Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade samtal

Tråden skapades och har fått 615 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPhone är inte ens gjort för att fungera med Telia, så det är knappast deras fel. Om det inte fungerar, Tooo Bad. Det är Apple ni ska vara sura på.

Ursprungligen av Patrik D:

iPhone är inte ens gjort för att fungera med Telia, så det är knappast deras fel. Om det inte fungerar, Tooo Bad. Det är Apple ni ska vara sura på.

Det är mycket möjligt att felet är Apples, men telefonen är ju i grunden en vanlig GSM-telefon, så den borde fungera lika bra/dåligt med andra nät än AT&T (förutom extrafinesserna som Visual Voicemail förstås).

  • Medlem
  • 2007-10-23 17:12

Hmm, intressant. Hade en M600i utan några som helst problem, plus att min IPhone gick helt problemfritt fram till för 1 och halv vecka sedan eller något. Kan du inte ringa o kolla felet med att du har en w880i då, om du har luren kvar. Tänkte så man vet om dom har något strul. Jag börjar nog bara bli mer o mer säker på att Telia testar IPhone funktioner i sitt nät. Finns lite funktioner i IPhonen som inte finns i våra nät ännu, typ Visual Voicemail. Sådant måste ju fungera om dom ska lansera IPhone i sitt nät, men som sagt detta är ren Spekulation...

Ursprungligen av pono:

Hmm, intressant. Hade en M600i utan några som helst problem, plus att min IPhone gick helt problemfritt fram till för 1 och halv vecka sedan eller något. Kan du inte ringa o kolla felet med att du har en w880i då, om du har luren kvar. Tänkte så man vet om dom har något strul. Jag börjar nog bara bli mer o mer säker på att Telia testar IPhone funktioner i sitt nät. Finns lite funktioner i IPhonen som inte finns i våra nät ännu, typ Visual Voicemail. Sådant måste ju fungera om dom ska lansera IPhone i sitt nät, men som sagt detta är ren Spekulation...

Att dom testar iPhone är väl ingen stor hemlighet:
http://macworld.idg.se/2.1038/1.123592

  • Medlem
  • 2007-10-23 17:17

Nä, det är sant men dom måste väl förbereda vissa tjänster i nätet om dom ska köra den där eller? Dvs. att dom måste ha funktionerna igång och alla vet väl hur det är med nya funktioner/tjänster. Inget går väl hundra från början eller?

Ursprungligen av pono:

Nä, det är sant men dom måste väl förbereda vissa tjänster i nätet om dom ska köra den där eller? Dvs. att dom måste ha funktionerna igång och alla vet väl hur det är med nya funktioner/tjänster. Inget går väl hundra från början eller?

Nej det är sant, men vad har det med tappade samtal att göra?

  • Medlem
  • 2007-10-23 17:52

Nä, just det vet jag inte. Men tycker bara det är så konstigt att det började så plötsligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-23 21:14

Ska ringa telia imorrn och kolla...
Har iofs hört att det är fler än jag som haft problem med w880i, tyvärr kollade jag aldrig med dessa personer om de körde telia eller någon annan operatör... W880i hade en massa andra fel så att den bröt samtal var bara en grej i mängden...sen orkade jag aldrig bry mig då jag ändå skulle skaffa en iphone tyvärr blev ämnet aktuellt igen :s
postar mer info när jag snackat med telia

  • Medlem
  • 2007-10-24 17:44

Intressant, väntar med spänning.
Vet inte om ni såg detta: http://www.99.se/iphone/227436-iphone-aktiverad.html
Är ju relaterad till denna tråd! Någon annan som fått detta efter omstart med Telia?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 10:44

Pratade precis med Telia ang. problemet, ;)konstigt nog kände de inte till problemet.
Däremot tyckte de att jag skulle prova med ett nytt sim-kort, så nästa vecka får vi se om det är ett SIM-korts relaterat problem.

Några saker som hade varit intressant att få svar på:

1. Har alla med Telia problem med avbrutna samtal, eller är det bara vissa?
2. Har de som har Telia haft problem tidigare med andra telefoner?
3. När införskaffades det Telia abonnemang som det är problem med?

