Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kroffes Korg Polyfour

Tråden skapades och har fått 125 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 07:43
Ursprungligen av Magnus D:

Det är ju så man blir tårögd av analog glädje!

Dagens citat!

Härligt Kroffe att du fått igång synthen!

Synd att höra att du inte har plats för den och måste sälja den billigt till mig!

eeeh... :KAAKAAA!:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-26 07:54
Ursprungligen av zthee:

Synd att höra att du inte har plats för den och måste sälja den billigt till mig!
eeeh... :KAAKAAA!:

....hehe...näe du, nu släpper jag den aldrig!...;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-26 08:01
Ursprungligen av kroffe:

....hehe...näe du, nu släpper jag den aldrig!...;)

Tycker jag inte du ska göra heller. Den behöver någon som spelar på den!

Garttis!!
Nu är det bara att börja testa alla moddar som du kan hitta på internet.

Happ, tänkt på det också. Så det så.

Grattis!
Jag har också en trasig polysix som ska få smaka lödkolv så småningom.
Jag har bytt det mesta till processorn för ett par år sedan och satt i nytt ram men den jävelen vill inte vara med utan skickar små skojiga fantom-data på kontrollbussen...suck!

Och sen har jag en totalpajjad jx3p som jag köpte för några hundingar för att ha som reservdelar till min andra...hmmm..kanske skulle bygga ihop dom?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-28 22:23
Ursprungligen av dar303:

Jag har också en trasig polysix ...
Och sen har jag en totalpajjad jx3p...
...hmmm..kanske skulle bygga ihop dom?

Polysix + JX3P, vad blir det för odjur?

En PolyP ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-29 07:29
Ursprungligen av dar303:

Grattis!
Jag har också en trasig polysix som ska få smaka lödkolv så småningom.
Och sen har jag en totalpajjad jx3p som jag köpte för några hundingar för att ha som reservdelar till min andra...hmmm..kanske skulle bygga ihop dom?

Korg + Roland = Glad Kronor (anagram som måste betyda att man sparar en massa pengar, eller?)

Hursomhelst så såg jag i nåt gammalt SAS-inlägg att du byggde in midi i din Polysix vilket är en grej jag funderat på länge. Blev det DIY-kit baserat på nån PIC-processor eller köpt kit? Själv har jag funderat på det här:

http://www.chd-el.cz/index.php?id=399

Verkar schysst och billigare (79 euro) än IOtechs, Kenton och Virtual Musics dito. Nån som beställt från detta företaget?

Jag skall hålla ett vakande öga över den där processen så att inga onaturliga saker händer!!!

Jag har installerat denna i en polares maskin:
http://www.angelfire.com/geek/srlabs/p6retro2.html

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-09 18:09

Så här glad lät Polysixen över att helgen börjat nu i eftermiddag:
http://www.youtube.com/watch?v=g-XsCNc9Zwc

Yay! Kul att du fått liv i den igen.
Fick mig så inspirerad att jag tog tag i saken och ringde en reparatör här, så nu ska det snart bli batteri i min gamla Polly igen också!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-04 18:39

Titta vad som dök upp med posten nyss:

Ett stycke midiinterface till Polysix från Prag!
88 euro med frakt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-04 18:43
Ursprungligen av kroffe:

Ett stycke midiinterface till Polysix

Usch, tråkigt att höra.
Beklagar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-04 18:51

Äsch, jag lovar att spela på själva synthen mycket också. Den ligger så snyggt ovanpå Eminent Solina P275an precis inom räckhåll för fräna solon och feta chords....:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-05 23:02

Polysixen har nu fått midikit som också pallar synka arpegiatorn mot midi. Väldigt nöjd, trots att installtions-manualen jag fick med hade ett dumt tryckfel som fick mig att koppla den fel först med konsekvensen att synten låste sig. Men det löste sig som sagt och nu känns inte saknaden över Juno-106an lika stor längre...:)

Grym! Finns det någon sida man kan besöka? Om man vill beställa?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-06 09:37
Ursprungligen av axelwaad:

Grym! Finns det någon sida man kan besöka? Om man vill beställa?

Det är den som nämndes tidigare här i tråden:
http://www.chd-el.cz/index.php?id=399

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-06 11:50

hur funkar det med arpeggiatorn midisynkad? blir det konstanta 16-delar som default eller finns det andra lägen?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-06 12:13
Ursprungligen av inkinen:

hur funkar det med arpeggiatorn midisynkad? blir det konstanta 16-delar som default eller finns det andra lägen?

Det går att ställa in lite olika, men det är lite knökigt tyckte jag när jag testade igår. Ska kolla mer på det dock. Enda som inte fungerade så himla bra var pitchbend som steppade som tusan, men den såg jag mest som en bonus.
User manual finns längst ned på sidan i länken tidigare nämnd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-11 00:43

Slutförde midi-projektet idag genom att fixa en riktig midi-utgång på Polysixen. Som rekommenderat av CHD Electroservice skruvade jag bort den externa serienummer-plattan och borrade hålet där. På så sett kan man - om någon gång i framtiden vill ha tillbaka orginal utseendet - ta bort midijacket och skruva tillbaka plattan framför hålet igen. Här är lite bilder:

Bild1: Midi-kortet monterat inne i synten. Som synes var plastsockeln lite för tajt så jag fick klippa upp den (det skar lite i hjärtat).

