Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon EOS 5D mark II

Tråden skapades och har fått 511 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vem vet inte du, vem vet inte jag...

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/589778/0

Hoppas, hoppas, hoppas...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-20 14:18

Whut?! Konstigt.. Att en sån kommer är ju ingen hemlighet. Men att de sätter upp den i listan redan nu? Äh.. tror det är för att dra lite trafik till deras sajt.

Najs! Precis som i alla andra liknande trådar måste jag fråga: När kommer den?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-11-20 22:21

Nåt skit lär väl dyka upp snart.. i tanke på Nikons fullfjädrade D3.. med nya (f)
crystal clear optiken som utnyttjar fullformatet optimalt + hastighet

5D mark II rumours

  • Avstängd
  • International user
  • 2007-12-04 21:43

Släpper dom den utan AF-on knapp kommer nog många bli besvikna.

Canon EOS 7D

Chinese photography association

DP-review forum

  • 12 million full frame CMOS

  • 5 fps, max. 21 continuous shooting of raw images

  • automatic dust reduction

  • 35 area subarea light metering system; central point metering available for the 3.5% central area

  • 15 point high accuracy cross focusng AF system. f2.8 high accuracy focusing available at the central focusing point

  • viewfinder: 96% vision field, 0.71x

  • 3.0 inch, 0.92 million pixel LCD (640*480 VGA)

  • ISO 50-3200, can be extended to 6400 or 12800

  • Mg-Al alloy body, dust proof, water proof

  • 14-bits DIGIC III processor

  • HDMI connector

  • 16:9 shooting available at 8 million pixels

  • EF-S lens not supported

  • LCD liveview

  • 5D grip and battery compatible

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-12-15 23:59

Men 7D är ju inte Logiskt eller??

nope.... 3d isf

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-06 02:37

Canon sitter i skiten jämfört med Nikon, hur skall de svara upp mot det högre dynamiskt omfång som exv d3 kan förmedla?
De har "gamla" till igår ledande formula för sin sensortillverkning men har blivit omåkta av Nikon / Sony . Vad har de i pipelinen?
Kul att det har blivit omvänd ordning, Canon har varit för kaxiga de senaste åren.
Mikael
(som använder båda systemen dagligen i sitt arbete)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-06 05:33
Ursprungligen av miri:

Canon sitter i skiten jämfört med Nikon, hur skall de svara upp mot det högre dynamiskt omfång som exv d3 kan förmedla?
De har "gamla" till igår ledande formula för sin sensortillverkning men har blivit omåkta av Nikon / Sony . Vad har de i pipelinen?
Kul att det har blivit omvänd ordning, Canon har varit för kaxiga de senaste åren.
Mikael
(som använder båda systemen dagligen i sitt arbete)

När ska du sluta snacka skit och betrakta dig själv som en guru?
Jag vet vad du jobbar med och det är sannerligen inget att komma här och skryta om.
Man använder ETT system om man är förståndig, det är bara idioter som använder två, för vilken nytta har man av det?
Dubbla uppsättningar av gluggar och kamerahus, det blir ju bara förvillande.
Inte undra på att du är vimsig i plymen, Mikael.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-07 00:27
Ursprungligen av Konrad:

När ska du sluta snacka skit och betrakta dig själv som en guru?
Jag vet vad du jobbar med och det är sannerligen inget att komma här och skryta om.
Man använder ETT system om man är förståndig, det är bara idioter som använder två, för vilken nytta har man av det?
Dubbla uppsättningar av gluggar och kamerahus, det blir ju bara förvillande.
Inte undra på att du är vimsig i plymen, Mikael.

men vad finner jag när jag kollar din profil - är det inte självaste nurell eller vad du kallade dig förr som framför dessa nyanserade klokheter.
Om det är du? så försvarade du bla Appleskärmarna. De skärmar som inte går att fullt ut kalibrera för fotografiskt ändamål , samt jag minns att du var en hängiven Canonfantast - har jag nu trampat dig på tårna?
Igen?

(med tanke på det ganska otrevliga svaret)
Mikael

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-06 16:32

oj
vi måste var många som är vimsiga i plymen, de flesta av oss som jobbar med bilder har även mellanformat, storformat, Leicor mm.

Vad jag förstår så har jag i motsats till dig under åren berättat vilka skilnader som kan ses vid jämförelse av olika digitala system och illustrerat detta med bilder och utvärderingar som kan verifieras av andra.
Kameran är ett verktyg och jag skall genast berätta för kollegorna inom SFF och BLF att det är bara idioter som använder fler än ett märke.
PS vad gör vi med våra Bladare,Sinarer och Leicor?

Mikael

ang Canon... Min Ds MARK III är underbar....

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-01-07 00:00

Om du menar 1dsmk3 så är det en otroligt trevlig kamera .
Vi jämförde den och 5d samt d3 till vad som skall bli ett reportage i kommande nr av Proffsfoto.
Några saker att nämna, dynamiska omfånget är mindre än hos Nikon D3 som har större enskilda pixlar samt dubbla microlinser, samt signalnivån är lägre än hos 5d, för att få full valuta för upplösningen måste du ha objektiv som klarar av sensorns upplösning.
Vid test med 50mm 1,4 och bl 5.6 så såg inte ett flertal av 12 personer skilnad mellan 5d och 1dsmk3 vad det gäller upplösning och stora kopior 45 cm breda. Mer om detta finns att läsa på fotosidan.

Själv har jag gjort mitt val, hellre dynamiska omfånget och färre pixlar än låg signalnivå med fler pixlar -detta är givetvis en personlig fråga.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81555&perpage=15&pagenumber=128 och framåt, här handlar det om allt från signalnivå, motljusegenskaper, upplösning från objektiv till dynamiskt omfång samt vad som kan ses eller inte.