Jag bytte till Telia i mars tidigare i år och problemen med nedkopplade samtal har kommit och gått. Problemet är inte regelbundet och jag ser ingen logik i när de uppkommer.
Mina funderingar har varit om det har haft med geografi att göra, men samma problem uppenbarar sig i Göteborg, Malmö och Stockholm, trots full täckning.
Har även funderat på om det kan ha varit min föregående telefon (SE W880i), har flera vänner som har haft samma problem. Men nu visar sig ju problemen även på iPhone...

Blir spännande att se om det hjälper med nytt SIM-kort!

Återkommer när jag testat mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-25 13:29

Har exakt samma problem här. Kör oxå telia, simkortet ca. ~3 år gammalt, ftgsabbo..

Idag kring lunchtid höll jag på att bli totaltokig, hade typ 6 samtal som alla klipptes, både inkommande och utgående, antingen direkt eller efter några minuter, och enda som hjälper är att boota om telefonen, så det har blivit en hel del ombooter.

Ligger kvar och kör på 1.02, och mitt IMEI är dessutom "intakt" för jag låste upp med Anysim 1.1.

Hade en gammal Ericsson 630 tidigare och där var det aldrig några liknande problem.

Är det någon som uppgraderat till v.1.1.1 och som blivit av med dessa bekymmer?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-25 22:46

Fungerar utomlands

Samma problem med min iPhone sedan några veckor.

Tappar kontakten med Telia under samtal.

Har rest lite sista veckorna och då fungerar det hur bra som helst. Jag har hunnit med Telias samarbetspartner i både Spanien (Movida), Frankrike (Orange) och Luxemburg utan problem, kan prata hur länge som helst utan avbrott.
Till saken hör att vi har 2 iPhones i familjen, båda upplåsta på samma sätt och den andra fungerar utmärkt på Telia här hemma (visserligen kontantkort). Jag skall prova det simkortet i helgen och se om det gör någon skillnad.

Några nya tips för att bota avbrottssjukan?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-25 23:42

Har lagt upp en poll för att samla mer info...
Telia användare - Se hit

Gå gärna in där och kryssa i rätt ruta så vi får lite grepp om detta

  • Medlem
  • 2007-10-26 20:53

Hur menar du att det skulle vara Apples fel?
Vet inte om jag har missat något men min lur fungerar alldeles utmärkt med ett Tele2/Comviq kort men så fort Teliasimkortet är i så börjar den med problemen. Dessutom så fungerade luren helt felfritt fram för 2-3 veckor sedan. Och detta verkar ju vara flera som upplevt lika...

Ursprungligen av pono:

Hur menar du att det skulle vara Apples fel?

Jag tror inte att det är det, jag säger bara att det kan vara möjligt, men som jag skrev är den i grunden en vanlig GSM-lur. Vad jag har hört så verkar det vara problem i samband med Telias EDGE, så jag lutar åt att det är en Telia-grej.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-30 06:22

Oj, får min egna iPhone levererad (1.1.1) om ett par dagar och ska använda Halebop kontantkort (Telias nät). Upplever ni med 1.1.1 samma problem?
Återkommer framöver, och hoppas innerligt att det är positiva svar från min sida...

Intressant upplevelse på morgonen. I går måndag hade jag tappade samtal precis som många andra här i denna tråd, kör Telia, Edge...
Rensade bort alla historik i telefonen dvs all samtalshistorik och har tills nu inte haft ett tappat samtal och längden har varierat från 1-30 minuters samtalslängd.

Funkar med andra ort klockrent!

Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 10:34

I väntans stunder (mitt nya sim-kort är påväg från Göteborg till Stockholm) så testade jag att avinstallera ett av 3 tillagda tredjeparts program... Apollo IM... och gissa vad, nu funkar telefonen felfritt! Avinstallationen gjorde jag i onsdags förra veckan och jag har inte haft ett tappat samtal sedan dess.
Är det en slump eller är det fler som tappar sina samtal som har Apollo installerat?

