Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pascoe:

men då är det ju liknande att täckningen blir "dålig" och sen upp på full igen... Bara mitt samtal bryts inte utan blir bara tyst en stund!

jag upptäckte att det faktiskt blir helt tyst sen klipper det... jaja antar att det måste vara störande även om samtalet kopplas upp igen...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-12-21 08:09

Ja lite jobbigt att sitta och säga hallå i 20sec tur för mig att det inte händer så ofta. men detta händer väl med alla telefoner mer eller mindre, men blir det på var och varannat samtal blir det klart problem!

fanns det inte teorier om att detta (och en del andra problem) kan vara simkorts-relaterat?

Ursprungligen av danbrynefall:

fanns det inte teorier om att detta (och en del andra problem) kan vara simkorts-relaterat?

Jo, gå tillbaka i tråden så hittar du teorierna. Men det fanns andra som också kommit fram till att det nog inte var SIM-kortet ändå, så det är svårt att dra någon slutsats.

hmmm sedan jag uppdaterat till 1.1.2 har jag knack i trä inte upplevt några brutna samtal... har haft 3 samtal med ca 15-20min st idag utan problem... vilket inte gått förut. Jag rapporterar igen ifall problemen uppkommer(för visst vore det trevligt om 1.1.2 är svaret??)

God jul allesammans.

edit: var nog lite tidigt att ropa hej. har inte lidit av brutet samtal idag men såg när jag gick ur låsläget att täckningen "hoppade" mellan ingen och full så antar att om jag hade pratat så hade det varit samma visa...

Senast redigerat 2007-12-21 14:17

Jag gjorde igår två samtal (telia), de enda jag gjorde, på vardera 1 timme och 3,5 timmar utan att det bröts alls. Detta var på en annan plats än hemma där jag upplevde brytningar var och varannan minut. Det som är lite intressant är att på plats nr 2 där det fungerade klockrent utan problem så finns en stor mast ett par hundra meter ifrån, vilken nog lär vara den klart starkaste täckningskällan där. Kan det ändå ha att göra med något om olika master och att iphone inte kan välja/hoppa mellan dem på ett bra sätt på telias nät?

(kan tillägga att iPhone indikerar full täckning på båda dessa platser)

är väl just typiskt. det enda abbonemanget i sverige som har edge och schyssta priser, och sen får man höra att inte ens det basala (ringa) fungerar. inte utan att man faller in i svenskgnällighetsträsket

Jag har också råkat utför samtal som tappas och att nätet bara försvinner och jag har Telia och har inte haft några problem alls med samma sim i min förra mobil.

Gjorde en snabbsökning och hittade den här tråden: http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5934346

Av allt att döma så är det någonting med just iPhone som orsakar problemet och man får bara hoppas att det är mjukvarurelaterad både förr oss "gråzonare" och för Apple. 1.1.3 kanske är räddningen på det mesta!

Nu har jag inte kollat så mycket bakåt i denna tråd så det kan ha nämnts förut. Men jag kör med Halebop som går på Telias nät och har aldrig haft ett brutet samtal. Hjälper väl förmodligen inte någon men kan vara bra att veta

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-12-24 01:23

Jag har inte varit med om ett enda avbrutet samtal. Kör 1.1.2, StealthSIM och Telia 2G.

Jag kör förresten med Telias 3G simkort.

Jag vet flera som har allvarliga problem med detta, alla kör Telia. Det är ju "show stopper" till slut, hur häftig iPhone än är är det ohållbart om samtalen bryts.

Är det någon som varit i kontakt med Telia om det? Det är ju visserligen importerade telefoner, men ändå.

Själv har jag som tur är inte problemet, trots att jag har Telia.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-10 13:35

Jag har uppdaterat till 1.1.2 och det blir inte bättre, jag skulle nästan vilja påstå sämre.

Min teori är som det tidigare nämnts i tråden ett problem i iPhonens modem-mjukvara som gör att den har svårt när det finns flera likvärdiga sändare att välja på.
Jag upplever problemet störst i Lund, lite mindre i Malmö och betydligt mindre i Sölvesborg. Av någon anledning tror jag det beror på sändartätheten där jag befinner mig i dessa städer.

Jag tänker från och med nu köra Field Test.app lite oftare och se om det kan ha någon riktighet att jag har flera sändare med likartad signalstyrka när detta händer.

Ursprungligen av bollman:

Jag tänker från och med nu köra Field Test.app lite oftare och se om det kan ha någon riktighet att jag har flera sändare med likartad signalstyrka när detta händer.

