Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Näe jag kan enkelt reproducera BB-krascherna så här.

Säg att jag försöker att ringa Expressen som har 08-7383000
Slår utan riktnummer 738300 - dvs missar sista nollan
Så får jag meddelandet:
'Det nummer du önskar nå är inte i bruk'

Om jag istället slår med riktnummer men missar sista siffran:
08-738300
Får jag direkt 'Samtal misslyckades', BB kraschar och genererar logg.

42057166 recv[call]: +CEER: "CC setup error",28,"Invalid number format ....................

Alla samtal oavsett med eller utan riktnummer tolkas som ett och samma nummer under Senaste samtal så detta måste vara en solklar bugg i Apples implementering av AT protollhanteringen.

Tillägg:
Testat samma sak med allt inställt på engelska och amerikanskt format och får samma problem där.

Har amerikanarna lika mycket problem som oss i sverige med tappade samtal?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-12 13:41

Låter väldigt konstigt.. men om det är så för dig så borde ju vi andra kunna reproducera samma scenario på det sätt du beskriver med numret till expressen? Eller har jag missförstått det?

Jag provade nämligen samma sak; slog numret till expressen utan riktnummer och fick "Det nummer du önskar nå blablala", och sedan slog jag samma nummer fast utan sista siffran och fick "Call Failed", MEN BB kraschade inte för mig, utan jag kunde glatt ringa ett annat samtal direkt efter. Har testat detta flera ggr med samma resultat...

Du har rätt i att BB'et inte kraschar men Sysinforcrashreporter gör en StateDump och skriver en log till:
/var/logs/CrashReporter/Baseband/

Blandade ihop mina 112 sleep loggar med 113 där den craschar.
Ska vara piggare nästa gång jag gräver

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-12 18:15

Hehe ok Kör hårt i vilket fall... Även man inte lyckas få en lösning på problemet så vore det åt minstone skönt med en vettig "slutgiltig" förklaring/orsak till problemet...

Har igår gått från 1.1.3 (NateTrue) till senaste upplåsningen med ZiPhone och 1.1.3. Nu fungerar allting bra förutom att jag börjar tappa samtal igen som när jag körde med 1.1.1. Vet inte vad det är för skumt, men det är lite pinsamt ifall det även är samma problem på riktiga lurar via AT&T.

När jag kollar på apples forum verkar även många där säga att antalet dropped calls ökat efter 1.1.3.
:/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-14 15:05

1.1.3 tappar samtal?

Hej!

Har, som säkert väl känt, haft en hel del problem vid uppdateringar från 1.1.1 till 1.1.3 via ZiPhone. Den rullar på fint nu. Allt är helt okej! Men, jag märkte här idag att jag tappar samtal rätt ofta. Nyligen pratade jag i telefon varav den tappade täckning helt. Jag ringde upp tre gånger, men samma sak hände! Samtal Misslyckades, typ.

Jag har Telia.

Finns det nån buggfix eller nåt som åtgärdar detta??

Tacksam för svar!

Slog ihop med en annan tråd om tappade samtal i 1.1.3

Ursprungligen av petterf:

När jag kollar på apples forum verkar även många där säga att antalet dropped calls ökat efter 1.1.3.
:/

Huh, det verkar ju illa att det skulle öka, istället för minska i nyare versioner, för problemet är ju redan rätt allvarligt som det är.

Mina samtal brukar inte brytas, men däremot brukar jag inte kunna ringa upp, bara två korta signaler typ, sen inget mer.

Patrik D, samma hände mig när jag körde natetrue 1.1.3, men samtal som var i bruk bröts aldrig. Med 1.1.1 bröts samtal då och då, samma sak med ziphone 1.1.3.

Är det bekräftat att dom med 1.1.3 och rätt baseband också har problem? Alla* som låser upp med gunlock (och därmed även ZiPhone och iJailbreak m.fl.) har ju fått BB från 1.1.2.

(* = Förutom dom som testat det allra senaste med ZiPhone 2, att nedgradera BL till 3.9.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-15 11:56

kom på en grej; jag körde AnySim 1.1.3 utan att köra i Airplane-mode. mitt första antagande kan ju vara att det ställt till något med mottagningen eller nåt - eller har jag fel? expertis please?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-15 12:05
Ursprungligen av trendol:

kom på en grej; jag körde AnySim 1.1.3 utan att köra i Airplane-mode. mitt första antagande kan ju vara att det ställt till något med mottagningen eller nåt - eller har jag fel? expertis please?

Det står i guiden att man ska slå på airplane mode, men jag glömde det också, och det funkade ändå....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-15 12:24
Ursprungligen av kenjon:

Det står i guiden att man ska slå på airplane mode, men jag glömde det också, och det funkade ändå....

jo jag vet, jag missade det. men min funkar också. det enda jag upplever som problem med min telefon är wifin som aldrig riktigt är okej, plus att den droppar telefonsamtal stup i ett.

Någon som uppgraderat till 1.1.3 med Ziphone som märkt någon skillnad vad gäller tappade samtal? Vad jag förstår får man ju senaste basebandet med 1.1.3 om man uppdaterar på Ziphone-vis. Jag uppdaterade till 1.1.3 med soft upgrade och tycker inte jag tappar riiiiktigt lika många samtal som förut (fick BB 04.02.13), men det är fortfarande riktigt irriterande då och då.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-17 14:33

Uppdaterat som följer: 1.0.2--->1.1.1--->1.1.2--->1.1.3 med den första versionen ZiPhone via terminal. Inga tappade samtal så långt (läs en vecka).
Däremot så är SMS lite slö och hackig, tar lång stund att öppna m.m.
Annars no probs so far.

