Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-23 02:20

hade lite bekymmer med tappade samtal förrut dock väldigt ofrekvent.

kort o gott så installerade jag appsupport så försvann bekymren.

Ni som har kört appsupport, har ni gjort det direkt efter som ni flashat om iphonen? Har ni använt swephone utöver appsupport eller?

Varför låta en trevlig tråd dö ut... vad säger ni om detta?

tappar samtal som vanligt men inget loggas i .../CrashReporter/Baseband/
varken i datorn eller telefonen hittar jag något. Det senaste Syncat med iTunes är från i tisdags trots att jag tappat flera samtal både igår och idag.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-23 21:44

jacoblo33:
jag installerade appsupport ett par veckor efter att jag flashade, nån telefon på svenska vill jag inte ha, det är bara ett helvete då jag har alla telefonnumer inlagda med +46 prefix för sverige exempelvis, när man är ute mycket och reser så blir det jobbigt att behöva knappa in numren manuellt för att ringa.. provade swephone men då blir det inte +46 på inkomna samtal, således så får jag inte upp vem som ringer.. avinstallerade det och nu är det frid och fröjd.. svenskt tangentbord har jag däremot gjort via ftp/sftp (minns inte vilket det var man använde) med ssh..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-25 15:50

Nu har det gått ett par veckor sedan jag bytte till telenors nät och det fungerar helt perfekt... inte ett enda droppat samtal och inga tysta avbrott.

Bara så att ni vet att det finns en utväg

Ursprungligen av shapic:

Nu har det gått ett par veckor sedan jag bytte till telenors nät och det fungerar helt perfekt... inte ett enda droppat samtal och inga tysta avbrott.

Bara så att ni vet att det finns en utväg

Efter att ha gått vägen europolitan, vodafone och telenor och för varje steg sett företaget tappa mark och servicegrad tröttnade jag. Må tappade samtal vara irriterande men iphonen med gprs och telenor är klart tristare än telia och edge. Iphonen liksom frodas med edge.

Jag har fortfarande inte drabbats av tappade samtal sedan ett par veckor tillbaka och är lika förbryllad som glatt överraskad.

Väntar med spänning på gen 2 av den.

Ursprungligen av petterf:

Efter att ha gått vägen europolitan, vodafone och telenor och för varje steg sett företaget tappa mark och servicegrad tröttnade jag. Må tappade samtal vara irriterande men iphonen med gprs och telenor är klart tristare än telia och edge. Iphonen liksom frodas med edge. .

Och jag har inget val utan är fast med Telia då jobbet använder dem som operatör.
Har även jag följt Telenor dit de är idag och måste säg att de är de bästa i Sverige medans Telia är de sämsta som finns. Deras support är ett skämt och när man väl kommer fram till deras kundtjänst behandlas men som skit. Privatkund eller företagskund spelar ingen roll för dem...man blir behandlad som skit.

Jävla sopor är vad Telia är!!!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-25 20:07
Ursprungligen av petterf:

Efter att ha gått vägen europolitan, vodafone och telenor och för varje steg sett företaget tappa mark och servicegrad tröttnade jag. Må tappade samtal vara irriterande men iphonen med gprs och telenor är klart tristare än telia och edge. Iphonen liksom frodas med edge.

Jag har fortfarande inte drabbats av tappade samtal sedan ett par veckor tillbaka och är lika förbryllad som glatt överraskad.

Väntar med spänning på gen 2 av den.

Jag kör telenors nät, har dock inte telenor som operatör. Har glocalnet. Och än så länge är dem riktigt schysta.

Telenors nät är ok. Deras kundtjänst och den service de en gång hade finns det inte tillstymmelsen till längre. Därmed inte sagt att Telia är bättre på service, däremot har de klart bättre nät - undantaget irriterande tappade samtal som av någon skum anledning försvunnit för mig.

Jag kände inte att min iphone fick vara det den kunde hos Telenors utan den blev bättre hos Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-27 13:53

Skratta eller Gråta!!??

SKRATTA ELLER GRÅTA!!!???

Jag vet inte vad!?
Nu när det tycks som Telia har fått avtalet med Apple att lansera och sälja iPhone i Sverige så tycker jag att frågan är relevant i.a.f.
Då med tanke på er stackare som tycks ha/haft så mycket tappade samtal med Telia. *suck*.
Själv är jag förskonad från detta dilemma då jag använder och har använt mig av Telenors samarbetspartner DTAC här i Asien och inte haft ett enda "tappat samtal" sedan dag ett.

Nämnas bör kanske att jag använt dem med min iPhone sedan start då den kom ut förra året. Alltså ett år utan "tappat samtal".
Ve om det nu inte funkar med Telia och om det är dom som knasar med sitt nät för iPhone. Poor iPhone and poor the swedish people if.

Bättre att det är Telia som (inledningsvis) får iphonen än någon annan operatör exklusivt. Då kan man hoppas på att den kräver förändringar av telias system alternativt att uppdateringen av OS'et i iphonen löser problemen då det pekar på att vara mjukvarurelaterat.

Eftersom det förmodligen inte ens blir "originalphonen" som släpps i Sverige har jag svårt att tro att de som är dumma nog att hoppa i säng med Telia kommer få problem med tappade samtal i den nya phonen

Ja, nu är det ju 3G versionen som släpps och då kommer dom så klart inte göra något åt GSM-nätet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-29 18:26

Mina problem är borta nu

Jag hade tidigare problem men nu är de borta. Problemen började när jag uppgraderade till 1.1.3 och blev värre med 1.1.4. Jag provade då att gå ner till 1.1.2 men det hjälpte inte. Problemen var så pass stora att jag inte kunde använda telefonen.

