Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kroffes Korg Polyfour

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 14:33
Ursprungligen av zthee:

Woho! Det är en sån jag har letat efter - satt igår och googlade på allt från "replace potentiometer with CV control" till gud vet vad, men hamnade bara på udda hemsidor. Men Vactrol är ju teh siht! Tack för svaret!

Hahaha, ingen orsak... du kunde frågat nån redan på 60-talet och kanske haft ännu bättre chanser att hitta rätt svar än bland nutidens desinformationssmörja.
Tidiga Vactroler hade förresten glödlampor, inte LED. Finns väl i gamla phasers och sånt.

Påpekas bör att det tar åtskilliga millisekunder för dem (även dagens, med LED) att svänga in till ett nytt värde, så... det blir inte tal om några audiomodulationer tyvärr. Inte ens snabba envelopper. Bland det folk gillar med Buchlas klassiska "Lopass Gate" är ju t o m Vactrolernas "lagom sega" beteende.

Särskilt linjära över ett stort område är de inte heller, därför använder man andra saker (OTA osv) till multiplikatorer etc.

Kroffes Polyfour? Nu simmar vi ur bild. O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 14:36

Coolt! Jag minns inte ens vilken pot det var jag skulle ersätta - men nu vet jag att det finns iaf.

Vi simmade verkligen ur bild!

Sorry för det Kroffe - !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 14:44
Ursprungligen av zthee:

Jag minns inte ens vilken pot det var jag skulle ersätta

(Det fina i kråxången är att det inte behöver vara en pot, utan snarare en resistor vilken som helst...)

*viskar*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 14:59
Ursprungligen av zthee:

Coolt! Jag minns inte ens vilken pot det var jag skulle ersätta - men nu vet jag att det finns iaf.
Vi simmade verkligen ur bild!
Sorry för det Kroffe - !

Haha...det gör inget. Jag satte ju nördnivån redan från början...:cool:

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-19 16:34

Kroffe:
Jajjamensan,heualia are THE dude!:D
Denna funkar med största sanolikhet rakt av, 74HC175, ELFA no:73-529-17
Matningen till HD74175 är +5V så då kan du köra med det mesta, HC175
blir en uppgradering istället för HD originalet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-19 21:35
Ursprungligen av Heualia:

Kroffe:
Jajjamensan,heualia are THE dude!:D
Denna funkar med största sanolikhet rakt av, 74HC175, ELFA no:73-529-17
Matningen till HD74175 är +5V så då kan du köra med det mesta, HC175
blir en uppgradering istället för HD originalet.

...typiskt att jag hade hemma en påse med 8st 74HC374 - jag menar, så nära men fortfarande lite fel funktion och pinout.

Nåja, det är väl snart dax att lägga en beställning till ELFA på lite brytjack, potar och sånt där smått "bra att ha"...;)

Har dock fortfarande inte klurat ut vad som kan gått fel med röst 2...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-19 16:47

Unison detune: Ta en OP amp, koppla som buffer ta en pot 10k koppla in den på +In,
ta sedan 6st 100kohm 5% motstånd, koppla samtliga till utgången av OP amp, koppla
sedan den andra ändan av varje 100k motstånd till punkten där Q11 emitter och R151
möts. När du vrider på potten så kommer varje VCO att detuna olika beroende på variationen
på de inbördes % talet i motståndet. Vill du öka detuningen lite mera kan sprida ohmet
mellan motstånden.På detta vis behöver du inte in och löda loss eller ändra en massa
på röstkortet och detuningen kan styras med en CV eller en Pot och inte six st.
Glöm vactroler och OTA, denna lösning kräver 8 komponenter 10kr max!

Detta är en variant av den ni beskrev ovan, potten kopplas mellan +5 V och 0V,
det ger bara positiv sprid detune men det torde ju inte spelan så stor roll då det
är själva detuningen man vill åt.

> för detune (R119 - R122) i unisonmode-delen mot potar, vilket gjorde att man manuellt kunde ställa hur mycket detune man ville ha i unisonläget. Det krävs dock en pot per röst, så det är ju lite klumpigt.

Du kan även göra så här, koppla in den ovan beskrivna bufferns utgång på
den änden av resistorna som är kopplad till +5/-5v istället,( löd loss den ändan
av resistorerna) så kan du skruva detunen med en pot. Löd in ett motstånd
för VCO 5 och koplla den till buffern ochså.

Senast redigerat 2007-09-19 17:09

Vad menas med buffert? Att man tjuvkopplar?
Ursäkta simpla frågan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-19 18:59

Buffer. Ingångsspänning = utgångspänning.
Ingången äter inte ström, men utgången kan leverera ström.

Prövat Vicks?

Kan inte slita mig från denna tråden
Först o främst. Ursäkta för det tråkiga skämtet.
Hur gick det med polyfour'en?