Bild2: nytt batteri och batterihållare enligt Old Crows rekommendation (inget att göra med MIDIfikationen egentligen)

Bild3: MIDIjacket på baksidan där serienummer-plattan satt tidigare.

Kunde inte låta bli att jamma lite med analog-hörnan nu heller:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/PolyMIDIjam.mp3

Sequencad Polysix-basslinga, Moog Prodigy-lead och Eminent-stråkar genom nyinförskaffade smallstonen.

Senast redigerat 2008-01-14 10:57

Lyckost! Det där borde jag göra med min Polysix. Batteriet på min ska ha blivit bytt 2003 men killen var inte säker. Ett klockbatteri känns ju lite säkrare. Hade varit schysst med midi också..

Får kanske hitta någon snäll individ som vågar sätta lödkolven i min (eller hålla mig till VA synthar ).

Senast redigerat 2008-01-31 18:55
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-31 17:06

Kolla det där med batteriet snarast så att du slipper en otrevlig överraskning!

"If you have a Korg Polysix and have never changed out the original backup battery, GET IT DONE NOW!! If you are not sure whether the battery has been replaced, open the unit and do a quick visual check. That battery is nearly 20 years old and long past the end of its expected life. Ni-cad batteries such as the one originally used on the Polysix do not go quietly, either. All too often they begin to leak on their negative terminal and the resulting corrosion in the area of the circuit board where the battery is mounted can cause the machine to fail. ALL Polysix units are now subsceptible to this problem, so have it checked out as soon as possible."
http://www.oldcrows.net/~oldcrow/synth/korg/polysix/index.html

Senast redigerat 2008-01-31 19:21
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-09 13:56

Det har börjat klia i moddar-fingrarna igen när jag tänker på att jag sitter på sex oscillatorer till som bara väntar på att paras ihop med de separata CV och patchas in genom SSM-2044orna...
SSM2044 LP Filter designs

Fast frågan är om jag vågar gräva i Polysixen igen - förra gången, för 7 år sen tappade den ju två röster som jag sedemera fixade iofs ... men det vore ju fett med "två" oscillatorer per röst...
Fast undrar om trafot orkar köra det.... :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-10 00:34
Ursprungligen av kroffe:

Det har börjat klia i moddar-fingrarna igen när jag tänker på att jag sitter på sex oscillatorer till som bara väntar på att paras ihop med de separata CV och patchas in genom SSM-2044orna...

Fast frågan är om jag vågar gräva i Polysixen igen - förra gången, för 7 år sen tappade den ju två röster som jag sedemera fixade iofs ... men det vore ju fett med "två" oscillatorer per röst...
Fast undrar om trafot orkar köra det.... :/

Ja, det MÅSTE du faktiskt modda in, din P6-knarkare där!
Med lite kul ringmod etc mellan oscillatorerna då.

De borde nog inte dra så mkt ström faktiskt, om du kopplar ur allt annat på kortet (filter, envelopper, cpu etc). Tål definitivt att kollas på!

I nödfall kan man säkert byta logikkretsarna mot nån modärnare lågeffektsvariant. (fast då kan man egentligen lika gärna bygga oscillatorkloner själv, det är ju t o m ett alternativ för P6-ägare utan extra röstkort i garderoben)

Kör så det (inte) ryker!

jAAAAAAAAAA gÖR dEDT ! dET GÖR INGET fÖR Det ÄIR gRYMMT vÅga LITE pÅ dIN fÖRMOGA!

Nej men skämt åsido. Jag har ett förslag. Jag har precis bränt min polysix igen. (Samma fel som förra gången.)

Om du vill så kan du få den som experimentbräda. Jag älskar min polysix men den trivs inte i mina händer. Går ju sönder hela tiden. Jag vet att en IC måste bytas. Och kanske en Resistor.
Vad tycker du om det?

Rättelse: Inte "Få" men "använda" som experimentbräda..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-09 16:20

OJoj...trodde aldrig att jag skulle gå från jobbet idag och sen komma hem ytterligare en Polysix rikare och 1000kr fattigare...:)

...eller nja, jag hade ju kikat på den tidigare men trodde aldrig att ägaren skulle släppa den. Enligt uppgift ska den dock vara lite defekt, så det blir väl lite pul igen antar jag men som reservdels-synt är det ju helt OK.

Orginal Korg-MIDIkit sitter det i också...:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-09 16:34
Ursprungligen av kroffe:

OJoj...trodde aldrig att jag skulle gå från jobbet idag och sen komma hem ytterligare en Polysix rikare och 1000kr fattigare...:)
[ATTACH]16226[/ATTACH]

...eller nja, jag hade ju kikat på den tidigare men trodde aldrig att ägaren skulle släppa den. Enligt uppgift ska den dock vara lite defekt, så det blir väl lite pul igen antar jag men som reservdels-synt är det ju helt OK.

Orginal Korg-MIDIkit sitter det i också...:)

Laga den så hämtar jag den sedan...:cool:

Bevaka tråden