Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 17:21

Jag och flera av mina kollegor som skaffade iPhone (fw 1.0.2) och låste upp dom (med iUnlock eller anySim) har stora problem med tappade samtal.

Händer när som helst, men de vanligaste fallen är:

1. Under ett samtal längre än 2 min
2. När det är inkommande samtal så när du svarar avslutas det direkt med "Call failed". Oftast indikerar telefonen att den inte ha täckning (men alla andra har runt mig)

När något av detta sker så tar det allt från 1-5 min till en reboot för att jag skall kunna ringa/ta samtal igen.

Detta är fruktansvärt enerverande och jag undrar nu om vi är ensamma om detta eller om det känns igen. Om du har haft detta problem men löst det, dela gärna med dig av denna kunskap.

Jag har både restore:at och flashat om mitt baseband i hopp om att lösa det, men no dice.

Jag och mina kollegor använder Telia som operatör och nyttjar EDGE och WiFi.

Har inga problem med detta, körde med iUnlock och använder Tele2.

/M

  • Medlem
  • 2007-10-21 17:46

Jag har exact samma problem, har också gjort om momentet utan större framgång.
Kör Telia med EDGE! Kan detta vara operatörsrelaterat, måste testa med mitt Tele2 kontaktkort. Återkommer med status om jag får samma!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 19:05
Ursprungligen av pono:

Jag har exact samma problem, har också gjort om momentet utan större framgång.
Kör Telia med EDGE! Kan detta vara operatörsrelaterat, måste testa med mitt Tele2 kontaktkort. Återkommer med status om jag får samma!

Väntar med spänning på resultatet av din test

Har inte haft några problem, körde med iUnlock och använder Tele 2.

min har varit lite knepig när jag ska ringa men inga större problem-

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-21 22:18
Ursprungligen av Telefon123:

min har varit lite knepig när jag ska ringa men inga större problem-

Vad har du för operatör?

  • Medlem
  • 2007-10-21 22:20

MrWorf, har du konfat edge uppgifterna mot Telia i luren?
Fick för mig att problemet börjat efter detta, har edge avstängt med services.
Den säger Disabled i APN fältet så den borde vara av.

Har inte haft möjlighet att provprata så mycket ikväll, får köra lite mer med Tele2 kortet imorrn.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 08:50

Yapp, kör EDGE mot telia. Skall testa utan (hmmm, hur skall man ha nytta av luren utan data?)

  • Medlem
  • 2007-10-22 09:53

Nä, klart man vill ha edge/data! Jag provade återställa alla nätverksdata men detta hjälpte inte heller. Så jag har börjat köra med mitt ComviqTele2 kort idag och har inte fått felet ännu! Uppföljningsrapport följer om någon dag, vill prova mer innan jag känner att man är 100!

jag har tele2comviq och men det krånglar bara när jag ska ringa ut ibland..

  • Medlem
  • 2007-10-22 10:12

OK, mitt problem har varit mest när jag blivit uppringd och luren varit i standbyläge.
Den ringer som vanligt men så fort man svarar så ser man mottagningen går ner på noll.
Har även upplevt just som MrWorf beskrev att den klipper samtelet efter någon minut eller två. Men detta är med Telia, testar Comviq nu och se om det skiljer.

  • Medlem
  • 2007-10-22 11:03

MrWorf: när började dina problem?
Funerar nämligen hur bra som helst med ComviqTele2 kortet, har pratat hela morgonen utan problem. RIngt ut och tagit imot samta samt pratat länge men utan några fel.
Funderar på om detta kan ha med Telia att göra och att dom testar IPhone i sitt nät, kan dom låsa IMEI nr eller likn? Någon annan här som har Telia och det fungerar utan problem?

  • Medlem
  • 2007-10-22 11:05

Mina problem började förra veckan innan dess har det fungerat hur bra som helst!
Spekulation: Kan det vara så att Telia är klara och ska köra igång med IPhone nu?

Vad har tappade samtal med att Telia provar iPhone i sitt nät?

  • Medlem
  • 2007-10-22 11:39

Om dom har börjat lägga in godkända IMEI nummer i sitt nät, har ingen aning om det fungera så. Vara bara en spekulation, tänkte om det kunde ha något med varandra att göra... Verkar hursomhelst bara vara med Telia Abo man har problemet, eller?

  • Medlem
  • 2007-10-22 19:46

Helt klart att detta fel måste vara relaterat till Telia. Har kört hela dagen utan några problem med Comviq simkort. Så fort jag bytte tillbaka till Teliakortet började problemen. Nu har jag uppdaterat till 1.1.1 så vi får väl se om felet är borta eller om det fortsätter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 21:16

Låter intressant ... Skulle förklara varför alla här är drabbade. Skall bli spännande att se om 1.1.1 löser problemet, så rapportera gärna status

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 22:31

Har samma problem vid inkommande samtal med teliakort

Har precis samma problem som föregående talare!
Men har haft p990 förut, så inget stör min underbara iphone, den kan tillomed få sluta fungera, skulle ändå inte byta tillbaka!
Men det vore trevligt att bli av med problemet!