Tänkte på en grej med vactrolerna. Om man kopplar vactroler som en buffert på varje röst där spänningen för pitchen finns (ingen aning om vart dock.) så borde det ju uppstå en effekt av portamento? Problemet är väl att eftersom polsixen "vandrar mellan tonerna" så blir portamentot olika på varje ton. Kanske kan gå att applicera denna sorts krets på ett enkelt sätt?

"Snillen" spekulerar

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-10 12:27
Ursprungligen av axelwaad:

Kan inte slita mig från denna tråden
Först o främst. Ursäkta för det tråkiga skämtet.
Hur gick det med polyfour'en?

Som vanligt när det gäller mig och trasiga prylar har jag inte kommit längre än till felsökning. Har fortfarande inte ersatt flipflopen med ny och fortfarande inte hittat fel på röst 2, men jag misstänker att det borde ligga i VCA-delen..:tveksam:

Ursprungligen av axelwaad:

Tänkte på en grej med vactrolerna. Om man kopplar vactroler som en buffert på varje röst där spänningen för pitchen finns (ingen aning om vart dock.) så borde det ju uppstå en effekt av portamento? Problemet är väl att eftersom polsixen "vandrar mellan tonerna" så blir portamentot olika på varje ton. Kanske kan gå att applicera denna sorts krets på ett enkelt sätt?

För att förenkla problematiken lite kan man i alla fall "låsa" röster i polysixen med chord-funktionen, så därför skulle man teoretiskt sett, kunna bygga in en buffer bara på t ex röst 1 som man skulle kunna koppla in när man vill spela portamento-sololjud...
Så hade jag nog tänkt lösa det förut när jag funderade på den här modden, men just nu ligger focus på att bara få den fungerande igen...

Och i och med det kan jag ju passa på att basunera ut:
Jag köper gärna en batteri-läckt Polysix som reservdelsburk!
Till rätt pris förstås och gärna i Uppsala, Stockholm eller närliggande...

http://www.multimediaproduktion.se/saljes/

Nu har du tur! Jag har mailat honom om ssm-kretsarna; SSM2044 x 2 och SSM2056 x 2

VCF och VCA(env)

Om dom finns kvar och du vill ha dem så får du dem annars tar jag dom.

Mvh Axel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-11 12:43

Nja...inga SSM-kretsar har ju gått åt ännu, men det skulle kunna vara skönt att kunna lyfta ett röstkort ur en annan batteriläckt burk rakt av... problemet är väl att "batterirötan" ibland kryper över på röstkorten med...:/

Så ta du dom SSMarna...tack för erbjudandet..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-11 15:32
Ursprungligen av kroffe:

Nja...inga SSM-kretsar har ju gått åt ännu, men det skulle kunna vara skönt att kunna lyfta ett röstkort ur en annan batteriläckt burk rakt av... problemet är väl att "batterirötan" ibland kryper över på röstkorten med...:/

Ja, det kanske vore en lösning att byta hela röstkortet trots allt, om du inte hittar felet?

Jag inventerade just min skrothög och mina hjärnspöken & sjuka idéer och insåg att jag faktiskt har ett slikt röstkort (KLM366B) som jag kanske aldrig kommer att själv få nytta av. Jag vet inget om dess (eventuella) funktion, men det ser helt och rent ut vid snabb överblick - dock saknas alla dess 15 socklade IC-kretsar! Om du är säker på att dessa 15 inte orsakar felet i din maskin så kunde det vara värt besväret att sno mitt kort och testa.

Det finns i Jöttebårrjj...

Aaa, måste lära mig att läsa poster bättre. Jag såg nu att det inte var fel på ssm-kretsarna.
Men jag har börjat fundera lite på vad man kan gör för skoj med två 24db filter...

Alternativ 1: Bygga en liten gitarreffekt, paralell/seriell koppling och köpa nån audiotrigger för enveloppsen.

Alternativ 2: Försöka sig på en enkel FM-synth.

Alternativ 3: Bygga till FM (filterFM) krets på Polysix/Monopoly.

Eller bara som stereofilterburk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-11 15:20
Ursprungligen av axelwaad:

Men jag har börjat fundera lite på vad man kan gör för skoj med två 24db filter...
...
Alternativ 2: Försöka sig på en enkel FM-synth.
Alternativ 3: Bygga till FM (filterFM) krets på Polysix/Monopoly.
Eller bara som stereofilterburk.

Alternativ 2-3: Hur tänker du nu?

Jag hade nog (förutom att använda dem till ev reservdelsbehov) helst gjort mig en stereofilterburk för allsköns ljud. Synd bara att man är 5-10 år för sent ute för den franska housen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-11 15:39
Ursprungligen av axelwaad:

Alternativ 1: Bygga en liten gitarreffekt, paralell/seriell koppling och köpa nån audiotrigger för enveloppsen..

Lägg till en enveloppföljare, en LFO och en expressionpedal och du har världens fetaste filterpedal

Är det bara lågpass på de där förresten?