Intressant! Kan ni andra som har problemen också testa detta och se om ni sitter med flera likartade signalstyrkor från flera basstationer där ni ofta får avbrott?

För den som vill testa, slå *3001#12345#* och gå in under Cell Information.

Där är en lista på 7 st basstationer. Informationen kan se ut såhär:

RX:-82 FQ:16 ST:19 CI:12345 N:1 #:240

Det läses: signal - frekvens - station - cell-ID - nätverk - land

Nätverk 1 är Telia, land 240 är Sverige.

Om cell-ID är 65535 betyder det "out of reach" och inte är kontaktbar. I mitt fall är det 65535 på alla utom en, dvs har jag bara kontakt med en basstation.

Tack till bollman för infon

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-10 14:19

En första körning av Field Test här i Lund ger följande:
Jag tittar i Cell Information, den ger info om vilka celler iPhonen ser. Den kan hålla reda på max 7 celler.
Infon är följande per cell:
RX: signalstyrka, ju närmare 0 desto bättre signal (-värden)
FQ: Frekvensen som cellen använder. 001-124 är GSM900 och 512-885 är GSM1800
ST: Stationens ID
CI: Cellens ID (är det 65535 så är den inte kontaktbar, för låg signal)
N: Land (240 för Sverige)
#: Nätmnummer (1 för Telia)
Man kan "tappa" på varje cell för lite mer info. Där är C1 och C2 det mest intressanta. Det talar om hur telefoner "tänker" när den skall välja vilken Cell som är den bästa där den är just nu. C1 gäller för GSM900 och C2 för GSM1800. Opererar telefonen i GSM900 så är C1 och C2 identiska. C1 beräknas utifrån flera faktorer, inte bara signalstyrka.
Det intressanta här är att när jag tittar i listan här i Lund där jag har som mest problem så har jag mellan 5 och 7 celler inom räckhåll. De 2 starkaste cellerna skiljer bara några få dB mellan och de sitter dessutom på samma station (16) och har Cell-ID i nummerföljd (45280 och 45281) Nu vet ni ungefär var jag är C1 skiljer också väldigt lite mellan de 2 cellerna.

Jag tycker verkligen att det låter som teorin om att iPhone har problem i sändartäta områden. Tydligen har också Telia stationer med flera celler på samma station. Troligen då riktade åt olika håll. Varje cell kan ju bara hantera en viss mängd samtal/telefoner och då är det ju smart att ha flera celler på en station om stationen klarar det.

Det vore kul att höra vad flera ser med sin Field Test, jag ska köra den på många fler ställen där jag upplever problem eller inte och se om detta mönster är korrekt eller om det bara är en tillfällighet här i Lund.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-10 18:40

Jag har info om 6-7 celler hemma (dvs, en pendlar mellan 65535 och sitt vanliga ID).

RX:-78 FQ:33 ST:16 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-78 FQ:11 ST:17 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-92 FQ:30 ST:22 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-92 FQ:633 ST:17 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-95 FQ:43 ST:255 CI:XXXX N:1 #:240
RX:-96 FQ:615 ST:18 CI:XXXX/65535 N:1 #:240
RX:-97 FQ:36 ST:255 CI:XXXX N:1 #:240

Min 1.1.2 OTB har aldrig tappat ett samtal dock.

Jag har Telia och min Field Test hänger sig om inte Edge körs. Och har jag trafik medans jag mäter så funkar FT i en sekund eller två innan den hänger sig igen.
Lite skumt för när jag körde telenor funkade den bra.

Kan det vara något annat som stör FieldTest appen?

Ursprungligen av petterf:

Jag har Telia och min Field Test hänger sig om inte Edge körs.

Udda, jag har Telia och jag har inte några EDGE-inställningar så den kan inte ansluta via det och jag har inga problem med att köra FT (däremot har jag inte slagit av EDGE med program som Services).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-10 22:41

Erm, wat, sitter du i lämpligt "iPhone-land" då med din nya 1.1.2 OTB? Eller kör du någon SIM-lösning? Du verkar ha Telia?

