA-midikittet. Tror det är hungrigare + att jag inte har full koll på hur det är inkopplat. Den som installerat det har bl a lött direkt på testpunkterna på PSU-kortet...:tveksam:
Men jag har ju som sagt inte rört i detta projektet sen förra fredan då säkringen brann.. köpte nya säkringar och inget tog skada dock.. O:-)

Heja kroffe frisk tumör, de är det som susanne gör!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-24 00:50

Tja...låt inte trådens orginal-rubrik och mening vilseleda dig...;)

Projektet just nu vad det gäller Polysix är att försöka hi-jacka CVn från de befintliga rösterna mot ett andra röstkort och sen koppla in detta i filtret för fetare pads a la prophet5... men det är väl önsketänkande antar jag ...

Bevaka tråden