Jepp. Fast bra sådan!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-11 16:26

Oj, snälla mr! PM!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-24 10:51

Min tjej berättade nyss på telefon att jag hade ett paket att hämta ut när jag kommer hem...misstänker vad det är...;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-24 11:49

Hur kan du tro nåt sånt?
Jo, det stämmer nog... men jubla inte än, jag håller på att författa ett långt mail till dig med lite detaljer om vad jag upptäckte på kortet. Styrspänningen tätnar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-24 12:47

OK....håller andan...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-25 23:46

STORT TACK TILL /mr FÖR ATT HAN SKICKADE MIG ETT NYTT KLM366B!
Numera är min Polyfour återställd till Polysix.

Lite bilder på ingreppet:

bild 1. Poly4 öppnad och keyboarden avlägsnad. Den "nya" KLM-366B i bakgrunden.

bild 2. den "nya" KLM-366B obestyckad. Röst 5 saknade några komponenter, så dessa lödde jag över ifrån mitt gamla kort.

bild 3. den "nya" KLM-366B bestyckad i sitt nya hem i min Polysix. Bara stämning och intrimmning av röster kvar.

/en glad & nöjd kroffe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 01:52
Ursprungligen av kroffe:

STORT TACK TILL /mr FÖR ATT HAN SKICKADE MIG ETT NYTT KLM366B!
Numera är min Polyfour återställd till Polysix.

Aaah! Vad kul att höra!

En himla bondtur att det kortet funkade, jag hade ingen aning om funktionen från första början (fick det i en påse blandat skrot av Jacek på SAS) och det finns mycket som skulle kunna gå fel under de år då det låg i en påse elektronik som jag med jämna mellanrum rotade runt i. All heder åt den stabila analoga elektroniken!

Jag hittade ingen användning för detta obestyckade kort, men har kvar ännu ett KLM366B som är tillräckligt bestyckat för att bli åtminstone en polyfünf en vacker dag. Vi får se.

Lova att spela riktigt breda ackord nu!

/mr - alldeles magisk i öronen efter en fin kväll på Nefertiti med liveakterna Z'EV och Daniel A.I.U. Higgs och Kiss the Anus of a Black Cat

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-27 13:41
Ursprungligen av /mr:

Jag hittade ingen användning för detta obestyckade kort, men har kvar ännu ett KLM366B som är tillräckligt bestyckat för att bli åtminstone en polyfünf en vacker dag. Vi får se.

Tanken slog mig, och säkert dig också, att även bestyckat har ju KLM366B-kortet ett antal (6 i idealfallet) fungerande oscillatorer med separata CV och PW ingångar vilket man borde kunna integrera i vilken modulrigg som helst, om inte annat som slav-oscillatorer.
Har redan börjat klura på om jag kan använda det överblivna obestyckade kortet i ASMen på något sätt nu...;)

Ursprungligen av /mr:

Lova att spela riktigt breda ackord nu!

Brett nog?
kroffe - 80ies jam
CASIO RZ-1 + DX7 + Polysix live i köket en lördag förmiddag.

Hade myskväll igår med en god öl, stämapparat och lödkolv för att lägga sista touchen vid "den nya" Polysixen. Nytt minnesbatteri som inte läcker fick den också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-27 13:49
Ursprungligen av kroffe:

Brett nog?
kroffe - 80ies jam
CASIO RZ-1 + DX7 + Polysix live i köket en lördag förmiddag.

Woho! Det där kan man ju lätt svägna sina lurviga till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-28 11:30
Ursprungligen av kroffe:

Tanken slog mig, och säkert dig också, att även bestyckat har ju KLM366B-kortet ett antal (6 i idealfallet) fungerande oscillatorer med separata CV och PW ingångar vilket man borde kunna integrera i vilken modulrigg som helst, om inte annat som slav-oscillatorer.

Fast det är väl bara linjär styrning på dem då?
En gemensam exponentialomvandlare i multiplexingen till alla sex rösterna.

Jag har oxå tänkt på att de borde kunna användas, men då inte som fristående modul utan som en extra-VCO-expansion till en annan Polysix! Det kanske vore nåt?

Ursprungligen av kroffe:

Brett nog?
kroffe - 80ies jam
CASIO RZ-1 + DX7 + Polysix live i köket en lördag förmiddag.

Helt okej!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-28 17:21
Ursprungligen av /mr:

Jag har oxå tänkt på att de borde kunna användas, men då inte som fristående modul utan som en extra-VCO-expansion till en annan Polysix! Det kanske vore nåt?

Jo, har också tänkt i dom banorna. Polysix goes OBX lixom med stackade dubbla VCOer per röst.
Men just nu är jag väldigt skeptiskt till att peta in modifiaktioner i Polysixen, har lärt mig en läxa som tog _år_ att rätta till. :">

Vi får se vad framtiden har i sitt sköte...O:-)

Det är ju så man blir tårögd av analog glädje!

Bevaka tråden