Kan inte så mycket om sim kort, men vet att det kan bli lite lustiga fel om man har fel sim kort. Kan det på ngt sätt störa med 3G simkort, olika generationer osv??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 22:59

Intressant tanke med 3G ... Grejen är att i början (mitten av september) så gick allt fint men början av oktober och framåt mitten så har det bara gått utför. Undras om Telia har utfört nånslags system uppgradering som slår ut iPhonen? För det är ju trots allt så att firmwaren inte är helt gjord för dessa nät. Märks inte minst då jag inte får upptaget utan "call failed" och att man även kan råka ut för att det inte hörs "Comfort noise" (dvs, svagt brus när där inte är något ljud på linjen).

Nån som vet ifall Telia har mekkat med sitt nät nyligen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-22 23:05

Hmm, läste precis följande på Telia's driftinfo sida:

"Planerat avbrott för meddelandetjänsterna: Mobilsvar, Telesvar, Faxlåda samt Meddelandebox. Mellan klockan 23.00 till 06.00 kan det vara problem att lämna eller ta emot meddelanden. Sparade meddelanden eller fax kommer att finnas kvar. Telia moderniserar mobilnätet och hoppas på din förståelse och att det inte ska medföra några större olägenheter för dig."

Okay, so what... Jo, det sista är intressant "Telia moderniserar mobilnätet" ... Låter nästan som om det är något sådant som har skett här. Modernare nät = Mindre överseende med labila telefoner? Även min HTC TyTN II tappar samtal nämligen, men det kanske är mera för det är en windows telefon

Ursprungligen av MrWorf:

Hmm, läste precis följande på Telia's driftinfo sida:

"Planerat avbrott för meddelandetjänsterna: Mobilsvar, Telesvar, Faxlåda samt Meddelandebox. Mellan klockan 23.00 till 06.00 kan det vara problem att lämna eller ta emot meddelanden. Sparade meddelanden eller fax kommer att finnas kvar. Telia moderniserar mobilnätet och hoppas på din förståelse och att det inte ska medföra några större olägenheter för dig."

Okay, so what... Jo, det sista är intressant "Telia moderniserar mobilnätet" ... Låter nästan som om det är något sådant som har skett här. Modernare nät = Mindre överseende med labila telefoner? Även min HTC TyTN II tappar samtal nämligen, men det kanske är mera för det är en windows telefon

Det där handlade om en versionsuppdatering av befintliga tjänster för röst/faxbrevlådor och inget annat. Jag var själv med och jobbade med den. Ingen modernisering av näten som "förberedelse inför iphone" eller liknande alltså. Denna uppdatering skulle egentligen gjorts i juni så har inget att göra med att Telia möjligtvis förhandlar/förhandlat om iphone. För övrigt verkar det som att de flesta på forumet tar för givet att iphone kommer med Telia här i Sverige. Skulle akta mig för att göra såna antaganden, finns inget än så länge som verkligen tyder på att någon specifik operatör skulle få den innan något officiellt släppts...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-23 10:16

Inget sådant antagande gjordes angående iPhone. Det vara bara att texten antyder att Telia uppgraderar sina nät (naturligt) och att pga att vi kör med haxxade iPhone's vars GSM modem troligen inte är 100% så drabbade det oss.

Kalla det spekulation. Själv hoppas jag på att Tre får iPhone

  • Medlem
  • 2007-10-23 15:51

Nu har jag uppdaterat till 1.1.1 med iphonesimfree och det är samma fel.
Det ända är att luren säger "Call failed" när det blir fel.
Och det är bara med Telia, funderar om man vågar Ringa till Telia och fråga?

  • Medlem
  • 2007-10-23 15:55

Funderar på om det kan ha med just SIMkortet att göra, har ett som säger 3G.

  • Medlem
  • 2007-10-23 16:11

Någon som kan hur det fungerar med abonnemang hos Telia, för det jag kommer fram till är att problemen börjat efter jag testade köra Edge. Därefter big problem, kan det vara så att man hamnar in i annan kategorie i Telia nät(Typ 3G) som användare när man kopplar på vissa tjänster. Vet att jag inte hade 3G abo innnan då jag frågade detta när jag fick kortet.
Har inte använt några 3G tjänster innan och räknas Edge data in i 3G verkligen?

  • Medlem
  • 2007-10-23 16:20

Undra vad Telia skulle säga om man ringer o säger att man har detta problem?

Ursprungligen av pono:

Undra vad Telia skulle säga om man ringer o säger att man har detta problem?

"Vi kan tyvärr inte hjälpa dig med detta eftersom vi inte säljer telefonen"?

  • Medlem
  • 2007-10-23 16:33

Ahh, så du ringde o kollade. Detta är riktigt surt alltså, har varit så himla nöjd med Telia innan, dock dyrt men man får vad man betalar för. Plus att allt fungerat klockrent en längre tid, funderar hur man ska göra nu. Kan inte ha såhär, Varannan samtal klipper av när man ska svara, känns sådär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 17:04

Jag har telia och körde en se w880i tidigare, samtal bröts titt som tätt och jag skyllde på luren, men nu visar det sig att samma fel uppkommer på min iphone... precis som ni beskriver det... Måste ju vara något skit med telia... är det fler som haft problem med telia på andra lurar än iphone?

Bevaka tråden