Jag har ingen EDGE inställd (men inte avslagen) och FT funkar finfint.
Här i Malmö så har jag inte 2 celler som "bråkar" om att vara starkast men däremot växlar telefonen hela tiden mellan GSM900 och GSM1800 (syns på att FQ är över 512).
När den är i 900-läge ser den 5st 900-celler och 2st 1800-celler. När den växlar till 1800-läge så ser den 5st 1800-celler och 2st 900-celler vilket verkar som ett rimligt funktionssätt. Jag upplever inte riktigt lika ofta brutna samtal här hemma. Det verkar vara synonymt med att den starkaste 1800-cellen och den starkaste 900-cellen har lite större skillnad mellan sig i jämförelse med de 2 i stort sett jämnstarka 900-cellerna i Lund. Intressant detta

bollman, om du tar med dig en bultsax och stänger ner några sändare så kanske du kan slippa avbrutna samtal

Jag går igenom lite baseband-loggar och hittar en del matnyttigt där.
Basebandet verkar krasha efter att telefonen gått ner i vila ibland. När man väcker den så har man ingen anslutning varken mot operatören.
Den startar, säger att SIM är låst och sedan hoppar den vidare igen.
I loggarna kan jag se att den drar igång edge på nytt mot online.telia.se

Vid krashen av basebandet gör den en reset med anledningen av modem reset'en.
Ser också en hel del rader med CME och CMS fel som är relaterade till upptaget SIM och SIM-fel.
Kanske sitter det dåligt på plats. Ska ta och prova ta ur och sätta in det igen.

Återkommer.

Mitt Telia simkort är svagt konvexkonkavt.
Undrar om det kan vara så enkelt att telias simkort tillsammans med iphonen har kontaktsvårigheter och där med glappar vilket medför att samtalen kopplas ner intermittent?

Jag bröt och bände lite på det. Får se om det hjälper. Ett sätt annars vore att putsa ner de kanter som sticker upp och sätta något lager med tejp på andra sidan och på så sätt kompensera tjockleken och öka trycket mot konktaktstiften.

Ursprungligen av petterf:

Mitt Telia simkort är svagt konvexkonkavt.
Undrar om det kan vara så enkelt att telias simkort tillsammans med iphonen har kontaktsvårigheter och där med glappar vilket medför att samtalen kopplas ner intermittent?

Vore intressant om det var något liknande som var problemet. Men det konkurrerar lite med teorin om basstationerna, vilket jag för tillfället tror en del på. En person som hade haft massor av avbrott bytte arbetsplats vid jul och efter flytten hade han inte ett enda avbrutet samtal hittills. Så det stärker teorin om att det är geografiskt kopplat.

Ursprungligen av Adrian B:

Vore intressant om det var något liknande som var problemet. Men det konkurrerar lite med teorin om basstationerna, vilket jag för tillfället tror en del på. En person som hade haft massor av avbrott bytte arbetsplats vid jul och efter flytten hade han inte ett enda avbrutet samtal hittills. Så det stärker teorin om att det är geografiskt kopplat.

Jag är 99,9% säker på att det är geografiskt kopplat. Jag har använt iPhone både på jobbet och hemma. På jobbet bryts samtalen i snitt var tredje minut. Hemma har jag hittills pratat i den runt 40 timmar utan att det brutits en enda gång. Full mottagning på båda ställena.

Ursprungligen av Porcelina:

Jag är 99,9% säker på att det är geografiskt kopplat. Jag har använt iPhone både på jobbet och hemma. På jobbet bryts samtalen i snitt var tredje minut. Hemma har jag hittills pratat i den runt 40 timmar utan att det brutits en enda gång. Full mottagning på båda ställena.

Kan du kolla med Field Test om det är fler basstationer på ditt jobb än hemma, som konkurrerar om din uppmärksamhet?

Ursprungligen av Adrian B:

Kan du kolla med Field Test om det är fler basstationer på ditt jobb än hemma, som konkurrerar om din uppmärksamhet?

Hur gör jag det? Men nästan garanterat är det så. Hemma finns en stor mast några hundra meter bort som nog är enda starka signalen häromkring, och på jobbet i stan finns antagligen bra mycket fler basstationer.

Ursprungligen av Porcelina:

Hur gör jag det?

Scrolla upp några inlägg...

http://www.99.se/1431686-post105.html
http://www.99.se/1431699-post106.html

  • Medlem
  • 2008-01-13 09:39

Det finns inget sett att se vilken tillverkare det är på varje basstation man sitter mot. Vet att ISP:erna blandar tillverkare av basstioner, dvs. Ericsson och Nokia. Tänkte om det är vissa basstioner så skulle det kunna vara relaterat mot en viss tillverkares...

Nu har jag kollat med Field Test här hemma. Av de sju stationer som dyker upp så är det bara en som är tillräckligt stark, resten har CI:65535. Den har även samma värde på C1 och C2, vilket alltså betyder att den opererar i GSM900. Här har jag inte fått ett enda samtal brutet på många många timmars prattid.

Bevaka tråden