Nuvarande status: version 1.1.3 (4A93) • modemfirmware 04.03.13_G • bootloader 3.9_M3S2

gjort en ordentlig installering med ziphone 2.4, utan att använda mig av en backup efteråt. Nya syknning av allt, nu har jag inte varit med om några tappade samtal med 1.1.3 på någon dag. Gött...

Kan också meddela att jag har låst upp 1.1.3 OOB med ZiPhone 2.4 och har inte tappat samtal en enda gång. Hoppas det håller i sig

Samma resultat för min 1.1.3OOB med ZiPhone2.4 uplåsning. Har inte tappat några pågående samtal men har haft några fall av att nummer inte kan nås eller att uppringningen avbryts direkt.

Det känns som att ett problem skulle kunna vara att numret är en telefonväxel som klickar och kopplar vidare direkt och att iPhone tolkar det som att samtalet bryts.

Har iof haft problem att ringa upp en kompis mobil vid 2 tillfällen...

Inga störiga problem med Telia och deras flatrate-abbonemang längre, eller? Har åter flyttat tillbaks till Sverige och letar schyssta abb.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-20 21:36

Idag hade jag 4 tappade samtal, första gången....
1.1.1-1.1.2-1.1.3 via soft upgrade, Telia.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-21 16:23
Ursprungligen av kenjon:

Idag hade jag 4 tappade samtal, första gången....
1.1.1-1.1.2-1.1.3 via soft upgrade, Telia.

Welcome to the club....

Kenjon, kör en restore till 1.1.3 via iTunes och kör sedan Ziphone 2.4 (http://www.ziphone.org/) för att låsa upp.. Tar c:a 10 minuter (Dock får du se till att spara undan allt du har på telefonen först, eftersom den blir helt ren). Soft upgrade verkade fungera, men vid närmare undersökning verkade den fuska med en hel del. Kör du Ziphone-varianten så gör du ju en riktig upgrade till 1.1.3 och sedan låser du bara upp telefonen. Jag upplever det i varje fall som om min telefon fungerar bättre nu än förut vad gäller tappade samtal.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-02-22 10:49
Ursprungligen av Fangorn:

Kenjon, kör en restore till 1.1.3 via iTunes och kör sedan Ziphone 2.4 (http://www.ziphone.org/) för att låsa upp.. Tar c:a 10 minuter (Dock får du se till att spara undan allt du har på telefonen först, eftersom den blir helt ren). Soft upgrade verkade fungera, men vid närmare undersökning verkade den fuska med en hel del. Kör du Ziphone-varianten så gör du ju en riktig upgrade till 1.1.3 och sedan låser du bara upp telefonen. Jag upplever det i varje fall som om min telefon fungerar bättre nu än förut vad gäller tappade samtal.

Jo, jag har allt tänkt det
Avvaktade lite eftersom jag inte har haft några problem tidigare.
Nu verkar det också som att det verkar vara svårt att logga in t ex på mailservern. Så det blir en ny ZiPhone-installation....

Ziphone 2.4 - fler tappade samtal

Uppgraderat till 1.1.3 och tappar nu mer än 10 samtal per dag. Att jämföras med ca 1-2 tappade samtal per dag när jag hade 1.1.1
Har Telia och bor på Söder i huvudstaden.
Funderar på att byta tillbaka till SE.

Henrik

  • Medlem
  • 2008-02-22 16:22

Har också gått från 1.1.1 till 1.1.3 och kan säga att det är ingen skillnad.
Har mitt lilla ställe hemma i Centrala Sthlm som jag vet att jag alltid tappar samtalen, och så nu även efter uppg. Trist!!!

googlade på "lost calls iPhone

googlade på "lost calls iPhone och fick upp följande länk

http://www.fixya.com/support/t257242-iphone_make_calls_network_lost

Gjorde som det stog:
1) Take out the Sim
2) Turn off your iPhone
3) Turn it back on
4) You will get a message, something like “No Sim”
6) Insert your Sim Card
5) It will take a moment to activate, then your all set.

Såg sedan att det stog:
"This is what I did the first time I got the ‘Repair Needed’ error on my iPhone:"

Men saken är den att nu har jag full mottagning där det var max 3 pinnar förr!

Förmodligen tillfälligheter, men det får man ju se efter några dar, men ändå värt ett försök:)
PS: Uppdaterade till 1.1.3 i förrgår med Ziphone 2.4 GUI, från 1.1.2 och upplevde en stor skillnad till det sämre vad gäller tappade samtal, kan ha full mottagning ena sekunden,
till att ha inget nät andra sekunden.

Mycket skumt, hoppas att det jag gjorde hjälpte, hoppas det hjälper någon annan också:)

PS: Telia 3G kort typ 2 år gammalt

Ja försämringen från 1.1.2 till 1.1.3 är stor för mig med som jag kommenterat tidigare.
Ett klart steg bakåt.

Efter uppdaterat till 1.1.3 via Ziphone 2.4 (har en oob 1.02) har jag tappat många samtal. Efter googlat runt en del hittade jag några lösningar som verkar fungerat okey för mig (har endast 1-2 tappade samtal sedan dess).

Jag tog ut simkortet och suddade (med vanligt sudd) försiktigt på kontakterna för att få bort ev. oxidering. Sedan satte jag lite tape bakom kortet (fast i själva tray:en) så det blir mer tryck mot kontakterna i telefonen. Satte tillbaka allt och satte igång telefonen.

Bevaka tråden