Sen provade jag att köra nya Pwnage och nu har telefonen funkat felfritt i 4 veckor.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-01 00:34

Jag tappar samtal konstant och därför använder jag min gamla w810 nu istället
Får ta och byta till en annan operatör för den går inte att använda med Telia.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-03 19:32

Dåååå har jag varit på fisketur i Mörrum.
Har i Malmö haft problem med tappade samtal, speciellt där jag bor, oturligt nog. Finns vissa punkter där det garanterat bryts och andra punkter där jag kan snacka längre perioder.

Åter till Mörrum, det bor c.a 3500 invånare där, dvs ingen storstad. INTE ETT ENDA BRUTET SAMTAL. Kunde prata timmavis utan problem. Så fort jag närmade mig Lund / Malmö, poff, samtal brutna.

1.1.1 OTB - > 1.1.2 -> 1.1.4 iLiberty+
Halebop Kontant, 2G SIM.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-05 13:42

jag har problem med brutna samtal från ett fåtal kamrater. de har telenors 3g abbonemang, med 3g aktiverat.

det bryts kanske en gång i kvarten ungefär. Vi provade därefter att stänga av 3g funktionen i kamratens telefon och då tappade det inte samtal på över 4h i sträck.

summa sumarum, det verkar inte vara iphones fel enbart, för 3g har haft problem med att samtal bryts när det switchar 3g/gsm, kanske är extra känsligt då det är en 3g lur ihop med en enbart-gsm lur?

Jag hade samma problem med min p900 med samma personer oavsett vilken telefon de har (de har provat 3-4st olika lurar).

//Tim

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-21 00:40

Hmm.. denna tråd har varit rätt död ett tag nu, ingen som har problem längre eller? Eller väntar alla på releasen av iPhone 3G för att lösa problemen på det sättet?

Jo då

Jag har ju haft turen att slippa problem länge nu - ända tills förra veckan då allt var sig likt igen.
Nu väntar jag på nya nallen, priserna, villkoren och sedan får vi se vad det blir.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-21 12:05

Ville bara säga att jag har en pwnad 1.1.4 ifån med ett tele2 abb och jag har problem med att när jag ringer upp folk så får jag Call Failed. Händer dock inte alltför ofta, så jag har inte orkat bry mig. Fast visst, lite jobbigt är det ju.
Hade iaf noll problem förut innan jag pwnade den. Hade då kört nån nån upplåsning med hjälp av iPlus kombinerat med Ziphone.

Ursprungligen av urkass:

Ville bara säga att jag har en pwnad 1.1.4 ifån med ett tele2 abb och jag har problem med att när jag ringer upp folk så får jag Call Failed. Händer dock inte alltför ofta, så jag har inte orkat bry mig. Fast visst, lite jobbigt är det ju.
Hade iaf noll problem förut innan jag pwnade den. Hade då kört nån nån upplåsning med hjälp av iPlus kombinerat med Ziphone.

Du menar att du har problem med att det är upptaget på den andra sidan tråden?
Tyvärr finns det inte ens i iPhone någon funktion som löser detta.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-21 14:31

Nej jag menar att den bara lägga på själv, oftast bara nån sekund efter man börjat ringa. Upptaget är det dock inte.

Ursprungligen av urkass:

Nej jag menar att den bara lägga på själv, oftast bara nån sekund efter man börjat ringa. Upptaget är det dock inte.

Det är precis detta som händer när det är upptaget - den kopplar ned och man får call failed/samtal misslyckat.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-22 00:19
Ursprungligen av theplague:

Det är precis detta som händer när det är upptaget - den kopplar ned och man får call failed/samtal misslyckat.

Nej, så är det inte för mig iaf. När det är upptaget så får jag upptagetton (eller så kopplas jag till röstbrevlådan eller dylikt). När det stod (händer mig aldrig längre sedan jag bytte bort halebop) "call failed" för mig så kopplades samtalet inte ens upp. Nu sker detta endast när jag inte har mottagning och försöker ringa, då står det call failed.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-06-22 16:17

Jag har iaf aldrig varit med om att få Call Failed förens jag pwnade den. Däremot har jag hört upptaget tonen många gånger. Kan dock inte säga om jag hört det efter jag pwnat den. För det kan ju vara nån "funktion" som har dykt upp nu då. Kanske ska testa det lite mer...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-23 00:30

Om jag ringer till mig själv så får jag Call Failed
Så det är väl samma som upptaget antar jag.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-29 23:44

Någon som märkt "plötsliga förbättringar" nu när telia ska börja kränga iPhone?

Ursprungligen av shapic:

Någon som märkt "plötsliga förbättringar" nu när telia ska börja kränga iPhone?

Hur kan det bli förbättringar när problemen sitter i mjukvaran enligt Telia (tidigare inlägg)?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-07-02 12:14
Ursprungligen av Patrik D:

Hur kan det bli förbättringar när problemen sitter i mjukvaran enligt Telia (tidigare inlägg)?

Måste ha missat det inlägget. Låter dock som att det skulle kunna vara en enkel bortförklaring från telias sida.

Jag har själv inte haft ett enda problem sedan jag bytte till telenors nät (för ett par månader sedan) så det kan ju knappast endast vara iphones mjukvara det är fel på.

Har inte befunnit mig på platser där problemen brukar uppstå. Får se nu i veckan eller nästa vecka om jag kan testa lite.

Bevaka tråden