  • Medlem
  • 2007-10-30 11:55

Hmm, frågan är om detta har något med historiken i telefonen att göra?
Jag har inte tagit bort min historik men har inte heller haft detta problem under hela dagen...
Innan idag var det upp till varannat samtal!

Man kan alltid hoppas dom fixat problemet

Ni som har problemen, har någon av er testat en återställning av telefonen? Det innebär att man måste gå igenom hela processen för att låsa upp den igen, så jag förstår om det inte är det första man gör, men återställning verkar kunna lösa många problem med iPhone rent allmänt (även för icke upplåsta AT&T-kunder).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-30 19:09

Jag har inte heller haft några problem alls med tappade samtal sen förra veckan när jag skrev mitt förra inlägg i den här tråden. Väldigt intermittent..

  • Medlem
  • 2007-10-30 20:30

Nu verkar det kommit tillbaka och värre än någon gång tidigare.
Måste ju ligga hos Telia detta, eller?
Så fort jag sätter i Comviq kort är problemen som bortblåsta!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-05 08:14

Jag har tele2, och det förekommer att samtal bryts utan anledning. Ska få ett nytt simkort idag..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-05 12:38

Verkar fungera bättre nu

Hej
Har inte gjort något med min telefon förutom att stänga av och ta ut och sätta tillbaks simkortet (Telia 3G). Testade för en vecka sedan med ett annat Telia kontant kort men hade samma problem då. Körde samtidigt mitt sim kort i vår andra iphone i familjen och det verkade fungera bra där (båda 1.0.2). Verkar därför inte hänga ihop med simkortet.

Men sista veckan har min iphone fungerat bra med mitt vanliga simkort (Telia 3G). Har Telia fixat något med nätet??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-05 13:58

Låter intressant, skall testa med min iPhone då oxo ... Har inte gjort något med den sen jag slutade använda den (pga problemen). Återkommer när jag testat

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-08 23:53

writing this from my iPhone running on Telia. Seems to be working fine for now

Skönt att det verkar vara mindre (inga?) problem nu.

  • Medlem
  • 2007-11-13 19:20

Jag har fortfarande problem, men verkar komma o gå! Så därför känns det lite svårt att sätta fingret på vart själva felet skulle ligga. Känns skönt att säga detta beror på Telia men inte så säker på detta, dock verkar Telia haft en hel del i sitt nät men har inte haft möjlighet att testa utanför STHLM. Just Gröna Linjen sägs ha varit hårt drabbat av just övergång mellan 2g o 3g, men känns inte som detta skulle vara fallet med IPhonen. Men åter igen, så fort jag stoppar in annat kort än Telia så fungerar det hur bra som helst, så därför känns just detta som enklaste förklaringen.

Även problem på P1?

Jag har fortfarande stora problem. Tycker mest det kopplas ner på arbetstid. Kvällar brukar jag kunna snacka länge.

Idag rapporterade även en arbetskamrat att han fått ett tappat samtal, tror det var hans första.

Sen råkade jag även höra av en arbetskamrat att grabbens P1a kopplar ner samtal hela tiden, så detta kanske inte bara är iPhone problem, utan smartphone-kopplat.

Jag bytte till en gammal Ericsson idag för att kunna ringa, tyckte jag märkte att nån gån blev det tyst i telefonen, precis som det skulle kopplats ner, men det kom tillbaka igen. Så jag tippar att telias nät är buggigt, och smartphones hanterar inte detta bra.

  • Medlem
  • 2007-11-22 13:51

Nu har jag vidarekopplat mitt Telia Nr till ett Comviq Kontantkort och kört i en veckas tid utan ett enda problem. Vad göra, någon som har något bra förslag. Jag kan inte se annat än detta som Teliarelaterat problem? Om man ber Telia skicka nytt SIM har dom då idag endast 3G simkort? Snälla någon som har någon bra infallsvinkel, annars lär jag byta från Telia till någon annan fungerande ISP. Byte till Telia för stabilitet och täckning så detta känns lite sådär...

Bevaka tråden