Medverkande i tråden är bla Göran Segerholm från Kamera&Bild ,Lars Kjellberg (Photodo) och jag som testade d3 5d och 1dsmk3. Kommentarer om skilnader mellan exv 1dsmk3 och d3 med objektiv är mina. Lars reportage och kommentarer kan ni läsa i nästa nr av Proffsfoto

Idag ser jag den ultimata kameran vad det gäller reportage, sport etc ut som D3 enligt min högst personliga värdering

Själv var jag på väg att ta ut en 1dsmk3 innan vår test men avvakatar nu till vad som händer med 5d efterträdare. I vilket fall så är det mycket pengar som Canon vill ha för 1dsmk3, vilket skall eller bör sättas i relation till bildresultatet jämfört med exv d3 eller 5d.

Utan tvivel är det en bra kamera.
Mikael

Senast redigerat 2008-01-07 00:39

Rycktestråd för Canon EOS 5D uppföljaren...

Kanske inte så troligt men ändå…

5Ds Mark II & 5D Mark II:

  • 5Ds Mark II,Full Frame Format, Digic III, 16 Mp, 14bit, 5fps - 3200 Euros

  • 5D Mark II, x1.3 ,Digic III, 10 Mp, 14bit, 8fps - 1800 Euros

Just when we thought the 1.3 crop was dead... While I wouldn't be surprised to see Canon announce two FF cameras this year, I just don't see them making any use of a 1.3 crop sensor. We've no independant verification, so do remember that this is a rumours page!

Länk: http://www.northlight-images.co.uk/cameras/Canon_5d2_3d_7d.html

Det här verkar vara tråden för osannolika spekulationer och hejdlös ryktesspridning lol. Kan bara betyda att nya 5D (Mark II) är mycket efterlängtad och emotsedd för oss fotografer med höga krav och liten plånbok. Är själv mycket nöjd med min 5D men önskar fler bildpunkter, live view och mindre damm på bildsensorn.

Sedan behöver Canon verkligen se över sin bundlade mjukvara som verkligen ser ut att matcha Windows 98 eller något, både i gui och funktion. Framför allt EOS Utility som ibland kan behövas för att manövrera kameran från datorn. Går det förresten att få in bilderna direkt i Aperture (via Eos Utility) utan fördröjning?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-04-23 15:06
Ursprungligen av Björn Nordström:

Det här verkar vara tråden för osannolika spekulationer och hejdlös ryktesspridning lol. Kan bara betyda att nya 5D (Mark II) är mycket efterlängtad och emotsedd för oss fotografer med höga krav och liten plånbok. Är själv mycket nöjd med min 5D men önskar fler bildpunkter, live view och mindre damm på bildsensorn.

Sedan behöver Canon verkligen se över sin bundlade mjukvara som verkligen ser ut att matcha Windows 98 eller något, både i gui och funktion. Framför allt EOS Utility som ibland kan behövas för att manövrera kameran från datorn. Går det förresten att få in bilderna direkt i Aperture (via Eos Utility) utan fördröjning?

I aperture version 2 så kan du skjuta direkt in i programmet utan att ta omvägen via EOS utility, vilket inte funkar i Lightroom eller Aperture 1.X. Det funkar riktigt bra, man kan tom. trycka av kameran från programmet om man vill det. Rekommenderas!

/M

Ursprungligen av Mattias L:

I aperture version 2 så kan du skjuta direkt in i programmet utan att ta omvägen via EOS utility, vilket inte funkar i Lightroom eller Aperture 1.X. Det funkar riktigt bra, man kan tom. trycka av kameran från programmet om man vill det. Rekommenderas!

/M

Vad trevligt! Hur gör man då? Hittar inget om det varken i programmet, den tryckta dokumentationen eller hos Apple. Har du någon länk?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-04-23 21:54
Ursprungligen av Björn Nordström:

Vad trevligt! Hur gör man då? Hittar inget om det varken i programmet, den tryckta dokumentationen eller hos Apple. Har du någon länk?

Jodå, det finns dokumenterat om man vet vart man skall söka

Kolla på denna video så hamnar du på rätt spår:

http://www.apple.com/se/aperture/tutorials/#organizeimport-tethering

/M

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-23 19:28

Till min förvåning träffade jag 2 kolegor (på fältet) tro det eller ej ..
dom hade Swiftat tillbaka till Nikon.. IGEN ?! efter 10 års Canon dynasti..

Undra Varför

Vad bra! Alla inställningar måste i och för sig göras i kameran, så det enda man kan göra, i alla fall på 5D, är att exponera. Den stora förtjänsten är att bilderna dyker upp direkt i Aperture. Oumbärligt i trånga utrymmen när man inte får in huvudet bakom kameran (vilket händer mig ganska ofta). Då ser jag fram emot en förbättrad variant där man kan göra vissa inställningar från datorn (bländare, exponeringsvariationer, etc). Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 02:51
Ursprungligen av Björn Nordström:

Då ser jag fram emot en förbättrad variant där man kan göra vissa inställningar från datorn (bländare, exponeringsvariationer, etc). Tack.

Håller med.
En motsvarighet till CaptureShop för canon vore king, det är ju en fröjd att plåta med CaptureShop, men då gör såklart även kameran sitt till den upplevelsen.

Senast redigerat 2008-07-23 03:14
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-04-23 23:25

Jo det är ju faktiskt sant att det hade vart smutt att kunna göra som i EOS Utility med exponerings och iso-inställning, det kommer säkert i någon uppdaterad version eller förhoppningsvis som plugin.

Dock så är det ju positivt att det fungerar överhuvudtaget eftersom Canons programvaror inte fungerar i Lepoard.

/M

Bevaka tråden